יום רביעי , ספטמבר 20 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > החדשנות עולה מדרגה: סלקום מציעה את הדור החדש של המרכזיה בענן – IP Centrex

החדשנות עולה מדרגה: סלקום מציעה את הדור החדש של המרכזיה בענן – IP Centrex

קרן שתוי

קרן שתוי

טכנולוגית IP Centrex, שידועה גם בכינוי הפופולרי "המרכזיה בענן", היא אחת הדוגמאות המובהקות מדוע בעולם הדיגיטלי אחד ועוד אחד אינם שניים – אלא הרבה יותר. הטכנולוגיה הזאת, שמאפשרת לכל עסק, קטן כגדול, לקבל שירותי תקשורת טלפונית איכותיים, עם עושר פונקציונלי שעומד בשורה אחת עם המרכזיות הפרטיות המובילות במגזר ה-Enterprise, נוצרה בצומת שבין שתי מגמות היסטוריות: מצד אחד הדיגיטציה העמוקה של טלפוניה (שידועה גם בשם VoIP) ומצד שני הפופולריות של שירותי יישומים באינטרנט (המגמה להעדיף צריכה של Software as a Service על השקעה ותחזוקה של מערכות פרטיות On Premises).

במפגש הזה נפתחה דרך לחולל מהפכה בכל הקשור בשירותי הטלפוניה, המהווים את אחד מערוצי התקשורת המרכזיים בתקשורת הפנים-ארצית של סלקום, חברה המציעה היום את המגוון הרחב ביותר של שירותי תקשורת לעסקים. "האסטרטגיה העסקית של סלקום שמה דגש על מתן סל שירותים עשיר במיוחד לעולם העסקי," אומרת קרן שתוי, סמנכ"ל אגף לקוחות עסקיים. "מגמת המעבר לשירותי ענן מוחקת את הגבולות האחרונים שהפרידו בעבר בין מחשוב לתקשורת. שירות ענן איכותי הוא פתרון הוליסטי, שלא מכיר בהפרדת גזרות האחריות בין ספק התקשורת לספק השירות, ולכן התשתיות המפותחות של סלקום מהוות מנוף רב עוצמה בחדירה שלנו לשוק היישומים בענן. ובאופן טבעי, שירות המרכזיה, IP Centrex, מהווה מפגן יכולות מרשים. סלקום מציעה לעולם העסקי פתרון עשיר פונקציונלית, אמין ונגיש בקלות, בעלות שוטפת אטרקטיבית וללא צורך בהשקעת הון מוקדמת לרכישת ציוד יקר."

התשתית מוכנה לתקשורת רב-ערוצית

 "סלקום כקבוצת תקשורת מובילה בישראל, ממשיכה לבסס מעמדה בשוק העסקי ומעניקה ללקוחותיה העסקיים סל רחב של מוצרים ושירותים", אומר יוני סבג סמנכ"ל השיווק. "אנו מפתחים יכולות חדשות מעבר לתחומים המסורתיים של חברות תקשורת במטרה להיות השותף העסקי המועדף לארגונים הנזקקים לפתרונות אטרקטיביים במגוון יישומים, כולל מחשוב ענן. הקבוצה רכשה יכולות טכנולוגיות ורשיונות הפעלה בכל ספקטרום הערוצים שמשרתים את התקשורת בין ובתוך עסקים, ובינם לבין ציבור הלקוחות שלהם. הערוצים שסלקום מציעה לארגונים מכל הגדלים, החל ב-SMB וכלה ב-Enterprise, כוללים:

    • תקשורת סלולרית (לרבות דור רביעי) שמשרתת מיליוני מנויים
    • טלפוניה עסקית נייחת פנים ארצית, שירותי IP CENTREX (מרכזיה וירטואלית בענן), שיחות בינ"ל לחו"ל ומחו"ל7808_2745_cellcom_article_visual_cmyk
    • פתרונות אבטחת מידע ותקשורת (Networking) מתקדמים שמהווים היום זרוע מרכזית בקבוצה ומאפשרים לה לספק מהידע והניסיון רב השנים שלה בתחומים אלה ללקוחותיה. לקבוצה שותפויות רבות שנים עם היצרנים המובילים בעולם
    • שירותי Data Center הפרוסים בשני אתרים בישראל, בראש העין וחיפה
    • רשת תמסורת ארצית עצמאית,דאבלנט ופתרונות IP VPN
    • שירותי ענן מתקדמים כגון: DDoS, WAF , FW וירטואלי (VDOM)
    • שירותי אינטגרציה באמצעות צוות IT מנוסה בתחזוקה ובאבטחת תשתיות אחודות, פתרונות תקשורת נתונים ועוד.

מנוע צמיחה "לפי דרישה"

יוני סבג

יוני סבג

"סלקום זיהתה את שירותי הענן כמנוע הצמיחה החשוב ביותר בשנים הקרובות", אומר יוני סבג. "היא גם זיהתה את היתרון התחרותי שלה על פני חברות אחרות בכך שהיא קבוצת תקשורת המספקת ללקוח העסקי את כלל שירותי התקשורת שלו. אנחנו מבינים בתקשורת וזה היה טבעי מבחינתנו לפתח שירותים נוספים שיספקו ערך ללקוח העסקי.

בתפיסה שלנו, הבסיס לשירות ענן אפקטיבי הוא הסינרגיה בין הערוצים, תכונה שמושכת את הלקוחות לעבר לספקים גדולים שמסוגלים להשקיע בתשתיות משתלבות. בשנים האחרונות הוסיפה סלקום תשתיות מתקדמות לתמיכה בפתרונות תקשורת קווית מעבר להשקעה ברשת הסלולרית המהירה שלה. על בסיס התשתית המפותחת סלקום נכנסת לפאזה של "צמיחה ורטיקלית". להוסיף שירותי יישומים שנבנים כנדבך על גבי נדבך ומאפשרים ללקוח העסקי לקבל פתרון שלם, מנוהל ומתומחר לשימוש "לפי דרישה" – ולא רק מוצר שזקוק לקסטומיזציה או שירות שדורש אינטגרציה לפני שהוא מתחיל להחזיר את ההשקעה בו".

סלקום אומנם מספקת מזה כ-5 שנים שירותי IP Centrex, שירות מרכזיה בענן, לעשרות אלפי מנויים, אבל השדרוג הנוכחי מהווה קפיצת מדרגה הן מבחינת היצע השירותים והן מבחינת היכולת לספק רמת שירות (SLA) ללא תחרות. "ביצענו השקעה מסיבית כדי לתת מענה למספר הולך וגדל של ארגונים הדורשים פתרון רב-ערוצי שפוגש את הלקוח בכל צורה שהוא מעדיף לתקשר", אומרת קרן שתוי. "לדוגמה, פיתחנו בסלקום את היכולת הייחודית של 'מרכזיה סלולרית' בענן. כל הפונקציות שזמינות לטלפון חכם בחיבור קווי אפשר לקבל גם בטלפון הסלולרי. מדובר בשירות חדשני המאפשר לכל עסק להקים שירותי מרכזיה בפשטות על גבי כל מכשיר, מכל מקום ובמהירות מירבית ובניהול עצמאי באמצעות פורטל בעברית. האפליקציה הייחודית של מרכזיה סלולרית מאפשרת למשתמש בחירה בין שתי צורות החיבור של הסמארטפון:

  1. Wi-Fi, כאשר נמצאים בטווח הקליטה של הנתב האלחוטי (ה-Hot Spot, שאז השיחה מועברת כמו מטלפון IP קווי), או
  2. במצב Data כאשר אין נגישות Wi-Fi בסביבה ואז השיחה מועברת ברשת הסלולרית.

גם ארגונים קטנים יכולים להתחרות

המרכזיה הסלולרית היא רק אחת ממאפייני החדשנות של השירות שסלקום מייעדת לעסקים וארגונים המעוניינים לסגור את הפער מול מתחרים גדולים, שמסוגלים לאמץ טכנולוגיות מתקדמות בלי לעפעף למראה המחיר. "בעולם העסקים התחרותי, בו הלקוח הוא המלך והוא זה שבסופו של דבר יקבע באיזה ערוץ ייווצר ביניכם קשר, הנגישות דרך ערוצים חדשים אינה אופציה מסוג Nice to Have, אותה אפשר לדחות לימים מאתגרים פחות", אומרת קרן שתוי. "מי שרוצה לשרוד צריך לפתוח את כל הערוצים כבר היום ולא לפחד מטכנולוגיה. כי כל אחד יכול. במקום לחפש תירוצים למה תקציב הרכש שלכם לא מאפשר לפתח ערוצים חדשים בפתרון תקשורת פרטי, On Premises, אתם יכולים לרכוש אותם כשירות מנוהל, במחיר אטרקטיבי, עם גמישות מלאה בתצורה ובלי להתחייב לזמן ארוך. שירות IP Centrex של סלקום מאפשר לכם להוסיף או לגרוע ממספר המשתמשים בכל עת, בניהול עצמי, באמצעות פורטל השירות הפרטי שלכם – כמו גם לתכנת את הרשאות השימוש בכל הפונקציות המקובלות והמיוחדות עבור כל משתמש או קבוצה תפעולית."

הקלטת שיחות לצורך תיעוד רגולטורי

תכונה חדשה, שבאה לתת מענה לדרישות רגולטוריות עדכניות, היא הקלטת שיחות ושמירת ספריה קולית ללא צורך ברכישת מערכת ייעודית לכך. "הקלטת שיחות היא אחת הפונקציות המובהקות שנותנות ערך מוסף ל- IP Centrex של סלקום", אומרת קרן שתוי. "בגישה המסורתית, מערכת ההקלטה דרשה השקעה הונית משמעותית ותחזוקה שוטפת שארגוניםהתקשו לעמוד בה. אצלנו מדובר בפונקציה נוספת המספקת ערך מוסף לשירות המרכזיה בענן, ללא עלות ראשונית, נשלטת בקלות על ידי איש הקשר בארגון מתפריט אינטואיטיבי בפורטל, וכוללת הגדרות תצורה פרטניות, כמו באיזה שלוחות תתבצע הקלטה, כמה זמן היא תשמר, איך לאחזר אותה ולמי מותר להאזין. החל ב-1.3.2016 חלה דרישה של הרגולטור להקליט, לדוגמה, שיחות של סוכני ביטוח עם לקוחותיהם. מאחר ושיחות אלה מתרחשות לא רק מהמשרד, כאשר הסוכן ליד שולחן העבודה המאובזר, יש צורך להקליט שיחות בכל מקום ובכל זמן. את היכולת הזאת מספקת מרכזיית ה-IP Centrex, כחלק מסל השירותים שהיא מספקת לכל נקודות הקצה, הניידות והנייחות.  כאשר טלפון סלולרי מצטרף ל-IP Centrex של סלקום כאחת השלוחות של מרכזיה ארגונית הוא לא מאבד את זהותו כמכשיר עצמאי. למעשה, אפליקציית CellApp הסלולרית יוצרת עליו שלוחה וירטואלית במקביל לקו הסלולרי הרגיל, כך שאותו מכשיר יכול לתפקד בשני תפקידים עם שני מספרים שונים (ללא צורך בשני SIM-ים): המספר הרגיל שמזהה אותו ברשת הסלולרית הרגילה ואינו קשור למרכזיה מספר שלוחה אותו הוא מקבל משירות ה-IP Centrex אליו מגיעים רק דרך המרכזיה. ההפרדה הזאת מאפשרת להגביל את השירותים השונים (לדוגמה, הקלטת שיחות או "מעקב באין מענה") לשיחות שיעדן השלוחה ברשת הארגונית בלי לפגוע בפרטיות של המספר הסלולרי הרגיל. כך יכולים מנהלים ויועצים שנמצאים בדרכים להשתתף ביכולות של המרכזיה בענן, כמו שיחות ועידה (המערכת תומכת בעד 10 משתתפים), בכל מקום ובכל זמן שיש להם גישה לאינטרנט.

פונקציות חדשניות ושירותים שמתווספים בהקלקת עכבר

מערכת IP Centrex של סלקום תומכת, כמובן, בכל הפונקציות הרגילות של מרכזיה ארגונית חכמה, כמו נתב שיחות, מספר מוביל, עקוב אחרי, שירות לילה וכדומה, כמו גם בתכונות מתקדמות, כמו ניהול תור (ACD), שירותי מיספור (1-700, 1-800, כוכביות), Fax2Mail וכדומה. פורטל הניהול המאובטח, עם ממשק עברי מלא, נגיש לאיש הקשר בארגון גם מטלפון חכם ומאפשר שינויי תצורה וגמישות מרבית בהגדרת הרשאות השימוש. "סלקום היא החלוצה בשדרוג המרכזיה העננית שלה והבאת תכונות חדשניות לשוק הישראלי", אומר יוני סבג. "אין לנו מספיק מקום בכתבה זו כדי לפרט את כל החידושים שהכנסנו במהלך השדרוג – ואולי גם לא צריך. כל מה שהייתם רוצים במרכזיה פרטית ארגונית, יש בשירות הענן של סלקום. רק לבחור מהתפריט ולהקליק. רוצים בג'ינגל שיווקי בזמן ההמתנה, יש. רוצים שהוא יותאם לכל שלוחה ויתחלף לפי הזמן, יש. רוצים ניהול תור מתוחכם, כולל חיווי "מקומך בתור", יש. רוצים "צלצול מקבילי", חלוקת שיחות נכנסות לפי סדר קדימות, יש. ניתוב שיחות לפי מספר מזוהה, יש. אני יכול להמשיך כך עוד ועוד אבל חבל לעייף את הקורא, משום שתכונות חדשות נוספות כדרך שגרה. אפשר לקצר ולסכם במשפט קצר, שנשמע כמו סיסמת פרסומת אבל הוא האמת לאמיתה: "הכל כלול". ומה שאין היום, יהיה מחר. כי IP Centrex היא למעשה מערכת חכמה ומסתגלת לשינויים, כך שהוספת יכולות מתבצעת באמצעות שידרוג התוכנה. מאחר וסלקום מנהלת את השירות, שדרוגי התוכנה מתבצעים במחזוריות סדורה, בלי להטריד את הלקוח בפרטים הטכניים. מבחינתו כל מה שצריך לעשות זה להקליק על שורה שנוספה בפורטל והשירות נכנס לתוקף. אין התחייבות לתקופת זמן מינימלית, אין צורך להזמין טכנאי ואין חובה לרכוש מכשירים חדשים".

לקוח חדש של IP Centrex צריך לקבל החלטה טכנית-כספית אחת:

  1. האם לשמור על הטלפונים האנלוגיים הקיימים ורק להחליף את המרכזיה האנלוגית הישנה במכשיר שנקרא Gateway ("שער"), המסופק על ידי סלקום ותפקידו לתווך בין השלוחות האנלוגיות לחיבור הדיגיטלי לרשת ה-IP שמחברת את הארגון לענן, או
  2. לקנות טלפוני IP חדשים, שמתחברים לרשת המקומית (ה-LAN) ויוצאים לענן דרך הנתב הקיים. סלקום מוכרת טלפונים של מותגים מובילים בעולם, אך אפשר להשתמש בכל מכשיר שתואם לתקן התעשייה SIP.

"בכל מקרה, ההחלטה בידי הלקוח", אומרת קרן שתוי. "האופציה הראשונה לא דורשת השקעה כספית, אך היא פחות נוחה בשימוש – כי בנוסף לטלפון האנלוגי המשתמש זקוק למחשב כדי להפעיל את כל הפונקציות. האופציה השניה גם מאפשרת "לנדוד" עם הטלפון מחדר לחדר בלי לעדכן את תוכנת הניתוב, משום שטלפון IP הוא מכשיר מזוהה ברשת, ובכל מקום בו תחברו אותו לשקע הוא ישאר אותה שלוחה".

ה-Enterprise מצטרף להגירה לענן

מחקרי שוק עולמי – וגם נתונים שנאספו על ידי סלקום בשוק הישראלי – מראים שהמגמה "לצאת לענן" בנושא הטלפוניה כבר נפוצה בכל סגמנטי הלקוחות, עברה את שלב ה"פיילוטים" והחלה להתפשט במהירות גם בארגונים גדולים יחסית. "במהלך השנה האחרונה אנו רואים שתי מגמות ברורות",  אומרת קרן שתוי. "הראשונה היא גידול אקספוננציאלי במספר הארגונים שהשתכנעו כי עבר זמנה של המרכזייה הפרטית והגיע זמן הענן. המגמה השנייה מראה שארגונים בינוניים-גדולים תופסים חלק הולך וגדל מקהל הלקוחות. עד לפני שנה המסר שלנו מצא אוזניים קשובות בעיקר בחברות קטנות-בינוניות, עם דרישה לעשרות שלוחות, עכשיו אנו משווקים בהצלחה את שירות IP Centrex לארגונים שרוכשים מאות רבות של שלוחות. מתברר שגם גופי ממשל, חברות Enterprise ומוסדות ציבוריים, שיכולים לכאורה למצוא פתרון במה שנקרא "ענן פרטי", מעדיפים לרכוש טלפוניה כשירות מנוהל. זה ענין של קדימות בהקצאת משאבי אנוש, בעיקר זמנם של עובדים יקרים ועמוסים במחלקת מערכות המידע. כי, בשורה התחתונה, למרות שהיתרונות של מרכזיה חכמה הם קריטיים לכל עסק, הפתרון הוא מוצר "סטנדרטי", שכל מתחרה יכול לרכוש וליישם (אם יש לו מספיק כסף…) בלי להשיג יתרון ייחודי. אם כך, מוטב שאנשי ה-IT יעסקו במערכות ליבה ייחודיות שכן דורשות תשומת לב פרטנית ואת הטלפוניה להעביר לפסים של שירות מנוהל. כך מקבלים שירות ברמה הגבוהה ביותר האפשרית, כולל אבטחה והמשכיות עסקית, בלי להקצות לנושא תקציבי רכש, זמן מומחים, תשומת לב ניהולית ושטחי נדל"ן. IP Centrex כשירות הוא ללא ספק "גל העתיד" וסלקום היא החברה שמציעה לכם את חוויית השירות הכי מספקת בשוק הישראלי".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.