<
יום ראשון , נובמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > כלכלת האפליקציות: חדשנות, גמישות ומצוינות תפעולית 

כלכלת האפליקציות: חדשנות, גמישות ומצוינות תפעולית 

המורשת של סטיב ג'ובס, המנהל שהדגים בצורה המרהיבה ביותר בתולדות ענף הטכנולוגיה איך "ממציאים מחדש" את שוק ה-  consumers והופכים יצרנית מחשבים מקרטעת למובילה בכל השווקים הצומחים, ניתנת לסיכום במשפט קצר: "אנשים קונים ומשתמשים  באפליקציות (מידע, ידע, שירותים), לא פלטפורמות". האירוניה טמונה בלוגיקה שמסתתרת מאחורי המשפט המתחכם: Apple, יצרנית הפלטפורמות המובהקת (iPad, iPod, iPhone) חבה את הצלחתה המטאורית לאפליקציות שכתבו מפתחים עצמאיים וחברות צד שלישי, עבור הפלטפורמה שלה. במילים אחרות, המשתמשים אומנם רוצים  לצרוך אפליקציות, אם אפשר  בחינם, אבל מי שמרוויח הוא יצרן הפלטפורמה היקרה ביותר להרצת האפליקציות.

בידול תחרותי באמצעות אפליקציות תוכנה 

זוהר פרל

זוהר פרל

קשה להגזים בעומק המהפך שנוצר במודלים העסקיים של העידן הדיגיטלי כתוצאה מהתבונה הפשוטה הזאת, שהאימרה הנ"ל מסכמת באלגנטיות תמציתית. להמחשה, המהפך הקוטבי ביחסי הכוחות בין גוגל למיקרוסופט בעשור האחרון משקף בדיוק רב את היחס הכמותי בין האפליקציות הזמינות להורדה עבור שתי הפלטפורמות המתחרות, אנדרואיד מול Windows Phone. אך לא רק בסמארטפונים ובניידות אנו עוסקים. כאשר בנקים מתחרים היום על משיכת לקוחות צעירים, מי שם לב לחידוש הריהוט בסניפים – ומי נמשך לאפליקציות בנקאות שמאפשרות לקבל את כל השירותים בלי להיכנס לסניף? בניהול קמפיין פרסום עדכני מה חשוב יותר, תסריט משעשע לסרטון פרסומת מתחכם – או מערכת שליטה ובקרה דיגיטלית בזמן אמת, שתוודא שכל מופע יגיע לתשומת ליבו של לקוח פוטנציאלי בשעת הכושר האופטימלית למכירה? כך גם בהזמנה של שירותי תיירות או תחבורה, מעקב רפואי, רכישות מקוונות או שירותים חברתיים.  "אנו חיים בעולם  של כלכלת אפליקציות", אומר זוהר פרל, מנהל חטיבת CA Israel בקבוצת NessPRO  של נס ישראל. "עדיין צריך פלטפורמות וציוד קצה, ענן, מערכות הפעלה וניהול, ותשתיות תקשורת, אבל אלה הם רק ה'מאפשרים' (Enablers). בידול תחרותי היום נוצר רק בדרך אחת – פיתוח אפליקציות טובות יותר, שמספקות חוויית שימוש עדיפה ויוצאות לשוק לפני המתחרות".

"אם לפני 20 שנה כל הארגונים הגדולים (ה-Enterprise) עסקו בקדחתנות בהטמעה של מערכות אינטגרטיביות סטנדרטיות, דוגמת ERP ו-CRM, כדי למסד תשתיות IT הכרחיות לניהול הסדר הקיים, היום, כל ארגון, ללא קשר לתחום העסקי בו הוא פועל, חייב להסתכל על עצמו גם כעל גוף טכנולוגי.  הדגש עובר לפיתוח מבנה-העל (ה-Superstructure) היישומי, שבניגוד קוטבי למערכות הבסיס הסטנדרטיות, כולו מכוון לדיפרנציאציה, לבידול והדגשת יתרונות קנייניים. כלומר, האפליקציות האלה אינן נרכשות כחלק מפתרון מונוליטי, תפור על ידי ספק תוכנה בינלאומי, אלא מורכבות בבית, בתוך מחלקת ה-IT, עם משאבי אנוש עצמיים ובטכנולוגיות שמבטיחות זריזות וקיצור ה-Time to Market. מתודות פיתוח חדשות דורשות סביבת פיתוח מתאימה – שממקסמת את התפוקות של דור חדש של תוכניתנים – וכלי ניהול שמאפשרים למנמ"ר להחזיק באוויר הרבה יותר פרויקטים בעבודה בלי לפספס את יעדי הארגון. כלים אלה מצויים בארגז של CA Technologies, החברה שהפכה את ניהול ה-IT הארגוני מאמנות אינטואיטיבית למתודה הנדסית המבוססת על נתונים ואנליטיקה".

Business Rewritten by Software

מזה 40 שנה שחברת CA Technologies מובילה את נושא ניהול ה-IT הארגוני כתחום התמחות מקצועית תחת הכותרת "לנהל את ה-IT כעסק, לא כסעיף תקורה, ולספק ערך כמקור הכנסות ולא רק מרכז עלויות". "גופי ה-IT צריכים לראות את עצמם כמאיצי חדשנות המובילים גמישות עסקית ומצוינות תפעולית ומכיוון שהדבר כרוך בפיתוח יישומים חדשים, חברת CA מרחיבה את היצע המוצרים שלה כדי לתת מענה גם למפתחי תוכנה" אומר פרל.   פורטפוליו המוצרים של CA מתבסס היום על ארבע קטגוריות עיקריות:

  • Dev Center: כלים לפיתוח יישומים, פתרונות ותהליכים עסקיים; סביבות פיתוח מהיר, Agile; יישום קונספציית DevOps במחלקות IT משולבות פיתוח + הפעלה; פלטפורמות לבדיקה פונקציונלית, למבחני איכות, לניהול גרסאות, לניהול שינויים ולשימוש חוזר בקוד קיים.
  • Ops Center: כלים לניהול סביבת Production, ניהול רמת השירות (SLA), מדידת צריכה והתחשבנות תקציבית, פיתוח ופרסום "קטלוג שירותים", ניהול ביצועים ותחזוקה שוטפת, גילוי משאבים, איזון עומסים, הפעלת Help Desk והפצת מידע סטטיסטי-אופרטיבי.
  • Sec Center: פתרונות ניהול אבטחה ארגונית, מערכות אותנטיקציה וניהול הרשאות (AIM), כניסה בחתימה אחת (SSO), הצפנה והגנת נתונים באחסון, ניהול סטריליות ברשת, סיסמאות גישה והגנת תכנים, ניטור NOC/SOC והפצת דוחות והתראות.
  • Analytics Center: יישום טכנולוגיות אנליטיות ו-Big Data בניהול ה-IT. ניהול פרויקטים ופורטפוליו, שיפור ההלימה של תשתיות ה-IT ליעדים העסקיים, ניתוח השוואתי בין חלופות ענן פרטי/ציבורי/היברידי, חישובי TCO ו-ROI של מערכות IT, צבירת ידע ארגוני כתוצאה ממעקב אחר שינויים ולקחים מתקלות.

ידע הוא כוח, וייצור ידע דורש אפליקציות

"מה שמייחד את פתרונות CA הוא התפיסה שה-IT אינו תקורה אלא חלק מפס הייצור – גוף שנתח גדל מעיסוקו הוא פיתוח תוכנה ואפליקציות" אומר זוהר פרל. "נכון, מערכות המידע מייצרות נתונים שהמנמ"ר אמור להפיק מהן תובנות, ולא 'ברזלים'. אבל במאה ה-21, ידע הוא המוצר העיקרי של כל ארגון. הוא מגולם בחוכמה שנכנסה למוצרים הפיזיים היוצאים מרצפת הייצור, באסטרטגיה השיווקית שתביא את המוצרים האלה לידי הקונים, במערך ניהול הכספים שיודע לממן ולהקצות משאבים בזמן ולפי הצורך, בהחלטות האסטרטגיות של מועצת המנהלים ובכל פעולה של אחרון העובדים. המנמ"ר, שאחראי על תפעול ה-IT ועל המשך ההתפתחות שלו במטרה לעמוד באתגרים עתידיים, צריך לתפוס את מקומו סביב שולחן ההנהלה העסקית – ולשם  כך הוא זקוק ליותר ממיומנות מקצועית בתחומי המחשבים והתוכנה. כאשר המגמה היא לבסס את המודל העסקי על עקרונות 'כלכלת האפליקציות', המנמ"ר זקוק לכלים שיאפשרו לו לנתח אתגרי פיתוח אפליקציות ולקבל החלטות במונחים כלכליים, לא רק טכניים במטרה לתת לארגון יתרון עסקי באמצעות תוכנה. זה החזון שמנכ"ל CA העולמית, מייק גרגואר, הציב ל-11,500 עובדי החברה. זה גם החזון שמנחה את NessPRO כנציגת CA בישראל".

NessPRO היא קבוצת מוצרי התוכנה של נס ישראל. הקבוצה אחראית להפצה בישראל ולשירות לקוחות עבור ספקטרום רחב מאוד של תוכנות אירגוניות. לפני מספר חודשים החלה NessPRO לייצג בבלעדיות בישראל את CA . למעשה, היא מהווה  את ארגון המכירות, התמיכה והשירות של CA  בישראל  וביחד עם שותפים עסקיים נותנת  מענה לכל הצרכים של לקוחות עסקיים ומוסדיים. "הפצת פתרונות תוכנה ארגונית היא אחריות מיוחדת במינה שדורשת הפקדה בידיים אחראיות ו-CA בחרה ב-NessPRO  לאחר שיקולים מעמיקים" אומר זוהר פרל. "NessPRO אמונה על ההמשכיות העסקית מול כל לקוחות CA בישראל כמו גם הכניסה לעולמות התוכן החדשים של חברת CA תוך השקעה בהכשרה ובבנייה של מערך ידע וניסיון המקיף מיישמים, יועצים, טכנאים ומנהלי פרויקטים.  NessPRO מובילה את נושא הפצת  התוכנה בישראל כבר יותר מ-40 שנה ופעילה בעולמות התוכן הרלוונטיים ועובדה זו הייתה ידועה ל-CA שבחרה ב- NessPRO כי מקובל לומר שמוצרים טובים בידיים טובות מבטיחים לכולם עסקים טובים. צירופה של CA,  על שלל מוצריה העשיר, משלים את סל הפתרונות של NessPRO בנושאים כמו שו"ב, אבטחת מידע ו-DevOps".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.