<
יום שבת , ינואר 20 2018
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > אורקל 2018 – משנה את כללי המשחק

אורקל 2018 – משנה את כללי המשחק

ראיון עם: עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל.

עם אבטחה מוגברת, הרבה יותר אוטומציה, ביצועים משופרים ודאטה בייס אוטונומי הראשון בעולם, אורקל מבטיחה שקט נפשי לארגונים במסע לענן

אסטרטגיית הענן של אורקל הצליחה להפתיע את כל המומחים והאנליסטים בשנה האחרונה, אשר צפו באסטרטגיה מתממשת לנגד עיניהם. ענקית הטכנולוגיה,

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום שלומי מזרחי

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום שלומי מזרחי

שהגיעה יחסית מאוחר לענן, לא רק שסגרה את הפער מול מתחרותיה בתחומים רבים, אלא אף עוקפת אותם כיום, בזכות חידושים רבים מבוססי ענן בכל שלושת הרבדים: IaaS, PaaS, ו-SaaS. לפני 8 חודשים הוצגה לראשונה בארץ טכנולוגיית הענן החדשה של אורקל, ובמרכזה תשתית הענן IaaS Next Gen.

"Next Gen זו לא רק סיסמא", אומר עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. "זוהי פלטפורמת ענן מעולה, כיוון שהיא פרי עבודתם של מיטב מפתחי הענן בעולם, שהצטרפו לאורקל בשנים האחרונות כדי לתכנן את ארכיטקטורת הענן המתקדמת ביותר, לאחר שהפיקו לקחים מפיתוח עננים של ספקים גלובלים אחרים. במרץ 2017 הציגה אורקל לראשונה בישראל את הדור הבא של טכנולוגיית הענן שלה, שבמרכזה ה-IaaS  (תשתית כשירות) החדש של אורקל, עם מוצר ה- Bare-Metal בתור השירות הראשון של פלטפורמת ה- Next Gen שלה, ומאז הושקו שירותים רבים נוספים בפלטפורמה זו

ש: כיצד היית מאפיין את המשתמשים בענן של אורקל בשוק הישראלי?

ישנם מאות לקוחות בארץ שעובדים בענן של אורקל במודולים שונים. ב-IaaS החדש יש כבר עשרות ארגונים משתמשים, מהגדולים ביותר, דרך עסקים בינוניים וקטנים כולל סטארטאפים. בין לקוחותינו ניתן לראות היום גם חברות שבעבר לא חשבו בכלל על אורקל כספק עבורן, ופתאום זה משתנה. לדוגמא, סטארטאפים ששואפים לגדול ולעבוד עם לקוחות גלובליים מבינים שהם צריכים תשתית רובוסטית שתתמוך בהן באופן אמין שיאפשר להן לייצר חדשנות, וגם להתממשק עם המערכות של כל לקוח גדול אליו יפנו בעולם.

כמה שמות של משתמשים ישראלים ב-IaaS של אורקל הם: Tufin Software Technologies, Iron Source, Infinidat, Illusive Networks,  Intigua Israel, Obelisk-d, Skybox Security, גראביטי, ואחרות. המעבר לתשתית ענן מורכב יותר מטבעו לחברות במגזר האנטרפרייז, עבורן מדובר במהלך גדול יותר, לכן קל להם יותר לעשות אותו דרך אורקל, עם ההבנה העמוקה שיש לנו בעולם האנטרפרייז.

ענקית התקשורת AT&T  העבירה בשנה שעברה אלפי בסיסי נתונים (database) לשירותי ה- IaaS וה-PaaS בענן של אורקל: כמות חסרת תקדים של פטה-בייטים של דאטה (!!), ואיתם עומסי עבודה בכל היישומים, שעברו אל הענן של אורקל. ענקיות נוספות בענן הציבורי של אורקל הן: בריטיש טלקום (BT), CNBC, University of East London  YellowDog, Accenture, Bank of America ועוד רבים אחרים. מה שיפה הוא, שארגונים בכל הגדלים נהנים באורקל מענן ברמת אנטרפרייז, שכולל מערכות הרבה יותר חדשניות, וגם יותר זולות.

