<
יום שבת , דצמבר 16 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > UPS Access Points: כל העולם בהישג ידך

UPS Access Points: כל העולם בהישג ידך

Boing 767_5_Fullsizeמהפכת הסחר האלקטרוני, E-commerce, צוברת מומנטום ופורצת דרכים חדשות ליזמים שיודעים למצוא הזדמנויות עסקיות בעולם בו חשיבה יצירתית ותעוזה חלוצית ממלאות תפקיד חשוב יותר מבעלות על נכסי נדל"ן ויכולת להעסיק צבא אדיר של עובדים שכירים באינספור משרות "פשוטות" לכאורה, שלא דורשות ידע נדיר או הכשרה ייחודית.

המודל העסקי האולטימטיבי, כפי שאפשר ללמוד מההצלחה של סוחרי Web גלובליים – כמו Amazon, עליבאבא, EBay – והמקבילות הישראליות שלהם, אומר שהמפתח להצלחה הוא ריכוז המאמץ בנכס העיקרי של היוזמה העסקית – מערכות המידע והתקשורת מול השוק – והעברת כל הפעילות ה"גנרית" למיקור חוץ.

קיימים גם אפילו מי שלקחו את המודל הזה לקצה הרדיקלי ביותר, "המפעל הווירטואלי", וקצרו הצלחה בזמן קצר. מפעל כזה לא צריך נכסים קבועים – למעט משרדי הנהלה ראשית – ולא להעסיק בעלי תפקידים מחוץ לצוות ההנהלה ולצידה מפתחי היישומים הייחודיים שמאפשרים ניהול כל שרשרת האספקה המורחבת בלי לגעת פיזית במוצרים או במכונות כלשהם. הכל נעשה במיקור חוץ, החל בעיצוב ההנדסי, דרך היצור הסדרתי ושינוע הכספים וכלה במשלוח עד לדלת בית הלקוח. ההנהלה עוסקת רק במה שמביא ערך מוסף ייחודי: ייזום עסקי, פיקוח גלובלי על שלבי הפיתוח והעברה לייצור, ניהול פיננסי, סנכרון הרכש והאספקה ללקוחות, ניהול תהליכים לוגיסטיים, אסטרטגיית שיווק וממשל רגולטורי.

בעיית הלוגיסטיקה של המפעל הווירטואלי

מסיבות היסטוריות, מודל המפעל הווירטואלי תפס בישראל בעיקר בין חברות הסטארט-אפ, שהמוצר שלהן עצמו – אפליקציית תוכנה לענן או לטלפון חכם – הוא "ווירטואלי". זאת משום, שמכירת מוצר תוכנה אינה דורשת השקעה מוקדמת במחסנים, מיסוד נקודות הפצה, גיוס צי משאיות חלוקה והפעלת מנגנון מעקב, שליטה ובקרה על טובין שנשלחו מהמפעל ועדיין לא התקבלה התמורה הכספית עבורם. אבל בעולם של מוצרים פיזיים, בין אם מוצרי צריכה ובין אם כלים וחומרים לתעשייה, בין אם מכונות יצור או מערכות שנחשבות להשקעות לטווח ארוך ובין אם מדובר באספקה שוטפת של חומרים מתכלים או במבצעים חד-פעמיים, יישום המודל הזה נתקל בבעיה: קל למצוא קבלן שייצר את המוצרים ואפשר לצרף לשרשרת האספקה כל מיני קבלנים המתמחים בחוליה זו או

ליאור וגונאר

מימין: ליאור שגיא וגונאר אדלברת'

אחרת של תהליך השינוע, אבל הוספת חוליות לשרשרת הופכת את הניהול למורכב עד כאוטי ואת הרגישות לתקלות לבלתי נסבלת.

