יום שלישי , אוגוסט 22 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > לשגשג בעידן הדיגיטלי

לשגשג בעידן הדיגיטלי

מאת בן סמו יועץ טכנולוגי בכיר ב Dell EMC ישראל

"התמרה דיגיטלית", או Digital Transformation בלעז, משפיעה באופן מהותי על כל היבט בדרך בה אנו עובדים, חיים ולומדים. ביג דאטה, רשתות חברתיות, מחשוב ענן והתפתחויות בטכנולוגיות ניידות כבר שינו באופן משמעותי את עולם העסקים, החינוך, הבידור והממשל. עסקים שלמים נבנו על יסודות הענן וביג דאטה, וחברות מסורתיות נעזרו בטכנולוגיה על מנת לפרוץ לשווקים חדשים. חברה שאינה משלבת בעסקיה יכולות של מדיה חברתית ויישומים ניידים נמצאת, למעשה, בעבר הרחוק.

הקצב וההיקף שבו טכנולוגיה דיגיטלית מאפשרת שינויים כאלה, דורשים מארגונים להתאים עצמם על מנת להישאר רלוונטיים, והם חייבים לעשות שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית על מנת להגיע להתאמה שכזו. בקיצור – התמרה דיגיטלית הפכה בעת הנוכחית להכרח עסקי. הדרכים שבהן הצהרה זו מתרגמת למציאות בשטח הינן מגוונות, אך רוב העסקים יבצעו מהפיכה בשירות הלקוחות הדיגיטלי שלהם, ובמערכות התקשורת עם הלקוחות שעליהן בנויים שירותים אלו. שירות הלקוח יהפוך לפרטני, ויתייחס לכל לקוח בנפרד.

בחברת המחקר IDC צופים כי במהלך השנתיים הקרובות, שני שליש מהמנכ"לים של אלפיים החברות הגדולות בעולם, יציבו את ההתמרה הדיגיטלית במרכז תכניות הצמיחה והרווחיות שלהם. במקביל, ירשם גידול באסטרטגיות הדיגיטל העסקיות, אשר יניעו יותר מ-50% מההוצאות הקשורות ל-IT בארגונים באותה תקופה. עד שנת 2020 יהוו תהליכים אלו כ-60% מכלל ההוצאות הטכנולוגיות בארגון. עם זאת, רוב הארגונים עדיין מצויים בשלבים הראשוניים של "בגרות דיגיטלית", והם עובדים על פרויקטים מבודדים שאינם משתפים פעולה זה עם זה. אפילו במקומות בהם התמרה דיגיטלית כבר צברה אחיזה, היא לא הציגה הצלחות בכל המקרים: ב-IDC מצאו כי פחות ממחצית מהיוזמות הללו השיגו את מטרתן. האשמה, אם נגדיר זאת כך, טמונה בדרך כלל במחלקות IT שאינן מצליחות לעמוד בקצב ואיכות הפעילות הנדרשת על מנת לכבוש שווקים חדשים, להגיב לאיומים תחרותיים ולהגדיל רווחיות.

לשם השוואה, במקצת הארגונים שהבינו באמת כיצד מנהלים תהליך של התמרה דיגיטלית, נרשמת התקדמות מואצת, והם משבשים תעשיות שלמות ומותירים את מתחריהם מאחור. ברור כי התמרה דיגיטלית מתפרשת באופן שונה אצל אנשים שונים, וכי גיבוש אסטרטגיה לא יוביל בהכרח לביצוע בפועל של התהליכים הדרושים לאבטחת יציבות ותחרותיות העסק בעתיד, אך אם העסקים יוכלו לשלב אלמנטים מרכזיים לתוך אסטרטגיות ההתמרה הדיגיטלית שלהם, סביר להניח שהם יוכלו להציג תוצרים מוצלחים.

אז מה באמת נדרשים מנהלי המידע (CIO) בארגון לעשות על מנת לשגשג ולהתגבר על מכשולים בדרך?

נקיטת סיכונים

בן סמו

בן סמו

שינוי מהותי הוא נושא שקשה להתמודד עמו בסביבות ה-IT הנוכחיות, כיוון שהמבנה הארגוני והתרבות הארגונים מייצרים מעין שטף של פעילות שקשה לשנות. תרבות שלפיה "אם זה לא שבור, אל תתקן" מצויה בארגונים רבים, ולכן חוסמת כל ניסיון לשינוי. עסקים חייבים להיות מוכנים לקחת סיכונים ולנוע הרחק מהדרך בה דברים נעשו בעבר, אם ברצונם לגרוף את תוצרי החדשנות שיכולים להגיע משינוי בעולם ה-IT. שינויים שכאלה עשויים להיות גיבוש מדיניות של "חדשנות פתוחה" ( Open Innovation), פעילות באמצעות תכניות DevOps, או הצבת צוותי IT במחלקות עסקיות מסוימות. כמוכן, אם מחלקות כוח האדם בארגון, יתמקדו בגיוס עובדים צעירים מדור המילניום, הם יוכלו לקבל עובדים המיומנים ביכולות דיגיטליות ובנקודת מבט עדכנית, שיאפשרו לארגון גם להבין את הצרכים של הלקוחות החדשים וגם ליישם את הצרכים הללו באסטרטגיית המוצר של החברה.

 הצבת המידע בלב המערכת

מידע הוא הדלק של החדשנות, ויש לעשות בו שימוש ליצירת ערך, חיזוי ואופטימיזציה של תהליכים. אם ברצוננו ליצור שירותים חדשים בהצלחה וליישם סגנון עבודה חדש, עלינו להסתמך על "צינורות המידע" שנעים בתוך ואל מחוץ לארגונים. חלק מהארגונים כבר לקחו ברצינות את הנושא הזה ומינו Chief Data Officer, שמחזיק ב"ראיית על" ארגונית על המידע והדרכים שלפיהן יש לקטלג אותו. בכירים אלו בוחנים את החוקים והתקנות הרלוונטיים לסוגים שונים של מידע, על מנת להבטיח כי הם משמשים למטרות הראויות בדרכים הראויות.

ביג דאטה ואנליטיקה הם רכיבים קריטיים בהתנהלות שכזו, מכיוון שהם מספקים את היכולת להוציא יותר ערך מהמידע מאשר בעבר, לחתוך ולנתח מידע בדרכים חדשות שיכולות לספק תובנות חדשות ויעילות, שבתורן יכולות לשדרג את חווית הלקוח הדיגיטלית ואת השיווק הממוקד.

הקמת דאטה סנטר מודרני

שינוי זה נגזר מהשינוי המשמעותי שעוברים תהליכי ה-IT, המאמצים את הענן כארכיטקטורת ה-IT העיקרית וכדרך שבאמצעותה מסופקים ונצרכים שירותים. ארכיטקטורה זו מאפשרת לנהל מיליוני מכשירים ואת שטף המידע העובר דרכם, על מנת ליצור אגמי מידע ענקיים ולאפשר, לדוגמא, שירותים החוזים רצונות, צרכים ופתרונות. כל אלו דורשים יצירת ארכיטקטורה של דאטה סנטר מודרני על מנת להתגבר על תשתית ה-IT הקשיחה וההתנהלות המבוזרת והמבודדת של היחידות הטכנולוגיות והעסקיות, המגבילה את יכולת ה"מהפכנות" של העת החדשה. תשתית ענן היברידית היא בסיס משמעותי ומאפשר (enabler) להתמרה דיגיטלית, מכיוון שהיא תומכת בתהליכים ועומסים המגיעים מעולם הניידות ועולם הענן, כמו גם תהליכים קריטיים לעסק ומערכות legacy. במקביל, תשתית כזו תומכת בפרויקטים חדשניים שהעסק יוזם. על אחראי המידע בארגון להעריך אלו תהליכים ואיזה מידע צריכים לעבור לענן, כך שהיתרונות של גידול וקיטון במשאבים לפי דרישה, וגמישות ומודלים של "IT כשירות" יוכלו להיות מיושמים בתפוקה מקסימלית. תהליכים אלו חייבים להיות מלווים בתוכנית עסקית התומכת בערך הכלכלי שלהם – עוד בטרם המידע מועבר בין סביבות שונות – על מנת להבטיח כי הוא מועבר מהסיבות הנכונות.

הידוק הקשר בין ה-IT לחדשנות העסקית

יוזמות חדשנות עסקית לרוב מוגבלות במידת הצלחתן מכיוון שהן מופרדות מהתשתית, המערכות והתהליכים הדרושים לתמוך בהן. הגישה ה"מבודדת" הזו גורמת לכך שמחלקות עסקיות ומחלקות ה-IT אינן פועלות בסנכרון לגבי המטרה, וכך קשה יותר ל-IT לספק את מה שדרוש לעסק. התמרה דיגיטלית מוצלחת דורשת מארגון ה-IT לפעול כשותף חזק לשאר היחידות העסקיות, המספק להן את הכלים והתשתית הנדרשת לתמיכה בפרויקטים מסוימים. כאשר מצרפים יחדיו את היכולות וכוח האדם הנכון המצויים לאורך כל מערכות הארגון, אל פעילות ה-IT, ניתן להבטיח כי לפרויקט ההתמרה הדיגיטלית תהיה ההשפעה שאליה מכוונים.

לבחור בספק הטכנולוגיה הנכון

הרכיב האחרון הדרוש להתמרה דיגיטלית מוצלחת הוא ספק הטכנולוגיה, כזה שיוכל לתמוך ברצון של העסק לבצע את התהליך, וגם יתמוך בו לטווח ארוך. על מנת להיות שותף אפקטיבי ומוצלח

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.