 מערכות שהן גם יותר חדשניות וגם יותר זולות? איך אתה מסביר את זה?

לאחרונה הכרזנו על תכניות חדשות המשנות לחלוטין את האופן שבו חברות רוכשות וצורכות שירותי ענן. במודל Universal Credits החדש, לקוח יכול לצרוך איזה שירות ענן שירצה בלי להתחייב מראש איזה שירות יבחר. הוא מקבל גישה בלתי מוגבלת לכל השירותים הקיימים, והעתידיים של Oracle PaaS וכן IaaS, ויכול לעבור ביניהם באופן חופשי. תוספת האוטומציה ורמת הביצועים הגבוהה ביותר – דורשות פחות משאבים כדי להריץ עומס עבודה – וכך אנו יכולים להציע ללקוחותינו עלות כוללת נמוכה יותר וחוסכים להם בהוצאות מחשוב. חשוב לזכור, שרוב עומס העבודה (workload) של ארגונים בעולם כיום נמצא עדיין על שרתי הארגונים ((on premise, כשרובו מנוהל על ידי התוכנות של אורקל. לכן, לאותם ארגונים  המעבר לעולם הענן הציבורי או ההיברידי הוא החסכוני והנוח ביותר דרך אורקל.

דיברת על חידושים. יכול לפרט לגבי הטכנולוגיות ה"חמות" בשוק ויישומן במוצרי אורקל?

הטכנולוגיות ה"חמות", בעיקר בינה מלאכותית (AI) ו-Machine Learning הן חלק אינטגרלי מכל מוצרי הענן שלנו, ולא רק כשירות נפרד כפי שהוכרז בכנס Open World השנה. הטכנולוגיות האלו משולבות ב-SaaS ובשירותי ה- PaaS כגון IoT, ניהול מערכות IT, בסיס נתונים, מערכות מתקדמות לאבטחת מידע ועוד, בצורה חכמה, יעילה ותחרותית. באוקטובר האחרון בכנס Oracle OpenWorld הכריז לארי אליסון, יו"ר ו-CTO אורקל על בסיס הנתונים האוטונומי הראשון בעולם (Oracle Autonomous DB Cloud).  מדובר בבסיס נתונים בענן, אוטונומי ב-100%, מבוסס AI ו-ML: באמצעות אוטומציה מלאה מתבטל הצורך בעבודה של בני אדם לשם ניהול בסיס נתונים. בסיס הנתונים משדרג, מתקן ומכוונן את עצמו באופן אוטומטי תוך כדי פעולה. כפועל יוצא אורקל מתחייבת ל- SLA (רמת אמינות וזמינות השירות) של 99.995 ומספקת מערכת מאובטחת יותר מכל ספק אחר; הוכח כבר כי טעות אנוש הנה הגורם המשמעותי ביותר בתרומתו לאירועי השבתה ולאירועי אבטחת מידע. הדאטה בייס האוטונומי הוא רק הראשון מבין שורה של שירותים נוספים של אורקל שגם בהם ייושמו טכנולוגיות AI ו-ML , לדוגמא, שירות לניהול תשתיות, אפליקציות וניתוח לוגים בארגון, שירות אבטחת מידע רוחבי מבוסס AI, ו- AI Platform Cloud Service עליה הוכרז לאחרונה.

כל החדשנות הזו מובילה לשאלה – מה גישת אבטחת הסייבר של אורקל?

אבטחת מידע זה חלק בלתי נפרד מה-DNA של אורקל, שנולדה מתוך ארגוני המודיעין והביון. באוקטובר האחרון אורקל הציגה יישומים חדשים להגנת סייבר אוטומטית, מבוססת ML, אשר מגלים ומבודדים התקפות בזמן אמת. הפתרון האוטונומי הופך את הענן של אורקל לענן המאובטח ביותר בעולם, ונותן ללקוחות שקט נפשי בהרצת יישומים בענן. אחת הסיבות שהאקרים מצליחים לחדור לרשת הארגונית הוא מצב בו הדאטה בייס אינו מאובטח. הדאטה בייס האוטונומי מתחזק את עצמו, ללא שום התערבות אנושית, וזה כבר משנה את כללי המשחק. כיוון שפתרון אבטחת המידע של אורקל הוא cloud native, הוא מתאים גם ללקוחות שעובדים בעננים של ספקים שונים (multi cloud) וגם ללקוחות היברידים.

אומרים שרק כ-7% מכלל עומסי העבודה בעולם עברו עד היום לענן. מה עם כל הלקוחות שעדיין מריצים עבודה ב-On Premise?

אחד הדברים המיוחדים באורקל, הוא שרוב השירותים שלה זמינים הן on-premise והן בענן. כמי שיש לה הבנה והיכרות עמוקה בעסקי האנטרפרייז, אורקל מפשטת את המעבר לענן עבור ארגונים גדולים, ומאפשרת להם את החופש לבחור במודל המעבר שלהם לענן בדרכים שונים. רק אורקל יכולה לספק את אותה תשתית, אותה תוכנה, אותה גרסה בדיוק בשרתי הלקוח או בענן, וזהו למעשה תנאי שמאפשר ניוד אמיתי. לדוגמא: מערכת SOA (אינטגרציה) של אורקל, היא אותה מערכת בדיוק, שזמינה הן בענן והן בחצר הלקוח, מה שמאפשר ללקוח חופש בחירה להחליט איפה הוא רוצה להריץ את עומסי העבודה.

עוד פתרון לנוחות ארגונים גדולים הוא Oracle Cloud at Customer, שמאפשר לארגונים להעביר עומסי עבודה לענן תוך שמירה על המידע שלהם בתוך הדאטה סנטר שלהם. כיוון שמדובר בפתרון בניהול מלא של אורקל, מובטחת ללקוחות אותה חוויה של Oracle Cloud לצד אותם היתרונות והחדשנות, גם כשהשימוש הוא דרך מרכז הנתונים שלהם. ערך מוסף ייחודי הוא שירות Oracle Ravello, המסייע לשנע יישומים מה-on premise של הארגון אל הענן הציבורי, ולהיפך. השירות מאפשר לשכפל את הארכיטקטורה של אפליקציות ה-on prem של הארגון, כולל עומסי העבודה הוירטואליים בתוך הענן ציבורי. באופן כזה, הארגון יכול להעביר אפליקציות ומערכות שפותחו בארגון לענן הציבורי ובחזרה בצורה פשוטה, ללא צורך בהתאמות או שינויים.

לסיכום, עליונות הענן של אורקל הופכת אותו לאופציה הטובה ביותר עבור לקוחות קיימים וחדשים, עם אפשרות להבטיח מסע בטוח וגמיש לענן, תוך שמירה על תשתיות קיימות בדרך.

תחזיות לשנת 2018:

  • מגמות השימוש ההיברידי בענן תימשך גם בקרב לקוחותינו בארץ, אנו רואים וצופים המשך יישום ארכיטקטוריות היברידיות שבהן מערכות ליבה פנים ארגוניות ותיקות שומרות על כוחן ומעמדן ובמקביל מקבלות יכולות חדשות ומודרניות באמצעות השימוש בטכנולוגיות ענניות.
  • המגמה לאספקת מודולים ומערכות ארגוניות חדשות במודל SaaS כשירות בעננים ציבוריים תימשך. אנו רואים יישומים חדשים בתצורת ענן גם בגופים הכפופים לרגולציה, זאת בהינתן תהליכי סיווג והגנת המידע באמצעות ארכיטקטורות היברידיות ופתרונות מתקדמים.
  • השימוש ב- Machine Learning יגבר על מנת לספק מערכות SaaS ופתרונות טכנולוגיים כדוגמת ניטור וניהול IT, ניהול ה- DB, אבטחת מידע, ממשק אנושי ו- IoT תכונות מתקדמות אשר יפחיתו את הטעויות שמקורן בגורם האנושי, ויאפשרו למערכות המודרניות לספק ערך מוסף חדש לארגון בצורת תובנות חדשות שיופקו מהר יותר מבעבר, נראה שירותים אותונומיים כגון ה-DB ועוד. כמו כן השימוש ב- Blockchain יגבר ויאפשר למערכות SaaS לבצע התקשרויות מאובטחות, ונראה יותר ויותר מימושים לטכנולוגיה זו בקרב לקוחות בינוניים וגדולים.
  • פיתוחי מערכות ורכיבים חדשים יבוצעו בענן הציבורי ו/או הפרטי בצורת agile ובשימוש שיטות וכלי DevOps למיקסום קצב עדכוני המערכות המפותחות, כלים לניהול מחזור פיתוח מודרני, כמו גם כלים לפיתוח מהיר ופריסת יישומי cloud native יילך ויגבר, לדוגמה השימוש ב- containers ו- microservices, כמו כן יהנו מפתחי המערכות משירותי ML ו- Blockchain הקיימים כחלק מתשתית ה- PaaS בענן שלנו.
  • עד סוף 2018, רובנו נשוחח עם chatbots צ'טבוטים יהפכו לאחת הטכנולוגיות המרכזיות בכל מפת דרכים של כל ארגון, בעולמות חווית הלקוח טכנולוגיה זו קיימת כחלק מה- PaaS בענן ומאפשרת מודרניזצייה של מערכות ארגוניות ותיקות ופתיחה שלהן לערוצי תקשורת מודרניים מול משתמשים ולקוחות

אחת ההכרזות המעניינות של אורקל לאחרונה היא פלטפורמת בלוקצ'יין כשירות Oracle Blockchain Cloud Service. הפתרון החדש מספק יכולות לבנות ולפתח אפליקציות וטכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין שמיועדות לסביבות ארגוניות. אורקל הכריזה על פלטפורמת הענן הארגונית המתקדמת, מסייעת ללקוחות להאיץ את קצב העסקים, ליצור מקורות הכנסה חדשים ולצמצם את העלויות ואת הסיכונים באמצעות הרחבה מאובטחת של ERP, שרשרת האספקה ויישומים ארגוניים אחרים מסוג SaaS או יישומים באתר הלקוח, וזאת כדי לייצר טרנזאקציות החסינות מפני התערבות ברשת עסקית מהימנה. שירות Oracle Blockchain Cloud Service הוא חלק מה-PaaS של אורקל, מנוהל באופן מלא על ידי אורקל ומספק ללקוחות הגדרה מהירה ותפעול פשוט עם ניטור מובנה, גיבוי רציף והתאוששות בכל נקודת זמן.

"בבלוקצ'יין טמונה ההבטחה לשינוי יסודי באופן שבו פועלים עסקים, להפיכת פעילות בין עסקים למאובטחת יותר, לשקופה וליעילה", אמר עמית זאברי, סמנכ"ל בכיר, Oracle Cloud Platform. כעת ארגונים יכולים להשיג פעילות חלקה בכל האקו-סיסטם שלהם, ולהרחיב את הנוכחות שלהם בשוק באמצעות ערוצי הכנסה חדשים, תוך שיתוף נתונים וטרנזאקציות בתוך ה-Oracle Cloud ומחוצה לו". בכוונת אורקל להציע את שירות הבלוקצ'יין שלה גם כחלק מהפלטפורמה הפתוחה לבנקים, וכך לאפשר לבנקים לעבוד עם חברות פינטק, שכיום מתחילות להתחרות בהם, תוך שמירה על תאימות ואבטחת מידע בזמן האינטגרציה.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות