יום שבת , יולי 22 2017
מבזקים
דף הבית > 3D > הכלכלה החברתית מגיעה ל-PLM

הכלכלה החברתית מגיעה ל-PLM

מאת: אלי טנא

יותר ויותר אנחנו מגלים ששחקני תוכנה מרכזיים בתחומים רבים מנסים לייצר סביב מוצרי הליבה שלהם 'אקו-סיסטם' ומערכת כלכלית שלמה של מוצרים ושירותים של ספקים ושותפים מחד ולקוחות וצרכנים מאידך. בלב הפעילות 'מסתתרים', כמובן, המוצרים של חברת התוכנה – אולם החברה נוטלת על עצמה את האחריות לבניית קהילה של ספקים וצרכנים, לביצוע התהליכים המאפשרים בניית קישור נוח ופשוט ביניהם – ובניית מודל כלכלי בו לכולם שווה להשתתף במשחק – ולהשקיע בו.

חברת 'סולידוורקס' היא חברה כזו. בכנס השנתי האחרון שערכה ראינו כיצד עובדת "הכלכלה החברתית".

סטייפלס סנטר. האולם של הלייקרס

סטייפלס סנטר: כנס לצידם של ענקי הכדורסל…

לפני יותר מ-20 שנה, עת נוסדה (וזמן קצר לאחר מכן נרכשה על ידי חברת 'דאסו סיסטמס') בארה"C הייתה החברה חברת תוכנה בקטגוריה שהוגדרה אז כתיב"מ (תכנון וייור בסיוע מחשב) מה שאוטוקאד עשתה בתחום האדריכלות באותה עת – עשתה 'סולידוורקס' בתחום התעשיה, עיצוב המוצר והמכניקה. ככזו, הייתה החברה מהשחקניות הבולטות בתחומה – תחום שהלך וצמח ככל שהשימוש במחשב לתכנון וייצור מוצרים גבר. עם השנים, כמו כל המערכות הדומות לה, התרחבה ו'התבגרה' התוכנה (כמו גם המוצרים המקבילים של חברת האם שלה – דאסו) לתחום המכונה PLM  (Product Life Management) שהוא הרחבת מוטת השליטה של מערכות מסוג זה על כל תהליך ואורך חיי המוצר – על גירסאותיו השונות, השינויים, התמאות והחיבור שלו עם הסביבה בה הוא פועל. השנה, בהמשך ישיר להתפתחויות של השנים האחרונות, עמד הכנס השנתי רב-המשתתפים לש החברה בסימן המשך המעבר ל"כלכלה קהילתית" המייצרת מצע שלם של היצעים, ביקושים, הזדמנויות ואתגרים לחברה, לשותפיה – ולכלכלה העולמית.

כלכלה חברתית. כבר כאן…

Stratasys_F123 Series offers touch screen interface for maximum productivity

סטראטסיס מכריזה. ומאויימת על ידי HP

המילה "כלכלה חברתית-שיתופית" היא הדבר החם ביותר במגמות ההתפתחות של הכלכלה העולמית. החל מפינטק, תחבורה ונסיעות, נופש ופנאי, סביבת עבודה (wework) ומה לא – יותר ויותר מדברים על בניית קהילות פונקציונליות שמשתפות פעולה לצורך הרחבה משמעותית של מנעד ההיצע העומד לרשותן – ובמחיר כלכלי יותר ויותר. במרכז היוזמות בתחום הכלכלה החברתית-רשתית ישנו ה'מאפשר' (Enabler) – גוף המציע זירת פעילות ופלטפורמה שבא יכולים ההיצעים והביקושים למוצר או שירות 'להיפגש' באופן אופטימלי מעין "בורסה זוטא". המאפשר מציע מגוון עצום של מוצרים/שרותים, זמינות גבוהה והזדמנות לשחקנים רבים, כמעט בלתי מוגבלים בכמותם ומגוון היכולות שלהם להצטרף תוך שהוא מהווה סוג של רגולטור (חיובי) במשק הנוצר סביב הפלטפורמה.

