<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > מלמ מערכות: ERP בענן? יש חיה כזאת

מלמ מערכות: ERP בענן? יש חיה כזאת

המחשוב הארגוני נמצא על פרשת דרכים. מצד אחד, הארגונים נדרשים לזריזות עסקית, הסתגלות מהירה לתנאי תחרות משתנים וניצול הזדמנויות בחלונות זמן הולכים ומתקצרים. המנמ"ר, המודע לכך שאת היעדים האלה אפשר להשיג רק באמצעות מערכות IT משולבות, רצוי ב"חבילה" שכוללת חומרה ותוכנה, תשתיות ומתודות שהותאמו לעבוד בתפיסה מאוחדת, עומד מול הבעיה של מחיר. הוא נדרש להוריד עלויות שוטפות, בעיקר כוח אדם מקצועי ביחידת ה-IT הארגונית, ועוד יותר מכך לקצץ השקעות הון בתשתיות ומערכות מידע חדשות. מחשוב ענן הוא הפתרון המתבקש, שקורץ לכל המעורבים בקבלת ההחלטות, אלא שמתברר כי אין ענן אחד, פתרון יחיד שמתאים לכל הארגונים בכל הזמנים. הענן יכול להיות "פרטי" או "ציבורי" או "היברידי"; להתארח במתקן ייעודי On Premises או ב-Data Center של חברה המספקת שירותי אירוח מנוהלים; להציע תשתיות לפי דרישה, או פלטפורמות מנוהלות, או יישומים מוכנים לשימוש; וגם בין היישומים יש מספר מודלים של תפעול ומבחר תפיסות ניהול של תהליכים עסקיים. אז איך בוחרים נכון?

עינת זרמי

עינת זרמי

החופש לבחור, היכולת לממש

אומרת עינת זרמי, מנהלת חטיבת היישומים במלמ-מערכות מקבוצת מלמ-תים "השוק הולך לפתרונות היברידים וגמישים בענן כשהמטרה היא העברה מודולרית ומהירה של חלק  או כל המערכות או התשתיות לענן ובאינטגראציה מלאה ושקופה לארגון. זו גישה מתוחכמת, מרובת ניואנסים, שדורשת קבלת החלטות מורכבות הן במישור הטכני-תפעולי והן במישור הניהולי-עסקי. רק מעט חברות אינטגרציה מסוגלות להתמודד עם האתגר של שילוב מיומנות טכנולוגית עם תבונה עסקית, אלה חברות שרכשו ידע וניסיון עמוקים בוורטיקלים הרלוונטיים ללקוח הספציפי שרוצה להגר לענן בדרך המלך. אנו כחברת אינטגרציה גדולה ומנוסה, יכולים לנתח אובייקטיבית את האתגרים ולבחור את הפתרון האופטימלי, לעזור ללקוח להגר לענן בביטחון וללא הפרעה לעבודה השותפת, בין אם מדובר בענן פרטי שיתארח ב-Data Center שלנו או כ"דייר" בענן הציבורי של חברה בינלאומית."

"צריך גם לזכור שאין פתרון יחיד שאופטימלי לכל ארגון. למרות שבדור הנוכחי של יישומים ארגוניים אפשר לתת מענה לכל לקוח בכל אחת ממשפחות המוצרים של הספקים המובילים, ניתן לשפר מאוד את ההלימה התפעולית ולהוריד עלויות פיתוח והטמעה על ידי בחירה בפתרון שכבר נבחן והוכיח את עצמו בהתקנה קודמת, בארגון הפועל באותו ורטיקל, רצוי בישראל ורצוי על ידי האינטגרטור שמבצע את הפרויקט. וכאן נכנס לתמונה אחד היתרונות הגדולים של מלמ-תים: יש לנו Track Record, אנו יודעים לנהל עבור מרבית המגזרים העסקיים פתרון הולם לצרכים וליכולות הארגון מתוצרת SAP או מבית Microsoft, על הענן שמספק את הביצועים ואת דרישות הרגולטוריות".

עם זאת יש לזכור, שבמתן פתרון מוצלח לארגון – בין אם הוחלט לממש אותו בענן ובין אם במתקן On Premise – המפתח להצלחת הפרויקט מותנה ביכולת מימוש טובה של הגוף המבצע. המומחים בחטיבה שלנו יכולים לבצע כל פרויקט תוכנה ארגוני גדול – הכולל ERP משולב עם CRM, BI, ניהול תכנים וניידות – מקצה לקצה ולהגיש אותו למזמין כמערכת מושלמת, במתווה Turnkey Project.

רפי הופמן

רפי הופמן

חטיבת היישומים של מלמ מערכות מתגאה בצוות המונה כ-160 מומחים בפתרונות ייעודיים למגזרים העסקיים השונים, החל במערכות ממשל מסיביות, דרך גופים מוסדיים ציבוריים ופרטיים וכלה בחברות תעשייה ומסחר בינוניות ובינוניות-פלוס, שזקוקות למענה מיידי מוכן לשימוש במינימום קסטומיזציה, מבוסס Best Practice, לפריסה מהירה בישראל או בעולם. "הנקודה הקריטית היא האמון לה זוכים המומחים שלנו כיועצים לפתרון העסקי המתאים", אומרת עינת זרמי. "חשוב לנו להיות השותף העסקי להנהלה ויועץ מקצועי לארגון, שבוחן את הצרכים ומאפשר את הפתרון האופטימאלי בזמן קצר, כי היום אין הרבה סבלנות בארגון לפרויקטים ארוכים".

"מניסיוננו, אנו יכולים להכווין את הלקוח לתעדף את הצרכים העסקיים מול המאמץ הטכנולוגי הנדרש על מנת למצות את הפוטנציאל ביישום המערכת", אומרת עינת. "לדוגמה, להגדיר את מרכיבי ה-BI ביישום ה-ERP על מנת לספק תובנות עסקיות הנדרשות מהמערכת ולהעריך איך הם ישפיעו על ביצועי הארגון ביום בו "נמסור את המפתחות" למזמין. מסיבה זו קיבלנו לנבחרת המומחים של מלמ מערכות אנשים שצברו ניסיון והוכיחו את עצמם בעולמות העסקיים, מומחים בתחום הפיננסי, כלכלנים ורואי חשבון מוסמכים, מנהלי יצור ותפעול תעשייתי, אנשי שיווק ומכירות מנוסים, וכדומה. את אלה אנו משבצים בצוותים רב-תחומיים על פי הצורך הספציפי של כל פרויקט. העיקרון המנחה של כל צוות בכל פרויקט הוא, להיות השותפים המקצועיים של המנמ"ר בביצוע תפקידו כאחראי על אספקת שירות IT איכותי לארגון. וזה אומר לעזור לו בתכנון ועיצוב הפתרון בהלימה מושלמת ליעדי הפרויקט, באינטגרציה ובהתאמות הייחודיות לארגון, בהטמעת תהליכי העבודה החדשים וברכישת ההוקרה והתמיכה של ההנהלה העסקית לכל אורך הדרך".

ערכי היסוד של פרויקט אינטגרציה

רפי הופמן, מנהל תחום פרויקטים בחטיבת היישומים של מלמ מערכות, הוא מהמומחים המנוסים ביותר בישראל ביישום והטמעת פרוייקטי ERP במגוון וורטיקלים, כולל כמה מהגדולים והמאתגרים ביותר שנעשו בישראל. רפי הופמן פיתח מתודה המדגישה שלושה ערכים במרכז יעדי הפרויקט:

  • ערך עסקי – החזר מהיר של ההשקעה, בעיקר הודות לניתוח זהיר של עלות מול תועלת וכימות פיננסי של עמידה ביעדים.
  • ערך ניהולי – איך הפרויקט ישפר את המשילות בארגון, את ניהול התהליכים והקטנת הסיכונים כתוצאה מהתפתחויות עתידיות לא-צפויות.
  • ערך טכני – שיפור הניצול של תשתיות ונכסי IT קיימים, אופטימיזציה של ביצועי היישומים, הקטנת המורכבות של תחזוקת המערכת והשדרוגים.

"המשימה שלי כמנהל פרויקטים היא להיות שותף לא רק למנמ"ר, הממוקד בערך הטכני של הפרויקט, אלא גם להיות איש אמונו של המנכ"ל והיועץ של מנהל הכספים בנוגע לתהליכי עבודה וקבלת החלטות חוצות ארגון", אומר רפי הופמן. "הדבר דורש להתנהל בצורה שרואה בבעלי התפקידים האלה שותפים לקבלת החלטות, כי אי אפשר להפריד בין הממד הטכני לממדים העסקיים. לבחון בהגינות ובשקיפות את האופציות הפתוחות ולקבל את הסכמתם המודעת לבחירות שנעשות בכל נקודת הסתעפות אפשרויות. אסור להתייחס למנהלים העסקים בהתנשאות של דיקטטורה טכנולוגית, להציג דילמות שבמחלוקת בנוסח "כזה ראה וקדש", אלא לשתף אותם בפתיחות נינוחה. נכון שהאינטגרטור מביא לשולחן יותר ידע טכני וניסיון ביישום, אבל הם, בדרך כלל, מבינים יותר את הצורך העסקי, את תרבות הארגון, אילוצים סביבתיים וקשרי משקיעים. כדי להביא ערך מוסף מירבי, ההחלטות חייבות להתקבל בהסכמת כל צוות ניהוג הפרויקט. ועם זאת, כמומחים עסקיים וטכנולוגיים עלינו להוכיח את האובייקטיביות שלנו ביחס לחלופות הרלוונטיות. רק התועלת ללקוח יכולה להיכנס לתהליך האופטימיזציה. הוא חייב לקבל את הפתרון הטוב ביותר שהתקציב שלו מאפשר".

לקוחות מרוצים הם המשווקים הטובים ביותר

  •  בין הלקוחות הבולטים עבורם יישמה מלם מערכות פרוייקטים גדולים אפשר למצוא את בנק ישראל, משרד מבקר המדינה, משרד הבריאות, רכבת ישראל, ארגון ה-Joint, ועוד מוסדות רבים וידועים.
  • כותב רפי לנקרי, המשנה למנכ"ל בנק ישראל וראש מנהלת ERP, לרפי הופמן: "ברצוני להודות לך על הניהול המקצועי והראוי לציון של פרויקט ERP בבנק ישראל. על השקעתך הרבה… ושיתוף פעולה יחיד במינו…" המילים האחרונות מתייחסות לתהליך השיתוף בקבלת ההחלטות, שתואר לעיל כמתודה המרכזית של מלמ מערכות. "המתודה דורשת בקרה שוטפת בזמן אמת על כל שלבי הביצוע, מבט בוחן מ-360 מעלות על הישגים, בעיות, אתגרים והתלבטויות, פתיחות מלאה והאזנה רצינית לבקשות הלקוח", אומר רפי הופמן. "להמחשה, בסיטואציה שונה לחלוטין, הלקוחה שלנו,
  • חברה תעשייתית מבוססת בשוק הישראלי, נזקקה להחליף את המערכות הישנות שלה בפתרון SAP  כדי לצאת לעולם הגדול ולפתוח רשת חברות-בת מקומיות. אבל, כפי שקורה לעיתים בתעשייה, התקציב היה מוגבל ביותר ולא היו למנמ"ר משאבים פנים ארגוניים מתאימים לקפיצה הטכנולוגית שנדרשה, בוודאי שלא במגבלות לוח הזמנים שדרשה ההנהלה העסקית. אבל המתודה שלנו שכנעה אותו שניתן לעשות הרבה גם במשאבים מוגבלים, באמצעות התאמה ברמת הפרמטרים של מערכת עובדת, שכבר הוכיחה את עצמה ואפשר להטמיעה תוך זמן קצר. ביחד בנינו את הפרויקט בצעדים מדודים, תוך ויתור על כל מה שמיותר וליטוש אופטימלי של Best Practices שנלמדו בפרויקטים קודמים. המתודה הוכיחה את עצמה הודות למקצוענות של המיישמים, אך לא פחות מכך בשל הפתיחות מצד הלקוח והיצירתיות של מנהלי הפרויקט מטעם מלמ מערכות".

המתודה מובילה לפרויקטים מהירים ובטוחים יותר. "מבחינתי, כשמדובר בהחלטות קדם-פרויקטליות, לפני פרסום הבקשה להצעות מחיר (RFQ), פחות חשובה הבחירה במותג המועדף ויותר חשובה הגדרת תנאי הסף לאינטגרטור", אומר רפי הופמן. "במצב הנוכחי אפשר למצוא פתרונות הולמים לכל צורך בסלי המוצרים של רוב היצרנים. אבל ההבדלים בין המיישמים גדולים ומשמעותיים. כאשר אתם בוחרים אינטגרטור, הקפידו לבדוק את ה-Track Record שלו, את הוורטיקלים בהם הוא הוכיח ידע והבנה עסקית. ואל תסתפקו בהשוואת מחירים, כי הגורם האנושי הוא הדומיננטי. לא רק מנהל הפרויקט אלא כל הצוות שאמור לבצע  אותו. האם יש להם רקע מקצועי מספק? האם הם מבינים את האתגרים הניהוליים? האם יש להם כלים להתמודד עם הסיכונים העסקיים? כאשר כל הגורמים האלה נכנסים למשוואה, התשובה הנכונה כמעט תמיד תציב את מלמ מערכות בעמדת יתרון. ואז ההחלטות נעשות פשוטות יותר".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות