<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > שירותי ענן ומיקור חוץ > ווירטואליזציה: לא עניין לחובבנים

ווירטואליזציה: לא עניין לחובבנים

ליאור מזרחי, מנהל טכנולוגיות ראשי בחברת שירותי המחשוב Genie

ליאור מזרחי, מנהל טכנולוגיות ראשי בחברת שירותי המחשוב Genie

"ווירטואליזציה היא שלב הכרחי בכל כיוון שהתעשייה תתפתח ובמיוחד אם הענן באמת ימלא את התקוות שתולים בו. ווירטואליזציה פרושה שהפתרונות היישומים רצים על כל פלטפורמת חומרה שזמינה לקחת על עצמה את העומס הנוסף (כמובן, בתוך מגבלות מסוימות של תאימות הארכיטקטורה). אי אפשר לצאת לענן בלי להגיע למצב כזה, שמאפשר לנייד את המשימות ממקום למקום בלי לבנות מחדש את התצורה ולבצע התקנות וכיוונונים מסובכים. עבור מרבית החברות הגדולות, ה-Enterprise, תהליך הווירטואליזציה הושלם או קרוב לסיומו. אבל במגזר החברות הבינוניות נשאר הרבה מה לעשות ובו מתרכזת הפעילות של Genie בתחום הווירטואליזציה. אנו רוצים להביא לחברות Mid Size וארגונים בינוניים את הווירטואליזציה  במיטבה. וזה לא פשוט כפי שזה נשמע".

פתרון בית ספר שהסתבך

מתברר שווירטואליזציה היא תחום התמקצעות שדורש יותר מהתקנת דיסק וסדרת לחיצות Next. ועוד יותר מאתגרת העובדה, שההתמחות אינה מוגבלת לשליטה בתוכנת הווירטואליזציה עצמה, בין אם מדובר ב-VMware הפופולרית או ב-Hyper-V הכלולה בשרתי Windows מאז 2008. "בעוד החובבנים ממשיכים להתווכח איזה פתרון טוב יותר – ולגמרי לא ברור אם הכוונה היא טוב למפיץ או טוב ללקוח – המקצוענים יודעים שהאתגרים מפוזרים בעצם בתוכנות היישומים שאמורות להגר לסביבה חדשה ללא טראומה. אתן לכם דוגמה שתבהיר את הנקודה הזאת. לקוח עסקי שנזקק לפתרון וורטיקלי מיוחד, תוכנה שלא רבים מכירים אותה בישראל, כדי להפעיל את מערך היצור, תיכנן את המעבר לסביבה ווירטואלית לסוף השבוע האחרון לפני התחלת העונה. לקבלן הלא מנוסה שזכה במכרז המקרה נראה כמזמין "פתרון בית ספר" והוא לא התכונן לסיבוכים מיותרים. הצוות הגיע לאתר ביום שישי בבוקר ובערב כבר התברר לכולם שמדובר בקטסטרופה. היישום הקריטי לא עבד, למרות שתהליך ההגירה עצמו עבר ללא כל בעיה".

"הלקוח נכנס ללחץ מובן, ביום ראשון בבוקר המפעל חייב לעבוד, אחרת הנזקים יצטברו בקצב של מאות אלפי דולרים ליממה. המתקינים ניסו להחזיר את המצב לקדמותו, אך התברר שמשהו "התפקשש" בדרך ואי אפשר לשחזר את התצורה בלי לקבל קודים חדשים מהחברה האמריקאית – שיצאה לסוף שבוע ארוך ובאופן כללי לא מוכנה לשלוח את הקודים בלי שנציג שלה יגיע לבדוק מה הסיבה האמיתית לבקשה החריגה. מנהל המפעל, שעמד בפני תחזית עגומה של שבוע השבתה לפחות, פנה ל-Genie בבקשה ל-Second Opinion. הגענו, בדקנו והתברר שאכן הקבלן עבד לפי הספר והבעיה חייבת להיות מחוץ לספר. עבודת בילוש דיגיטלי שנמשכה שעות ארוכות עמוק לתוך הלילה הצביעה על האשמה: התוכנה הנדונה "נעולה" על דיסק קשיח מסוים והמפתח הוא מספר הזיהוי הצרוב בחומרת הכונן הפיזי. תהליך הווירטואליזציה, שכרוך בניתוק הקשר הפיזי בין היישום לבין חומרה ספציפית, "הוציא את המפתח מהמנעול". למרות שתהליך הווירטואליזציה נעשה ללא שגיאות, במובן הרחב יותר של רציפות עסקית נעשתה כאן שגיאה חמורה של חוסר ידיעה וחוסר מודעות".

לא להיכנס לשדה מוקשים בעיניים עצומות

לאחר שנמצאה הסיבה לא היה קשה להקים את המערכת מחדש בתצורה הישנה ולהתחיל בשיקום פרויקט הווירטואליזציה על דף נקי. הפעם הלקוח הבין את הסכנה הכרוכה במסירת הפרויקט לחובבני ווירטואליזציה והסכים שהמקצוענים של Genie ייכנסו לעבודה. "הלקוח הופתע כשאמרתי לו שנזדקק לשבועיים כדי ללמוד בצורה מעמיקה את סביבת העבודה", משחזר ליאור מזרחי את סיום הפרשה. "אבל הניסיון המר כבר לימד אותו לסמוך על מי שלא מוכן להיכנס לשדה מוקשים בעיניים עצומות והוא הסכים לדחייה בהגירה. בדקנו אחת לאחת את התוכנות שאמורות לנדוד לעולם הווירטואליזציה ומצאנו עוד כמה מלכודות פתאים מהסוג הנזכר. זה לא צריך להפתיע אף אחד, שתוכנה שעוצבה לעבודה בסביבה אחת תגמגם בסביבה החדשה. לארכיטקטים של פתרונות תוכנה, בדרך כלל, חשוב יותר להפיק את המכסימום מסביבה נתונה ולא לחשוב על קשיים שייווצרו במעבר לסביבה אחרת. לפעמים קיים אפילו קושי ממשי להעביר יישום מפלטפורמה אינטלית לפלטפורמה המבוססת על מעבדי AMD למרות שפורמלית זו "אותה הארכיטקטורה" והן אמורות להיות תואמות ללא כל הסתייגות!".

בסיבוב השני הווירטואליזציה התנהלה במתודה אחרת, שפותחה על ידי מומחי Genie והוכיחה את עצמה בעשרות פרויקטים דומים. "הקמנו סביבת ניסוי ובדיקות ווירטואלית, נפרדת ממערכת היצור ובחנו כל יישום בנפרד", נזכר ליאור מזרחי. "כל יישום שעבר ניתוח והסבה ברמת הקוד נשלח לסביבת הניסוי כדי לגלות מוקשים אפשריים ולוודא שאנו לא מכניסים שוב ראש בריא למיטה חולה. כצפוי, שלב זה נמשך שבועיים והלקוח נדרש להתאזר בסבלנות ולעבוד בינתיים בסביבה הישנה, הלא-ווירטואלית. אבל כאשר הבדיקות וההתאמות הושלמו, המעבר בוצע מעכשיו לעכשיו. On The Ply, כמו שאומרים הטייסים. לא היה צריך לחכות להשבתה של סוף שבוע ולא היה צריך להחזיק אמבולנס של "שח"ל" בכוננות. רגע אחד עבדו על המערכת הישנה ורגע אחריו על החדשה, בלי שאף אחד ירגיש את המעבר. וכמובן בלי שבעל הבית יחטוף שבץ בגלל קריסה קריטית. האם זה אומר שהאנשים שלנו מבינים טוב יותר איך ללחוץ על הכפתור NEXT? ברור שלא! הם רק יודעים טוב יותר איך מכינים את הקרקע לווירטואליזציה".

הארגונים הבינוניים נופלים בין הכיסאות

סיפורים דומים אפשר לשמוע בהרבה חברות  Mid Size שיצאו ליעד הווירטואליזציה וגילו שהקו הקצר ביותר עובר דרך אינטגרטור מקצועי. "הסתבכויות מהסוג שמודגם בסיפור הנ"ל אופייניות לפרויקטים במגזר הזה", אומר ליאור מזרחי. "החברות והארגונים הבינוניים נופלים בין הכיסאות. מצד אחד אין להם צוות מומחי IT פנימי שיודע להכין את המערכות להגירה בטוחה, כפי שיש במרבית ארגוני ה-Enterprise, ומצד שני המערכות יכולות להיות די מורכבות ומיוחדות, בניגוד לפשטות הסטנדרטית של ה-IT בחברות קטנות. אנו מוצאים שהשירותים המקצועיים של Genie נדרשים במיוחד בארגונים המפעילים בין 50 ל-500 תחנות קצה ובין 5 ל-50 שרתים. עבורם הצורך לעבור לתצורה ווירטואלית הוא No Brainer, מובן מאליו, אבל הביצוע דורש הרבה מוח".

ארגונים אלה מהגרים לסביבה ווירטואלית כדי להשיג מספר מטרות שלובות. "ניצול טוב יותר של החומרה הוא הדחף העיקרי", אומר ליאור מזרחי. "כאשר, הודות לווירטואליזציה מוצלחת, אני יכול להחליף 20 או 30 שרתים בשניים או שלושה בלבד, כאשר דרישות האחסון נפתרות בלי לקנות עוד ועוד דיסקים – שחלקם לא ינוצל ביותר מאחוזים ספורים של הקיבולת הנומינלית – הלקוח חוסך הרבה כסף. הוא גם מקטין את עלות רישיונות  התוכנה, את הוצאות התחזוקה השוטפת ואת צריכת החשמל ומחיר הנדל"ן. ללא ספק, חשבון "עלויות בעלות כוללות" (TCO) יראה שווירטואליזציה היא ההשקעה הטובה ביותר ב-IT."

ערכים מוספים של הווירטואליזציה

אבל בנוסף לרווח כספי ישיר, ווירטואליזציה חכמה תשיג עוד כמה יעדים עסקיים חשובים:

  • שרידות והמשכיות עסקית: במערכת ווירטואלית שתוכננה כהלכה אין נקודות כשל קריטיות. הבטחת המשכיות עסקית היא חלק אינטגרלי של יעד הווירטואליזציה ובמקרים רבים היעד העיקרי. כדי להצליח בו צריך להבין איך בדיוק עובד העסק ובאיזו נקודה הוספת "יתירות" יכולה למנוע מכשל נקודתי להפוך לאסון כולל.
  • יכולת גידול הדרגתי ללא הפרעות: תכונה זו, שנקראת Scalability, מבטיחה שפרויקט הווירטואליזציה לא יהיה מבוא לסדרה בלתי פוסקת של שדרוגים ושינויים. כאשר אתם מעמיסים את כל המשימות על מספר קטן של שרתים פיזיים במטרה לנצל טוב יותר את ההשקעה בחומרה, אתם מסתכנים בכך שצמיחה עתידית תוריד את המערכת הווירטואלית לברכיים. צריך לדעת לחשב את הצרכים העתידיים למספר שנים קדימה ("אנו ערבים להבטיח יכולות ל-5 שנים בעתיד", אומר ליאור) ולהבין איך הם ימצאו מענה בפתרון המותקן היום. "זו לא יכולה להית אקסטרפולציה פשוטה של ניסיון העבר", אומר ליאור, "משום שעלינו לצפות שבעתיד הגישה ל-IT תהייה שונה במספר נקודות חיוניות. וצריך להבין לאן מערכות עסקיות מתפתחות לפני שמנסים לנתח את המשמעות מבחינת התשתית והפלטפורמות".
  • גמישות וזריזות עסקית (Agility): גם אם אתם יודעים לאן הולכת הטכנולוגיה – ולא הרבה יכולים להוכיח את יכולתם – העתיד העסקי הוא אניגמה גם לאנשי העסקים המנוסים ביותר. חברות מסורתיות מפנות את הזירה לחדשות ואחרות לומדות מחדש את צעדי הריקוד התחרותי. Apple המציאה את עצמה מחדש כיצרנית טלפונים חכמים, AT&T הפכה לחברת טלפוניה סלולרית ו-IBM מוצאת את יעודה החדש בשירותים מקצועיים. כל מנהל שרוצה להבטיח שרידות ארוכת טווח לחברה שלו צריך לחשוב על תשתיות הטכנולוגיה שיאפשרו הטמעה מהירה של שינויים, תגובות בזק למהלכים של המתחרים, הסתגלות לתנאי שוק גלובלי נזילים ויכולת לנצל הזדמנויות מהר יותר מהמתחרים. תשתית ווירטואלית שעוצבה בראייה עסקית נכונה תספק את המאפיינים החיוניים של גמישות וזריזות בלעדיהן אין סיכוי לשרוד בעולם שמשתנה מהר כל כך.

מבט בגובה העיניים

מילכוד נוסף שאורב לארגוני Mid Size בדרך לווירטואליזציה הוא מחסור בחברות שרוצות ומסוגלות לספק את הגיבוי המקצועי הדרוש. "סוד גלוי הוא, שהאינטגרטורים הגדולים והמפורסמים לא רואים את הלקוחות האלה ממטר", אומר ליאור מזרחי. "מי שהתרגל לבצע פרויקטים במיליונים ולהתנהל מול הדינוזאורים הגדולים במשק הופך בעצמו לדינוזאור. פרויקט שנמדד באלפי או עשרות אלפי דולרים נחשב אצלם ל"גרעינים". ואם הם ייקחו אותו על עצמם הרי זאת רק כדי לספק עבודה זמנית לעודפי כוח אדם." ומצד שני, חנות המחשבים השכונתית או המפיץ האזורי, שמבין בעיקר איך "להזיז ארגזים", לא מתאימים לכך. יש הבדל בין תפקיד לוגיסטי בשרשרת האספקה לבין היכולת לבצע ניתוח "החלפת לב" בלי להרדים את המטופל!

"אפשר להגיד שזו ההתמחות של Genie. להחליף את ליבת ה-IT של ארגוני Mid Size בליבה ווירטואלית בלי להשבית את העסק. כאשר הניתוח הזה נעשה על ידי המומחים שלנו, אפשר להבטיח לפציינט לפחות 5 שנים של צמיחה בריאה בלי הפסקות לצורכי שדרוג".

אודות מערכת ITnews

להשאיר תגובה

נגישות