<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > איט איז ביז

איט איז ביז

אלי טנא

אלי טנא

מאת: אלי טנא

מבוא:

שוק המציאות המדומה נמצא 'ערב פריצה רבתי'. הטכנולוגיות מבשילות. ביצועי ה'משקפיים' משתפרים. החברות הגדולות כבר נערכו בין באמצעות רכישת חברות (אוקולוס-פייסבוק וכד') ובין באמצעות פיתוח מוצרים ואביזרים. גם הסינים חזק בתמונת החומרה.

השוק מחכה להתפרצות הגדולה. יש המכנים זאת ה'קילינג אפליקיישן'. הנחה העבודה היא שהמעבר לשימוש המוני גם בנפיצות וגם ב'זמן המסך' תיגרם כתוצאה שהשקתן של אפשרויות שיגרמו לכל אחד ל'השתוקק' להשתמש במשקפיים מחד – ותהליך הולך וגובר של שיפור הנדסת האנוש וממשק המשתמש.

השמועות על אביזר אלחוטי מבית גוגל ('המשקפיים' – הודר הבא) לצד הידיעות על הגדלה מהותית בהשקעות בתשתיות ייצור לאביזרים מלמדים שזה בהחלט אחד התחומים החמים של השנים הקרובות – בכל שרשרת המזון. מעניין לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום זה.

מציאות מדומה אלחוטית

samsung gear vr2ההתפתחות המהירה של תחום VR (וגם AR) מקבץ את השחקנים הגדולים – הן בתחום החומרה ולא פחות בתחום התוכנה.

המאבק על נתח השוק של אביזרי ה-VR – משקפות, אביזרי תצוגה ושילוב בין טלפונים חכמים ואמצעי תצוגה 'מנוונים' לוהט. כל יצרני החומרה המובילים רוצים דריסת רגל  בשוק זה תוך ציפייה שפרט לעובדה שמדובר במנוע צמיחה 'חומרתי' (כולם רואים את המיליארד וחצי טלפונים חכמים הנמכרים מדי שנה כיעד כמותי אפשרי לאביזרי 'מציאות מדומה') – זה בהחלט יכול להוות קרש קפיצה גם לשליטה בזמן המסך והמעורבות של הלקוח – וככל הנראה גם בנתח הלקוח בענייני תוכן.

אחד המכשולים הנוכחיים היא העובדה שאביזרי התצוגה האיכותיים (אוקולוס , VIVE ואחרים) נדרשים לחיבורים וכבלים חשמליים מסורבלים – ההופכים אותם ללא ניידים ומחייבים עמדת תצוגה נייחת ומסורבלת.

לכן, הידיעה בדבר הניסויים שעורכת גוגל לבדיקה לקראת ייצור של 'משקפי VR אלחוטיים מהוהה חדשה בהחלט מעניינת.

הידיעה על הבדיקות דלפה לאחר שהחברה ביקשה אישורים מיוחדים ממשרד התקשורת להפעלת ולשימוש בתדרים הנדרשים לביצוע ניסוי בקנה מידה ארצי (בארה"ב) לבדיקת מכשיר VR אלחוטי. חדשות אלה מפורסמות בסמוך לתחילת השיווק (בהזמנה מוקדמת) של משקפי ה-VR  ה'פשוטים' של החברה – "יום חלומי" (נשמע יותר טוב באנגלית)  – המוצעים למזמינים מראש (אספקה לקראת חג המולד, איך לא…) ב-79$.

גוגל ידועה כמי שמתאמצת לא מעט בתחום – כולנו זוכרים את המשקפיים שלה (הצלחה מוגבלת) ובהחלט יש לצפות בשנים הקרובות להפתעות מעניינות מצידה בתחום המציאות המדומה והמציאות הרבודה….

השקעות לא מדומות בסין

מסתבר, שגוגל אינה בודדה בהערכה לגבי שוק המציאות המדומה.

הביקוש הגובר במהירות למשקפי תצוגה "חכמים למחצה" (עיין ערך 'גיר' של סמסונג)  יצר גל השקעות חסר תקדים בתחום בשוק היצרנים ה"לא ממותגים" (White Label).. יותר מ-1.5 מיליארד דולר הושקעו בהיערכות לייצור משקפי מציאות מדומה אצל יצרנים אלה, כאשר המיקוד המרכזי הוא ייצור מוצרים 'ניידים' (הנשענים על כוח העיבוד של סמארטפון) עם תג מחיר 'בשער המפעל' של 100$ או פחות.

השוק כולו, וגם היצרנים הסיניים, מצפים למה שמכונה "קילר אפליקיישן" – היישום/יישומים שייצרו תנופה משמעותית לרכישה ושימוש במשקפי מציאות מדומה. ההנחות מדברות על תחום הבידור כמקור אפשרי מרכזי, אבל מי יודע…

שינויים בשוק הסמרטפונים

לפטופ וסמארטפוןתוצאות המכירות של הרבעון האחרון בתחום הסמרטפונים מלמד על השינויים הטקטוניים המתרחשים בו. סך המכירות העולמיות בתחום היה 355 מיליון יחידות (קצב מכירות של כ-1.5 מיליארד מכשירים לשנה). מספר מייצג גידול של 5.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זה בהחלט מלמד על 'בשלות' השוק – וגידול יחסית נמוך המאפיין שוק כזה (מה שמלמד על התחרות הצפויה לצמוח כל העת – חדשות מאוד רעות בעיקר לאפל – אבל גם לסמסונג).

מה שמעניין במיוחד הוא מיקום היצרנים והמגמות בפעילות –

סמסונג היא עדיין היצרנית הגדולה ביותר (כתותית – לא על בסיס מחיר דווקא) לאחר שסיפקה לשוק העולמי 76.5 מיליון יחידות (ירידה של כ-9% לעומת תקופה מקבילה). אפל, אחריה סיפקה 45.5 מיליון יחידות (נכון, לפני אייפון 7) – וירדה 5.2% בכמות מול תקופה מקבילה.

ההפתעות מגיעות מיד אחר כך  – כל 3 היצרניות הבאות בתור הן יצרניות סיניות. הגדולה שבהן (מס' 3 בעולם) היא וואווי עם מכירות של 33.4 מיליון יחידות וגידול של 23.7% לעומת רבעון מקביל. אחריה – ועם קצב גידול מדהים של 142% – חברת אופו (מכירות של 27.9 מיליון חידות) המאתגרת בהחלט את המובילות של וואווי בשוק הסיני – ובשוק העולמי (!). סוגרת את הרשימה חברת 'וויוו' (VIVO) – הנמצאת הרחק מאחרו במקום החמישי המכובד.

אין ספק שהמגמה של מעבר למובילות של החברות הסיניות בשוק הסמרטפונים נראית חזקה ומהירה. הן צומחות כיצרניות ממותגות ולא ירחק היום שהן יהיו המובילות בשוק העולמי.

אם לוקחים בחשבון את העובדה שהיצרנים האחרים, שאינם סיניים, מבצעים לא מעט מעבודת הייצור וההרכבה אצל קבלני משנה במדינה הגדולה – והם בהחלט תלויים לצמיחתם העתידית בשוק הסיני – אנחנו רואים התחזקות משמעותית של הדומיננטיות הסינית בתחום. מאחר שתחום VR מהווה אחת ההסתעפויות הטבעיות של שוק המובייל – אל נתפלא שזה בהחלט היעד הבא.

לא כאן המקום להעמיק במשמעויות העמוקות של מגמות אלה – אבל בהחלט לא מדובר רק ב"נתח שוק של ברזלים".

קטסטרופה בשם 'נוט 7'

אם ההתחזקות של היצרנים הסינים מדירה שינה מעיני ראשי תאגיד הענק הקוריאני סמסונג, החדשות האיומות שלאחר השקת מכשיר הדגל 'נוט' 7 שהובילו להפסקת שיווקו המיידית ולפגיעה תדמיתית קשה במוניטין של התאגיד גרמו להם ל'התקף לב עסקי' לכל הפחות…

התוצאה כבר נראית בדוחות המספריים ובדוחות הכספיים. בקטע למעלה למדנו על ירידה במכירות מכשיריה הסלולריים בכלל ובקיטון בנתח השוק – תחום בו הייתה סמסונג שליטה בלתי מעורערת (עם נתח שוק של יותר מ-25% בכמות היחידות).

כשמגיעים לשורת הרווח וההפסד – המספרים בהחלט משקפים (וזאת רק ההתחלה) את הקטסטרופה:

הכנסות התאגיד כולו: 42.1 מיליארד דולר (ירידה 7.5% לעומת ץקופה מקבילה)

רווח: 4 מיליארד דולר (ירידה של 16% לערך)

המספרים קצת 'משקרים', שכן מרבית אובדן המכירות והרווחים נגרם בשל ה'פיאסקו' של חטיבת הסלולר. חטיבות אחרות בתאגיד שמרו על יציבות – ותרמו לתוצאות יחסית לא מאוד קשות.

tesla-carתוצאות מחשמלות לטסלה

חברת החלום של אילון מאסק, המייצרת בין היתר את מכוניות טסלה החשמליות והנחשקות ניפצה את תחזיות השוק וקיבלה "דחיפה" רצינית למחיר המנייה. הדוחות מלמדים:

הכנסות: 2.3 מיליארד דולר (גידול יותר מ-100%)

רווח רבעוני: 22 מיליון דולר (לעומת הפסד מהותי בשנה קודמת)

בשני הנתונים 'ניפצה' החברה את תחזית האנליסטים – והשוק שילם לה כגמולה – והעלה את המחיר המניה ב-6% בעקבות הדיווחים.

טסלה היא חברת חלום אמתית. שני מהלכים שבצעה בשנה האחרונה מרחיבים את בסיס ומגוון ההכנסות הנוכחיות שלה – היא החלה בשיווק "מצברי חירום לבתים" – מצברים המעניקים 72 שעות תפעול לבתים שנותקו ממערכת החשמל – ובמכירה מוקדמת הצליחו ל'סתום' את קווי הייצור שלהם (שטרם הושלמו) לשנים קדימה. המהלך השני – גם הוא מאלה שנחשבים מבריקים שיווקית – היה מכירה מוקדמת של דגם 'עממי' של המכונית החשמלית שלה. המבינים בתחום מכירים את טסלה כמכונית חלום חשמלית – בעלות גבוהה במיוחד (100,000 דולר וצפונה בארה"ב) שבעליה לא רק נהנים ממכונית עם ביצועים משובחים – אלא גם ובעיקר מייצרים "הצהרה" מאוד משמעותית לגבי אישיותם ואופיים. השקת המכונית העממית העתידית עם מתן האופציה (בתשלום סביר) לרכישתה המוקדמת צרפה לפלח השוק היקורתי המיוחד הזה פלח שוק עצום חדש…והתוצאות כבר ניכרות.

אפל דווקא לא..

התחזית העסקית של אפל, למרות ההכרזה הבומבסטית של החברה בנושא אייפון 7 ואייפון 7 פלוס, הורידה את שווי המניה ב-2.3% וגרעה יותר מ-15 מיליארד דולר משוויה.

נכון, ירידה או עליה יומית בשער מניה אינן מייצגות מגמה – אך על רקע כל הרמזים הסביבתיים – ככל הנראה מדובר במגמה ולא בקוריוז.

החברה, למרות ההשקה הנזכרת לעיל, לא רואה "זוהר משמעותי" ברבעון הקרוב – וכחברה שמרבית הכנסותיה נשענות על מכירת טלפונים סלולריים (כן, טרם נמצא 'הגנרטור הבא') היא כנראה מודעת שתור הזהב של האייפון, למרות כל הניסיונות, נמצא מאחוריו.

%d7%9e%d7%90%d7%a8%d7%99%d7%a1%d7%94-%d7%9e%d7%90%d7%99%d7%99%d7%a8

מאריסה מאייר

יאהו מפתיעה. אבל…

הדוחות הכספיים האחרונים של יאהו נתקבלו בהפתעה מסוימת. בעיקר ככל שמדובר ברווח – לא במכירות (שבמקרה הספציפי של יאהו – חשוב לא פחות). להלן התוצאות:

הכנסות: 857.7 מיליון דולר (ירידה מ-1 מיליארד דולר)

רווח: 162.8 מיליון דולר (לעומת 76.3 מיליון דולר 'בלבד' שנה קודמת.

האנליסטים יצאו מרוצים. אבל, כמו במקרים רבים בעולם העסקי בכלל ובעסקי יאהו בפרט, הפוליטיקה של התוצאות מעניינת  לא פחות מהתוצאות עצמן.

יאהו, שהנכס העיקרי שלה הוא אחזקותיה בענקית המסחר הסינית 'עלי בבא' (וגם אחזקה חלקית במניות יאהו יפן שנפגעה פחות מחברת האם האמריקאית) מנסה לאחרונה 'להיפטר' מעסקי הליבה שלה – חיפוש, לקוחות דוא"ל (כ-500 מיליון משתמשים) ועסקי ההודעות המיידיות (מסנג'ר). על רקע זה היא מנהלת מו"מ קדחתני עם וורייזון למכירת עסקי הליבה הנ"ל – ולקראת הפיכתה לחברת אחזקות בלבד.

המו"מ עם וורייזון נתקל לאחרונה במכשול גדול ולא צפוי – כאשר חשבונות שרתי הדואר של החברה נפרצו  ופרטים של כ-500 מיליון מנויים נחשפו. 'פריצת הסייבר' יצרה עיכובים בלתי צפויים בעסקה שטרם הושלמה ועל רקע זה –  התוצאות האופטימיות בתחום הרווח מעניקות רוח גבית מסוימת לעסקה המדשדשת.

המצב ב-AMD לא ברור

חברת המעבדים היחידה המאתגרת את אינטל ב'שדה הקרב העיקרי' שלה מפרסמת תוצאות שמשדרות חוסר בהירות – ובהחלט מלמדים על הסביבה המסובכת בה היא פועלת:

הכנסות רבעוניות (רבעון 3 לשנת 2016): 1.307 מיליארד דולר (גידול של 23%)

הפסד רבעוני: 406 מיליון דולר (לעומת הפסד של 197 מיליון דולר ברבעון המקביל).

שורה תחתונה: קרב המאסף שלמנהלת AMD הוא בהחלט מאבק קשה. אפילו אינטל עצמה נאבקת בימים אלה על מעמדה ש'מלכת המעבדים' כאשר האתגר האמיתי שלה נמצא בשוק המובייל – שם נתח השוק שלה אינו מהותי.

השנה הקרובה תלמד האם המיקוד של אינטל במובייל תסייע ל-AMD להיחלץ מהמורכבות בה היא שורה או שהיא תתמקד בעתיד במעבדים אחרים, שאינם מעבדים מרכזיים (CPU) – תחום אליו נערכה בשנים האחרונות.

אינטל שוב דוהרת

התוצאות העסקיות של אינטל היו טובות מהמצופה. על רקע השינויים המהותיים בשוק המעבדים ומערכות ההפעלה היו אלה חדשות טובות במיוחד:

הכנסות (רבעון 3 שנת 2016): 15.78 מיליארד דולר (עליה 9%)

רווח: 4.54 מיליארד דולר (עליה 9.7%

עד כאן, למרות הטלטלות, הכול טוב ויפה. אולם, התחזיות הפושרות של החברה – הרבה מתחת לציפיות האנליסטים בשוק ההון האמריקאי – גרמו לנפילה של ממש בשער המניה אחרי שעות המסחר – וזו ירדה ביותר מ-5%.

התנודות החריפות במניה של חברה שנחשבה עד לאחרונה (ועדיין נחשבת כזו בפן העסקי) מלמדות על העצבנות של השוק ביחס לשינויים המבניים בשוק המיחשוב , המעבר המהיר למובייל שבו אינטל אינה כה דומיננטית כמו בשוק המסורתי (תחנות-ניידים-שרתים).

 הרשמה לפורום רעננה 30/11

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות