יום שבת , מאי 27 2017
מבזקים
דף הבית > שירותי ענן ומיקור חוץ > תשתיות IT בענן: PAAS IAAS > מחשוב ענן: בינתיים, לא לכל SMB

מחשוב ענן: בינתיים, לא לכל SMB

"אין ספק שמודל מחשוב הענן מציע לחברות ולארגונים חלופה אטרקטיבית יותר מהתבססות על מרכז שרתים מסורתי", אומר גיא הוכמן, מנכ"ל ג'יני טכנולוגיות מידע. "בעוד 5 שנים, אני מעז להתנבא, הענן יהיה הפלטפורמה המרכזית למערכות מידע ארגוניות עבור ה-Mainstream העסקי בעולם ובישראל. אבל אי אפשר לדלג למצב העתידי מהיום למחר, לקפוץ ראש למים הקרים בלי לוודא שאנו יודעים את עומק הבריכה, איך ניתן לצאת מהמים במידת הצורך ומי יכול לעזור לנו במידה ויתברר שקפצנו במקצה שלא מתאים לסגנון שלנו. נכון להיום הענן הוא קונספציה בהתגבשות, לא שירות Commodity פשוט כפי שמנסים למכור לכם. התאמת פתרונות קיימים לריצה בענן  אינה דבר של מה בכך. תראו כמה זמן לקח לשתי חברות התוכנה הגדולות בעולם, מיקרוסופט ו- SAP, להתאים את המוצרים שלהן לצריכה כשירות מהענן. שלוש שנים. איזה מנמ"ר יכול להבטיח בכנות שאת חבילת היישומים הוורטיקלית שלו הוא יוכל להזיז מה-Datacenter הארגוני לענן מהר יותר"?

זה באמת מה שחסר לי?

אם כך הדבר לגבי מגזר ה- Enterprise, מה יגידו אזובי ה- SMB? ספקי השירות מנסים לשכנע את מנהלי העסקים שהענן מייצג פשטות והשתחררות מהמורכבות של מערכות מידע מסורתיות. הדימוי של צריכת שירות לפי דרישה, בדומה לצריכת חשמל או שירות תקשורת, די מטעה. מחברת החשמל אתם מצפים רק לקבל זרם רצוף במתח תקני ותדר קבוע. מספק שירותי IT במיקור חוץ אתם מצפים לקבלת מערכת תוכנה מורכבת, עשירה בתכונות ויציבה כסלע, לקחת אחריות על כל שורה בקוד של כל יישום, על כל התאמה ורטיקלית או לוקליזציה, על ביצועי הריצה ועל איכות התמיכה במשתמשים. כמובן ששום ספק שירותי ענן לא מסוגל להתחייב לסוג כזה של שירות לכל יישום וגרסה שמתאימה לכל אחד מלקוחותיו, בכל מקום בעולם ובכל שעה משעות היום. פתרונות הענן הנוכחיים הם "גנריים", ביטוי שמשמעותו היא המכנה המשותף הנמוך ביותר, עליו אפשר להוסיף מבנה-על של פתרון ורטיקלי – על ידי ובאחריות הלקוח. מי שלא מוכן לאתגר הזה צריך לעצור לרגע ולשאול – את עצמו, את המנמ"ר ואת היועצים המקצועיים – זה באמת מה שחסר לי?

גיא הוכמן

גיא הוכמן

"אם נשמור על ראש צלול ולא נסחף בגל ה-Hype, מהר מאוד נשתכנע שחייבים לפני שמדברים על טכנולוגיה צריך לענות על השאלה העסקית – האם זה כדאי לנו במושגים הבסיסיים ביותר של עלויות בעלות כוללות (TCO) והחזר השקעה (ROI)?" אומר גיא הוכברג. "הרבה מנהלי עסקים מופתעים מכך שהתשובה אינה טריוויאלית. לא לכולם, לא בכל רגע, ולא לכל יישום הענן מהווה פתרון נכון כלכלית.  צריך להבין שמפעיל הענן מוסיף תקורות ורווח כספי על העלות הבסיסית של השירות – שלא תמיד מגיעים מהיתרונות לגודל. עבור לקוחות Enterprise, שגם במודל הישן ראו איך בין 70 ל-80 אחוז מתקציב ה-IT נשאבים בסופו של דבר לתחזוקת הקיים, "הקופון" שגוזר מפעיל השירות עדיין יותר אטרקטיבי מהעלויות של מחלקת IT פנימית מפותחת. אך זה לא מאפיין את המצב בארגוני SMB, אלה שלא מחזיקים צוות IT קבוע ונעזרים במיקור חוץ עבור כל מה שחורג משגרה. נקודת ה-Crossover תלוייה במספר גורמים שמשתנים מלקוח אחד לשני ואי אפשר אפילו לתת "חוק בוהן" לחישוב מהיר ומלוכלך.

תשובה אמיתית לא יכולה להיות פשוטה

"צריך לבדוק את שתי החלופות לפרטי פרטים – לכמת ולתמחר כל סעיף, לחשב אמורטיזציה, עלות הון, שדרוגים שוטפים ועלויות תמיכה – לפני שניתן לענות על השאלה מה עדיף, ענן או Datacenter פרטי, ביושר ובהגינות. ובדרך כלל התשובה לא פשוטה, "כן, לכו על זה!" או "לא, זה מלכוד פיננסי". תגלו שחלק מהיישומים מוכנים וכדאי להעבירם לענן ציבורי, אולי אפילו להמירם בפתרונות Software as a Service. חלק אחר חייב להישאר במתחם המוגן של ה-Datacenter הפרטי, וחלק נוסף יכול להיות פה או שם, תלוי במחיר העסקה. במילים אחרות, אל תתנו את המפתחות לפרויקט בידיים של "מומחה לדבר אחד", שרואה את העולם דרך החור שבגרוש שלו. רק אינטגרטור ניטרלי, שמסוגל לבנות ולתחזק כל פתרון עסקי ללא קשר לתמהיל הטכנולוגיות שידרשו למימוש, מסוגל לתת לכם מפת דרכים אמינה להגירה בטוחה לענן. במיוחד אם הוא גם מתחייב להוביל את המסע ולהתגבר על כל קשיי הדרך".

ולא רק שיקולים כספיים יכולים לעצור ריצה לא מחושבת לענן. "חלק מהיתרונות התפעוליים של הענן בכלל לא רלוונטיים ללקוחות SMB", אומר גיא הוכמן. "לדוגמה, מפעילי העננים בדרך כלל מתגאים בכך, שאצלם רצה הגרסה האחרונה של כל מערכת הפעלה, מסד נתונים או שרת טרנסאקציות. נחמד, אבל לא רלוונטי למרבית הלקוחות, שכבר מזמן איבדו את הקשר למרוץ השדרוגים המטורף. הם מעדיפים את הפלטפורמה הישנה והאמינה על חידושי הטכנולוגיה ונרתעים מהצורך ללמד את העובדים מחדש מה לעשות בכל מצב. עבורם שדרוג גרסה הוא טירונות שנייה, או שלישית, שלא מוסיפה להצלחה העסקית או לשלוות הנפש. חושבים שהגזמתי? תראו כמה ארגונים נשארו עד היום בסביבת XP ואפילו הפסקת התמיכה של מיקרוסופט לא תניע אותם להגר לסביבת Win 8! הדבר נכון גם לגבי עדכון גרסאות של מערכות הווירטואליזציה, מסדי הנתונים, השרתים השונים ופתרונות האחסון."

ענן תפור לפי מידה

"כאשר אנו מציעים ללקוחות ג'יני מעבר לענן, אנו לוקחים על עצמנו בדיקה לעומק של כל הפרטים התשתיתיים האלה ו"תפירה לפי מידה" של מודל עבודה בענן", אומר גיא הוכמן. "זה פרויקט אינטגרציה לכל דבר ועניין, שדורש תכנון, כתיבת קוד קסטומיזציה והתאמות תצורה ואינו מסתיים לפני ריצת מבחן על פלטפורמה ייעודית, שאנו יוצרים לו במיוחד בענן של ג'יני, G-Share. אצלנו, מנהלי הפרויקטים לא קופצים ראש למים הקרים אלא מתקדמים בזהירות, עקב בצד אגודל, תוך הסתגלות בטוחה וניהול השינויים הארגוניים בצד הלקוח".

G-Share הוא ענן שירותים של ג'יני שנבנה ומוחזק עבור לקוחות SMB שאינם מוכנים להעביר את ליבת העסקים לפלטפורמה זרה, שמנתקת את קשרי האמון והשותפות האסטרטגית עם ספק מיקור חוץ ששירת אותם לשביעות רצונם במשך שנים. "הם רוצים לדעת שיש להם חבר בענן, מישהו שרוצה בהצלחתם ומוכן לכל מאמץ כדי שזו תתרחש. הם רוצים תמיכה 23×7 בעברית, לא באנגלית במבטא הודי או ברזילאי, גישה ישירה לקודקוד הפירמידה ואמפתיה לבעיות של ארגון SMB. את אלה לא תמצאו באיזשהו ענן גלובלי, שלא רואה אתכם ממטר – ובוודאי שלא מעבר לים. מצד שני, כאשר אתם מתקשרים עם ג'יני אתם יכולים להיות בטוחים שההמלצה שלנו מבוססת על בחינת כל האופציות: שימור המצב הקיים, שמירת ההשקעה בחומרה ומיקור חוץ של השירות, מיקור חוץ מלא בענן פרטי או ציבורי – וכל תמהיל הגיוני של אלה שעונה בצורה חיובית לשאלה הקריטית: האם זה טוב לעסק שלכם?

אודות מערכת ITnews