יום שבת , יולי 22 2017
מבזקים
דף הבית > כללי > "ב-30 יום למקום השלישי בגוגל"….

"ב-30 יום למקום השלישי בגוגל"….

מאת: עמית אדלר

'קידום אורגני' הוא תהליך מורכב הכולל עשרות פעולות. 'השורה התחתונה' שלו היא מיקום גבוה יותר בחיפושים האורגניים במנוע החיפוש. והיא בתורה – מייצרת יותר תנועה ממוקדת (ו'חינמית') אל האתר שקודם נכון. איך בעצם זה עובד? איך פעולה א' כן/לא מובילה לתוצאה החזויה ב'? איך מתקדמים מהר 'במעלה הדירוג הגוגלי'? זה בדיוק מה שקרה לאחד האתרים בהם אנחנו מטפלים, שעוסק בתחום "לא סקסי" – אבל מאוד חיוני. מעשה שהיה (באמת) כך היה:

מעשה שהיה…

ראשית, יש לציין שהאתר המדובר כבר צבר את וותק של יותר מ-10 שנים ברשת. זה כשלעצמו אינו פרמטר המשפיע ישירות על קידום של אתר, אך יש קורלציה מסוימת בין ותק לבין כמות הקישורים הנצברת עבור אותו אתר. בשלב כלשהו, המיקום בכמה מהביטויים העיקריים שלו החלו להידרדר, ובמשך חודשים ארוכים לא התאוששו. מה גרם לכך? וכיצד טיפלנו בבעיה?

אלימינציה היא שם המשחק…

התחלנו בבדיקה שיטתית של 'גורמים מזיקים' כדי לשלול אותם:

 

Businessman suggested effective 'SEO' optimisation approach. Hands presenting a 'SEO' flowchart.

Businessman suggested effective 'SEO' optimisation approach. Hands presenting a 'SEO' flowchart.

בדיקת עונשים בגוגל

זו הבדיקה המהירה והחד משמעית ביותר. ניגשים לפאנל החיפוש של גוגל, ובודקים האם האתר ספג 'עונש ידני' (Manual Action) ו/או האם התקבלה הודעה בנושא מגוגל. במקרה דנן, שום הודעה או עונש ידני לא ריחפו מעל ראשו של האתר. הלאה לסעיף הבא.

בדיקת נוכחות

אחרי שהובהר שלא מדובר בעונש ידני, צריך לפסול את האפשרות שמדובר בסינון אלגוריתמי. בדיקה זו מסובכת יותר מקודמתה. גוגל לא מתריע בפני מנהל האתר על הפעלת פילטר אלגוריתמי, ואת זאת צריך להסיק מנתונים שונים באתר עצמו ומחוצה לו. הבדיקות הללו כוללות את חיפוש שם המותג של העסק, חיפוש כתובות URL ספציפיות של עמודים מקודמים וכן הלאה. במקרה שלנו, לא הייתה שום בעיה באף אחד מהפרמטרים הללו. פסלנו גם את הכשל הזה.

בדיקת תוכן באתר

מבחינת התכנים – האתר התנהל בצורה טובה (אפילו טובה מאוד). כל עמוד באתר הוא דלת שדרכה אפשר להגיע אליו מתוך תוצאות חיפוש, ולכן יש קורלציה כלשהי בין כמות העמודים באתר ובין כמות הכניסות לאתר. למרות זאת ראוי לזכור שרוב הטראפיק באתרים מגיע מ-5% מהעמודים, ולאו דווקא מהאחרים (כלל הפארטו). באתר המדובר לא היו תכנים מועתקים שעלולים להפעיל "עונש" בגוגל; ואם כבר אז להפך – התכנים היו מקוריים מאוד ומתחדשים מדי פעם בפעם. עבור לקוחות שמתעניינים בתחום – האתר יכול לשמש כמקור טוב למידע מקצועי, וזה בדיוק מה שאנו רוצים.

למרות זאת, חלק מתגיות המטא בעמודים לא עברו אופטימיזציה מלאה. לכן ניגשנו לטיפול גם בתגיות המטא, במרבית העמודים המחוללים את מרבית הטראפיק. באחרים ויתרנו, והשארנו כפי שהן (בינתיים).

בדיקת מהירות טעינה

הכלל – ככל שאתר נטען מהר יותר, כך גדלים סיכוייו לספק חוויית משתמש טובה יותר. יתרה מזאת, תכונה זו היא גורם דירוג רשמי בהנחיות האיכות של גוגל, כך שאסור להתעלם ממנה. בדיקות ראשוניות העידו על מהירות טעינה נמוכה מדי (קצת מעבר ל-3 שניות בממוצע לעמוד), בעיקר בשל תמונות כבדות מדי שפורסמו באתר. לצורך כך חילצנו את רשימת התמונות באתר באמצעות Screaming Frog, והעברנו אותן תהליך של כיווץ המשקל והגודל.

התאמה למובייל

אומנם רק כ-20% מהטראפיק בממוצע הגיעה לאתר מסמארטפונים, אך אם האתר לא מותאם לניידים – הגולשים פשוט יעשו אחורה פנה חזרה לתוצאות גוגל; ואין גרוע מ"קליקים קצרים", כפי שהתנהגות זו נקראת בשפת המקדמים. קליקים קצרים שכאלה אומנם ישפיעו רק על מיקומים במובייל ולא בדסקטופ, אבל עדיין – 20% מהגולשים שחוזרים חזרה לגוגל מתוך האתר, מעידים על חוסר שביעות רצון – דבר שעלול להתבטא במיקומים נמוכים מאוד. במקרה שלנו מדובר באתר רספונסיבי שמותאם לניידים, כך שהגורם הזה נשלל.

בדיקת קישורים

כשאתרים מסרבים 'לזוז' ממקומם בגוגל, אחד הדברים הראשונים שמומלץ לבדוק הוא הקישורים הנכנסים שלהם. בדיקות מהסוג הזה צריכות להתבצע עם מספר כלים במקביל, וזאת מכיוון שאף כלי בודד לא יכול לעקוב אחר כל הקישורים הנכנסים של אתר מסוים. אפילו הכלי של גוגל (שנקרא Search Console) מציג רק 10% מסך הקישורים הנכנסים. הקישורים הנכנסים היו בסדר, ברובם, אם כי חלקם הגיע ממקור דומה שבו טיפלנו כבר על ההתחלה. לאחר מכן הפניתי את תשומת לבי לקישורים הפנימיים באתר. כאן ציפתה לי הפתעה ידועה: עמודי התוכן היו כמעט ריקים מקישורים פנימיים, ואם כבר היו קישורים פנימיים – הם לא היו בכמות מספקת ובביטויים הנכונים. לא תמיד ניתנת החשיבות הראויה לקישורים פנימיים מתוך גוף התוכן, ולכן ניגשנו לעבודה גם בנושא זה. עבודת הקישורים הפנימיים לבדה נמשכה מספר שעות, בעיקר בתוכן הפנימי ולאחר מכן גם בחלק התחתון באתר (Footer). בנוסף שילבנו את פרטי ההתקשרות של העסק בתחתית האתר, על מנת לסייע לגוגל ולגולשים לזהות את מיקומו הפיזי של העסק – מה שבתורו מועיל גם לקידום לוקאלי.

והתוצאה?

לאחר כחודש ימים מתחילת הבדיקות והעבודה על האתר, הוא הגיע לשלישייה הראשונה בביטוי תחרותי מאוד של אלפי חיפושים בחודש; ביטוי שעד כה התעקש להישאר במרחקי דף התוצאות השני והשלישי. ביטוי נוסף של אלפי חיפושים שיפר את מיקומיו גם הוא, ואנו מצפים לשיפורים נוספים בו בחודשים הקרובים.

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.