<
יום שלישי , דצמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > התמחות ענפית או הוצאה כספית

התמחות ענפית או הוצאה כספית

איך מטמיעים פתרון ERP מוצלח בלוח זמנים מהיר בלי להתפשר על האיכות?

אלי מייזלס

אלי מייזלס

 

איך מטמיעים פתרון ERP מוצלח בלוח זמנים מהיר בלי להתפשר על האיכות? השאלה מורכבת, אך הפתרון פשוט להפליא: ורטיקליזציה (התמחות ענפית).

ורטיקליזציה מתבססת על הנחת היסוד כי ארגונים מאותו ענף מייצרים מוצרים דומים באמצעות תהליכים זהים בכל מקום העולם. אם לדוגמה נבחן את ענף המאפיות, נמצא תהליכי ייצור וטכנולוגיה דומים אצל מאפיות גדולות בכל רחבי העולם. אם נבחן את ענף האופנה נמצא אותם אתגרים בדמות תכנון הקולקציה, ניהול העונות, ניהול המוצר לפי סטייל וכו.

כאשר מדובר בפתרונות ERP לתעשייה, ישנם יתרונות בולטים ליישום פתרונות בעלי התמחות ורטיקלית על פני פתרונות מבוססי פיתוח והתאמות פרטניות.

חברת Intentia מייצגת בישראל את Infor M3, פתרון ה- ERP המוביל של חברת Infor, המדורגת כאחת משלושת יצרניות ה ERP המובילות בעולם. החברה מיישמת פתרונות בעלי התמחות ורטיקלית ומיקרו-ורטיקלית בקרב ארגוני התעשייה המובילים והגדולים בישראל, ביניהם דקסל, דלתא, תפרון, מאפיית אנג'ל, יקבי כרמל, אגמו ורגוס, תנובה ורבים וטובים אחרים.

שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים ב-Intentiaמסביר: " פתרונות ERP המבוססים על התמחות ורטיקלית מסתמכים על ידע של אלפי לקוחות דומים בעולם.משמעות הדבר כי כל הידע התהליכי שנצבר בורטיקל מסוים שולב בתוך פתרון ERP אחד, כך שלקוח חדש שמטמיע את הפתרון לא יצטרך להמציא מחדש את הגלגל".

אלי מייזלס, מנכ"ל Intentia מוסיף: "מדובר בידע ותוכן הבא לידי ביטוי בצד הלקוח ביישום מהיר יותר, איכותי יותר וכמובן בחסכון משמעותי בעלויות".

בפתרונות ERP בעלי התמחות ורטיקלית משולבים כלים ייחודיים לאותו ורטיקל. לדוגמה, Infor M3 בתחום המזון כולל כלי תכנון ייחודיים לתעשיית המזון הטרי ‘ ה"FreshFoodPlanner". זהו כלי מתמחה המאפשר ליצרני מזון טרי תכנון איכותי של תהליך הייצור המיוחד להם. מעבר לכלים הייעודיים, החברות Infor ו- Intentia מקיימות רב שיח קבוע עם לקוחות בורטיקלים המגוונים. תובנות מהשטח, שנצברו בדיונים אלו, מתורגמות בסופו של דבר לכלים בגוף הפתרונות.

 

שמעון כהן

שמעון כהן

היתרונות בבחירת פתרון ERP ורטיקלי

בעת בחירת פתרון ERP, רוב הארגונים נתקלים בשתי חלופות – מצד אחד פתרונות מבוססי פיתוח ומצד שני פתרונות מדף. פתרונות מבוססי פיתוח מתוכננים ומעוצבים כ'חליפה תפורה אישית' עבור הלקוח על בסיס השיטות והתהליכים הנהוגים בארגון כיום. לעומת זאת, בפתרונות מדף ורטיקליים משולבים הניסיון, שיטות העבודה והכלים המיוחדים בהם משתמשים הארגונים המובילים בעולם מאותו התחום.

"פתרונות מבוססי פיתוח מאפשרים לארגון התאמה לצרכים שלו. אבל בפועל, במקרים רבים, בשל הפיתוחים הרבים, הפרויקט הופך יקר וארוך לאין שיעור" מסביר כהן, "היתרון הבולט בפרויקטים שמתבצעים עם פתרון ERP ורטיקלי – אין צורך בפיתוחים והתאמות.  InforM3 לדוגמה הינו פתרון הנדסי ופרמטרי, בעל 'אינסוף' פרמטרים שניתן לדרוך לפי הדרישות של הארגון. כל הידע כבר קיים בתוך הפתרון, וצריך רק להחליט איזה 'מתג' להרים. העובדה שאין צורך בתהליך אפיון ארוך ואחריו פרויקט פיתוח הופכת את תהליך ההטמעה בארגון לקל, יעיל וחסכוני. יתר על כן, הצורך להתמודד עם תקלות ובאגים רבים שיש בתהליכי פיתוח נעלם, דבר שהופך את פרויקט ההטמעה לקצר באופן ניכר".

יש הסבורים כי פתרונות פרמטריים הינם קשיחים. ואמנם, הם שומרים על הארגון ומוודאים שהתהליכים מתבצעים באופן אותו הגדיר הארגון. יחד עם זאת, בתוך אותו פתרון מתאפשרת גם גמישות וידידותיות למשתמש. ב- Infor M3 לדוגמה כל משתמש יכול לעצב לעצמו את המסך כפי שהוא רוצה, בהתאם לאופן עבודתו. אפשר גם לבנות פורטלים בהם המשתמשים יכולים לראות מספר מסכים משולבים, כדי לסייע בתהליכי העבודה שלהם. ולבסוף, חשוב לציין שגם בפתרונות פרמטריים אפשר לפתח ללקוחות תוספות במידה והם מחליטים שיש להם צורך בכך.

מייזלס :"נפגשתי עם מנכ"לים ובעלים של חברות תעשיה רבות, גדולות וקטנות. לכולם קו אחד משותף – הם לא רוצים להיכנס לפרויקט ERP ארוך, לא מוכנים בשום אופן לחריגות מתקציב הפרויקט, ובוודאי לא רוצים לשעבד את התקציב השוטף שלהם לאחזקת מערכת המחשוב. רובם רוצים פתרון שכבר פועל בהצלחה אצל עמיתים שלהם בארץ או בעולם ולרכז את המאמצים שלהם בקידום העסק".

כהן מוסיף כי ההחלטה לבחור בפתרון בעל התמחות ורטיקלית פותחת את הארגון לתובנות חדשות שמאפשרות לארגון לצעוד בקצב של החברות המתקדמות בעולם ולא לקפוא על השמרים: "רובנו באופן טבעי נרצה להמשיך לעבוד כמו שאנחנו רגילים ולא אוהבים שינויים. יחד עם זאת, ארגון המעוניין לייצר יתרון יחסי בשוק תחרותי, לא יכול להרשות לעצמו לצעוד במקום".

פרויקט ERP שמתבצע עם פתרון ורטיקלי, מתבצע בגישה שונה. במקרים רבים התהליך גורם לארגון לשנות חלק משיטות העבודה הנהוגות אצלו, כפי שמסביר כהן: "בפרויקטים שאנחנו מבצעים, אנחנו לא רק לומדים על הלקוח והצרכים הייחודיים שלו, אלא באים ומספרים ללקוח על פרמטרים חדשים שלא הכיר, על סמך ניסיון בקרב הארגונים המובילים בעולם מהענף שלו. אנחנו לא 'מרשים' ללקוח להישאר שבוי בתוך הקונספציות והתהליכים שהוא רגיל אליהם. בדרך זו הארגון אינו נשאר מקובע לתהליכים שהוא יצר ושאינם בהכרח התהליכים הנכונים ביותר עבורו".

דיאגרמות

דיאגרמה מנתוני מחקר חברת הייעוץ הבינלאומית Panorama Consulting Solutions

כיצד להשיג פרויקטי ERP יעילים וקצרים?

במחקר שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ הבינלאומית Panorama Consulting Solutions, מתברר כי פרוייקטי ה- ERP של חברת Infor הם היעילים ביותר בין ספקי התוכנות הארגוניות הגדולים בעולם. המחקר בוצע בין יוני 2014 ואוקטובר 2015 וכלל 519 משתתפים שבחרו או יישמו את הפתרונות של ארבע החברות המובילות, SAP, Oracle, Microsoft Dynamics ו- Infor.

חברת המחקר השוותה בין ארבעת החברות וקבעה בדוח שכותרתו "Clash of the Titans" כי פרוייקטי ERP במהלכם מוטמעים הפתרונות של חברת Infor מבוצעים בזמן הקצר ביותר, וניתנים לחיזוי באופן המדויק ביותר, הן בתקציב והן במשך הזמן בהם הם מתבצעים. עוד ציינו החוקרים כי פתרונות Infor הם העמידים ביותר לבעיות תפעוליות.

בין ממצאי הדוח עולה כי ל- Infor נרשם משך הזמן הקצר ביותר לביצוע פרויקט הטמעה, בהשוואה ל- SAP עבורה נמדד משך פרויקט ארוך ב- 20%, Oracle עם פרויקט ארוך ב- 45% ו- Microsoft Dynamics עם פרויקט ארוך ביותר מ -50%.

יתרה מכך, עבור פרויקטים מבוססי SAP, Oracle ו- Microsoft Dynamics עלות הבעלות בפועל היתה גדולה יותר מהמתוכננת, לעומת עלות בפועל הנמוכה יותר מהמתוכננת בפרויקטים של Infor. עוד ציינו החוקרים כי פרויקטים במהלכם מוטמעים פתרונות ה- ERP של Infor גורמים למידה הנמוכה ביותר של הפרעה למהלך הייצור והתפעול לאחר העלייה לאוויר.

מארק האמפלט, מנהל בכיר לשיווק מוצר ותעשייה באינפור אמר כי: "בעוד שזהו כבוד עבורנו לקבל הכרה זאת, אנו לא מופתעים. תוכנה ארגונית המבוססת על תעשיות ספציפיות משמעותה פחות התאמות ופחות מודיפיקציות, כלומר הטמעה מהירה יותר ופרויקטים קלים יותר, לא רק בהתחלה, אלא גם במהלך השימוש בתוכנה. הדבר מספק ללקוחותינו בטחון כי קיימת עמידה ביעדי התקציב ולוחות הזמנים"

אלכס קנטור

אלכס קנטור

חשיבות לניסיון בתעשייה מתמחה

במגזר התעשייה, יותר ויותר ארגונים מחפשים פתרונות בעלי התמחות ורטיקלית, דוגמת פתרונות ERP ייעודיים לתחומי המזון והמשקאות, לאופנה, כימיקלים, פרמצבטיקה, אריזה ועוד. התמחות מיקרו-ורטיקלית מעניקה לארגונים את היתרונות שהם זקוקים להם ויכולת לצעוד בקצב הזמן עם תובנות שנאספו מהחברות המובילות בתחומן.

Infor M3 הינו פתרוןERP המציע התמחות בורטיקלים מגוונים. החברה מעמיקה את ההתמחות של הפתרון אף יותר, כאשר כל ורטיקל נחלק למיקרו-ורטיקלים. לדוגמה, תחת ורטיקל המזון והמשקאות, קיימים פתרונות למיקרו ורטיקלים של מאפיות, יקבים ומבשלות, מחלבות וכדומה.

חברת Intentia יישמה את Infor M3 במגוון רחב של תעשיות ובשנה האחרונה צברה הצלחה יתרה במספר פרויקטים מעניינים בקרב ארגונים מתחום המזון והמשקאות, כפי שמתאר כהן: "שנת 2015 היתה אצלנו 'שנת המזון והמשקאות'. חברת יקבי כרמל עלתה לאוויר בהצלחה ממש לפני מספר ימים. לקוח גדול בתחום המחלבות חזר לשירות ובסוף השנה חתמנו על הסכם גדול ליישום Infor M3 עם המאפיה הגדולה ביותר בישראל. שנה אחת – שלושה לקוחות גדולים בתחום ורטיקל המזון. זה מייצר ידע וניסיון, ששווה ללקוחות שלנו בערך אדיר".

מייזלס: "אנו מייצגים בארץ את Infor M3 כעשרים שנה. אנו מתמחים רק בעולם התעשייה, ולא מנסים להציע פתרונות במקומות בהם אין לנו יתרון יחסי. כבר הספקנו לעלות לאוויר עם פרויקטים בתחום האופנה, גם כאן הלקוח הכי גדול בישראל הפועל בכל העולם משתמש בפתרון שלנו, בתחום האריזות עם נוכחות אצל רוב היצרנים בשוק הישראלי, ובתחומי הפצה, מתכת, כימיה, פלסטיקה, תרופות, פארמה ועוד".

אלכס קנטור, מנהל פרויקט בכיר ב- Intentiaמסביר כיצד מתבצע פרויקט ERP ורטיקלי: "אצלנו השלב הראשון בכל פרויקט הוא היכרות של הלקוח עם המוצר שלנו ועם היכולות שלו. אנו מכינים מסמך הנקרא 'gap analysis' המתאר את התחומים בהם יש הבדל ניכר בין הפתרון לבין מה שהלקוח צריך. מחליטים יחד עם הלקוח אלו נושאים יישארו כפי שהם בפתרון (וזה לא פחות מ- 80% מהמקרים) ואלו נושאים הם מיוחדים אצל הלקוח, בעבורם נפתח פורטל ייחודי. זה לא פרויקט פיתוח אלא פרויקט של הטמעת מוצר פרמטרי שקשה להעלות על הדעת שיש צורך אצל הלקוח הבא שלא עלה כבר אצל הלקוח הקודם מאותו התחום".

ורטיקליזציה – אסטרטגיה להשגת יתרון תחרותי בתעשייה דינמית

ורטיקליזציה הינה אסטרטגיה מתחזקת בתעשייה. ארגונים תעשייתיים מחפשים דרך להשיג יתרון תחרותי בשוק שהופך רב-ערוצי ודינמי יותר. ככל שכוחם של הצרכנים עולה, עם התחזקותן של הרשתות החברתיות ורכישות און-ליין, ארגוני תעשייה חייבים להתבלט על פני ספקים מתחרים. ורטיקליזציה יוצרת הזדמנות למיקוד בקהל יעד מוגדר ולמיצוב המותג כאוטוריטה בתחומו.

מייזלס מסביר: "עולם התעשייה נמצא תחת שינויים תמידיים, אשר נובעים בין היתר מהרצון ליצור נוסחה מנצחת שתניב רווח ליצרנים לצד מתן תוצרת ושרות איכותי ללקוחות. לדוגמה, תחום האופנה עבר בשנים האחרונות שינוי גיאוגרפי עצום, כאשר מפעלים החלו להסב את אתרי הייצור שלהם לאפריקה ולמזרח הרחוק. וכך, חברת אופנה שהמטה שלה בתל אביב נדרשת לייצר את תוצרתה במזרח, ולמכור אותה באירופה, וכל זאת תוך מתן תשומת לב לטרנדים האופנתיים החמים אשר עולים חדשות לבקרים סביב העולם".

כהן מסכם: "ורטיקליזציה (התמחות ענפית) הפועלת במערכת ERP פרמטרית היא השילוב המנצח לחברות תעשייה. השילוב הזה מבטיח פרויקט קצר יותר בזמן, איכותי יותר בתמורה לארגון ובוודאי זול יותר לאורך השנים הרבות בהן המערכת פועלת בארגון. ממליץ לכל מנכ"ל או מנהל מחשוב לבחון בעיקר פתרונות הכוללים מרכיבים אלו".

עשרת הדיברות ליישום מוצלח של פתרון ורטיקלי:

3.צוותי מאפיית אנג'ל ו- Intentia, מימין לשמאל: גיל פישל, מנהל מוצר ב- Intentia; שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים ב-Intentia; שירי וגנר, עו"ד; אריאל אנג'ל, ניהול פרוייקטים במאפיית אנג'ל; חביב בן טולילה, מנהל רכש במאפיית אנג'ל; ניבה קאליש, מנהלת מערכות מידע במאפיית אנג'ל; חנן זלינגר, עו"ד; ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיות אנג'ל; רמי מרגלית – יועץ ERP

 צוותי מאפיית אנג'ל ו- Intentia, מימין לשמאל: גיל פישל, מנהל מוצר ב- Intentia; שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים ב-Intentia; שירי וגנר, עו"ד; אריאל אנג'ל, ניהול פרוייקטים במאפיית אנג'ל; חביב בן טולילה, מנהל רכש במאפיית אנג'ל; ניבה קאליש, מנהלת מערכות מידע במאפיית אנג'ל; חנן זלינגר, עו"ד; ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיות אנג'ל; רמי מרגלית – יועץ ERP

  1. הבנת (ובעיקר הפנמת) המתודולוגיה של פתרון ורטיקלי.
  2. בחירת פתרון  ERP המבוסס על ניסיון מוכח אצל לקוחות קיימים בוריטקל הנדרש.
  3. בחירת ספק המעסיק צוות מטמיעים בעלי ניסיון בוורטיקל.
  4. צמצום הפיתוח בפרויקט למינימום ההכרחי.
  5. נכונות לשינויים תפעוליים (נכונות ליציאה מאזור הנוחות).
  6. נכונות אמתית ללמוד מניסיונם של אחרים.
  7. נכונות לשדרג תהליכים עסקיים ולהתקדם למתודולוגיות העבודה של הארגונים המובילים בעולם.
  8. עמידה על גבולות התקציב (יש לוודא שאין צורך בהגדלת היקף כוח האדם של מערכות המידע בארגון).
  9. קבלת גיבוי של ההנהלה הבכירה בפרויקט.
  10. קבלת עצמאות תפעולית בסיום הפרויקט.
ניבה קאליש, מנהלת מערכות המידע של מאפיית אנג'ל:

"במפעלי מזון טרי בכלל, ובמאפיות בפרט, הזמן אשר עובר מרגע יציאת המוצר מקו הייצור ועד הגעתו לצרכן הינו קצר במיוחד, דבר שהופך את שלבי תכנון תהליכי הייצור וההפצה לחשובים במיוחד. לכן, בחרנו בפתרון Infor M3, שיכול להציע לנו כלי תכנון מתקדמים, אשר מקצרים את התהליך מרגע ההזמנה ועד לאספקה, ומאפשרים ניהול יעיל של משאבים וחומרי גלם".  

גיל שמעון, מנכ"ל תפרון:

"אחרי ניתוחים ובחינות עומק הגענו למסקנה שהאופציה הטובה לנו למערכת ERP היא זו של Infor M3. זהו פתרון ייעודי לתחום האופנה, פתרון שתפור לעולם שלנו גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה תפעולית ועסקית. הפתרון ייצר לנו עוגן, איזשהו מצפן שאומר לנו מהו המתווה הנכון עבורנו, מהו המסלול המתאים לנו. בהתבסס על סל פתרונות שנתפר עבור מספר רב של חברות בין לאומיות שמתמודדות עם אתגרים במורכבות דומה". 

ליאור אייזנברג, סמנכ"ל מערכות מידע באלכם מדיקל:

"מאז יישום פתרון Infor M3 נוכחנו לראות שיפורים רבים באלכם מדיקל. רמת דיוק העברת הנתונים עלתה, תוך חיסכון של קרוב ל- 60% מעבודות הדיווח. אומצו תהליכי עבודה ובקרה בהתאם לתקנים בינלאומיים, כאשר רמת ניצול המכונה עלה מ- 75% ל- 88%".

תמונות:

  1. שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים ב-Intentia
  2. אלי מייזלס, מנכ"ל Intentia
  3. צוותי מאפיית אנג'ל ו- Intentia, מימין לשמאל: גיל פישל, מנהל מוצר ב- Intentia; שמעון כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ולקוחות אסטרטגיים ב-Intentia; שירי וגנר, עו"ד; אריאל אנג'ל, ניהול פרוייקטים במאפיית אנג'ל; חביב בן טולילה, מנהל רכש במאפיית אנג'ל; ניבה קאליש, מנהלת מערכות מידע במאפיית אנג'ל; חנן זלינגר, עו"ד; ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיות אנג'ל; רמי מרגלית – יועץ ERP

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות