<
יום שישי , נובמבר 24 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > Solution as a Service: הענן של גוגל מציע פתרונות אינטגרטיביים למערכות ארגוניות

Solution as a Service: הענן של גוגל מציע פתרונות אינטגרטיביים למערכות ארגוניות

Google לא המציאה את הענן. גם לא את ה-Web ואפילו לא את מנוע החיפוש. התרומה ההיסטורית של גוגל להפיכת הרשת הגלובלית לציר הפעילות האנושית במאה ה-21 – החל באיתור מידע מכל מקום בעולם, דרך נגישות לאינספור תכנים עשירים ותרבויות מגוונות, וכלה בזמינות של מאות אלפני אפליקציות ש"רצות בענן" אבל נצרכות בבית ובמשרד, על טלפון חכם או מחשב נייד, בתקשורת וביישומי אינטרנט של הדברים – נובעת מהתפקיד שלה בהוכחת ההיתכנות של חזון הענן בקנה מידה עצום. לפני מפגן היכולות של גוגל, מעטים האמינו שמערכת שירותי תוכנה מרחוק (SaaS), צנטרליסטית ונדחפת על ידי האידיאל הנאיבי, "לא די בכך שהמודל עובד, הוא חייב להיות פשוט, בטוח וזול יותר מהחלופה של תשתית IT פרטית".

גם היום מעטים נעצרים לחשוב על הפלא הטכנולוגי מבית Google. איך מנוע לחיפוש, סיווג ומדרוג מידע מסוגל לשרת במקביל מיליוני משתמשים סימולטניים ולספק לכולם מענה סביר (אם לא מעולה) בתוך שנייה או שתיים מהשאילתה לתשובה. מפגן הכוח הזה הוכיח, שבחירה חכמה של טכנולוגיה ומיקוד חד על ביצועים יאפשרו לממש את מודל הענן בכל "הטעמים" המקובלים: תשתיות (Infrastructure as a Service), פלטפורמות (Platform as a Service) לתוכנות (Software as a Service). עכשיו עושה גוגל את הצעד הבא בהתפתחות הענן – פתרונות כשירות (Solution as a Service).כדי להבין את החדשנות שבגישה הזאת, פגשנו את מיילס וורד (Miles Ward), מוביל חטיבת הפתרונות העולמית בקבוצת הענן של גוגל.

הדרך למעלה בסולם השירות

מיילס הגיע למרכז המו"פ של גוגל בתל אביב, אחד מבסיסי צבא התוכניתנים שהוא מקפיד לבקר בתכיפות, לאור הערך הסגולי הגבוה של הצוות המקומי וגם כדי להכיר מקרוב את השוק הישראלי שממלא תפקיד מפתח בפאזת ההרמה של שירותים חדשים, בדיקות ריצה והשבת Feedback להנהלת הפיתוח העולמית. "הקול הברור ביותר שאני שומע מהמשתמשים העסקיים, ולא רק בישראל, היא דרישה לעלות מדרגה נוספת בסולם האינטגרציה, מעל לתשתיות, פלטפורמות ויישומים בדידים", הוא אומר. "העולם עסקי רוצה לצרוך "פתרונות", לא מוצרים. הלקוחות חולמים על מערכות אינטגרטיביות שמספקות פתרון מוכלל, מוכן לשימוש ‘As Is לכל תהליכי ה-IT הארגוני. הפתרון אמור להיות מותאם לוורטיקל ללא צורך בקסטומיזציה פרטנית

מיילס-וורד-גוגל, צלם-תומר-פולטין

מיילס-וורד-גוגל, צלם-תומר-פולטין

– למרות שיש מקום ליצירתיות בעיצוב הפרטים – ובמיוחד ללא צורך בידע וניסיון איך מרכיבים את הפלטפורמה המתאימה למשימה, איך מעלים לפלטפורמה את היישומים הרלוונטיים ומחברים ביניהם, ואיך מנהלים את הפתרון הזה מרחוק. פתרונות Best Practice נדרשים במאות וורטיקלים וגומחות שוק, סטנדרטיים ופחות סטנדרטיים."

הלקוחות כבר השתכנעו ביתרונות של רכישת "שירות לפי דרישה" על פני הגישה העתיקה של בניית תשתיות פרטיות בהשקעה הונית כבדה, שתנוצל בדרך כלל באחוזים חד-ספרתיים, ובמיוחד הם משוכנעים היום שספק רציני, כמו גוגל, יכול לספק את הרמות הדרושות של ביצועים, זמינות, אבטחה ופשטות – בעצם ברמות שמעט גופים אחרים מסוגלים לממש בכוחות עצמם. "עכשיו הם מוכנים לאתגר אותנו ב"סגירת הפינה האחרונה", אומר מיילס וורד. "לקחת את כל מרכיבי מערך ה-IT ולשחזר אותם כשירות מקוון בענן. לא רק כל יישום בפני עצמו, אלא מרקם מלוכד של יישומים מהם "נתפור" חליפה למי מידת הלקוח ובתוכה הוא מרגיש שכל צרכיו מקבלים מענה "ללא תפרים", אבל בלי פרויקט האינטגרציה המסורתי, היקר והמאויים בכשלים בלתי נמנעים בשל החד-פעמיות של עיצוב הפתרון. הפתרון הזה, שכמובן יתבסס על משאבי הענן של גוגל, יצא לדרך כמודל אופרטיבי אותו אפשר להתאים בקלות לקבוצה גדולה של לקוחות פוטנציאליים באותו וורטיקל, וכך לחסוך דרמטית בעלויות הקמה. מודל הצריכה כשירות, ללא דרישות מוקדמות, ללא השקעה הונית, ללא סיכונים בשלב הפיתוח וללא צורך להמציא תשובות "אד הוק" לסיבוכים בלתי צפויים, מתגלה במלוא עוצמתו כאשר הוא מיושם על פתרון מוכלל. בנוסף לכל היתרונות הידועים של תוכנה בשירות, אנו חוסכים כך את הממשקים הקנייניים בין היישומים.

אינטגרציה לשימוש חוזר

להמחשה, תחשבו על עסק בינוני או גדול שנזקק יומיומית למארג יישומים "קוואזי-סטנדרטיים", כמו ERP, CRM, BI, Ecommerce, לוגיסטיקה וניהול קמפיין שיווק, ונכנס להרפתקה של פרויקט אינטגרציה במסגרתו התכניתנים ינסו "להתיך" את כל המרכיבים ולצקת מהתוכנה סדרות של תהליכים עסקיים מנוהלים לכל רוחב הארגון. הניסיון מראה שזה ניסיון יקר, שלא יעמוד בלו"ז ולמעט גופים יש משאבי כ"א מתאימים להשלמתו ללא עזרה מבחוץ. "האנשים שלי, בחטיבת הפתרונות, נבחרו על פי יכולתם לבצע פרויקטים כאלה בסביבת הענן," אומר מיילס וורד. "אלה המומחים והם יודעים לספק יותר מפתרון ספציפי ללקוח אחד. הם ישתמשו בהזמנת הלקוח, ובמעורבות שלו במהלך הפיתוח, כדי להכין פתרון שניתן לשימוש חוזר, שמאות, אלפי או מאות אלפי משתמשים אחרים יוכלו לאמץ תוך התאמות מינימליות. היעד שלנו הוא להכין תבניות מוכנות של IT ארגוני, מבוסס ענן, מתוחזק מהמרכז של גוגל על ידי צוות מומחים, ולתת ללקוח העסקי בחירה בין תבניות שנבחנו והוכיחו את עצמן בארגונים אחרים. לחסוך את המצאת הגלגל שוב ושוב, להוריד עלויות, ולהחזיר את תשומת הלב לאספקט העסקי של האתגר בהבנה שאת הצד הטכני עדיף שיפתרו המומחים של גוגל."

קטלוג הפתרונות המוצעים כשירות כולל כבר מספר עשרות ועוד מאות נמצאים בדרך. "אלפי משתמשים פונים אלינו בבקשה לספק פתרונות ספציפיים לוורטיקל שלהם", אומר מיילס וורד. "הקדימות שאנו נותנים לפתרונות שנמצאים כבר בעבודה משקפת שני גורמים דומיננטיים: האחד, מספר הלקוחות בעולם שימצאו בפתרון הזה מענה לצורך אמיתי. הגורם השני הוא צורך להתגבר על חסמי כניסה מסורתיים, באמצעות היכולת לספק שירות ללא השקעה מוקדמת. לדוגמא, חברה שעוסקת באפקטים מיוחדים לקולנוע, סרטי אנימציה פוטו-ריאליסטיים ומשחקי מחשב. בשלב ה-Rendering הדיגיטאלי יש צורך בתשתיות חומרה גרפית שלא מעשי כלכלית לרכוש רק עבור סרט אחד או עבור סטודיו שלא ינצל אותן 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. מפתחי הפתרונות של גוגל בנו לפי הזמנה את הפלטפורמה המורכבת שדרושה כדי ל"רנדר" 100,000 תמונות קולנוע ברזולוציה של 36 מיליון פיקסל לתמונה, תוך ימים ספורים. כמובן שבענן של גוגל כל המשאבים כבר בפנים, ה-CPU וה-GPU, ה-RAM וה-FLASH, נתבי התקשורת וקונסולת ניהול המשאבים. הפתרון שעיצבנו במיוחד עבור הלקוח הזה זמין עכשיו לכל משתמש אחר, שלא צריך להמציא מחדש את הפלטפורמה ולהתלבט איך הוא גומר את הפרויקט בזמן וללא בזבוז כסף על משאבים שלא ינוצלו כראוי".

פריצות דרך טכנולוגיות

כדי למסד שוק שירותי פתרונות יעיל וקל לשימוש היה צורך מוקדם בכמה פריצות דרך טכנולוגיות, שהבולטות בהן מוגדרות כ"מכולות" (Containers) ו"ניהול עצמי" (Autonomous Configuration). המכולה היא מודול תוכנה וירטואלי קומפקטי, שמאפשר לניידו בזריזות בין פלטפורמות ובכך לשנות תצורת מכונה וירטואליות תוך חלקיק שניה. "בתפיסת השרת הוירטואלי הקלאסית, כדי לבצע שינוי תצורה אד-הוק, למשל להוסיף נפח RAM או משאבי אחסון, נדרשת סדרת פעולות שנמשכת כרבע דקה" אומר מיילס. "זה לא הרבה כאשר משווים את הגמישות לזו שאפשרית ב- Data  Centerמסורתי, שם מדובר על שעות. אבל כדי להשיג אופטימיזציה של שימוש במשאבי ענן, אנו רוצים זמני תגובה של מילישניות. אותם אפשר להשיג הודות לטכנולוגית ה- Container, שעשתה לתשתיות הענן את מה שהמכולה הסטנדרטית עשתה להובלה ימית. שינוע בלי סיבוכים".

הניהול העצמאי של הענן, כלומר מערכת הקצאת משאבים, שליטה ובקרה אוטומטית בזמן אמת, יכולת איתור תקלות ותיקון כל בעיה שלא דורשת נוכחות פיזית של טכנאי עם ארגז כלים, ניטור השימוש וחיוב עלויות, הורדת יישומים וניקוי המשאבים שחוזרים למאגר הכללי, הוא תנאי מוקדם לשירות איכותי במחיר אטרקטיבי. "ללא אוטומציה אין שום סיכוי שמפעיל ענן גלובלי יצליח להעמיד לרשות הלקוחות תשתיות רספונסיביות, ניטור אבטחה וזמני תגובה קבילים". אומר מיילס וורד. "אנו עוד רחוקים מהמצב האידיאלי, בו הענן "דואג לעצמו" ואנשים נדרשים רק כדי לקבל החלטות לא שגרתיות. אבל אנחנו בדרך. כל יום קצת יותר קרובים למטרה. רמת האוטונומיה של מערכות גוגל היא בגובה שלא מוכר בשום Data Center אחר, פרטי או ציבורי. למעשה, היכולת שלנו להתחרות תעריפית בכל ספק ענן אחר נובעת מהיכולת שלנו לספק רמת שירות ללא מתחרים עם מצבת כוח אדם קטנה יותר. ניהול עצמי של פתרונות אוטונומיים מאפשר למשתמשים להפעיל פתרונות מתקדמים בחזית הטכנולוגיה, גם אם המשאבים הפנימיים של הארגון לא מסוגלים לתמוך טכנית בכל הרכיבים שנכנסים לפתרון. זו אחת הבשורות החשובות שגוגל מביאה לענן".

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.