<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > התמודדות עם אי ודאות – To be Relevant

התמודדות עם אי ודאות – To be Relevant

ראיון עם: ד"ר נילי נוה, סמנכ"לית פיתוח עסקי ופרויקטים אסטרטגים, טלדור.

מאת: מאיר עשת

כמו רבים מאתנו הקרירה של, ד"ר נילי נוה,  החלה עוד לפני שקראו לזה קרירה. עם גיוסה  לצבא הוצע לה לשרת בממר"ם –  תקופה בה מחשב היה בגודל חדר, ניקוב כרטיסיות נתונים, ודיסקים מגנטים בגודל טסות של גלגלי רכב, כמו  חיזיון נפרץ באולמות המחשב. מראה שכזה הוא מראה בדיוני אל מול המציאות העכשווית . והמעבר בין התמונות הללו הינו מסע יומיומי מתמשך בטכנולוגיה מתפתחת, בתנאי אי וודאות ובשאלת שאלות מתמשכת. נראה לי שמשפט כדוגמת "אנחנו נמצאים היום באמצע מהפכה ,ה – X  שמשנה את התפיסות החברתיות, התרבותיות, העסקיות ולא משנה באיזה ורטיקל תעשייתי נמצאים"- הוא טאוטולוגיה .

מהפיכת המחשוב, מהפיכת המידע, מהפיכת החומרים , מהפיכת התקשורת , מהפיכה הדיגיטלית וכך הלאה….הם שמות משתנים שנותנים בתקופות שונות לשינויים שמתרחשים. השם אינו משמעותי וגם לא חשוב. כיוון שההתפתחות הטכנולוגית נעה באופן אקספוננציאלי, וקצב החיים מותאם אליו , חברות חייבות לנוע במהירות בכדי להיות רלוונטיות . כמו אז, גם היום – חברות מתמודדות עם התפתחות טכנולוגיה חדשנית , ומקבלי ההחלטות צריכים לנווט לכיוון הנכון. בעיני, המהות של חברה באשר היא,   הינה "To be Relevant".

ההתמודדות האתגרית של עולם עם שינויים –הוא המעניין. מחד – תחום המתמטיקה (מ.ע: נילי היא ד"ר למדעי המחשב עם התמחות באלגוריתמיקה) ומאידך החיבור המעשי לעולם המחשוב, בו ניתן ליצור ולרקום עוד וגידים ממשיים לרעיונות תיאורטיים מופשטים – קסם . לאחר השירות הצבאי  השתלבה, נילי,   בחברה צעירה ופורצת דרך לזמנה, חברת קו מנחה. חברה  שהחלה דרכה בפעילות בשוק ההון הישראלי, באספקת מידע ממוחשב והנגשת נתונים למשתמש, עוד לפני שידעו לקרוא לזה בשם Big Data . כבר אז , מעבר לפעילות השוטפת היומיומית , התמודדנו עם השאלה – "לאן הולכים ?". תהפוכות טכנולוגיות התרחשו כבר אז , חברות

נילי נווה

נילי נווה

דומיננטיות נעלמו מהשוק (כמו נובל) וחברות חדשות נכנסו (כמו מיקרוסופט ). מחב"א הפכה מרשת מחקרית ביטחונית לרשת ציבורית שכולם מכירים אותה היום – אינטרנט . פרוטוקולי תקשורת חדשים התפתחו ושינו את המפה. התמודדנו עם שאלה קיומית – X25   או  Tcp/ip . היום זה נשמע כמו בדיחה . אך המהות לא השתנתה. היום חברות מתמודדות עם "On Cloud"   או "On Prem". מה יהיה גורלו של ה Data Center ?

היקפי המידע שהובילו להתפתחות ה BIG DATA הם רק שלב נוסף במרוץ. אם האתגר בעבר היה לאסוף את המידע ולבנות מודלים יעילים של אחסון , היום הדגש הוא על בניית תועלות מהיקפי המידע. יתרה מזאת, אין הדגש בעיני על גודל היקפי המידע , אלא דווקא על היכולת לנתח ולהפיק תובנות עסקיות ממידע בפורמטים שונים – טקסט, קול, תמונה, וידיאו – וכל זה "כאן ועכשיו".

קיים קשר הדוק בין בינה עסקית לבין נתוני עתק. הקשר נובע מהצורך להשתמש בכמויות מידע גדולות מאוד על מנת לבצע ניתוחי בינה עסקית תקפים ומשמעותיים.  Big Data Analytics הינו פתרון לארגונים קטנים וגדולים כאחד – המעוניינים להפיק ערך מהמידע שברשותם- פנימי או חיצוני, לבצע זאת בעלות שתתאים לערך העסקי שהם מקבלים ותחזיר להם תוך זמן קצר יחסית את ההשקעה בבניית הפתרון (ROI ). ולכן תחום ה AI   יתפתח מאוד בשנים הבאות ויטביע את חותמו .

בעיני, אין תעשייה שהיא חסינה מפני שינויים. השינויים הטכנולוגיים הם דרמטיים וגם קצב השינוי גדל. הכול הוא בלתי צפוי. המעבר של ארגונים לעבודה במודל מחשוב ענן הוא שינוי  דרמטי (כמו המעבר שהיה לפני 20 שנה מתפיסה ריכוזית לתפיסה מבוזרת ) שחווה תעשיית ה-IT  . שינויים תמידיים בקצב מהיר משליכים הן על הספקים והן על הלקוחות כאחד. זה בלתי נמנע. ולכן אין צורך לפחד מהשינוי, אלא להתאים את עצמך אליו.

עוצמתה של חברה תתבטא ביכולת שלה לנווט בעולם של סיכונים, להתאים את עצמה בזמן אפס לשינויים , ולהיות רלוונטית לשוק. תגובה מהירה למציאות משתנה בקצב מהיר הולידה start-up –ים כמו פטריות, חברות בוטיק שמתמחות בנישה ספציפית. זהו שינוי שוק שבו חברות גדולות צריכות להתאים את עצמן לשינויים הללו- אחרת הן לא תשרודנה את האבולוציה הטכנולוגית.

למרות ההפתעות הרבות והשינויים הטכנולוגיים, וגם קצב השינויים, הרי שעולם ה-IT החדש טומן בחובו לא רק איומים – אלא גם הזדמנויות: לימוד מכונה, בלוקצ'יין (Blockchain), תוכנה עצמונית וה- IOT. כל אלה מסייעים להזרקת חדשנות לארגונים, על מנת שהם יוכלו להיות תחרותיים יותר, נבדלים מהשחקנים האחרים אשר פועלים בשוק שלהם ומגדילים את הרווח שלהם. ולכן – נקודת המבט המעניינת היא לראות ב טכנולוגיה,  מנוע צמיחה, ואפילו מנוע חזק, כזה שככל שהוא יתאים את עצמו לשינויים, כך ההשפעה שלו תהיה יותר גדולה על הארגון.

רוב מנהלי ה-IT מספרים שהם כל הזמן במצב של תגובה: השיווק צריך משהו, הארגון רוצה לשנות, אין תכנון קדימה ולפעמים גם אין מספיק מחשבה. יתרה מזאת – לא תמיד יש בארגונו את האנשים המקצועיים הרלוונטיים. מישהו העז ואמר – Planning is dead. אמירה שמרמזת כי התארגנות טכנולוגית לצורך עסקי מתבצעת כאן ועכשיו.

אם כך, ארגונים זקוקים לשירותים שמספקים את הצרכים שלהם במיידי בכדי לאפשר גמישות ואלסטיות. וזה הזמן לבחון שינוי תפיסה והתאמת מערך ה-IT של הארגון לצרכיו העסקיים, זירת התחרות שלו והצורך בהתמודדות מתחדשת ומשנה צורות מידי יום. צרכים אלה מכתיבים בחינת אפשרויות לשילוב קניית שירותים – IaaS, PaaS, SaaS, ITaaS, , וזאת לצד ה DC המסורתי. נקודה זו הובילה לשינויים שחלו בתפקידים ובתחומי אחריות. לא רק מנמ"ר מסורתי , אלא תפקידי CDO , וזאת רק ההתחלה…כלומר מחלקות ה IT  המסורתיות לא יכולות להחזיק את  כל האנשים שהן צריכות כדי לתמוך בכל האפליקציות ובכל הטכנולוגיות החדשות. למעשה הרוב אינן יכולות, הרי לראיה שתמצא בארגונים אגפי "חדשנות" במקביל לאגפי ה IT.

מציאות שכזו מולידה צורך באדם שתפקידו (CDO) לשבת בקוקפיט דיגיטלי, לתצפת את כל הארגון במבט על ולראות את אותן נקודות וצמתים בהם השדרוג הדיגיטלי יצמיח ויקדם את הארגון. זה לא המנמ"ר הקלאסי, המסורתי, זה הרבה מעבר לזה. ושלא נתבלבל, זה לא רק חשוב לארגון, זה קריטי לארגון היות ושדרוג התהליכים והתובנות להתמודדות בתנאי תחרות הולכים ומתגברים, הולכים ומחריפים, עובר דרך צומת דיגיטל בואך הצלחה. מי שלא יגיע לצומת זו ויעבור אותה בהצלחה, צפוי לצפות קשיים הולכים וגוברים ברלוונטיות שלו ובעתידו הכלכלי והישרדותו תהא קשה מיום ליום.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות