יום רביעי , ספטמבר 20 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > איט איז ביז

איט איז ביז

מאת: אלי טנא

אלי טנא

אלי טנא

מבוא:  

טאייוואן היא מדינת מפתח בתחום תעשיית ה-IT  העולמית – למרות שמרבית האנשים אינם מודעים עד כמה. יותר מ-90% מהשרתים בעולם מיוצרים בטאייוואן. כמות דומה של מחשבים ניידים, מחשבים וטאבלטים מיוצרים גם הם שם. גם חלק הארי של הטלפונים הסלולריים מיוצרים בקווי הייצור המרובטים והמתוחכמים של המדינה הקטנה הזו, החיה בצילה של סין המאיימת, שכנתה הגדולה (הטוענת לבעלות עליה).

אנחנו לא מכירי את החברות היצרניות הגדולות של טאייוואן שעליהן נשענים המותגים העולמיים כולם בייצור מוצריהן. קוראים להן חברות ODMOriginal Design Manufacturer – והן מי שמייצר באמת את מוצרי המותגים בהם אנחנו משתמשים. חברות אלה עוברות בשנה האחרונה טלטלה עצומה על רקע המיתון במרבית תחומי הפעילות של שוק החומרה – ותלותן בכמות קטנה של לקוחות הסובלים גם הם מ'התקף פחד' לגבי תחזיות השוק בשנה-שנתיים הקרובות.

חברות אלה, שהשקיעו ומשקיעות הון עתק בקווי הייצור המתקדמים בעולם – חרדים לא פחות ואולי אפילו יותר כי להן יש הרבה פחות 'בשר' לצמצם – והסיכונים שהן נוטלות בתחום ההצטיידות (והתיישנות הציוד שברשותן) מעמיד אותן בסכנה גדולה עוד יותר. 2016 תהיה השנה בה נראה כיצד יסתגלו פוקסום, קומפאל, וויסטון, קואנטה ואינבנטק – חברות שלא שמעתם עליהן אך הן מגלגלות עשרות מיליארדים ואף יותר בכל שנה – וכיצד יתאמיו עצמן לתנאים החדשים בשוק. 

'פוקסקום' – הענק השקט מטאיוואן

פוקסקום כמעט שאינה מוכרת בשוק הלקוחות של מוצרי המחשבים והטכנולוגיה בכלל. ולמרות זאת מדובר בחברה שמחזורה בשנת 2015 היה 136.4 מיליארד דולר – יותר מדל, HP ואפילו לנובו. רווחיה לשנה זו היו כ-4.6 מיליארד דולר – וזה לא מעט לשחקנית שעיקר עיסוקה בייצור לפי הזמנה בשוק תחרותי ביותר (בעיקר מחברות טאיוואניות אחרות).

הסיבה לכך, היא ש'פוקסקום' מגדירה עצמה כ'קבלנית משנה' (ODM) – והיא מייצרת רק לפי הזמנה של המותגים העולמיים העיקריים. היא מעולם לא השקיעה – כמו חברות אחרות מסוגה – בבניית מותג והפיכה ל'מותג עולמי'. בין החברות ש'התפתו' לבצע את הקפיצה מ'יצרן' ל'מותג' אנחנו מכירים את אייסר, את אסוס וחברות נוספות שהפכו לחברות היברידיות – כאלה שהיו יצרניות – השקיעו בלהיות מותג (שיווק – אבל לא רק) – ובהמשך החלו להיות חברות המייצרות חלק מהמוצרים שהן משווקות – וחלק אחר הן מייצרות אצל חברות דוגמת פוקסקום.

על קווי הייצור העצומים של החברה, הפרוסים במספר מדינות גם מחוץ לטאיוואן (בעיקר בסין), מיוצרים ומורכבים מורצים של כל המותגים העולמיים החל באפל, עובר דרך HP, דל, סמסונג, לנובו, סיסקו, סוני, שארפ, טושיבה, וואווי ומי לא…

פוקסקום 2016 – הענק 'מתעורר'

אחרי שנים רבות ב'צל', החלה פוקסקום לבצע סדרת מהלכים של 'יציאה לאור'. המהלך הראשון היה רכישת 'שארפ' היפנית. תמורת סכום של כ-6 מיליארד דולר רכשה החברה את 'שארפ' – תאגיד יפני מוכר המוכר מגוון גדול של מוצרים – ממוצרי מיחשוב, דרך אלקטרוניקה בידורית ומוצרים לבית וכלה במוצרי תעשיה (כמו שמקובל בחברות יפניות). הרכישה מצטרפת לרכישה והשקעה של מספר חברות בסין – השקעה בסך של כ-1.7 מיליארד דולר נוספים – השקעה המרחיבה את דריסת הרגל של פוקסקום בשוק הסיני – בתחומי הייצור המגוונים של טלפונים חכמים, אופטיקה (משקפי VR), רובוטיקה, מערכות אוטומציה ומחשוב תעשייתי. העובדה שהחברה מבצעת שינוי ורצוה להרחיב ולגוון את מערך מוצריה ושרותיה מחד – ולהינתק מהתלות הגדולה במספר קטן של לקוחות גדולים (כך היה גם בסמסונג) מתחזקת על רקע התוצאות העסקיות שלה בחודשיים הראשונים של השנה – גם היא סבלה באופן משמעותי מהמיתון בשוק המחשבים – והכנסותיה הצטמקו בכ-8.5% לעומת השנה הקודמת.   שלא כמו קומפאל – היכולות הפיננסיות והגודל של פוקסקום מאפשרות לה מרחב תמרון גדול יותר – ואלה הצעדים הראשונים שלה בשינוי שצפוי להגיע. את העתיד נראה בעוד שנה-שנתיים.

  קומפאל משנה את תמהיל הכנסותיה

קומפאל היא חברה שרבים מאיתנו לא שמעו עליה כלל. הסיבה לכך היא שהיא אחת מקבלניות המשנה הגדולות בעולם ליצרניות המחשבים על סוגיהם השונים – כמו גם לטאבלטים, טלפונים חכמים ומה לא.

אבל, החברה הטאייוואנית הענקית עצמה, כמו גם חברת 'פוקסקום' הנזכרת במדור זה, מצטיינת בכך שאינה מדביקה את שמה וסימנה המסחרי על מרבית המוצרים אותם היא מייצרת. רובנו מכירים אותם בשמות המותג כמו HP, דל, לנובו, אפילו אפל ומי לא…

החברה מייצרת כמעט 30% מהמחשבים הניידים של החברות המפורסמות והמוכרות. הצרכנים  הסופיים לא מכירים את שמה. אך המותגים המוכרים לא יכולים בלעדיה מאחר ויכולות הייצור שלהן עצמן מוגבלות מאוד…

לכן, כאשר החברה מכריזה (ופועלת) כדי להגדיל את נתח הכנסותיה ממוצרים שאינם מחשבים ניידים ותחנות עבודה ליותר מ-30% – ובעקבות כך מסבה חלק מקווי הייצור שלה לצורך מימוש השינוי כבר בשנה זו – יש בכך כדי לחזק את התחושה שעידן הצמיחה והגידול של ענף המחשבים האישיים מאחורינו – ואנחנו נמצאים בעידן של "קיפאון וצמצום" של השוק.

זו אינה תופעה עונתית. זהו העתיד. ומשמעויותיו מאוד מורכבות ליצרני המחשבים.

החברה, שהודיעה על השינוי מכוונת כיום את עסקיה אל תחומים צומחים לדעתה וביניהם – טלפונים חכמים (גם כאן מדובר בשוק 'בשל ושבע'), מחשוב לביש, מוצרי IOT ומחשוב תעשייתי (שיכלול בקרוב גם את תחום הטלמטיקה – המחשוב במכוניות).

להכרזת החברה הצטרפו ידיעות משלימות על התוצאות העסקיות שלה הן בשנת 2015 – והן בחודשיים הראשונים של 2016.

מסתבר ששנת 2015 הסתיימה במונחי פעילות ורווח "ככה ככה" – ההכנסות השתנו באופן שולי עד אפסי והתייצבו על כ-26.5 מיליארד דולר אמריקאיים), הרווח הסתכם בכ-271 מיליון דולר – שיעור רווח של כ-1% מלמד עד כמה אכזרי שוק קבלניות המשנה.

טבלת אספקת סרברים לאיט איז ביז

השחקנים העיקריים בשוק השרתים

תחילת שנת 2016 הייתה בעייתית עוד יותר – הכנסותיה בחודשיים הראשונים הצטמקו ביותר מ-13% לעומת שנה קודמת (שגם היא לא הייתה מזהירה) – מה שמסביר את הדחיפות בה היא נדרשת לפעול.

 אופטימיות זהירה בשוק השרתים  

על פי מחקר חברת 'דיגיטיימס' הטאיוואנית, שוק השרתים צפוי לצמוח בשנה הקרובה בכ-6% ויותר. תחזית זו שונה מהתחזיות לגבי סגמנטים אחרים של שוק המחשבים שם צפוי קיפאון והתכווצות (מחשבים, ניידים, טאבלטים).

על פי המחקר, היצרנים המקומיים (טאיוואן) המספקים יותר מ-90% מהשרתים (כן, כל השחקנים העולמיים המוכרים מייצרים אצל קבלני המשנה הטאיוואנים), יספקו ב-2016 כ-13% יותר משנה קודמת – ויגדילו את נתח השוק שלהם (במונחי ייצור). פעילות זו תהיה על חשבון היצרנים הנותרים מהמדינות האחרות.

במחקר פורסמו גם מספרים לגבי השוק – גודל השוק ב-2016 יהיה כ-11.8 מיליון יחידות. המחזור הכספי ליצרנים (קבלני המשנה הטאיוואנים) – 17.6 מיליארד דולר.

לגבי חלוקת השוק בין המותגים (שהם הלקוחות של היצרנים בטאיוואן) – 2 השחקנים הגדולים ממשיכות להיות דל ו-HP, אולם נתחש השוק של לנובו צומח באופן משמעותי השנה לעומת שנה קודמת – כמעט ב-50%, בעוד 2 המובילות – מקטינות את נתח בהשוק שלהן במונחי הזמנות והתחייבויות – במיוחד חברת דל.

4 החברות המובילות בתחום בטאייוואן הן – פוקסקום (ראו ידיעה בנושא), אינוונטק, וויסטרום וקואנטה.

'צלילה' בשוק הטאבלטים

מגמת ההתכווצות של שוק הטאבלטים תימשך ולא תיעצר. משוק שגודלו 207 מיליון יחידות בשנת 2015 – יצנח השוק לפחות מ-140 מיליון יחידות עד שנת 2021. 'רוצחי הטאבלטים' העיקריים הם בעצם הטלפונים החכמים, שהדגמים בעלי המסך הגדול יותר מחסלים טאבלטים לארוחת בוקר בשל גמישות תכונותיהם ויתירותם. הסגמנט שייפגע פחות מהאחרים יהיה העיסקי-מקצועי (חדשות טובות למיקרוסופט) והדגמים המוגדרים כ"2 ב-1" – הדגמית עם המקלדת הנפרדת שבה ניתן לעבוד בדומה למחשב נייד. מי ייפגע בעיקר? אין ספק שאפל תהיה סובלת מרכזית – ולצידה סמסונג. השאלה היא מידת הפיצוי מהן תהנה כל אחת מהן מהעובדה ששוק הטלפונים הסלולריים (בו הן שחקניות מפתח כיום) יפצה אותן על האובדן…או שאולי היצרנים הסינים 'יזנבו' בהן גם שם.

 שנה וואוו לוואווי

huawei-p8-2

huawei-p8-2

 

 

יצרנית הטכנולוגיה הסינית וואווי (בהחלט קשה לבטא את השם) המוכרת בשוק הישראלי בעיקר בזכות הטלפונים החכמים מתוצרתה שהחדרתם לוותה בקמפיין שיווק מסיבי (אך בהצלחה מוגבלת יחסית מבחינת נתח שוק עד כה) מציגה נתונים מרשימים ביותר לשנת 2015:

מכירות החברה – כ-61 מיליארד דולר (גידול של 37% לעומת שנה קודמת)

רווחי החברה ל-2015 – כ-5.7 מיליארד דולר (גידול של 30%)

S6 VS P8

החברה היא יצרנית הסמרטפונים השלישית בגודלה בעולם – אחרי סמסונג ואפל – ובהחלט מזנבת בהן (לצד 'הקבוצה הסינית' הכוללת 6-8 חברות נוספות המגדילות את נתחי השוק שלהן באופן דרמטי). חטיבת מוצרי הצריכה אחראית למרבית ההכנסות (והגידול) – היא צמחה ביותר מ-70% במכירותיה. היא זו המייצרת ומשווקת את הטלפונים החכמים של החברה ברחבי העולם – הזוכים להצלחה רבה במערב אירופה ובארה"ב. לצד חטיבה זו – החטיבה הבולטת של החברה היא חטיבת מוצרי התקשורת – מתגים, נתבים וכרטיסים. מוצרי חטיבה זו, שהיא מהגדולות והמובילות בעולם, אסורים לשיווק בארה"ב ובאוסטרליה מחשש לבעיית אבטחת מידע ('התאוריה הסינית') ונושאים של עולם השירותים החשאיים.

 שוק הסמרטפונים כבר לא ילד

 

שיעורי הגידול שאיפיינו את שוק הטלפונים החכמים השתנו. לתמיד. משיעורי גידול דו-ספרתי לשנה אנחנו עוברים בשנה הקרובה לגידול חד ספרתי של כ-7% – ומספר המכשירים החכמים השייכים לקטגוריה יהיה כ-1.5 מיליארד יחידות. כך על פי מחקר גרטנר שהתפרסם לאחרונה.

סך שוק מכשירי המובייל (כולל טלפונים לא חכמים) יעמוד על 1.9 מיליארד יחידות.

כדי להדגיש את חלקו של שוק הסלולר בסך השוק מגלה המחקר שסך כל השוק ה'נייד' (טלפונים, טאבלטים, מחשבים וניידים) עומד על 2.4 מיליארד יחידות בשנה הקרובה – ושוק הסלולר מהווה 79% מתוכו.

המעבר למאפיינים של שוק בשל מלמדים ומסמנים מי יהיו המרוויחים ומי המפסידים – שחקני ה'מחיר' יהיו המרוויחים הגדולים. שחקני ה'איכות' יהיו בין המפסידים. בקטגוריה הראשונה משחקים 'חזק' הסינים (ובקרוב גם ההודים) בעוד בקבוצה השנייה – המותגים ה'חזקים' – שיכולת גביית הפרמיה שלהם על מוצריהם הולכת ונשחקת.

הגנרטורים המרכזיים לגידול יהיו במדינות המתפתחות – לא במדינות ה'מפותחות' דוגמת ארהב וסין – ושם, המחיר הוא שחקן ראשי (מסתבר שקיימים דגמי סמארטפונים הנכרים בהרבה פחות מ-100$!!).

 מיתון בשוק המחשבים – מזה"ת ואפריקה

אזור המזרח התיכון ואפריקה סובל מהירידה החריפה ביותר מעולם במכירות מחשבים על סוגיהם השונים.

ירידה של כ-29% בהיקף המכירות לעומת השנה הקודמת משקפת מיתון כבד בשוק – כך לפחות על פי מחקר של חברת IDC.

אגב, ישראל היא חלק (לא משמעותי) באזור – וגם אצלנו "לא שמח" בלשון המעטה.

הירידה בתחומי המחשוב השונים לא פסחה על אף אחד מהיצרנים העולמיים הגדולים – וכולם סבלו (ויסבלו) מקיטון דומה לקיטון השוק. אגב, בתחום זה – השוק הישראלי מגלה מאפיינים קצת שונים (לגבי שיעור הירידה/עליה של המותגים השונים) – אבל על כך בהזדמנות אחרת…

 צ'יינה מובייל מפרסמת

מדי פעם מעניין לראות נתונים פיננסיים וכמותיים של שחקנים סיניים (המשרתים שוק של 1.7 מיליארד צרכנים). לכן, נתוניה של צ'יינה מובייל – מפעילה מובילה של שרוי סלולר בסין מעניינים:

  • הכנסותיה בשנת 2015 – כ-103 מיליארד דולר.
  • רווח לשנה זו – כ-16 מיליארד דולר
  • לחברה 826 מיליון מנויים (!)
  • כל זה מלמד לא מעט על מבנה השוק הסיני…

 

 

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.