<
יום שבת , נובמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כללי > מחשוב ענן: לא הכול. לא בבת אחת

מחשוב ענן: לא הכול. לא בבת אחת

גיא הוכמן, מנכ"ל GENIE

גיא הוכמן, מנכ"ל GENIE

"אין ספק שמודל מחשוב הענן מציע לחברות ולארגונים חלופה אטרקטיבית יותר מהתבססות על מרכז שרתים מסורתי", אומר גיא הוכמן, מנכ"ל GENIE. "בעוד שנתיים-שלוש הענן יהיה הפלטפורמה המרכזית למערכות מידע עבור מרבית העסקים בעולם ובישראל. אבל אי אפשר ל'דלג' למצב זה מהיום למחר, ללא התארגנות ושלבי ביניים. נכון להיום מדובר בתפיסת עולם הנמצאת בהבשלה והתגבשות, עוד לא 'שירות פשוט ובשל' כפי שמנסים למכור אותו.
תראו כמה זמן לקח (ועוד ייקח) לשתי חברות התוכנה הגדולות בעולם, מיקרוסופט ו- SAP, להתאים את המוצרים שלהן לצריכה כשירות מהענן. מי המקצוען שיכול להבטיח בכנות שאת חבילת היישומים הייחודית של החברה ניתן להעביר מה-Datacenter הארגוני לענן מהר יותר?

אז למי ואיך כדאי 'ענן'?

אם כך בחברות הגדולות, מה צריכים לחשוב חברות SMB? הספקים מנסים לשכנע הנהלות שהענן מייצג פשטות, שחרור מהמורכבות של מערכות מידע מסורתיות וחיסכון בעלויות. הדימוי של צריכת שירות לפי דרישה, בדומה לצריכת חשמל, שכירות תפעולית לרכב וכדומה  די מטעה. בדוגמאות הראשונות – הציפיה היא לשרות/מוצר פשוט 'ללא הפתעות'.

מספק שירותי IT במיקור חוץ הציפיה היא לקבלת 'מעטפת שלמה' ומורכבת המעניקה פתרון מלא לצרכים מאוד מורכבים – עם שילוב של אמינות גבוהה – ובמידת הצורך – מענה ותמיכה מידיים.  לצד זאת קיימת הציפיה לליווי מתמשך ואיכותי, להתאמה ושידרוג רציפה ומניעת תקלות שיפריעו לניהול העסק. מעטות החברות שכן מסוגלות – וספקיות ה'ענן' המסורתיות אינן נכללות ביניהן (ואף לא מתימרות).

פתרונות הענן הנוכחיים הם "גנריים", ביטוי שמשמעותו היא המכנה המשותף הנמוך ביותר, עליו אפשר להוסיף מבנה-על של פתרון ורטיקלי – על ידי ובאחריות הלקוח. "אם נשמור על ראש צלול ולא ניסחף בגל ה-Hype,  נשתכנע  שצריך לענות על השאלות העסקיות עוד לפני שמדברים על טכנולוגיה – האם זה כדאי לנו במושגים הבסיסיים ביותר של עלויות  כוללות (TCO) והחזר השקעה (ROI)?" אומר גיא הוכמן. "הרבה מנהלי עסקים מופתעים מכך שהתשובה אינה טריוויאלית. לא לכולם, לא בכל רגע, ולא לכל יישום מהווה הענן פתרון נכון כלכלית.  צריך להבין שמפעיל הענן מוסיף תקורות ורווח כספי על העלות הבסיסית של השירות – שלא תמיד מגיעים מהיתרונות לגודל. עבור לקוחות Enterprise, "הקופון" שגוזר מפעיל השירות עדיין יותר אטרקטיבי מהעלויות של מחלקת IT פנימית מפותחת. אך בארגוני SMB, המצב עלול להיות שונה ונקודת ה'מעבר' תלוייה במספר גורמים שמשתנים מלקוח אחד לשני ללא "חוק בוהן" לחישוב מהיר ופשוט".

<<< רוצה לדעת יותר על הענן שמתאים לך? הקלק! >>>

תשובה אמיתית לא יכולה להיות פשוטה

בכל ארגון צריך לבדוק את שתי החלופות לפרטי פרטים. לכמת ולתמחר כל סעיף, לחשב גם סעיפים 'נסתרים' – לפני שניתן לענות על השאלה מה עדיף, ענן או Datacenter פרטי, ביושר ובהגינות.

"בדרך כלל התשובה לא פשוטה, תגלו שחלק מהיישומים מוכנים וכדאי להעבירם לענן ציבורי, אולי אפילו להמירם בפתרונות Software as a Service. חלק אחר חייב להישאר במתחם המוגן של ה-Datacenter הפרטי, וחלק נוסף יכול להיות פה או שם, תלוי במחיר העסקה. במילים אחרות, אסור 'לתת את המפתחות' למומחה 'חד מימדי' שרואה את העולם דרך החור שבגרוש של עצמו. רק אינטגרטור נייטרלי, שמסוגל לבנות ולתחזק כל פתרון עסקי ללא קשר לתמהיל הטכנולוגיות שידרשו למימוש, מסוגל לתת לכם מפת דרכים אמינה להגירה בטוחה לענן. במיוחד אם הוא גם מתחייב להוביל את המסע ולהתגבר על כל קשיי הדרך", טוען גיא.

לא רק שיקולים כספיים יכולים לעצור ריצה לא מחושבת לענן. "חלק מהיתרונות התפעוליים של הענן בכלל לא רלוונטיים ללקוחות SMB", אומר גיא הוכמן. "לדוגמה, מפעילי העננים בדרך כלל מתגאים בכך, שאצלם רצה הגרסה האחרונה של כל מערכת הפעלה, מסד נתונים או שרת טרנסאקציות. נחמד, אבל לא רלוונטי למרבית הלקוחות, שמעדיפים את הפלטפורמה הישנה והאמינה על גירסאות חדשות שיש צורך ללמד את העובדים מחדש מה לעשות בכל מצב. עבורם שדרוג גרסה לא תורם להצלחה העסקית או לשלוות הנפש. חושבים שהגזמתי? תראו כמה ארגונים נשארו עד היום בסביבת XP ואפילו הפסקת התמיכה של מיקרוסופט לא תניע אותם להגר לסביבת Win 8! הדבר נכון גם לגבי עדכון גרסאות של מערכות הווירטואליזציה, מסדי הנתונים, השרתים השונים ופתרונות האחסון."

ענן תפור לפי מידה

"כאשר אנו מציעים ללקוחות ג'יני מעבר לענן, אנו לוקחים על עצמנו בדיקה לעומק של כל הפרטים התשתיתיים האלה ו"תפירה לפי מידה" של מודל עבודה בענן", אומר גיא הוכמן. "זה פרויקט אינטגרציה לכל דבר ועניין, שדורש תכנון, כתיבת קוד קסטומיזציה והתאמות תצורה ואינו מסתיים לפני ריצת מבחן על פלטפורמה ייעודית, שאנו יוצרים לו במיוחד בענן של ג'יני, מתקדמים בזהירות, עקב בצד אגודל, תוך הסתגלות בטוחה וניהול השינויים הארגוניים בצד הלקוח".

"הענן שלנו נבנה ומוחזק עבור לקוחות SMB שאינם מוכנים להעביר את כל פעילותם לפלטפורמה לא מוכרת, אלא רוצים להתקדם 'בצעדים קטנים ובטוחים'. הם רוצים לדעת שיש להם חבר בענן שרוצה בהצלחתם, הם רוצים תמיכה 24×7 בעברית, לא באנגלית במבטא הודי או ברזילאי, גישה ישירה ל'מנהל' והבנת הבעיות מיוחדות  של ארגון SMB. את אלה לא תמצאו באיזשהו ענן גלובלי, ש'לא רואה אתכם ממטר'. לעומתו, כאשר מתקשרים עם 'חברת GENIE'  אתם יכולים להיות בטוחים שההמלצה שלנו מבוססת על בחינת כל האופציות: שימור אופטימלי של נכסים קיימים, של שרותי מיקור חוץ קיימים  – ועל בסיס זה – להציע תמהיל שעונה בצורה הטובה ביותר לשאלה הקריטית: האם זה טוב לעסק שלכם?"

<<< על פתרונות הענן המותאמים לעסק שלך תוכל ללמוד כאן! >>>

אודות מערכת ITnews