סולידוורקס – כבר מזמן בזירה

הכנס השנתי של סולידוורקס  עמד השנה בסימן "השותפים" (בסביבה הכוללת) וה'זירה' – אותה מפתחת החברה בשנים האחרונות. יותר מ-110 מציגים המציעים מוצרים ושירותים סביב פלטפורמת התוכנה של סולידוורקס הציגו השנה. החל מחברות קטנות שמשלבות אמצעי ייצור (לרוב מדפסות תלת) עם יישומים ייחודיים המאפשרים ייצור וקבלת מגוון מוצרים מותאמים אישית וכלה ב'שחקניות הגדולות' של מרכיב מרכזי בכלכלת העתיד – יצרניות מדפסות תלת-המימד התעשייתיות דוגמת HP , שהצטרפה לאחרונה למשחק בכל הכוח וחברת 'סטראטסיס' – שמרגישה מאותגרת באופן מיוחד. לצד כל אלה, מרחיבה ומבססת סולידוורקס את פלטפורמת make – זירת הסחר שהיא מפתחת כדי להשתלב בכלכלה-החברתית המתהווה מול עינינו.

קמעונאות 3.0

תשכחו את האופן בו התרגלתם ללכת לחנות, להסתפק ב"מה שיש במלאי", או להזמין מוצר בהתאמה אישית – אבל לחכות זמן רב לקבלת המוצר המותאם לכם אם בכלל אפשר. בקרוב, זו תהיה היסטוריה. היסטוריה של 'צרכנות האתמול'. כך לפחות טוענים (ומקווים) אנשי 'סולידוורקס' – מחברות התוכנה המובילות בתחום מערכות לעיצוב ותכנון מוצרים בסיוע מחשב. 20160201_173024התפישה היא הרבה יותר רחבה מאשר "מוצרי צריכה", אך הפעם נתמקד דווקא בתחום זה  – תחום בו מעורבת מסת הלקוחות הגדולה ביותר ובו התחוללו מהפכות מלפני המהפכה התעשייתית (ייצור ידני מוגבל ומחסור קבוע) – עובר דרך המהפכה התעשייתית עצמה (ייצור המוני בסדרות ייצור גדולות והכפפת הטעם לשיטת הייצור) וממשיך בעידן (שרק החל) של 'פוסט מהפכה תעשייתית' (מעבר לייצור מותאם אישית ללא מגבלות של מקום-זמן-מורכבות וטעם אישי).

מותג – אבל 'מעוצב אישית'

מחקרים של חברות מובילות בתחום הטעמים והרגלי הצריכה של חברת השפע (כן, אנחנו מתייחסים לאותם 16% מהאוכלוסייה הנמנים עם 'המאושרים' והשבעים) מגלים שהצרכן החדש רוצה להיות בעלים של 'מותג' – אבל כזה שהוא עם 'טוויסט' אישי שלו בלבד. הצורך הזה הוא בסיסי וטבעי. כמו בכל תופעה – קיים תהליך קבוע של 'קומודיטיזציה' וזילות של שווי מותגי. מדובר בתופעה כללית שקיימת בתחום מוצרי צריכה – וגם בכל תחום של צרכנות-ידע-תהליכים אחר ומה לא. תופעה זו אינה מאתמול – אולם עד כה היכולת להתמודד איתה ולחולל מהפכה שמשמעותה "מותג מעוצב אישית – במחיר ובזמן שמתאימים לי" הייתה מוגבלת.

ניצנים ראשונים. בקנה מידה קטן

כבר היום מציעות חברות מסוימות אופציה של "מיקס&מטש" – ערבב ועצב. רשת כמו 'פנדורה' עושה זאת עם תחשיטים רשתות אופטיקה מציעות "הרכבה חלקית" של משקפי שמש וראיה (בחירה בין מספר צביעם, סגנונות של עדשות – בזמן אמת) וכד'. בארה"ב – תוך שימוש גובר והולך בפלטפורמת סולידוורקס/מייק מייצרת חברת קלירויז'ן אפשרות לקניה מקוונת רכב חלל1. תצוגהשל משקפיים בהרכבה עצמית מלאה – עם אופציות כמעט בלתי מוגבלות בעיצוב המוצר – ותוך ראיית השלב הבא – גם משקפיים עם התווייה אופטית. התהליך מעניק תחושה של 'אני ייחודי' – המלווה בתחושת גאווה של "רק שלי". בחלק מהמקרים (מהעולם הישן) מדובר בתחכום ניהולי-שיווקי-לוגיסטי שאינו מייצג שום מהפכה אמתית. רק כשעוברים לעולם המקוון – האפשרויות של מגוון, מחיר, מועד אספקה הופכים לכמעט בלתי מוגבלים. יותר ויותר תבצע מעבר לצרכנות מקוונת של תרבות צתריכה אינדיבודאליסטית.

המהפכה כבר התחילה

פלטפורמת work של סולידוורקס מציעה תפישה ייחודית שבה כמעט אין גבולות להתאמה אישית ולביטוי עצמי עיצובי בפריטים רבים מצד הביקוש – וחסם כניסה נמוך לספקים המשתתפים מצד ההיצע. נתחיל בתנאי הבסיס ואזור המחיה בו פועלת הפלטפורמה. התנאי הבסיסי – סביבת היצע מוצרים, חלקים, ספקים ומרכיבים גדול. בין אם מדובר בפריטים המיוצרים 'לפי דרישה' (מדפסות תלת-מימד בסדנאות ייצור זריזות וגמישות) ובין אם ספקים רבים המספקים סחורה וחלקים בתנאי אספקה גמישים ובמהירות. המעבר למדפסות תלת-מימד מתעכב מעט –אך תפישת WORK צופה פני עתיד במובן זה ועל פי חזונה – מדפסות תלת-מימד הן רכיב משמעותי בככלה החדשה. כבר היום – מבחר החומרים הקיימים בתצורה המתאימה למדפסות תלת מימד גדול – והוא גדל בהתמדה. אפילו מוצרים מחומרים דוגמת כסף וזהב ניתן לייצר במדפסות אלה, שלא לדבר על מזון "בהתאמה אישית"…(יש המספרים על 'המבורגר בטעם נסבל' שמייצרים במדפסת מסוג זה).

התנאי השני – קיומה של תוכנת תכנון בבסיס הפלטפורמה המסוגלת לתת גם למפעילים לא מנוסים (בעלי חנויות. קמעונאים קטנים) להשתמש בה באופן פשוט מחד – עם תוצאות מרשימות ללקוח מאידך. כאן נכנסת לתמונה סולידוורקס – שפיתחה פלטפורמה המאפשרת ל'בנות' בקלות 'מחסן' פריטים וחלקים בשיטת לגו – להוסיף ולהרחיב את ה'קטלוג' כל העת – תוך שכל מוצר שנכנס לקטלוג נהנה מאפשרויות אין קץ של תצוגה מרשימה – תנועה תלת-ממדית מדמה מציאות. שילוב ב'סביבה טבעית' כמו דיוקן הלקוח. תחשבו, לדוגמא, על עתיד קרוב בו הלקוח נכנס לחנות, מבוצעת בו סריקה תלת-ממדית המאפשר תצוגה תלת ממדית שלו עם אפשרות להניע אותו בכל כיוון – פנים, צד, פרספקטיבה – ואז שילוב הפריט על האוזן, עין גוף או חלק אחר לפי העניין והצגת הלקוח – עם המוצר – במציאות מדומה. כאן אין מקום לטעויות. את אותו תהליך הוא יוכל לבצע גם מול המחשב או הטאבלט… או תוך שימוש בסמארטפון עם ובלי שימוש במשקפי מציאות מדומה (VR) – ולחוות חווית  רכישה שאין דוגמתה כיום…

התנאי השלישי – התמכרות גוברת של הצרכנים לרכישה מקוונת תוך שימוש הולך וגובר בכלים דמויי 'סנאפצ'ט' המאפשרים לא "לראות את עצמו עם המוצר הנחשק…

המהפכה 3.0 – קמעונאות חברתית

רכב חלל2. תצוגה

תמונת רכב חלל: מגיעים לחלל העמוד עם סולידוורקס (תערוכה)

בהתקיים 3 התנאים הללו נותר עוד תנאי נוסף שאינו קשור בטכנולוגיה אלא בתרבות ובגורמים שהם המאיצים של שינויים מהותיים. נקרא לזה "זירת קמעונאות חברתית". בזירה הזו משחקים מספר שחקנים שלכל אחד תפקיד משמעותי בשרשרת המזון: ראשית, ישנו ה'מותג' – המעצב או החברה האמונה על עיצוב מוצר וסגנון חיים. המותג מייצר עיצובים מגוונים של מוצרים על פי קטגוריות ובעיצוב אישי והוא בעצם המוביל בשרשרת המזון. שנית ישנם ה'יצרנים' (בין אם מדובר של 'מפעל בקופסא' בסביבה הקרובה או מפעל גדול שיודע לשחק על פי כללי הזירה) שלישית קיים ה'מארגן' – הגוף שמבצע את כל הלוגיסטיקה שבתחילתה לקוח הרכיב לו תכשיט בהרכבה עצמית לחלוטין  על פי קטלוג עצום. באמצעותה הוא מקבל את המוצר שהזמין באיכות ובמועד המובטח ובסיומה – המארגן "מחלק" את התשלום ו'לחלק' אותו לכל המשתתפים בשרשרת על פי הכללים שנקבעו. לפני כן ישנו "המספק" שאחראי ל'בניית' המוצר ושינועו אל הלקוח, וחוליה לא פחות חשובה "המקדם" – הגוף האחראי לפיתוי הקבוע שיש לפתות את הלקוח כדי לבחור במוצר, לשמר את מערכת היחסים עם הלקוח גם מעבר לרכישה הנוכחית ("מערכת יחסים") ולהגדיל ככל האפשר את נתח הלקוח (כלומר, את הגדלת החלק מתוך סך תקציבו של הלקוח המופנה לסביבה הקמעונאית 'שלנו').

אחד הכללים החדשים של המהפכה – ולא הזניח שבהם – הוא מעבר משרשרת מזון 'היררכית' שבה המקור, בדרך כלל 'המותג', שבראש הפירמידה משלם תשלום קבוע וידוע מראש (ונוטל את מלוא הסיכונים על עצמו) – לשרשרת מזון 'שטוחה' שבה כל המשתתפים 'לוקחים אחריות' ונוטלים חלק יחסי גם בסיכונים – וגם בסיכויים תוך שהמערכת מאפשרת אופטימיזציה וניצול יעיל של עוצמות 'פנימיות' הקימות אצל השותפים.

2-24-2016 1-31-32 PM

יגאל קפשן. VP. מנהל פעילות WORK

המהפכה כבר כאן

התנאים למהפכה הזו כבר כמעט בשלו לחלוטין. הזירה קיימת. ביותר ממקום וספק אחד. שחקנים רציניים ובהם חברות דוגמת סולידוורקס, שהיא חלק מקבוצת 'דאסו סיסטמס' שהיא חברת התלת-ממד (כך הם מעדיפים להיקרא) המובילה בעולם כבר שם. ממשקי המשתמש שיהפכו את התהליך לחוויית קניה מושלמת (זוכרים 'מותג שמותאם רק לי') מתקדמים, וגם אם לא הגיעו עדיין ל'סוף הדרך' – הם בדרך לשם. מהפכת ה-VR (מציאות מדומה ומועצמת) כבר כאן (די לראות את ההתלהבות וההכרזות בתערוכת הסלולר בברצלונה). המודל העסקי של כלכלה חברתית (חלוקת האחריות העסקית באקו-סיסטם) – כבר כאן – ובעצימות גוברת. נכון, עדיין קיימות מגבלות  המונעות את התפרצותה כאש בשדה קוצים.

קיימות מגבלות של מבחר חומרי הגלם. אמצעי הייצור. 'המפעל בקופסא', הלוא היא מדפסת התלת-ממד, עדיין נמצאת בראשית הדרך בכל הקשור לבשלות המוצר. קיימות המגבלות של "חוויית המשתמש" ואיכות התצוגה וההמחשה. עדיין צריך להפנים את תרבות המהפכה "הפוסט תעשייתית" – השינוי והיפוך מגמה לעומת 'המהפכה התעשייתית' שאחד המאפיינים המרכזיים שלו הוא ייצור בסדרות גדולות במפעל מרכזי – ושינוע אל הצרכנים המרוחקים). המהפכה החדשה היא ייצור בסדרות קטנות אפילו בסדרות יחידניות (מותג מותאם אישית) באתר שממנו מורכבות השינוע אל הלקוח היא מינימלית. אך כל אלה הם מכשולים קטנים בדרך לשינוי המהפכני של תרבות הצריכה של החברה המתקדמת.. ותרבות החיים הכוללת שלנו. כל אלה (ועוד דברים רבים אחרים), הודגשו באירוע השנתי האחרון של חברת סולידוורקס בלוס אנג'לס, שרוצה להיות שחקנית מפתח בעידן החדש. יותר מ-6000 ארחים ו-120 מציגים היו שם כדי לחזק את האמירה…

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.