<
יום שישי , נובמבר 24 2017
מבזקים
דף הבית > כללי > Prodware ישראל: ארגונים מתאימים את עצמם למציאות החדשה עם פתרונות עסקיים בענן

Prodware ישראל: ארגונים מתאימים את עצמם למציאות החדשה עם פתרונות עסקיים בענן

השחקניות המובילות בשוק הארגוני כמו Microsoft, אורקל או Salesforce זיהו את מגמת המעבר לענן מבעוד מועד, ומבצעות בשנים האחרונות השקעות ענק ברכישות ובפיתוח פתרונות מבוססי ענן. הלכה למעשה, נתח השוק של Microsoft עם מערכת Dynamics CRM Online הוא הגדול בשוק הישראלי. לצידה מככבת גם מערכת Dynamics NAV של Microsoft – מערכת ה- ERP  למגזר ה- SMB. זו מגיעה במודל ענן עם ממשק משתמש וובי (web), על גבי תשתיות Azure או ביישום ענן פרטי, ובמרץ הקרוב Prodware ישראל עומדת להשיק את הגירסה המקומית – בעברית.

בכנס הלקוחות שקיימה חברת Prodware ישראל – Directions 2016 – פגשנו שלושה מבין היועצים המובילים בישראל בתחום מערכות המידע. השלושה הגיעו כאורחי החברה והשתלבו בפגישות פנים אל פנים של לקוחות עם מומחי החברה. בתום הפגישות כינסנו אותם לפאנל קצר בנושא פתרונות עסקיים בענן.

אבי עסיס

אבי עסיס

המידע בטוח יותר דווקא בענן

 ERP בענן – האם זהו טרנד חולף או מגמה טכנולוגית חשובה שתשנה את השוק באופן מהותי? 

"המעבר לענן איננו באזז חולף אלא מגמה שהחלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות ורק תלך ותגבר בשנים הבאות.  אנחנו רואים מגמה זו בכל העולם העסקי ולא רק בהקשר למערכות ERP" אומר אבי עסיס, יועץ בכיר למערכות CRM וטרנספורמציה דיגיטלית. הדס בשן, מנכ"ל Nexstep מסכימה עם עסיס, "הענן כבר מזמן כאן בשביל להישאר, וגם ה- ERP בענן הופך בהדרגה למודל רווח. ERP בענן הוא חלופה אטרקטיבית דווקא עבור ארגונים השוקלים להחליף מערכות ERP ישנות או ארגונים המעוניינים ליישם מערכות ERP בחברות הבנות שלהם."

 

מדוע ארגונים צריכים לשקול ברצינות מעבר ליישום ERP  בענן ומה התועלות בכך?

"ארגונים צריכים לשקול מעבר ל- ERP  בענן בגלל מספר סיבות עיקריות: הקטנת עלויות –  הן ברמת הרישוי המגיע במודל גמיש (חודשי, פר משתמש, concurrent) המאפשר גידול וקיטון מיידי, והן בשל עלות התשתיות ותחזוקתן" אומרת תמי זיתן, מנכ"ל משותף ב-IT Solution. "יישום ה- ERP בענן הוא תהליך מהיר וזול יותר מבחינת  ה- TCO(Total Cost of Ownership) באופן כללי" מסכימה עימה בשן. "שכן, הזמינות של המערכת בענן מבטלת את הצורך ברכישת שרתים, ציוד, רישיונות והתקנות."  "המעבר לענן חוסך גם באנשי System ואנשי תשתיות, חוסך בזמן הנדרש לשדרוג, נגישות לאפליקציה מכל מקום שהוא בעולם וחיסכון בהקמת חדר מחשב," מוסיף  עסיס, "ומעבר לכל אלה, מימוש של פתרונות ERP או CRM בענן יאפשרו לארגונים להתפנות ולהשקיע יותר משאבים בליבת הפעילות שלהם."

תמי זיתן

תמי זיתן

לדברי זיתן, "השימוש בענן מסייע לנו להתגבר על חיסרון מובנה בארגונים הישראלים והוא חיסרון הגודל – 99% מן הארגונים הישראלים מקוטלגים כארגוני SMB  וככאלה אינם יכולים להרשות לעצמם, מבחינה  כלכלית, להחזיק בידע ובמשאבים המתקדמים בעולם. אך ברגע שהם משתמשים במערכות מיחשוב במודל ענן –  לעולם ייהנו  מן התשתיות המתקדמות ביותר, הגיבוי הטוב, הזמין והמאובטח ביותר בשעה שהוא מנוהל על ידי ארגונים שזוהי מומחיותם. גם העמימות בדבר מקום האיחסון  של המידע, בחוות שרתים כלשהי ברחבי העולם, תורמת  לאבטחת המידע שכן, תוקפים פוטנציאלים אינם יודעים היכן המידע מאוחסן."

בנוסף, מסבירה בשן כי ERP בענן אף מתאפיין ביכולת אינטגרציה גבוהה עם מערכות אחרות הקיימות בארגון או עם מערכות ענן שהארגון יוסיף בעתיד כמו CRM או e-commerce. "מערכות אלה יאפשרו לארגון להעניק ללקוחות חווית לקוח אפקטיבית ויאפשרו נגישות טובה יותר למידע ולתהליכים, גם למפיצים העובדים עם הארגון." בשן מציינת גם את התועלת הנובעת לארגונים גלובליים עם פיזור של סניפים או חברות בנות. "מערכת ERP בענן תאפשר איחוד של כל התהליכים העסקיים תחת קורת גג אחת לרבות יכולת תמיכה מרחוק במשתמשים ובאפליקציה. יתרון משמעותי יבוא לידי ביטוי כאשר מדובר בחברת בת קטנה של מספר אנשים אך עם צורך עסקי ניכר באזורים גיאוגרפיים רחוקים. ה- ERP בענן יאפשר לחברת הבת להתמקד בביזנס ובפונקציונאליות העסקית ולא בתחזוקת המערכת והשדרוגים." גם זיתן מסכימה כי שימוש בתוכנה בענן יגביר את האחידות בשימוש בין ארגונים. "הענן יוביל את הארגונים לעבוד על בסיס פלטפורמה מבוקרת ועל בסיסה לפתח התאמות ספציפיות ללקוח, ושדרוגי גרסאות בעלויות נמוכות משמעותית מן המצב הרווח היום."

יכולת אפליקטיבית חדשנית רק באמצעות ERP בענן

 בשוק הישראלי יש עדיין לא מעט לקוחות המיישמים מערכות מיושנות כגון AS400, Baan, מוניטין ועוד. האם הייתם ממליצים להם להגר למערכת ERP חדשה? מה האתגרים הכרוכים במעבר כזה ומה התועלות?

"צ'רלס דארווין אמר 'לא החזקים ביותר שורדים, אלא אלו שיודעים להתאים עצמם למציאות החדשה'. לקוחות עם מערכות ERP מיושנות, למעשה גורמים נזק עסקי לעסק.  לכאורה, נראה שהם חוסכים כסף לארגון אך המערכות הישנות מושתתות על תוכנה מיושנת, לא ידידותית ובלתי גמישה וכך משאירה את הארגון מיושן מבחינת החומרה, אבל גם מבחינת התהליכים שהוא מקיים, מבלי יכולת לפרוץ קדימה ולהתפתח. שימוש במערכות IT מיושנות חוסם את המשתמשים ליהנות מארבעת הטכנולוגיות העכשוויות –  Mobile, Analytics, Social ו-  Cloud – המאפשרות את המהפכה הדיגיטלית שמציפה את הכלכלה העולמית. ארגון שמסרב להשתנות, עד מהרה ימצא את עצמו מחוץ למשחק" סבור עסיס.

"מעבר ל- ERP בענן יאפשר לארגונים גישה ליכולת אפליקטיבית חדשנית. עם ניסוח  והטמעת תשתית מסודרת של תהליכי ERP במערכת החדשה יוכל הארגון למנף גם את הערך העסקי המוסף שמניבים פתרונות משלימים כמו ה- CRM, e-commerce, mobile  וכו'. אלו יוכלו להתממשק ביתר קלות למערכת הענן החדשה" מוסיפה בשן.

"העידן הנוכחי מחייב ארגונים ליצור קישוריות ורצף בין המערכות הארגוניות השונות. מערכת ה- CRM בה משתמשים נציגי שירות כבר אינה מספיקה משום שנציג נדרש לא רק להקשיב לשאלות הלקוח אלא לתת מענה מיידי לצרכיו. ארגון שלא יצליח לעשות זאת יאבד את לקוחותיו" אומרת זיתן. "לדוגמא, הלקוח רוצה לדעת האם יש מלאי קיים, מה סטטוס ההזמנה שלו במחסני החברה, האם היא נשלחה ומתי תגיע אליו. הארגון רוצה לספק את הצורך עוד לפני שעלה ולהעביר את הצורך לתחילת שרשרת האספקה על מנת למלא את ה- Stream ולמקסם את המכירות. כדי להיות במקום הזה חייבים לשדרג את המערכות. בנוסף, בארגוני B2C אנו רואים כי המכירות עוברות למסחר אלקטרוני וגם באזור זה נדרשת התממשקות עם מערכות הליבה" אומרת זיתן.

 האם הפתרונות של  ה- ERP בענן זמינים כבר ללקוחות והארגונים?

"בעולם, מערכות ה- ERP המובילות כבר זמינות בענן, וישראל נמצאת קצת מאחור אבל בהחלט במסלול הנכון. ארגון שמעוניין ליישם מערכת כזאת צריך לבדוק מראש האם כל הרכיבים אותם הוא מתכוון ליישם, נמצאים וזמינים במערכת ה- ERP בענן. אין ספק כי בעוד זמן קצר שאלה זו בכלל לא תעמוד על הפרק ויחידות ה- IT יוכלו להתמקד בהובלת הביזנס לחדשנות, תוך התייחסות לנושאים כמו IoT ויישומי מובייל מתקדמים היות והתשתית לחדשנות תהיה כבר קיימת" אומרת בשן.

Hadas Bashan

הדס בשן

הלקוח הוא המלך ומיקרוסופט יודעת איך לתת לו ערך 

 הלקוח החדש הוא לקוח מתוחכם, שנמצא בכל ערוצי המידע במקביל – רשתות חברתיות, טלפון חכם, אינטרנט ועוד. מחקרים מראים כי כ- 60% מתהליך הרכישה מתרחש עוד בטרם הגיע הלקוח לחנות הפיזית כלומר 60% מהזמן הלקוח עסוק בהשוואה בין מוצרים ובין ספקים, בקריאת חוות דעת וכו', ורק בסוף התהליך הוא בשל לרכישה עצמה. ספקי מערכות IT ומיישמים חייבים לקחת את הנתון הזה בחשבון.

כך, בשנה האחרונה רכשה מיקרוסופט שורה של חברות וכלים, כגון: Marketing Pilot המאפשר ניהול ואוטומציה של תהליכי שיווק, Netbreez המאפשר מעקב ובקרה אחר ערוצי מדיה חברתית

(Social Listening), Parature לניהול מוקדי שירות, ADXStudio המאפשרת Web Customer Experience ועוד. מה שהוביל את מיקרוסופט ברכישות אלה הוא שיפור הצעת הערך שלה סביב מערכת Dynamics CRM.

לאן הולך שוק ה- CRM  העולמי בשנים הקרובות? האם מיקרוסופט תמשיך ותחזק את מעמדה כמובילת השוק בישראל?

"להערכתי שוק ה- CRM ילך ויעמיק את אחיזתו אצל הלקוח." אומרת זיתן, "המערכות היום משלבות בין Best of Suite ל- Best of Breed – הכוונה היא שלקוח יוכל לקבל מענה  מחברה כמו מיקרוסופט, מקצה לקצה, עבור מכלול הפעילויות שלו ובאמצעות כלים אלה יוכל למנף את התהליכים העסקיים. הכלים המובילים שמיקרוסופט רכשה לאחרונה, מתמקדים בנישות ספציפיות ומסייעים בבניית מענה כולל, תקשורת רב-ערוצית עם הלקוחות, העובדים, השותפים וכו'. אין ספק שמיקרוסופט תמשיך ותחזק את מעמדה בשוק הישראלי, כי הלקוחות מתחילים להבין את הצורך ומתחילים ליישם פתרונות כוללים."

 "ארגונים היום חייבים להכיר את המסע שהלקוח עושה – Customer Journey" מסביר עסיס, "מערכות ה- CRM החדשות בשילוב עם מרכיבים חיוניים, כגון: Social Listening, Dynamics Marketing ומערכות ניהול ידע כמו Parature, מקנות לארגון סט כלים להיכרות עם המסע של הלקוח, מעקב אחריו  בכל הערוצים, והחשוב מכל – מתן הצעת הערך הטובה והרלוונטית ביותר ללקוח, בזמן המתאים ביותר."

 

"על רקע זה, אין ספק שארגונים אשר לפני 10, 15 שנה יישמו מערכות CRM, כגון: Peoplesoft Siebel או  SAP מגיעים היום למסקנה כי מערכות אלו, לא רק שמחייבות תחזוקה יקרה, אלא הן מקפיאות את הארגון ואינן מאפשרות לו ליהנות מן החידושים האחרונים בשוק. מיקרוסופט השכילה להבין שלא די במערכת Dynamic CRM המסורתית, אלא יש להשתמש בסט כלים משלימים אשר יחד מאפשרים לארגון לקבל תמונה טובה יותר על הלקוח, ולנהל את 'המסע של הלקוח' בצורה הטובה ביותר – דבר שבסופו של דבר משפיע על התוצאה העסקית של הארגון ועל הגדלת רווחיותו" מוסיף עסיס.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.