ההובלה היא רק קצה הקרחון

במילים פשוטות, מפעלים ווירטואליים מחפשים ספק מיקור חוץ לכל תהליכי הלוגיסטיקה, שיקבל על עצמו אחריות כוללת מפתח מפעל היצור עד דלת בית הלקוח. הקבלן האידיאלי, רצוי חברה בינלאומית שיכולה לסנכרן את הפעילות הלוגיסטית בקנה מידה גלובלי, הוא זה שמצד אחד מהווה אינטגרטור של שירותים מגוונים "תחת קורת גג אחת" – ומצד השני לא דורש מכם להקים לצורך השליטה והבקרה מערך טכנולוגי כבד ויקר. "מערכת ניהול המידע בזמן אמת, היכולת לנטר ולשלוט בכל הפרטים המעורבים בתהליך, ולהיות בעמדת בקרה ללא צורך בהקמת מערכת SCM פרטית, הן חלק בלתי נפרד מהמכלול שנקרא שירות לוגיסטי הוליסטי", אומר גונאר אדלברת' מנהל פיתוח עסקי של פעילות UPS Access Points באירופה.  "במקרים רבים הלקוח מבקש שנהג שלנו יאסוף את המשלוח בשערי המפעל בסין ויוביל את הטובין למחסן הקונסולידציה שלנו בשדה התעופה בהונג-קונג. משם יצא המשלוח האווירי במטוס מטען הפרטי שלנו לאחד ממרכזי הניתוב (Hub-ים) של UPS בארה"ב ויאוחסן זמנית במחסן הממוחשב שלנו עד שתתקבל הוראת משלוח ספציפית לפי הזמנת לקוח קצה שאושרה לאספקה. כאשר מגיעה פקודת הניפוק, המוצר המבוקש נשלף מהמדף, מוטען על משאית הפצה מלווה בתיעוד הנדרש, ומגיע בדרך הקצרה ביותר ליעדו. הלקוח יקבל את המוצר ישירות מהנהג של UPS בלי שהמוצר שהה אפילו רגע בחצרי המפעל הווירטואלי".

יישום Big Data חוסך מיליונים

התיאור הזה, שסיפר גונאר אדלברת' (Gunnar Adalberth) לבאי כנס "הצצה אל העתיד" של UPS בישראל לבכירי התעשייה, יצר תהודה בנוסח "סוף סוף חברה גלובלית מספקת שירות עולמי לעסקים ישראליים". גונאר אדלברת', שחולש גם על הנגשת השירות ללקוחות  בישראל, מדגיש את המרכזיות של מערכות המידע בליבת הפעילות העסקית של החברה העולמית. "חברת UPS משקיעה מעל מיליארד דולר בשנה בפיתוח תשתיות IT תפעוליות, כולל נקודות קצה שמאפשרות ללקוחות להטמיע את השירות כאילו היה חלק אינטגרלי מהפעילות העסקית האוטונומית שלהם. זו השקעה הכרחית כדי לשמר את היתרון התפעולי של שירותי הלוגיסטיקה השונים ש-UPS מציעה. לדוגמה, עבורנו אופטימיזציה של מסלול הנסיעה שעושה כל נהג בכל רגע נתון היא צורך קיומי, לא Nice to Have. מערכת ORION שפתחנו לצורך זה היא יישום Big Data פורץ דרך, שחוסך לכל אחד מאלפי הנהגים מספר דקות ביום – וחוסך לחברה בסך הכל מיליונים רבים בעלויות כוח אדם. כדי לבנות את בסיס הנתונים הקולוסלי הזה התקינה UPS מעל 10,000 חיישני מיקום (GPS) ותנועה במשאיות החברה וצברה נתוני תעבורה פרטניים, דקה אחר דקה, במשך שנה. היום המערכת יודעת לנחש ברמת וודאות פנטסטית היכן ומתי צפויים עיכובים, איפה מצטברים הפקקים, איזה מעקפים עדיפים ואיך לשבץ מחדש את נקודות המסירה במסלול הנסיעה שעבר שינויים. זה פתרון שרק חברת ענק כמו UPS יכולה לבנות ולממש לטובת לקוחותיה. כי החיסכון והיעילות התפעולית שלנו הם ערך עסקי שעובר לכל מי שאנו משרתים".

רשת נקודות חלוקה עולמית06 03 426

הגידול העצום בהיקף המשלוחים של E-commerce, במיוחד מסירות ללקוחות קצה פרטיים, בתים ועסקים קטנים, יצר צורך בהוספת עשרות אלפי נקודות איסוף בקרבת הלקוחות – שמעדיפים להגיע בזמנם החופשי לנקודת חלוקה במקום לחכות בבית לבוא המשאית. "ברשת העולמית של UPS יש כיום לא פחות מ-26,000 נקודות חלוקה המופעלות על ידי זכיינים", אומר גונאר. "רק בישראל גייסנו מעל 300 חנויות פרטיות, שהמשתמשים בשירות יכולים לנתב אליהן את המשלוחים. אנו גם מציבים מתקני חלוקה דיגיטליים בתחנות דלק ובמקומות אחרים שנגישים ללקוחות הקצה 24X7. מדובר במתקן דמוי תיבת דואר גדולה, שנפתח בקבלת קוד מאפליקציית טלפון חכם. לקוח של UPS יכול להטמיע את מפת נקודות החלוקה באתר המכירה שלו ולאפשר ללקוחות הקצה לבחור לאיזו נקודת חלוקה תשלח ההזמנה. פשוט, זול ולא דורש השקעה מוקדמת בתשתיות פיזיות או באינטראקציה מול עובדים בשר ודם. אם רציתם לבסס את המפעל הווירטואלי שלכם על שירות עצמי של הלקוחות, UPS מאפשרת לממש את השאיפה מהיום למחר לפחות בתחום הלוגיסטיקה. כי השירות שלנו לא מכיר במגבלות גיאוגרפיות, ולא נעצר במורכבות תפעולית או במחסומים טכנולוגיים. UPS מציעה פתרון הוליסטי מותאם לכל לקוח לפי צרכיו ולפי יכולותיו".

לוגיסטיקה בתצורה שמתאימה לכם

זירת המסחר האלקטרוני גם "יישרה את מגרש התחרות" ויצרה סביבה הטרוגנית בה חברות קטנות, בינוניות וגדולות יכולות להתקיים זו לצד זו – ואפילו לשגשג גם בשוק קטן כמו ישראל. "בתור חברה שמשרתת את כל המגזרים, בכל הוורטיקלים ובכל המודלים העסקיים, UPS רואה צורך להציע את שירותי הלוגיסטיקה ב-3 תצורות שונות, המותאמות לסוגי לקוחות שונים", אומר גונאר אדלברת'. "על בסיס אותו מנוע אנליטי ובאותה מערכת מעקב, תכנון, שליטה ודיווח, יצרנו 3 מודלים לצריכת השירות:

  1. לחברות גדולות, Enterprise, שמעדיפות לנהל את הלוגיסטיקה בעצמן אבל מעוניינות להטמיע בשרשרת האספקה הפרטית שלהן את נתוני המעקב ואת התובנות שמופקות במנוע ה-Big Data שלנו, אנו מציעים מידע. חברת UPS תספק להן זרם עדכונים חי בזמן אמת בנוסף לגישה אקסקלוסיבית לבסיסי הנתונים שלנו.
  2. לחברות בינוניות, Mid-Market/Mid-Size, ביכולתנו להציע ממשקי יישומים (API) שמאפשרים להן פיתוח אפליקציות קנייניות תוך שימוש במחסני הנתונים והמנועים האנליטיים של UPS.
  3. לחברות קטנות, SMB, אנו מציעים מודול תוכנה אותו אפשר "לתקוע" (Plug-In) במערכת החנות הווירטואלית וכך להציע את כל היכולות של UPS כחלק מההצעה העסקית של הלקוח. לדוגמה, יבואן מהמזרח הרחוק יכול להציע ללקוחותיו הישראליים את כל האופציות שקיימות בסל UPS Access Points כאילו מדובר ביכולת אינהרנטית של האתר, שאינה מחייבת יציאה לאתר אחר.

פתרון Logistics as a ServiceEilonPaz_EPP_7470

יותר מכך, למרות שהלקוח הסופי בוחר את שיטת המשלוח בשירות עצמי, בעל החנות הווירטואלית יקבע האם ומתי תבוצע האספקה בפועל (למשל, רק אחרי אישור הטרנסאקציה הכספית). "מערכת המידע שאחראית על ביצוע כל השלבים הלוגיסטיים מייצרת גם את כל המסמכים הדרושים לסגירת הטרנסאקציה", אומר גונאר. "החל בניירת הדרושה לרשויות המכס וכלה באישור קבלה ורישום התחלת תקופת האחריות – כל מה שיכול להתבצע אוטומטית על סמך הוראות הלקוח – הקבועות והמשתנות ממשלוח למשלוח. הלקוח יכול לעקוב אחרי הטובין לאורך כל מסלול האספקה – במשאית, בהובלה האווירית ובמחסנים שבדרך. בישראל, למשל, אנו מפעילים כיום 5 מחסנים ממוחשבים, בהם הלקוח יכול לאפסן טובין בין הנחיתה בנתב"ג לבין יום האספקה לכתובת הלקוח. מערכת הניטור והשליטה מאפשרת לכל לקוח לדעת בכל רגע מה בדיוק אנו מאחסנים עבורו והיכן, איזה הזמנות סופקו ואיזה מחכות לאישורו הסופי, איזה נקודות חלוקה ישרתו אופטימלית את לקוח הקצה ומתי יכולה להתבצע האספקה בפועל באמצעות נהגי UPS".

כאשר רואים את התמונה הגדולה אפשר להבין למה לקוחות רבים אומרים ש-UPS מספקת פתרון Logistics as a Service, מענה הוליסטי לכל השלבים של Order Fulfilment – לפני ואחרי הייצור. חברות יצרניות, למשל, מצליחות הודות לשירותי הלוגיסטיקה של UPS "למחוק את הגיאוגרפיה" ולנצל בצורה הטובה ביותר את ההזדמנויות של תחרות גלובלית. "אני לא צריך יותר להתלבט אם לקנות רכיב מסוים במקום שהוא זמין במחיר הנמוך ביותר, או במקום שאני יכול לארגן את המשלוח לארץ במינימום טרחה ובזמן הקצר ביותר", אומר לנו מנהל הרכש של חברת הי-טק ישראלית. "הודות להתקשרות המתמשכת עם UPS, כל הנושא של הבאת רכיבים מפסי היצור במזרח הרחוק לפס ההרכבה של המערכות שאנו מייצרים בארץ, נעשה טריוויאלי."

אודות UPS: UPS logo MEDIUM RES

  1. החברה נוסדה בשנת 1907. (בישראל החברה עובדת משנת 1994)
  2. החברה מעסיקה 440,000 עובדים. (בישראל מועסקים 950 עובדים)
  3. הכנסות החברה בשנת 2015 עמדו על כ-58.2 מיליארד.
  4. החברה מעבירה למעלה מ-18 מיליון חבילות ביום.
  5. בשנת 2015 הועברו כ-4.7 מיליארד חבילות ומסמכים.
  6. החברה מעניקה שירות ליותר מ-220 מדינות
  7. UPS מחזיקה בצי של 237 מטוסים.
  8. לחברה כ-105,000 רכבי הובלה.
  9. ביום נכנסים כ-56 מיליון מבקרים לאתר האינטרנט.
  10.  ממוצע המעקב משלוחים און ליין עומד על 69.4 מיליון מעקבים ליום.

בשורה התחתונה מדובר בחסכון כספי משמעותי

"מבחינתי, זה לא שונה מקניה בחנות שמעבר לכביש. ומה שהכי נחמד, היום יש לי שליטה לוגיסטית שלא חלמתי עליה בעבר. מערכת המעקב ואיתור החבילות של UPS מייצרת "שקיפות" מלאה של שרשרת האספקה. אין יותר הפתעות, אין משלוחים שהגיעו ליעד לא נכון בשל טעויות או אובדן מסמכים והתפזר "ערפל הקרב" שאופף מסורתית את הלוגיסטיקה כשהיא מפוצלת בין גורמים נפרדים, שכל אחד יודע לכל היותר לדווח על חלקו בביצוע. חברה ישראלית שרוצה ליישם את עקרונות Just in Time במרחק של חצי עולם מהספקים שלה חייבת להתבסס על שירות "מבטל גיאוגרפיה" כפי ש-UPS מציעה. זה צורך שאסור להתפשר עליו".

"בשורה התחתונה, מדובר על כסף שנחסך הודות לשירות עדיף", אומר ליאור שגיא, מנכ"ל UPS בישראל. "לפעמים קשה לראות את זה, משום שעלויות הלוגיסטיקה מורכבות מאלפי פרטים קטנים והערך של התייעלות טכנולוגית נראה שולי ביחס לסעיפים אחרים. אבל זו טעות אופטית יקרה. לא רק שסנט ועוד סנט מצטברים בסופו של יום לדולרים רבים, גם החיסכון המשמעותי מאוד בכוח אדם לא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה לו. פתרון הוליסטי מהסוג ש-UPS מציעה יכול לחסוך מאות אלפים, אפילו מיליונים, בשכר עבודה ובמניעת טעויות אנוש. העובדה שאנו יכולים להציע תמהיל שירותים מותאם ספציפית לכל לקוח, בכל גודל ובכל רמת בשלות תפעולית, אומרת שאף אחד לא צריך לשלם על יכולות שלא מביאות לו תועלת כספית או יתרון תחרותי ישיר, כאן ועכשיו. זו הבשורה ששירותי UPS Access Points מביאים למשק הישראלי".

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות