יום שישי , יולי 28 2017
מבזקים
דף הבית > כללי > MedOne: התאוששות מאסונות והמשכיות עסקית כשירות ענן

MedOne: התאוששות מאסונות והמשכיות עסקית כשירות ענן

 

המודעות לקריטיות המשכיות השירות לרציפות התהליך העסקי והעיקר, כל התשתית להמשכיות מסופקת כשירות בענן, ללא השקעה ברכש ציוד רזרבי, בלי בניית תשתיות On Premises .

למרות שבישראל אי אפשר עדיין להתרווח איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו כי שקטה הארץ ונולד מזרח תיכון חדש, הנתונים הסטטיסטיים מראים שנזקי אסונות מלחמה אינם בראש מעייניהם של מרבית המנהלים. גם כאשר מלחמה זוטא פורצת כל עשור, בממוצע, מספר העסקים שנפגעים פיזית עד להשבתה מוחלטת קטן ביחס לאלה שנפגעים מנזקים עקיפים כמו עצירת התיירות או הגשמים, או קיפאון בשוק הדיור. עם זאת, הדחף להטמין ראש בחול כדי לחסוך הוצאה של כסף הדרוש לקידום המכירות או להשקעה בפיתוח מוצר חדש, עלול להתגלות כנטיה אובדנית שלא טופלה כראוי. כפי שלמדנו שוב ושוב, גם אירוע "זניח", כמו חטיפת חייל (לא דומה להתנקשות בחיי הארכידוקס האוסטרי, שעוררה את "המלחמה הגדולה"

גדעון אלרום

גדעון אלרום

באירופה), עלול להתפתח במהירות למלחמה שנמשכת כמעט חודשיים בה העורף מאוים עד עומק לב המדינה. ארגונים אזרחיים לחלוטין מגלים פתאום שהחלוקה בין חזית לעורף היא אנכרוניסטית ודי ברקטה אחת שפגעה אקראית במתקן תשתית כדי להשבית אותם לשבועות ארוכים.

מכלול האמצעים שנועדו לקיים המשכיות עסקית בתנאי אסון, בין אם מדובר בנזק מלחמה, במגה-טרור, שריפה ביערות הכרמל או צונאמי בצפון יפן, קיבל את הכותרת "אסטרטגיית המשכיות עסקית". הנושא עלה למודעות בכל העולם כשהתברר, בעקבות אירועי ה-9/11, שחברות שלא חזרו לשגרת עבודה תוך ימים ספורים – לא התאוששו גם מאוחר יותר, כי המשכיות עסקית היא יותר מהוצאת פוליסת ביטוח פיננסית. תובנה זו נקלטה בישראל גם במגזר העסקי – גם חברות שלא מחויבות לנושא מתוקף החוק והרגולטור. כדי להבין את המשמעות של המשכיות עסקית בישראל נפגשנו עם גדעון אלרום, מנמ"ר קבוצת חברות הבנייה "מנרב", שבחן אלטרנטיבות רבות מאז מבצע "עמוד ענן", כאשר הוא נחשף לקריטיות של אסטרטגית המשכיות עסקית אפקטיבית גם בתנאי "סבירות נמוכה" לתרחיש אסון. "עד אז היה מקובל עלינו, כמו ברוב החברות בתעשייה האזרחית, שדי בגיבוי שגרתי של מערכות המידע כדי להבטיח יכולת התאוששות מאסונות (Disaster Recovery) סבירה. במהלך המבצע נאלצתי להטיל ספק בתקפות האקסיומה הזאת, בעקבות פגיעת רקטות באזורים שנחשבו עד אז "מחוץ לטווח". הרצנו תרגיל התאוששות ריאליסטי, מבוסס גיבויים ולמפח נפשי התברר לנו עד כמה ההתאוששות איטית וחלקית, שרידות הנתונים לא מבטיחה המשכיות העבודה, התהליך מורכב ודורש עבודה אינטנסיבית של כל צוות המחלקה דווקא בשעות הקריטיות שאחרי פגיעה, כאשר יש כל כך הרבה דברים לעשות וכל כך מעט אנשים לביצוע משימה שדורשת ריכוז מוחלט ושקט נפשי של מנתח מוח. בקיצור, התברר לנו עד כמה גיבוי קלאסי רחוק מהאידיאל של חזרה לעבודה בלחיצת כפתור. לא נותר ספק שצריך למצוא פתרון אפקטיבי יותר למרות שברור כי הוא ידרוש השקעה לא קטנה".

"הבעיה מוכרת לכל מי שנחשף לדילמה של מציאת נקודת האיזון בין שלמות הפתרון לבין עלות כלכלית", אומר גדעון. "קיימת חלופה שמקובלת על גופים ביטחוניים ומוסדות תשתית לאומית, שיכפול (Replication) של מתקני תפעול קריטיים, שמאפשר באמת התאוששות בלחיצת כפתור – הגורמת להסטת רצף העבודה מהאתר הראשי לאתר הגיבוי. באתר הגיבוי נשמר עותק עדכני של כל מאגרי הנתונים התפעוליים באמצעות תהליך רקע קבוע, שמוכר כ"גיבוי רצוף", בנוסף למערך שרתים ותחנות עבודה שיכול להחליף את חומרת הבסיס הקבוע. דטה סנטרוהיכולת לדלג מאתר לאתר מבוססת על קו תקשורת מהיר, סיב אופטי מנקודה לנקודה, שהופך את זוג האתרים לשני צדדים של אותו מטבע. זה פתרון אמין ובטוח לבעיה של המשכיות עסקית ולו רק חסרון אחד. הוא נורא יקר. יש כל מיני אסטרטגיות להקטנת העלות, בעיקר על ידי שימוש באתר הגיבוי גם ביומיום, למשל ע"י הרצת חלק מהמשימות השגרתיות במערכת ההתאוששות. באירוע אסון שפוגע באחד האתרים כל המשימות עוברות לשני ויתכן שנחווה ירידה בביצועים, אבל לא השבתה מוחלטת".

"זה עדיין פתרון יקר להחריד, שדורש אחזקת צוותים כפולים ותקורת ניהול משמעותית, אם זה נעשה במסגרת הארגון עצמו ללא הסתמכות על יכולות של ספק שירות חיצוני, שיכול להחזיר את ההשקעה ע"י מכירה למספר לקוחות במקביל", אומר גדעון. "גופים פיננסיים חוייבו על ידי הרגולטור לבחור באופציה הזאת, אבל לא הגיוני לבחור בה כאשר מדובר בחברה יצרנית, שמנסה להתמקד בשיפור השירות ולמזער עלויות על ידי ריכוז כל יחידות המטה בקמפוס אחד. המשכנו לחפש חלופות ולדעתי עברנו על כל ההצעות של כל החברות הפועלות בתחום הזה בישראל – עד שהגענו לשירות Business Continuation as a Service של חברת MedOne. ברטרוספקטיבה, נראה שהשירות הזה נבנה בדיוק על פי המפרט שלנו: זה פתרון "גנרי", כלומר שירות סטנדרטי זמין מעל המדף, שכבר נבחן ונמצא הולם עבור רוב הוורטיקלים במגזר העסקי, שלא דורש פיתוח מודל תפעולי מיוחד עבורנו – רק מעט התאמות תצורה וקבלת החלטות במספר שאלות לגבי העדפות שלנו. למשל, איזה חלקים של מערכת המידע ישוכפלו, באיזה תנאים ואיזה סדר עדיפות הם יעלו באתר הגיבוי, איך מתחלקת האחריות בין מנהלת האתר לבין מחלקת ה-IT האורגנית, וכדומה. למעשה, כל אלה הן החלטות עסקיות נטו, שלא

אפיק פלג

אפיק פלג

צריך להבין איך הביצוע מטופל טכנית ודי בהחלטה עסקית, שמבוססת על ההבנה "כמה חשובה המשכיות השירות הספציפי הזה לרציפות התהליך העסקי?" והעיקר, כל התשתית להמשכיות מסופקת כשירות בענן, ללא השקעה ברכש ציוד רזרבי, בלי בניית תשתיות On Premises  או Off Premises, ובלי תוספת כוח אדם לתחזוקת המערכות."

"יתר על כן, התברר לנו שרמת השרידות של אתר ההתאוששות טובה יותר מכל מה שאנחנו יכולים לספק אפילו עבור האתר הראשי ושחלק גדול משירותי MedOne  יכולים להגיע תחת המודל של "שירות מנוהל" שמוריד מעלינו את האחריות לתפעול שוטף, תחזוקה מונעת וכוננות לתגובה מיידית. ה-ROI ממש גלוי על פני השטח".

"הקונספט של המשכיות עסקית בענן, כמובן, לא היה חדש לנו", ממשיך גדעון, "אבל הדעה המקובלת היא, שזה עסק מסובך, שרק ספק עולמי גדול יכול לעמוד מאחוריו. ואנחנו דרשנו פתרון מקומי, שלא תלוי ברציפות התקשורת בין ישראל לתשתיות מעבר לים. היכולת של MedOne לספק אותו ברמת איכות נדירה גם בקנה מידה עולמי הפתיעה בהתחלה, עד שעמדנו על משמעות השותפות העסקית של Dimension Data באופרציה של MedOne. מתברר שמדובר בחברת בת של חברת התקשורת היפנית NTT, כנראה תאגיד התקשורת הגדול בעולם, שפרסה רשת בינלאומית של אתרי ענן המספקים את כל סקלת שירותי הענן למספר עצום של לקוחות Enterprise סביב הגלובוס. זו פדרציה של ספקי שירות מקומיים שמחויבים למתודה של Dimension Data ולרמת השירות שהיא הגדירה כמינימום – זמינות של "ארבע תשיעיות" לפחות. MedOne מציעה אפילו רמת "חמש תשיעיות", המוגדרת כסטנדרט עבור מוסדות ממשלתיים ומערכת הביטחון הישראלית. מלבד מתקנים תת-קרקעיים וגיבוי הדדי של שני אתרים (במרכז ובצפון), MedOne מבטיחה נגישות לכל הרשתות בישראל, לקווי התקשורת הבינלאומיים ולכל האתרים ברשת Dimension Data מעצם היותה "בעלת הבית" של נקודות הנחיתה של הכבלים התת-ימיים ומתקני צומת האינטרנט הישראלית".

"השירות של MedOne לא דורש מהלקוח השקעת הון מוקדמת", אומר אפיק פלג, מנהל מכירות ענן. "בתנאי שגרה, הלקוח משלם רק עבור אחסון עותק גיבוי של נתונים קריטיים להתאוששות מהירה. הוא לא צריך לשלם עבור שרתים, מאזני עומסים, קונסולות ניהול ושאר תקורות של Data Center. יש חלוקת עבודה ואחריות בין הלקוח להנהלת האתר בנוגע לתהליכי העתקת הנתונים לגיבוי, הרצת מבחני תקינות ותרגילי התאוששות, שמוגדרים בחוזה SLA ומגובים במחויבות כספית ברורה. במקרה של הפעלת תהליכי התאוששות על פי דרישת הלקוח, MedOne מכניסה לשירות את כל המשאבים הדרושים בקצב ובכמות שהלקוח מגדיר מראש ורק אז מתחילה התקופה של חיוב מלא על שרתים, נתבים ורכיבי חומרה אחרים. הלקוח יכול, כמובן, להחזיר את השירות למתקנים שלו ברגע שהם עלו חזרה לאוויר, אך MedOne מחויבת לספק את כל מה שנדרש להמשכיות עסקית כל עוד הלקוח זקוק לשירות. למעשה, המחויבות של MedOne נותנת מענה לכל ארגון לפי צרכיו. "גדעון, שיש לו אמצעי ניהול טכנולוגי, יכול להסתפק בשירות תשתיות DR. לעומתו, חברות שצריכות תמיכת מומחים יכולות לבחור באופציה ההוליסטית – החל בעיצוב מדיניות התאוששות, דרך ניהול תהליכים שוטפים וכלה בהוצאה לפועל של התאוששות. שירותי DRaaS שלנו גמישים מספיק להציע לכל לקוח את התפריט שמתאים לו בדיוק". במקרה של הפעלת תהליכי התאוששות על פי דרישת הלקוח, MedOne מכניסה לשירות את כל המשאבים הדרושים בקצב ובכמות שהלקוח מגדיר מראש

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.