יום שישי , יוני 23 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > Oracle in the Cloud: מסע לענן בשלושה רבדים

Oracle in the Cloud: מסע לענן בשלושה רבדים

עוזי נבון. צלם שלומי מזרחי

עוזי נבון. צלם שלומי מזרחי

אורקל לא הייתה הראשונה לקפוץ למים הקרים של מחשוב ענן. הסיבה אינה טכנולוגית, כמעט כל מי שנחשב לחלוץ בתחום הזה התחיל מבסיס טכנולוגיות אורקל, אלא עסקית-תפעולית. התפקיד שמשחקת אורקל במחשוב הארגוני מאז שנות ה-80' מחייב אותה להבטיח מעבר לכל ספק שהטכנולוגיה החדשה לא תפגע ביציבות העסקית של הלקוחות, לגלם אפס סיכונים טכנולוגיים לגוף המיישם. ובתור חברה שמספקת תשתיות קריטיות לגופים ולשירותים שחייבים לתפקד בכל מצב ללא פשרות, שאלת הרציפות במעבר בין דורות טכנולוגיים היא המבחן העליון לבגרות אופרטיבית. שני קריטריונים אלה עברו את סף האיכות של אורקל רק בשנתיים האחרונות ואכן מאז 2015 רואים צמיחה חזקה ומתגברת של שירותי הענן של אורקל.

מקום בראש הפירמידה

ברבעון האחרון ההכנסות מעסקי הענן של אורקל עברו לראשונה את רף מיליארד הדולר (מתוך 9 מיליארד כלל ההכנסות ברבעון), גידול של 62 אחוזים ביחס לרבעון הקודם. בפעילות בתחומי פלטפורמות (PaaS) ואפליקציות (SaaS) חל גידול ברבעון האחרון בשעור של 89 אחוזים. חברת המחקר IDC ציינה בדוח אחרון, ש"אורקל במקום טוב יותר מאי פעם כדי לסייע ללקוחות לעבור לענן" וזאת, תוך מימוש הפורטפוליו העשיר של האפליקציות והטכנולוגיות שלה.

"המספרים האלה פחות מפתיעים כשלוקחים בחשבון את הבסיס החזק ממנו ממריאה החברה בנסיקה לענן", אומר עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. היום תשתיות הנתונים בכל הארגונים הגדולים ובמרבית הבינוניים מבוססות על טכנולוגיות אורקל, במיוחד Oracle Database. הפלטפורמות הפופולריות ל-Ecommerce ולאינטגרציה של תהליכי עבודה חדשים ומסורתיים, הן של אורקל. האמון של מנהלי מערכות מידע בחוסן של פתרונות אורקל הוא ללא תחרות, "בלתי שבירים" כפי שאומרת הסיסמה. עם משאבים כאלה לא מפליא שגם העננים שלה מביאים גשמי ברכה. אבל חשוב לא פחות הוא העיקרון הראשון שמוביל את המפתחים שלנו: ביצועים בשילוב של יציבות ותפעול נוח וגמיש".

גם הרכישות האחרונות של אורקל בישראל, חברת Ravello (שנרכשה בכמעט חצי מיליארד דולר) וחברת Crosswise (שפיתחה מערכת שיווק דיגיטלי בענן), נעשו מנקודת ההשקפה של בניית גשר יציב ובטוח להגירה, ללא זעזועים אופרטיביים וללא סגירת אופציות להתפתחויות עתידיות. "אורקל השקיעה מיליארדים רבים ביצירת מעבר חלק ונוח למחשוב ענן, אומר עוזי נבון. "אנו מאמינים שטובת הלקוח מחייבת להציע סל מוצרים שאינם רגישים להבדלים במודל העסקי או התפעולי של היישום. הלקוח, ורק הלקוח, צריך  להחליט איזה מודל משרת את oracle-cloud-microsite-a2-v03-kt-2595700האסטרטגיה שלו טוב יותר, תשתיות פרטיות או אירוח ב-Data Center חיצוני, רכישת שירות בענן תשתיות (IaaS), פלטפורמות (PaaS) או תוכנה כשירות (SaaS). ובכל בחירה הוא יקבל אותה פונקציונליות, אותם מראה ותחושה, אותם כלי פיתוח ואינטגרציה, אותה תמיכה טכנית ואותה תחושה של שותפות עסקית. הנקודה הזאת באמת מבדלת את אורקל מהמתחרות.

DNA של חדשנות ותעוזה

בימים אלה חוגגת אורקל ישראל 20 שנות פעילות בשוק המקומי. במהלך תקופה זו היא המריאה מנציגות של סטארט-אפ מעניין עם מסד נתונים שלא נזקק ל-Mainframe כדי להביא תועלת, לחברה שיכולה לטעון כי עולם ה-IT הארגוני לא היה מגיע למקומו הנוכחי ללא התרומה הטכנולוגית הייחודית שלה. "חדשנות, העזה ושאיפה למצוינות טכנולוגית טבועות ב-DNA של אורקל מיומה הראשון", אומר עוזי נבון. "זו הסיבה מדוע צעדנו בחזית כל המהפכות של עולם ה-IT. מ-Mainframe לרשת שרתים, ממוצרים מונוליטיים ליישומי Client/Server, מתחנות עבודה ל-Thin Client, מרשתות מקומיות לאינטרנט – ועכשיו מהדאטה סנטר הפרטי לענן. הטכנולוגיה לא הפסיקה להתפתח ליום אבל התפיסה הבסיסית, שה-IT חייב לספק בסיס יציב ואמין עליו אפשר לבנות ביזנס מנצח, נשארה ללא שינוי. האמינות של אורקל היא כרטיס הביקור שלנו. כאשר הנהלה בוחרת בפתרון של אורקל השיקול הקובע, ברוב המקרים, הוא המוניטין שלנו כספק טכנולוגיות שאפשר לסמוך עליהן ואין חשש לבטוח ביצרן שלהן. מוניטין החסינות של אורקל רלוונטי לא רק בהקשר הטכנולוגי – הוא אפילו יותר חזק באספקטים העסקיים. אורקל מאמינה שעליה לרוץ עם הלקוחות למרחקים ארוכים, והלקוחות יודעים שהיא תעשה זאת באש ובמים".

hp07-bgbbcbd4-cloud-2283489יתרון נוסף של המסע עם אורקל לענן הוא הגמישות המלאה בבחירת היעד והדרך להגיע אליו. "אורקל מציעה את כל המודלים של עננים ציבוריים", אומר עוזי נבון. "כמו מתחרים אחרים, אנו מציעים שירות תשתיות IaaS, אם כי השירות שלנו הוא הראשון והיחיד עד כה להתהדר בתואר "הדור השני", Gen2. המיוחד בדור 2 הוא הביצועים המיוחדים שלו בשילוב עם שרידות בדרגה הגבוהה ביותר. אורקל גייסה מומחים מובילים ממיטב המוחות בתכנון ובניית ענני IaaS כדי שיתכננו ארכיטקטורת ענן המתקדמת ביותר. למרות שאנו מסוגלים, כנראה, לענות למרבית הצרכים של ארגונים עם פתרונות מבית היוצר שלנו, הענן בנוי לארח את כל מה שהלקוח בחר להעתיק אליו".

מסע לענן בשלושה רבדים

"אורקל מציעה את אוסף הפתרונות  בענן שהוא הגדול ביותר בתעשיה, והיחידי כאמור, שכולל את כל הרבדים: אפליקציות ענן (SaaS), שירותי פלטפורמה PaaS)), תשתיות (IaaS), וכן מערכות מהונדסות (engineered systems). הזמינות של אותם שלושה רבדים, תוך ניצול הנכסים הקיימים בארגון, מאפשרים לנו להיות חברת ה-IT המשפיעה ביותר כיום, ולספק לארגונים את כל הטכנולוגיות שעושות disruption (שינוי מודלים ופרדיגמות) לדרך בה נעשים עסקים בעולם הדיגיטלי, כדי לתת מענה לצרכי המציאות החדשה.

יצויין כי במסע מה-Data Center הפרטי לענן – אנו מציעים את השלב האמצעי – שירותי פלטפורמה (PaaS) שאין להם מתחרים. במקום להציע תשתיות עירומות בעלות ערך מוסף נמוך, או אפליקציות קנייניות המנותקות מאלה ששרתו את הלקוח בארגון עד כה, אורקל מציעה "סולם הגירה" ייחודי. אפשר להתחיל בשלב התחתון, בהעברת אפליקציות בודדות לשירות IaaS, לצרף את השאר אחרי רכישת מיומנות וביטחון באיכות השירות, ולהמשיך בטבעיות לשירות הפלטפורמות בו כל ההתעסקות ברכיבי המערכת נעשית על ידי מומחי אורקל. זו כוללת hp07-bg627781-cloud-day-2605025אופטימיזציה של התצורה, ניהול האחסון והגיבוי, אבטחה וסייבר, תקשורת והמשכיות עסקית. שירותי הפלטפורמה מתומחרים על פי המודולים שהלקוח בוחר להעביר לטיפול מומחי אורקל, ויכולים לכלול גם מערכות קריטיות דוגמת DB as a Service. אפשר לומר שזה ה"אס" ביד של אורקל. בסופו של דבר, מי יכול להציע שירותי פלטפורמה אמינים יותר ממי שכתב את התוכנה?".

שירותי הפלטפורמה של אורקל כוללים גם תמיכה עוצמתית לתחום המתפתח במהירות של Mobile. הפלטפורמה, שנקראת MCS (Oracle Mobile Cloud Services), מאפשרת לפתח יישומים למכשירי iPhone ואנדרואיד באותו מהלך קידוד ולהטמיע את הממשקים לעולם הסלולר במערכות הריצה, במודל האופנתי שנקראMobile First. כפי שהיה אולי אפשר לצפות מה-Startup Nation, ישראל מובילה בניצול הטכנולוגיה החדשה ביחס לכל שוק אחר. "עבור חברות הסטארט-אפ, מדובר בעוגן בטוח להתחבר אליו כאשר הים סוער והן חייבות להמר על הטכנולוגיה שתשרוד את הסערה", אומר עוזי נבון. "חשוב לזכור שניידות אינה רק תכונה חיונית לתחזוקת הקשר בין הארגון ללקוחותיו, היא גם דרישה לגיטימית של העובדים. כולנו התרגלנו להשתמש בסמארטפון עבור כל דבר שדורש גישה למידע, החל ב-WhatsApp המשפחתי וכלה בניתוח תחזית המכירות לשנה הבאה. חברות שהבינו את המגמה הזאת ואת הקצב המסחרר בו המובייל הופך לתכונה הכרחית בכל יישום, כבר בחרו בפלטפורמת הניידות בענן של אורקל כסטנדרט ארגוני. מחלקות ה-IT, בארגונים, שנדרשות לאמץ את תרבות ה-Mobile עבור יישומי ליבת הארגון, גילו שהפלטפורמה הזאת משפרת דרמטית את התפוקה של צוותי הפיתוח ומקטינה את "מחלות הילדות" של הטרנספורמציה הדיגיטלית. במקום להתייחס לניידות כאתגר מפחיד, המנמ"ר יכול להוביל את ההתחדשות העסקית ולזכות בהוקרה על התרומה של ה-IT לפיתוח עסקים חדשים ויצירת זרמי הכנסות חדשים".

עקרונות ראשוניים להצלחה שעומדת במבחן הזמן

"אפשר לפרט בלי סוף את כל האלמנטים של חדשנות שמביאה אורקל למסע הדיגיטלי", אומר עוזי נבון. "אך כדי שלא נפול במלכודת המטפורה, שמרוב עצים לא רואים את היער, אני רוצה לחזור לעקרונות הראשוניים עליהם מבוססת תפיסת הערך של אורקל:

  1. השליחות שלנו כחברה הוא לספק בסיס טכנולוגי חזק וגמיש לניהול ארגוני ויצירת ערך בר קיימא לחברות עסקיות.
  2. מוצרי הטכנולוגיה שלנו תמיד יציעו איזון אופטימלי בין חדשנות ליצירתיות. שום מפגן זיקוקים טכנולוגי, מרשים ככל שיהיה, לא יגרום לנו לסכן את הלקוח או לכרסם בערך הכספי של השקעותיו.
  3. בכל נושא בו הטכנולוגיה עברה את מבחני הסף של אמינות, ההצעה של אורקל תהיה השלמה ביותר, עם חזון להקיף את הלקוח במארג אפליקציות ושירותים תואמים אלה לאלה.
  4. מודל היישומים של אורקל מעוצב כפתרון הוליסטי כברירת מחדל, כך שהלקוח ייהנה מהביטחון שכל דרישותיו יקבלו מענה מלא מהספק הכי אמין בתעשייה.
  5. לקוחות הם שותפים עסקיים, ההצלחה שלהם היא ההצלחה שלנו. לכן אנו מחויבים לרוץ איתם למרחקים ארוכים. אם נעשה את חלקנו הם ישמחו להיות לקוחות לחיים.

"אלה עקרונות שמנחים כל אחד מאתנו כל יום בכל החלטה או אינטראקציה עם לקוח", אומר עוזי נבון. "אלה עקרונות שכבר 20 שנה עומדים מאחורי סיפור ההצלחה שנקרא אורקל ישראל. עקרונות אלה גם ינחו אותנו בתקופת המבחן של המסע לענן – וכל האינדיקטורים מעידים כי זה יהיה פרק נוסף בסיפור ההצלחה של אורקל".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.