יום שלישי , ספטמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > האיש העשיר בעולם. לפעמים

האיש העשיר בעולם. לפעמים

במהלך חודש יולי, כתוצאה מהזינוק במניית אמזון מאז תחילת השנה ובכלל, ובזכות 'קפיצה' קלה נוספת במניה לקראת סוף החודש, הפך ג'ף בזוס, המנכ"ל והמייסד

ג'ף בזוס אמאזון

ג'ף בזוס רוצה להיות מיזוג של ביל גייטס וסטיבן ג'ובס

של החברה למי שהונו (ע"פ שווי מניתיו בעיקר) מתקרב ל-90.6 מיליארד דולר ובכך 'עקף' ולו לזמן קצר את "העשיר האולטימטיבי" המוכר – ביל גייטס (מסכן, שווה 'רק' 90.1 מיליארד דולר). לא שביל במצוקה, ולא שזה נמשך זמן רב, אבל יש בכך בהחלט משום ציון דרך לפיה האיש שחולל ומחולל בימים אלה לא מעט מהפכות עסקיות (וככל הנראה צפוי עוד לחולל), מקבל 'ציון לשבח' מטעם שוק ההון על יזמותו – וזאת למרות שההישגים הפיננסיים של החברה ממש לא מסבירים את פשר 'הערצת פעילי שוק ההון'. לא חלף אלא זמן קצר והמטוטלת התהפכה. הדוחו"ת הכספיים של אמאזון התפרסמו בסמוך לאירוע, וגרמו אכזבה בשוק – מה שהוביל ל'צניחה' כ-3%, שהקטינה את הונו של בזוס ביותר מ-2.5 מיליארד דולר. ככה ביום אחד.

הדוחו"ת של אמאזון לא היו באמת מאכזבים. החברה ממשיכה לצמוח בקצב של  'סטארט-אפ', כאשר הכנסותיה הכוללות צמחו בשיעור של 25% לעומת הרבעון המקביל – מ-30 מיליארד דולר ל-38 מיליארד דולר (!) לרבעון השני בשנה. אולם הרווח הנקי שלה 'התכווץ' ביותר מ-75% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם. לא שבעלי המניות שלה זכו וזוכים לראות רווחים משמעותיים מאז ומעולם ואלם לפתע זה התחיל להיות מעט אכפת להם (לדעתי, באופן זמני ביותר בשנה-שנתיים הקרובות). החברה דיווחה על רווח נקי של 197 מיליון דולר בלבד (0.5% על המחזור) לעומת 857 מיליון דולר ברבעון מקביל. החברה אף החמיצה את תחזיות האנליסטים שצפו לה לפחות רווח פי 3 (!) מהתוצאות בפועל.

לא זו אלא שהחברה מציבה תחזיות על פיהן הרווח התפעולי הצפוי ברבעון הקרוב יקטן עד יתאפס (אם סיכוי להפסד תפעולי) בעקבות הוצאות תפעוליות גדולות הצפויות לה על פי הערכתה (אותן תקפיד לרשום כהוצאות ולא כהשקעות). נכון, היא מציבה רף גבוה לשורת ההכנסות – בסביבות 44-42 מיליארד דולר אך השורה התחתונה 'פתאום' מפחידה את האנליסטים…

הטלטלה הזו באמזון בהחלט מייצגת מצב בו שוק ההון העולמי לא יודע איך 'לאכול' את החברה המשונה הזו 'אמזון' – שמצד אחד מקפידה לא להרוויח לאורך שנים רבות, או ליתר דיוק להרוויח מעט מאוד, ומצד שני – לחולל מהפכות עסקיות אחת אחרי רעותה, לצמוח בקצב מדהים לאורך זמן וגם כשהיא מגיעה אל תחום "המספרים הגדולים" תוך שהיא מייצרת תחומי פעילות ומנועי צמיחה חדשניים כל הזמן ומייצגת את היצירתיות העסקית במיטבה בתקופה בה ה'מאמי' הקודמת של השוק, אפל, מתחילה להיות 'כבדה'. ככל הנראה, אמאזון עוד תחולל לא מעט מהומות כי אחרת היא 'תטבע' די מהר באפרוריות של 'קמעונאות' – שם אורבים לה אויבים לא מעטים כאשר 'הענק הסיני' בהחלט לא יושב בשקט…

אמאזון. בכל החזיתות

בהמשך לקטע הקודם – בואו נראה את האתגרים איתם מתמודדת החברה

בתחום שרותי הענן – החברה אשר 'המציאה' את הקטגוריה והפכה אותה לקטר צמיחה מרכזי של עולם ה-IT היא עדיין המובילה של התחום, חטיבת AWS היא גם מנוע צמיחה עיקרי של החברה – לפחות בכל הקשור לרווחיות תפעולית – ייצר ברבעון האחרון 4.1 מיליארד דולר (מסך 38 המיליארד של החברה כולה) תוך שהוא צומח ב-42% לעומת רבעון מקביל. אולם גם בתחום זה, שיש טעונים שהוא מייצג את "תרבות ה-IT העתידית" נושפים בעורפה המתחרים המאותגרים בעולם – גוגל, מיקרוסופט וכל האחרים – המנסים לצמצם פערים מולה בדרכים שונות ובאמצעות בריתות ושיתופי פעולה. התחרות הזו בהחלט מאתגרת תוך שהיא מאיצה את המומנטום של הקטגוריה כולה (כל התחום עדיין צומח בשיעורי של 40-50% מדי שנה).

האתגר של 'עלי באבא' – ברור לכל ש'עלי באבא' היא האיום הגדול ביותר על הדומיננטיות של אמאזון בשוק הקמעונאות המקוונת ובכלל (כולל שוק שירותי הענן, בו החלה 'עלי בבא' לפעול לאחרונה). תוך שהיא נשענת על 'קהל ביתי' של כמעט 2 מיליארד סינים רעבים לקניות ברשת היקף הפעילות של החברה בתחום זה גדול במונחי היקפי פעילות כבר היום. עלי באבא, שהונפקה בבורסה האמריקאית לפני כ-3 שנים בהנפקה בהיקף חסר תקדים למועדה (גייסה למעלה מ-20 מיליארד דולר)

ג'ק מה

ג'ק מא מעלי בבא רוצה להיות בזוס

היא כבר לא חברה 'סינית' במונחים פיננסיים, למרות שהסינים בהחלט רואים אותה ככזו, ואת מייסדה, ג'ק מאו נחשב 'גיבור עם' במדינה המאוכלסת בעולם.

האתגר של 'הקומודיטיזציה של הכל' – אם יש תחום הנחשב 'הכי קומודיטי' זהו תחום הקמעונאות. מתוקף זה הרווחיות בו נמוכה ושחקת כל העת בעוד שהתחרות וכמות השחקנים גדלים באופן משמעותי. הכלל של ה'קומודיטיזציה' חל כמעט על כל תחום שפעם היה 'אוקיאנוס כחול' – ותוך שמן מה, כאשר מוכחת הייתכנות וההזדמנות למתחרים פוטנציאליים – מצטרפים למשחק המתחרים ומאלצים את מוביל השוק להתאים עצמו לתחרות ולהקטין באופן טבעי את הרוחיות ממנה נהנה בכל תקופה 'הבדידות המזהרת'. אמאזון מבינה את הכלל הזה – וכל העת מנסה להמציא מנועי צמיחה חדשים ומעניינים תוך שהיא מנסה לבצר את אגפיה מול המתחרים שקיימים ועוד יצטרפו. לכן, אנחנו רואים אותה נלחמת בתחרות מול עלי בבא בין היתר על ידי השקת שרותי משלוחים מתקדמים ב'אזורי הציד הטבעיים' של המתחרה מהמזרח (סינגפור) ובחזיתות נוספות – זהו, ככל הנראה, אחד ההסברים לגידול העצום בהוצאות התפעול של החברה שלא נחה לרגע.

בתחום קמעונאות המזון ההיברידית – רכישת WFM, רשת המרכולים-מעדניות בתחום המזון מהווה בהחלט אתגר לא קטן. נכון, המהלך שהתבצע במהלך הרבעון התקבל באופן חיובי על ידי שוק ההון – אולם ה'הטמעה' של התחום היא בהחלט אתגר תרבותי ולוגיסטי לא קטן, כאשר המטרה היא בהחלט לייצר מנוע צמיחה נוסף אולי כמענה לתהליך ה'קומדיטיזציה' מחד – והחשש מפני האטת הגידול בקמעונאות של 'לא-מזון' (בהחלט חרדה מוצדקת). יכולנו להמשיך, מאחר שאמאזון היא חברה 'היפר-אקטיבית' ומעניינת שפועלת בשווקים עתירי תחרות אבל מספיק להפעם.

עלי בבא מזנקת

הדוחו"ת הכספיים האחרונים מלמדים על המגמות והכוונות של החברה להיות "הנמסיס" של 'אמאזון' בכל תחומי פעילותה.

הכנסות החברה צמחו ברבעון הנוכחי לסך של כ-7.5 מיליארד דולר  ברבעון השני של השנה, תוך שהחברה מבצעת 'זינוק' של 56% במחזור לעומת הרבעון המקביל בשנה קודמת. ההכנסות היכו (ואפילו מאוד) את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות נמוכות בהרבה. שלא כמו אמאזון, גם השורה התחתונה של 'עלי בבא' נראית לא רע – והחברה דיווחה על רווח רבעוני של יות מ-2 מיליארד דולר (!). למופתעים שבינינו יש לציין שעלי בבא היא מעין 'קניון' המארח חנויות ומרכולים של אחרים – ורושמת בעיקר הכנסות של עמלות ממחזורי המכירות המתנהלים בתחומה ולא את המחזור עצמו. בכל מקרה הרווחים ברבעון הנוכחי צמח בשיעור של כ-80% –  ובכך היא מציגה 'תמונה הפוכה' לזו של 'אמאזון'.

מאז תחילת השנה קפצו מניות החברה בשיעור של יותר מ-80% (לעומת 20-30% של אמאזון) – אבל צריך לזכור שהשווי הכולל שלה עדיין נמוך בהרבה. עלי בבא 'מחקה', כמיטב המסורת הסינית, את אמאזון בתחום שירותי הענן (אלא מה) – ועסקיה בתחום צמחו בשיעור ש 95% – אולם היא עדיין שחקנית זעירה בתחום והכנסותיה בקטגוריה זו (שם היא מחשבת את הכנסותיה בדומה לאמאזון ואפילו בליברליות יתר) היו כ-360 מיליון דולר. על רקע כל העובדות הללו, צופים האנליסטים שעלי בבא נמצאת רק בתחילת ה'ראלי' – ועוד צפויות לה עליות נאות (זו בהחלט לא המלצה לרכוש את מניותיה).

וואווי ראשונה בשוק הסלולר הסיני

שוק הטלפונים הסיני הפסיק לצמוח. הוא אפילו ירד ב-3%. הרבעון הסתיים עם מכירות כוללות של כ-113 מיליון מכשירים בסך הכול. אלו חדשות רעות לכל השחקנים – ובעיקר לשחקניות המקומיות שנסמכו עליו במירוץ שלהן לצמרת העולמית מול השחקניות המובילות בעולם (סמסונג ואפל). ואווי שמרה על מקומה הראשון עם מכירה של 23 מיליון יחידות כאשר מיד אחריה, עם 21 מיליון מתייצבת אופו – יצרנית שאינה מוכרת בשמה בארצנו הקטנה. ואחריה – VIVO גם היא אלמונית לישראלים (16 מיליון יחידות). במקום הרביעי סינית נוספת – המוכרת בארצנו – שייאומי אשר עקפה את אפל בשוק הסיני עם 15 מיליון יחידות. אפל במקום החמישי במונחי כמות – אבל במונחי מחזור מכירות היא בהחלט עוקפת את מרבית המובילות.

שרותי הענן נוסקים

שוק שירותי הענן ממשיך לצמוח בקצב מטורף (ראו הידיעה בנושא אמאזון) וברבעון האחרון צמח ב-47% נוספים להיקף שך 14 מיליארד דולר (לעומת פחות מ-10 מיליארד ברבעון המקביל). אמאזון (AWS) היא עדיין המובילה הבלתי מעורערת של השוק עם מחזור מכירות של כ-4.1 מיליארד דולר בתחום שרותי הענן ועם גידול של 42% מול רבעון מקביל. אולם במונחי נתח שוק חלקה הצטמצם מעט (היא צמחה מתחת צמיחת השוק) והיא מייצגת כיום 'רק' כ-30% ממנו.

השחקנים שדולקים אחריה ברצינות ומצמצמים לאט לאט את הפער במונחי נתח שוק (אך לא הבדלים במכירות) הם מיקרוסופט (עם צמיחה של 97% מול רבעון קודם), גוגל (עם צמיחה של 92% לעומת התקופה המקבילה) ויבמ (עם צמיחה צנועה של 23% מול התקופה המקבילה. צמיחה שמשמעותה פיגור משמעותי מול השוק). 4 השחקנים המובילים מייצגים כ-55% מסך השוק – וביניהם אמאזון מייצגת יותר מ-56% מנתח זה. על פי כל התחזיות – השוק ימשיך לצמוח בקצב דומה – ואולי אפילו גבוה יותר בשנים הקרובות. צריך לזכור שמדובר בנתח לא משמעותי בהוצאות העולמיות לטכנולוגיית מידע (כמעט 4 טריליון לשנה).

אפל ממשיכה להפתיע

זה שלא מדברים הרבה על אפל לא אומר שהיא לא חיה, נושמת ובועטת. הרי מדובר בחברת ה-IT הגדולה (והשווה) בעולם. היחידה שמציגה באופן קבוע מחזור מכירות גובה יותר מ-200 מיליארד, שווי מדהים של יותר מ-800 מיליארד דולר – ושלא מפסיקה להפתיע הן בתחום המכירות ולא פחות בתחום הרווחיות. החברה פרסמה לאחרונה את דוחותיה לרבעון האחרון.. להלן התוצאות:

הכנסות: 45.4 מיליארד דולר  (גידול של 7% לעומת רבעון קודם)

רווח למניה: 1.67$ (לעומת 1.42 ברבעון המקביל – גידול של 18%).

גם תחזיות החברה לרבעון הבא מאוד אופטימיות – החברה צופה הכנסות של 49-52 מיליארד דולר תוך שמירה על רווח גולמי 'נאה' בשיעור של כ-38%. האנליסטים בהחלט מרוצים… גם ההערכות על גידול המכירות של מכשירי האייפון השנה, לעומת הערכות פחות אופטימיות בעבר, מהווה סיבה לפנים מחייכות של אנשי אפל – ושל אנשי שוק ההון.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.