<
יום ראשון , נובמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > איט איז ביז: מציאות מדומה. מספרים ריאליים..

איט איז ביז: מציאות מדומה. מספרים ריאליים..

מאת אלי טנא

אלי טנא

אלי טנא

 

 

 

השנים הקרובות יהיו מעניינות עד מאוד בכל הקשור לתחום המציאות המדומה והמציאות המועצמת (AR). בכל הקשור לכמות אביזרי התצוגה לתחום – אנחנו צפויים ל-5 שנים של גידול עצום על פי הערכות 'קאנאליס' ואחרים. מרמת מכירות שנתית של כ-10 מיליון מכשירים לשנה ב-2016 (רק מהסוג ה'איכותי') יצמח נפח השוק ל-76 מיליון  בשנת 2020.מדובר בהערכה שמרנית שלוקחת בחשבון מכשולים רבים והעדר "שובר שיוויון" – המהלך ו/או הפיתוח שיהפוך את תחום המציאות המדומה ל'נושא הכי חם'. לכך יש מספר חלופות, כאשר הן מתחלקות ל-2 קטגרויות מרכזיות – האחת בתחום התפתחות טכנולויגת בתחום התצוגה והאביזרים עצמם והשני – בתחום התוכן – פיתוח האפליקציות שהן 'שוברות שוק' (וכאן אין גבול לדימיון).

כשלוקחים בחשבון שאין יצרן מהותי בעולם המיחשוב שאינו מעורב (חזק) בתחום – סביר להניח שהשנים הקרובות יהיו חמות במיוחד.

כאשר רואים שחקנים כמו אפל, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט, סוני, HTC, וואווי וכמעט כל יצרן מכשירים שלולריים – אי אפשר להישאר 'אדישים' נוכח העובדה שככל הנראה נראה בשנים הקרובות פריצות דרך – שיהפכו את המספרים (המעניינים כשלעצמם) ל'היסטוריה' מול המציאות…של המציאות המדומה….

עלי בבא בעננים (1)

עלי בבא לא עוצרת. מי שנחשבת כקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם (במונחי נפחי פעילות) תוך שהיא משאירה מאחור את מי שבראב את הקטגוריה (אמאזון) מתחילה לאתגר את זו גם בתחום האחר שבו אמאזון המציאה – תחום שרותי הענן. תחום שירותי הענן של אמאזון הומצא' על ידה לפני כ-7 שנים, כאשר נוכחה שהיא מייצרת 'עודפי תשתיות' והחלה למכור אותם %d7%9e%d7%a9%d7%a7%d7%a4%d7%99-%d7%9e%d7%a6%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%93%d7%95%d7%9e%d7%94ללקוחות על בסיס "לפי צריכה" – ומאז כל היתר היסטוריה. נכון להיום, AWS, חטיבת שרותי הענן של אמאזון היא המובילה של תחום הצומח בקצב שנתי של 53% – ואשר שוויו הנוכחי הוא כ-10 מיליארד דולר לרבעון. נכון להיום, נתח השוק של AWS הוא כ-32% מהשוק (כן, היא עושה יותר מ-12 מיליארד דולר מקטגוריה זו מדי שנה)אולם קצב הגידול שלה הואט מעט, והיום המתחרות הבולטות שלה, מיקרוסופט וגוגל, צומחות בקצב גדול יותר (גם אם המשמעות ב'ירוקים' קטנה יותר).

לאחרונה הצטרפה ל'משחק' גם עלי בבא, הסינית החדשה בעיר (של שרותי הענן). ברבעון האחרון צמחה החברה בתחום זה, המתפתח במקביל לפעילות הליבה שלה (סחר אלקטרוני, כמובן). ברבעון האחרון (הרבעון השלישי) צמח היקף שירותי הענן של החברה ב-128%. עדיין, היא נמצאת באזור של "המספרים הקטנים", והיקף פעילותה ברבעון היה 'רק' 221 מיליון דולר (בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר של אמאזון), אבל בעלי בבא כמו בעלי בבא – הם עוד יפתיעו תוך שנה-שנתיים…כמו שעשו את זה במסחר המקוון (ו'על הדרך' העניקו הרבה חמצן לגוויה של יאהו). אין ספק שתחום הענן הוא הוא מהתחומים היותר 'חמים' ב-IT העולמי והוא צפוי לצמוח בכל רבדיו בצורה משמעותית בשנים הקרובות. אין ספק שעלי בבא תהיה שם חזק. כי כאשר אתה שולט באופן מוחלט בשוק המהווה כמעט 20% מאוכלוסיית העולם יש לך בסיס מצויין.

עלי בבא בעננים (2)

יום ה'רווקים' הסיני (התאריך רב המשמעות של ה-11 לנובמבר) היה סיבה למסיבת ניצחון נוספת של 'עלי בבא'. ביום יחיד של עסקים שברה החברה את כל השיאים ונהנתה ממחזור מכירות של 17.8 מיליארד דולר תוך שהיא מזנקה ב-25% לעומת שנה קודמת. השמחה גדולה עוד יותר כאשר זוכרים שתוך 3שנים (מ-2013) 'זינקה' החברה ממכירות של 5.1 מיליארד דולר לסך הדמיוני של 17.8 מיליארד. יום הרוווקים הסיני, עוד אחת מהמצאות השיווקיות של החברה השפע הצרכנית הוא בהחלט סיבה לעלי-בבא ל'קפוץ' לעננים….ולחכות לשיא הבא. אגב, המספרים שנראים לנו 'מדהימים' התקבלו במטה החברה באכזבת מה. הם ציפו ליותר…

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-12-09 16:11:55Z |  |

אחרי נפילה גדולה – עלייה קטנה

אחרי שנתיים של ירידה רצופה בכמות הניידים הנמכרים בעולם, ירידה שהסתכמה בעשרות אחוזים, מספרים אנשי 'דיגיטיימס'  שהשוק התייצב מעט ברבעון האחרון – ועל פי התחזיות – השוק גדל ב-6.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך המכירות, על פי המחקר, צפוי להיות כ-42 מיליון יחידות, מספר שלפני שנתיים-שלוש היה נמוך עד מאוד, אולם בנסיבות הנוכחיות הוא מעניק קצת 'חמצן' לתקוות של השחקנים הגדולים בתחום, אשר לרובם אין כמעט דריסת רגל בתחום ה'משלים' – טלפונים חכמים (פרט לשתי שחקניות מובילות – לנובו ואפל). שוק הניידים ממשיך להיות מחולק כמו קודם – HP מובילה, לנובו מגדילה הפער לרעתה על רקע ארגון מחדש וקשיים שנובעים מ'עודפי מלאי' שהוא השם המכובס לדיווחי יתר על מכירות מסיבות שאינן ענייניות (ולכן יש צורך לערוך 'רה ארגון' – עוד מילה מכובסת). עוד נמצא, שהשלישייה האמריקאית המובילה (HP, דל ואפל) בהחלט שולטת (עדיין) בשוק עם נתח שוק מצרפי של כ-50% מכלל השוק. דומיננטיות זו לא תשתנה מהותית בשנים הקרובות שכן מדובר ב'סוסי מלחמה' מנוסים, ממילא רוב מוחלט של פעילות הייצור (וההרכבה) מתבצעת בסין הגדולה ושחקנים חדשים לא נוטים לחזק את יכולותיהם בתחום מחד – ואחרים נוטשים אותו מאידך.

לנובו 'על הקשקש' 

הדוחות הרבעוניים האחרונים של לנובו אינם מוצלחים במיוחד, ובהחלט משקפים את מיצובה בתחום המחשבים הניידים (ראו קטע קודם). עם הכנסות 'שטוחות' של 11.2 מיליארד דולר ועם רווח תפעולי מזערי (215 מיליון דולר) ורווח נקי בשיעור 157 מיליון דולר המהווים כ-1.4% תוך שהחברה 'מאבדת גובה' בתחום הליבה שלה – המחשבים הנייידים – ויורדת גם בנתח השוק וגם בהכנסות. מה שעוד 'מציל' את החברה בשלב זה אלו מכירות הטלפונים החכמים שלה – גם אלה תחת המותג 'לנובו' – וגם אלה תחת המותג 'מוטורולה' – אותו רכשה מגוגל לפני זמן מה.לא פלא אם כן, ש'רה ארגון' נרחב מתוכנן במטה חברת הענק הסינית…

קרב הסמארטפונים הסיני

%d7%a1%d7%9e%d7%90%d7%a8%d7%98%d7%a4%d7%95%d7%9fהשוק החם ביותר בתחום הסמארטפונים הוא השוק הסיני. שם נולדות השחקניות שיובילו את העולם בתחום המכירות של המכשירים החכמים בשנים הקרובות. עד לאחרונה 'וואווי', המיוצגת בישראל בהצלחה לא גדולה במיוחד, הייתה מובילה לא מעורערת של השוק הסיני (ושלישית בשוק העולמי – אחרי סמסונג ואפל). אבל ברבעון האחרון המצב השתנה באופן דרמטי. חברת 'אופו' (מי שמע?) זינקה ועקפה את וואווי במספר היחידות אותן מכרה ברבעון השלישי של 2016 – תוך שהיא מנפקת לשוק 20.1 מיליון יחידות (גידול של 106%) ומנצחת בגדול את וואווי שייצרה ושיווקה כ-18 מיליון יחידות (עליה של 5% בלבד). לא רק אופו 'עקפה' את וואווי בסיבוב – גם חברת האחות שלה, ויבו (אותה מכירים בישראל בזכות המחירים הצנועים יחסית של מוצריה) מכרה יותר יחידות מ'וואווי' – 19.2 מיליון יחידות (גידול 101%). ההסבר העיקרי ההגיוני לשינוי הדרמטי הוא הניסיון הגובר של וואווי להתמקד במוצרים של 'עשירון עליון' – מכשירים יקרים ויוקרתיים יותר – תוך ניסיון להתחרות בשחקנים העולמיים הלא-סינים ובראשם – אפל וסמסונג. אין הסבר הגיוני אחר – אבל ימים יגידו אם ההימור על ה'יוקרה' לא היה יקר מדי לחברה שהובילה את השוק הסיני בבטחה עד לאחרונה.

 

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.