<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > Warmer: הטכנולוגיה החכמה לחימום מים חסכוני

Warmer: הטכנולוגיה החכמה לחימום מים חסכוני

כמה כסף מבזבזת משפחה ישראלית ממוצעת על חימום מים מיותר? תופתעו. בין 400 ל-600 ₪ בשנה, שהם בין 30 ל-40 אחוז מסך ההוצאה על צריכת חשמל בדוד חימום מים סטנדרטי. נדמה לכם שאין מה לעשות ומי שרוצה להתקלח במים חמים צריך לקבל את העובדה שאין לו שליטה בהוצאה הזאת? לא נכון. האם התייאשתם משום שהמתג להדלקת הדוד יודע להתחיל את החימום אבל לא יעצור אחרי שיש מספיק מים חמים? גם זו אגדה אורבנית – או יותר נכון מין גיבנת טכנולוגית שאנו מושכים מהימים שכל הרעיון החשמלי נחשב לנס מעורר התפעלות. בשחר ההיסטוריה החשמלית, לפני בערך 100 שנה, כאשר דודי חשמל התחילו להחליף את מתקני החימום באש, שפעלו על דלק נוזלי, גז או עצים, המתג האדום אכן סימל קדמה ונוחיות מודרנית. מאז העולם הטכנולוגי עבר אינספור מהפכות, כמעט ולא נשאר תחום בו טכנולוגיה דיגיטלית לא החליפה את המתגים הטיפשיים של העבר האנלוגי – אבל לא בצורך הבסיסי הזה: עדיין רוב האנשים מסתפקים במתג הדוד החשמלי שהקבלן המצוי מספק כדרישת סף תיקנית במקום לדרוש את מה שכל כך קל לקבל וכל כך קל לשלם, בדירה חדשה כמו גם בשידרוג פשוט של דירה קיימת: בקר דיגיטלי פשוט וחכם, שחוסך יותר משליש צריכת החשמל המבוזבזת לחימום מיותר. הפרדוקס הזה הוביל את חברת Warmer לפתח פתרון חדשני לשליטה בחימום המים, שנרשם כפטנט ב-192 מדינות ויוצא לשוק הישראלי בימים אלה במחיר 599 ₪ לצרכן.

מתוחכם אבל לא מסובך

אלעד ואריאל

אלעד ואריאל

"כולם מכירים את המצוקה הזאת, זה הוויכוח הרגיל בכל בית כמעט, מתי להדליק את הדוד, לכמה זמן והאם נשארו מים חמים גם למי שנכנס להתקלח אחרי", אומר אריאל כהן, שביחד עם אחיו אלעד כהן ייסדו את Warmer וממשיכים להוביל אותה במסלול של יצרן ישראלי עם שאיפות גלובליות. "כשחקרנו למה בעיה כל כך גלוייה לא קיבלה מענה טכנולוגי הולם, התברר שדווקא יש ניסיונות – אבל הם נכשלו בשל עודף יומרה. מעצבי הפתרון לא הכניסו את המוצרים שלהם למסגרת ההכרחית של פשטות בהתקנה, בשימוש ובשידרוג התקני חימום קיימים. לנו היה ברור שכאן המקום ליחד את המוצר שלנו, ושלשם כך עלינו להטמיע בו אינטליגנציה ייחודית. עשינו מחקר מעמיק להבנת השאלה, איך לדעת מה רוצה המשתמש בלי להכביד עליו באינטראקציה מתחכמת מדי? איך לפשט את ההתקנה לרמה של "שלוף את המתג הישן וחבר את הבקר במקומו – וזה עובד". איך להבין את אורח חייו של המשתמש ולכוון את מחזורי החימום בתשובות ל-7 שאלות פשוטות? איך מכשיר אחד יכול להתאים לעשרות מתקני חימום שונים, למשפחה שיכולה למנות עד 8 משתמשים שונים, בכל יום מימות השנה בקיץ ובחורף? ואיך להשתמש בחידושי ההי-טק העדכניים ביותר כדי להציע מענה במחיר השווה לכל כיס, ולא רק לבתי העשירון העליון." שיקול נוסף, שדי נדיר לפגוש בימינו הוא, לפתח מוצר אותו אשר לייצר בישראל, בלי להתפשר על העברת היצור לסין, ולבנות מפעל תעשייה "אמיתי" שנעזר בקבלני משנה אבל לא מוציא את הליבה הייצורית ל"מיקור חוץ".

הסתגלות אוטומטית לדרישות הפעלה משתנות

הבקר של Warmer, שנראה כמו סמארטפון עדכני ומחליף את המתג הישן ללא צורך בחיווט מחדש (הוא מתחבר לאותם חוטי חשמל כמו המתג וניתן להתקינו על אותה נקודת חשמל בקיר), הוא הרבה יותר חכם מטיימר פשוט או תרמוסטט מסורתי. "הרעיון המהפכני הוא בכך שה-Warmer כולל מעבד דיגיטלי, אלגוריתם חכם ומסד נתונים שנלמד ממעקב אחרי ההתנהגות הטבעית של הצרכנים", אומר אריאל כהן. "לפני שנכנסנו לפרויקט הפיתוח, ערכה חברת Warmer מחקר מתמשך בקרב 11,000 בתי אב בישראל. מניתוח הנתונים, שתיארו במדויק את פרופיל צריכת המים החמים במשפחות בגדלים שונים, עם רקע סוציו-אקונומי שונה, יכולות כספיות שונות ומתקני חימום שונים – דודי חשמל עם ובלי קולטי שמש, נפחים בין 60 ל-150 ליטר, גיל הדוד וכדומה – הצלחנו לפתח נוסחה המחשבת בדיוק את הדרישה למים חמים בכל יום בשבוע ושעה ביום. כדי לכוון את פעולת הדוד אופטימלית על פי הנוסחה הזאת יש צורך במספר לא גדול של פרמטרים שמתוכנתים ל-Warmer באמצעות מסך ההפעלה הגרפי. לאחר התכנות הראשוני, תהליך קצר ופשוט לחלוטין, המערכת יודעת לחמם את המים בכמות הדרושה ולהפסיק את צריכת החשמל אוטומטית כאשר היעד הושג".

על סיפה של פריצה לשוק עולמי ענקfront

המוצר יצא לשוק הישראלי לפני פחות משנה, כאשר קהל היעד הראשוני הם קבלנים של בתי יוקרה עתירי טכנולוגיה. "מכרנו מעל 7,000 יחידות בשוק הזה", אומר אלעד כהן. "הלקוחות האלה רוצים לבדל את הבית שהם מציעים מעשרות האלפים הדירות האחרות שיוצאות לשוק כל שנה. בעלות ממש אפסית, יחסית, כל ההצעה האדריכלית משתדרגת ללא הכר. הבקר האלגנטי על הקיר הפך לפריט שגאים להראות לאורחים. אפשר אפילו להתאים את הצבע לגוון הקיר. אבל מעבר לערך התדמיתי, מדובר בחיסכון משמעותי, שגם דיירים אמידים יודעים להעריך. כי בסך הכל אין הרבה השקעות בדיור עם ROI של שנה בערך. הדיירים האלה גם סיפקו לנו משוב רב-ערך, שהוביל עד כה לשני דורות של בקרים ובקרוב נשיק את השלישי. הם גם הביאו את המוצר לתודעת קבלנים בחו"ל וכך החלה התעניינות גלובלית, באירופה ובאמריקה, שמתגלגלת להסכמי הפצה ושיווק בעלי פוטנציאל אדיר. להמחשה, בארה"ב לבדה נמכרים מעל 4 מיליון דודי חימום בשנה ולמרות שהחשמל שם יחסית זול, הדוד האמריקאי המסורתי פועל 24 שעות ביממה וכל שיפור מתבטא למאות דולרים בשנה." כל זאת עוד לפני שמתייחסים לקידום ש-Warmer נותן לבניין בסקלה של "בית ירוק".

פטנטים על אלגוריתמים חכמים

למרות שהשורה התחתונה פשוטה, לא לחמם מים שלא נשתמש בהם, האלגוריתם שמאפשר אותה אינו פשוט כלל ועיקר. "על טריקים פשוטים לא נותנים לך פטנטים ב-192 ארצות", אומר אריאל כהן. "לדוגמה, הרבה פעמים מתחילים להשתמש במים החמים לפני שהושלם חימום הכמות הדרושה. כניסה של מים קרים לדוד מכשילה מראש את השליטה בתרמוסטט. כי גם אחרי שגמרתם לצרוך את המים למקלחת, התרמוסטט "יודע" שהמים לא חמים מספיק. מערכת Warmer יודעת לזהות את הסיטואציה הזאת ולא להתבלבל. היא אפילו יודעת להבדיל בין המאפיינים של דוד המותקן אופקית או אנכית ולקחת בחשבון את ההבדלים בערבוב של מים חמים וקרים בכל תצורה. למעשה, Warmer פותרת את הדילמה הקלאסית, איך ליהנות ממים חמים בכל פעם שהם נדרשים, בלי לבזבז חשמל ללא הכרה על ידי אחזקת הדוד במצב חימום 24×7. ושימו לב להבדל הגדול: אתם לא צריכים להתאים את אורחות חייכם לאיזשהו תכתיב קשוח שצרוב במכשיר ואולי לא מתאים לכם! מערכת Warmer היא אינטליגנטית מספיק וגמישה מספיק כדי ללמוד ולהסתגל לדרישות שלכם. וכאשר תרצו לשנות את פרופיל ההתנהגות, כל מה שצריך לעשות זה להזין נתונים שונים למסך ההפעלה. לא יכול להיות פשוט יותר".

האלגנטיות שבפשטות ועיצובcolorize.67

השוק הבא במפת הדרכים האסטרטגית של האחים כהן הוא של הצרכנים הפרטיים, שמעוניינים לחסוך על ידי שידרוג הדוד הקיים, במינימום סיבוכיות, ללא החלפתו וללא התקנת אבזרים שדורשים גישה לדוד עצמו. "החוק דורש שהחלפת המתג תעשה על ידי חשמלאי מוסמך, אבל מדובר בעבודה פשוטה ביותר, שדורשת מברג ו-10 דקות לכל היותר", אומר אלעד. "עיצוב ה-Warmer האלגנטי, שזמין במספר צבעים, מאפשר למקם אותו בכל מקום רצוי ללא התנגשות בעיצוב הפנים של הדירה". מסך גרפי גדול מאפשר שליטה קלה בקצה האצבע גם למבוגרים ולכבדי ראייה. ממשק ההפעלה הוא בעברית ואינו דורש ידע טכני או טרמינולוגיה אקזוטית.

"זה מוצר הי-טק מובהק שנבנה לשוק הצרכני", אומר אריאל כהן. "אנחנו רואים בישראל לבדה פוטנציאל ל-2 מיליון מכשירים – וכמובן הרבה יותר בשווקים האמריקאי והאירופי. בשלב הראשון נשיק אותו ב-50 נקודות מכירה, ברשת "הום סנטר" ובחנויות חשמל נבחרות, במחיר 599 ₪ ובהמשך הוא יגיע לכל חנות צורכי חשמל בישראל. השיווק באירופה ובארה"ב מתוכנן להתחיל לפני סוף 2016, כאשר קצב האספקה יעמוד בדרישות של המפיצים המקומיים. יש התעניינות עצומה ב-Warmer בשווקים האלה לאור הנתונים הכספיים המרשימים: החזר השקעה תוך פחות משנה! יתר על כן, החיסכון לא נגמר בצריכת החשמל. התקנת Warmer מאריכה את חיי הדוד וחיי גוף החימום בעשרות אחוזים. בהתחשב בעלויות של החלפת דוד או תיקון גוף החימום, הגורם הזה לבדו מצדיק את התקנת הבקר. ולא פחות חשוב, ההתקנה אינה דורשת חציבה בקירות או נגיעה בארון החשמל. כל חשמלאי מוסמך יכול לעשות אותה בדקות ספורות. יותר פשוט מהחלפת מתג רגיל. כבר התחלנו לזהות את תופעת ה"חבר מביא חבר", חשמלאי שהתנסה בקלות בה הוא יכול להוסיף ערך ללקוחותיו באמצעות Warmer ממליץ לחבריו להצטרף לגל. זה טרנד שפשוט מחולל מהפכה תרבותית בשוק שמרני שרגיל להמשיך את הסטאטוס קוו".

כדי לעלות על הגל צריך רק יוזמה

חשמלאים פרטיים שמעוניינים לעלות על הגל יכולים למצוא את Warmer בחנויות הסיטונאיות לרכיבי חשמל מקצועיים. לא נדרשת הכשרה מיוחדת, רק יוזמה עסקית שתמנף את בסיס הלקוחות הקיים שלהם ובמטרה לחתוך פרוסה עבה ככל האפשר מהשוק של מעל 220,000 התקנות חדשות והחלפות דודים כל שנה בישראל. "זו הזדמנות נדירה לבעלי מקצוע וותיקים לקחת חלק בשוק הטכנולוגי המתפתח, ולהוסיף אפיק הכנסות מבטיח ביותר למקורות ההכנסה שלהם," מסכם אלעד.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות