<
יום שישי , נובמבר 24 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > עבור עסקים קטנים-בינוניים, המעבר לענן דורש אחזקת ידיים אוהבת

עבור עסקים קטנים-בינוניים, המעבר לענן דורש אחזקת ידיים אוהבת

פרדוקס אירוני שוכן בלב הדילמה החשובה ביותר בדור הנוכחי של ארכיטקטורת מערכות מידע ארגוניות, כיצד לעבור לענן בביטחון. מצד אחד:

  • חברות Enterprise וארגונים גדולים חושבים שהם לא צריכים להגר לפלטפורמות ציבוריות, כי הם יכולים לבנות בעצמם ולתחזק במקצועיות את העננים הפרטיים שלהם – ואם צריך, גם לא מרתיעה אותם ההשקעה ההונית והתקורות התפעוליות של Data Center פרטי. אבל בינתיים רובם מעדיפים לשבת על הגדר ולא להעיר כלבים ישנים, לא לעשות גלים ולא להתאתגר בניהול שינויים.
  • מצד שני, חברות SMB, שבישראל מהוות לפחות 85% מנפח הכלכלה והפעילות העסקית, רוצות לעבור לענן אבל לא תמיד יודעות איך, ומתי, איזה שירותים לצרוך במודל ענן ומה יותר כדאי להשאיר בבית. הקושי נובע מכך, שעיון במחירון שרתים וירטואליים או דמי שכירות יחידת אחסון בענן לא משקפים עלויות אמיתיות, TCO. זו "ראיית מנהרה" שחוסמת את הרושם מתרומת מרכיבים שמחוץ ל-Data Center, כמו תקשורת.
    גיא הוכמן

    גיא הוכמן

כמה זה באמת עולה לנו

"בישראל, עלות קו התקשורת שמחבר את העסק לענן בפס רחב, כנדרש לביצועים טובים של מערכת המידע, עלולה להיות גבוהה כפליים מהעלות של השירות נטו", אומר גיא הוכמן, מנכ"ל ג'יני שירותי מחשוב, ספקית שירותי IT למגזר ה-SMB במבחר מודלים. "מרבית העסקים היו עוברים לענן בזמן הקרוב ביותר, אבל עד שלא נראה מהפכת תעריפי תקשורת נתונים דומה לזו שהתרחשה לפני שלוש שנים בשירותי הטלפוניה הסלולרית, הנהירה לענן תרוסן בצורה חריפה והפוטנציאל לא יתממש במלואו. זה מפתיע, משום שמפעילי תשתיות התקשורת הארציות הם אלה שירוויחו מהגידול בנפחי התעבורה שיגיעו בעקבות הורדת תעריפים משמעותית. אבל בינתיים הנושא בהקפאה ואפילו המתחרה החדשה Unlimited לא מנצלת את הוואקום כדי להתבסס כמובילת שוק. יותר מכך, חברות התשתית, שמבינות כי תעריפי הגישה לאינטרנט ישארו נמוכים בעתיד הנראה לעין, משקיעות הון בהוספת ערך לרשת התקשורת עצמה – הן בונות מרכזי אירוח שרתים וירטואליים ושירותי ענן בצמתים, בצמוד לנתבים ולמתגים. ההשקעות האלה לא ימצו את ההזדמנות העסקית כל עוד הגישה ל-Data Center תישאר יקרה ללא הצדקה."

כולם רוצים לספק שירותי ענן, אבל לא רבים הפנימו את המודל העסקי המלא, שחייב לכלול הצעה תעריפית שהלקוח לא יכול לסרב לה. מי שרוצה לגרום למגזר העסקי לשנות מהדרכים המסורתיות צריך להקשיב טוב יותר לאנשים שלא השתכנעו. מי שכן מקשיב ושומע את החששות וההתלבטויות של מנהלי העסקים הקטנים והבינוניים הם אנשים כמו גיא הוכמן, מומחי IT שמספקים שירותים מקצועיים למגזר ה-SMB במיקור חוץ.

"ג'יני מציעה ללקוחותיה כל צורה רצויה של התקשרות חוזית לניהול ה-IT", אומר גיא. "החל בייעוץ וניהול פרויקט אינטגרציה, דרך תחזוקה שוטפת של אתר הלקוח וכלה באספקת שירותי יישומים בענן שלנו, על שרתים שלנו ובשליטה צמודה של מומחי האבטחה שלנו. העיקרון שלנו הוא פשוט – אם כי לא כל כך מקובל בישראל: ג'יני תבדוק לעומק, באובייקטיביות גמורה ובמקצועיות טהורה, מה המודל התפעולי שיספק ללקוח ערך מקסימלי, Most Bang For The Buck, ותיישם עבורו את הפתרון הזה בצורה הולמת לתפיסה העסקית שלו. בלי פשרות, בלי טריקים ובלי גימיקים. בין אם זה פתרון ענן ובין אם ניהול מתקן IT באתר הלקוח, על שרתים בבעלות הלקוח או במודל Infrastructure as a Service, ברמות SLA המוכתבות על ידי רגולטור או במחיר שהלקוח יכול להצדיק כלכלית. ובכל מקרה, תוך שיתוף הלקוח בקבלת החלטות קריטיות אחרי שהוא למד ומבין את משוואת העלות מול תועלת על כל פרטיה. ואחרי שנפלה הכרעה (במידה ונפלה…) להגר לענן, ג'יני תקח על עצמה לנהל את הטרנספורמציה של ה-IT הארגוני כמכלול על כל האספקטים התפעוליים של המעבר בלי להשאיר נקודות לא פתורות. לא יעלה על הדעת שהמעבר לענן ישבש כהוא זה את רצף העבודה או יאלץ את הארגון לשנות תהליכים שמשקפים ידע וניסיון נצבר, שמוטב וישארו כפי שהיו".

הגירה "בתעופה", On The Fly

ג'יני יכולה לקחת אחריות Turnkey לפרויקטים מורכבים של הגירה "בתעופה", On The Fly (כלומר בלי לעצור את העבודה כדי לבצע שינויי תצורה), הודות לשלושה יתרונות תחרותיים פרי הניסיון שלה בשירות ה-SMB:

  1. ידע עמוק ורחב של האתגרים, הפתרונות, האילוצים הכלכליים והרגולטוריים שמעצבים את מערכות המידע ההולמות את רוב הוורטיקלים העסקיים בישראל. לא רק שמומחי ג'יני מכירים ושולטים בעשרות פתרונות תוכנה עסקית, החל ב-ERP וכלה באתרי סחר ב-Web, שהותאמו לארגוני SMB בישראל, הם גם יודעים לכוון את הלקוחות לתצורות ספציפיות על פי תהליכי עבודה מועדפים ובהלימה טובה לתרבות הארגון. כאשר מדובר בהגירה לענן זה אומר לראות את התמונה הכוללת של התפעול ולהוביל את הארגון מהמצב הקיים למצב טוב יותר באופן הוליסטי. לא להתחיל לבנות מחדש את סביבת העבודה ולהמנע מתהליכים שלא משמרים את הידע שנצבר מניסיון קודם. המעבר לענן הוא מהלך רדיקלי כמות שהוא ולא צריך להפוך אותו לניסיון טיפשי "להמציא את ה-IT מחדש".
  2. כלים אנליטיים לחקירת הכדאיות והסבירות (Feasibility) של המעבר לפני שנעשות טעויות והארגון לוקח על עצמו מחויבות למהלכים שיעלו הרבה ולא יביאו תועלת. גם בנקודה זו חיונית נקודת השקפה הוליסטית, שרואה את כל האספקטים שיושפעו מהגירה, החל בעלות של פרויקט המעבר, דרך הירידה הזמנית בתפוקות במשך לימוד השינויים ורכישת הניסיון בתהליכים חדשים, דרך עלויות תקשורת, גיבוי והמשכיות עסקית, וכלה ביכולת להחליף ספקים או לחזור אחורה לפתרון In House. לדוגמה, הידע לחשב את האימפקט של הענן על עלויות רישוי תוכנה ואיך למזער אותן במקרה של "ענן היברידי".
  3. הענן העצמי של ג'יני, שכולל כמות רצינית של משאבי תשתית ופלטפורמות לביצועים גבוהים, ענן שממוקם בישראל ומנוהל על ידי מומחי התשתיות והיישומים של ג'יני. בנוסף לחיסכון בעלויות תקשורת ושיפור הביצועים כתוצאה מהקטנת השהיות (Latency) כתוצאה מהקרבה ללקוחות, הבעלות הישירה על הענן מונעת את מלחמת האשמות כאשר הפתרון לא מתפקד כמובטח. הצבעה על אשמים אחרים והתנערות מאחריות היא תופעה מוכרת כאשר אינטגרטור X מבטיח לספק שירות על ענן של Y באמצעות שירות תקשורת של Z. בענן של ג'יני אין משחקים כאלה. הלקוח מקבל שירות תחת אחריות אחודה, עם כתובת אחת לתמיכה, מקצה לקצה, וכל מי שצריך לשתף פעולה כדי שההבטחה תמומש נמצא תחת אותה מטריה. IMG-20151224-WA0004

מה שמעניין את הלקוח זה היישום

"הענן שינה הרבה דברים בעולם ה-IT, אבל לא את התובנה הבסיסית", אומר גיא הוכמן. "הלקוח רוצה וזכותו לקבל שירות עסקי מתפקד בלי להתעסק בצדדים הטכניים ובלי לסבול תסכולים מכך שהעסק לא מתפקד מסיבה כלשהי. הוא רוצה שהשימושים שהוא עושה בתשתיות המידע פשוט יזרמו מהחיבור לרשת, בלי שהוא יצטרך להתעניין בסוג ובכמות המשאבים שמניעים את התהליכים בצד של הענן. והוא רואה את השירות במונחים עסקיים טהורים: הרספונסיביות של תוכנת ה-ERP, הנגישות של ה-CRM לעובדים ניידים, זמן ההתאוששות מתקלה, החסינות של הנתונים מחדירות זדוניות, השליטה שלו בנגישות ובהרשאות שימוש, דברים שמתבטאים ישירות בתוצאות עסקיות. המורכבות הטכנית היא בעיה של ספק שירותי מיקור חוץ – ואם הוא לא מבין יותר מדי בניהול עסקים בישראל, או שכמדיניות עסקית אין לו רצון או יכולת להתעסק בחבילת שירותים מותאמת ללקוחות SMB, מומלץ לאחרונים להתרחק מהפתרון הזה גם אם ההצעה הכספית נראית אטרקטיבית במבט ראשון.

"אתם לא זקוקים לתשתיות זולות, ופלטפורמות "שירות עצמי" לא מתאימות לכם, אם אתם לא יכולים לבנות את המערכות מחדש בלי תמיכה צמודה. פתרונות ענן שמתאימים לסטארט-אפ לא מתאימים לרשת קמעונאית או למפעל יצור. הראשונים נהנים מהאתגר שבחדשנות, בעוד האחרונים רוצים "שקיפות" של ה-IT, שהאינטגרטור יבנה את המערכת בצורה  כזו, שהמשתמשים לא יוכלו לתאר לעצמם איך בכלל עובדים אחרת. זה לא קורה כאשר ספק הפלטפורמה נמצא בחו"ל והאינטגרטור יודע לכל היותר איך מעלים שרתים וירטואליים ומתקינים עליהם יישומים מרחוק".

אלה לא עננים, אלה מגדלים פורחים באוויר

כמו בכל פאזת מעבר, יש חוסר רציפות בשוק הספקים לתוכו נשאבים שחקנים חדשים שמבטיחים יותר ממה שאפשר לספק – אבל זה לא מונע מהם לבנות מגדלי קלפים שנועדו למפולת. "לדוגמה, לכל חברה שאני מכיר כמועמדת להגירה לענן יש כבר פתרון ERP כלשהו, בדרך כלל ישראלי, פשוט ונוח לצרכיה, שהיא לא צריכה ולא רוצה לזרוק לפח. חברות שאין להן בסיס כזה בדרך כלל גם לא בגרו מספיק לקפוץ על פלטפורמת ענן בינלאומית. וחברות שחושבות על נטישת הפתרון הישראלי ולהתחיל מחדש – רק משום שלעבור לענן זה מהלך אופנתי היום – צריכות לעשות חשבון נפש (וכסף…) האם ההשקעה אינה מוגזמת ביחס לערך הנוסף." OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הרבה מוכרי אשליות מציעים להעביר את המערכות הוותיקות As Is, מחדר השרתים הפרטי לענן הציבורי. על הנייר זה נראה אטרקטיבי שכן התחרות בין ספקי תשתיות ופלטפורמות ענן הביאה בשנה האחרונה להורדת מחירים דרסטית. אלא מה, לא בטוח שהמערכות הקיימות יכולות בכלל לתפקד על פלטפורמות ענן סטנדרטיות ללא שינויים עמוקים. "אלה שמבטיחים את הקפיצה הטכנולוגית הזאת פשוט לא מנוסים מספיק כדי להבין שזו הבטחה שלא תמיד אפשר לקיימה", אומר גיא הוכמן. "היישום יצטרך לעבור אינטגרציה מחדש, התאמות ושינויים, שימשכו זמן רב ויעלו כסף רב עוד יותר. לא כך כאשר המומחים של ג'יני ממליצים – לאחר בחינת היתכנות ועלויות – על הגירת יישום שהם התקינו ומתחזקים מזה זמן מאתר הלקוח לענן של ג'יני. אנחנו לא הקמנו ענן עצמאי כדי לתחרות באמזון או ב-Azure. הכנו תשתית מתאימה לקליטת היישומים הישראליים של הלקוחות הישראליים שלנו ולכן הגירתם לענן של ג'יני אינה פרויקט אינטגרציה אלא רק עניין של שינוי הגדרות תצורה. שבוע, שבועיים וההגירה מאחורינו. וגם במהלך השינויים לא צריך לעצור את העבודה".

 יש גדולים שהם גדולים מדי

סוג אחר של תסכולים עובר על חברות SMB שבוחרות לתת את המושכות בידיים של חברות האינטגרציה הגדולות, אלה שרגילות לעבוד במתחם ה-Enterprise אבל לא מסוגלות להתאפק כאשר נוצרת הזדמנות להרוויח דולר גם בשוק "הנמוך" (נמוך  מבחינתן. עבור ג'יני זה השוק המעניין ביותר, ה-Sweet Point בטריטוריית הבית שלנו). מתברר שהגדולים סובלים ממחלת גבהים והם לא מסוגלים להתאים את נקודת המבט שלהם למושגים של SMB. "רובם לא יודעים ליישם פתרונות SMB ביעילות משום שהם לא מודעים בכלל לאילוצים של אלה, שגם שדרוג גרסת Office מהווה עבורם אתגר כשכדאי לדחותו ככל האפשר. הם מופתעים לשמוע בכמה פרויקטים אנחנו מוזמנים לבוא אחריהם כדי לתקן הריסות. לא ברור להם מדוע הלקוחות המתוסכלים מסבירים את "הבגידה" באינטגרטור "הגדול" בצורך לקבל יותר תשומת לב אנושית ותמיכה של מומחים. חברת אינטגרציה צנועה, כמו ג'יני, מספקת שירות אנושי טוב יותר? הם תמהים. כן, אנחנו מעסיקים פחות אנשים, אבל אלה מרוכזים בעיסוקים שחשובים ללקוחות SMB. מעל 100 טכנאי שירות שדה, כולם מקבלי משכורת במשרה מלאה (לא עובדים ארעיים ולא קבלנים עצמאיים) ובנוסף 30 עובדי משמרות במרכז התמיכה, ה-Help Desk בגבעת שמואל. ג'יני, חברה קטנה בתקורות וצנועה בדיסטנס להנהלה הבכירה, אבל גדולה במתן שירות וקרובה בהקשבה ללקוחות".

בשנה האחרונה הגדילה ג'יני את המשאבים בענן שלה ב-400%, והתפתחות דומה מתוכננת לשנת 2016. "הלקוחות השתכנעו שיש באפשרותנו לקחת אותם לענן בלי קשיי הסתגלות, בביטחון ובסנכרון מושלם עם התוכניות העסקיות שלהם", אומר גיא הוכמן. "גם אנחנו למדנו כמה לקחים ויישמנו אותם בפתרונות ייחודיים. למשל, פרסנו את הענן שלנו על פני שתי חוות שרתים עם חלוקה פונקציונלית ביניהן. האחת בתבנית "ענן ציבורי" מספקת שירותי יישומים סטנדרטיים, כמו דואר אלקטרוני, אחסון וגיבוי, וכדומה. השנייה היא "ענן פרטי" רב-משתכנים (Multi-Tenant) בו כל לקוח מקבל מתחם מוגן לריצת היישומים הייחודיים שלו, דוגמת מערכות ERP ו-CRM, ניהול תכנים ותוכנות שכר. מאחר וכל קטגוריה של פתרונות נזקקת להגדרות שונות של תשתית ואבטחה כדי לספק ביצועים מיטביים, החלוקה משפרת משמעותית את איכות השירות ואת התמורה לכסף. הלקוח כמובן לא חשוף לחלוקה, הוא רק רואה ביצועים טובים יותר בלי לשלם יותר. אבל זה לא מפתיע לקוחות של ג'יני. כבר 25 שנה שאנו מספקים יותר IT תמורת פחות כסף. עם הענן הייחודי שלנו אנו מסוגלים להרחיב את הקונספציה ולהציע שירות שאין דומה לו, IT as a Service".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.