<
יום ראשון , נובמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > איט איז ביז

איט איז ביז

 מאת: אלי טנא

 הקדמה:

תקופות קשות עוברות על ענף המחשבים בכלל והניידים בפרט. השחקנים שנשענו על שוק זה בכלל ועל הניידים התקניים בפרט סובלים במיוחד.

על רקע התפתחויות אלה, לנובו הסינית, המנסה להיות 'שחקן גלובאלי' משמעותי הן בתחום המסורחי של מחשבים ניידים ונייחים והן בתחום קטגוריית השרתים חווה אתגר עסקי מהותי – הן בקטגוריות המסותריות שלה – והן בקטגוריות חדשות אותן היא מנסה לפתח כמנועי צמיחה עתידיים אפשריים. המדור מלמד לא מעט על המאבקים האלה…

שוק הניידים ממשיך לצלול

אלי טנא

אלי טנא

כל התחזיות מלמדות ששוק המחשבים הניידים ימשיך להתכווץ (ואפילו יותר מתחזיות קודמות) בכ-7.3% נוספים, לסך שנתי כולל של פחות מ-150 מיליון יחידות לשנת 2016.

גם ההכרזות החדשות של 'חלונות 10' לא מצליחות לעורר את השוק המדשדש (אבל זו כבר חדשה ישנה).

כך, בשוק מדמם, אשר ככל הנראה סובל מתחרות חריפה ורווחיות ירודה, מתנהלת תחרות עזה בין לנובו הסינית, המובילה את השוק בשנים האחרונות, לבין HP  על ההובלה – ועל פי התחזיות, צפויה זו האמריקאית (שבעת מהלומות בשנים האחרונות) לעקוף את לנובו, האוחזת בכ-21% משוק הניידים, לפחות באופן זמני, בחציון השני של 2016.

גם אפל, הנחבטת 'מכל הכיוונים' (ובעיקר, בינתיים, בתחום המרכזי שלה – טלפוניה) צפויה לשפר את תוצאותיה הירודות (מאוד) בחציון השני של 2016 לאחר הידרדות משמעותית במחצית הראשונה במשלוחי ה'מק-בוקים' שלה.

על הדימום העמוק של שוק הניידים מעידים המהלכים המתוכננים (בבהילות) של מובילת השוק – לנובו, אשר כאמור אוחזת ב-21% מסך השוק ויותר מ-37% מהשוק הסיני ('מנוע הצמיחה של העולם'), מפעילה בימים אלה תכנית מאוד אגרסיבית להתיעלות וצמצום הוצאות (היעד – צמצום הוצאות ב-1.35 מיליארד דולר תוך פיטורי 3200 עובדים) כל אלה מעידים כאלף עדים על צבע הארגמן העמוק של אוקיאנוס המחשבים הניידים….

לנובו מבצעת פניית פרסה

אחרי שהעבירה חלק ניכר מייצור רכיבי המוצרים שלה לסין 'הגדולה', הן בשל היותה מהחברות המובילות בה ('לוקאל פטריוטיות')  והן בשל הניסיון לחסוך בעלויות הייצור, מבצעת לנובו תפנית פרסה – ומחזירה את ייצור לטאייוואן, כאשר ברקע הדברים, גם אם לא נאמר מפורשות – עלויות גדולות מאוד של הייצור בסין אשר גם מדגים את הקלישאה "קונים בזול. משלמים ביוקר" – בהודעה על החזרת הייצור לטאייוואן נאמר "היצרנים הסיניים התגלו כפחות תחרותיים בכל הקשור לאיכות הרכיבים". והמבין יבין…

כשבוחנים את החדשות על רקע עובדות הרקע לפיהן 80% מהכנסות לנובו נובעות משוק המחשבים בכלל והניידים בפרט מצטיירת תמונה של תקופה לא קלה לענק הסיני.

lenovo-z70-17-inch-photo-editing-laptop-e1464758210268לנובו: פחות הכנסות. יותר רווח

ההכנסות של לנובו ברבעון השני של 2016 ירדו ב-6% לעומת שנה שעברה והגיעו ל10.1 מיליארד דולר (לרבעון). הרווח הנקי לעומת זאת עלה – והגיע ל-173 מיליון דולר (גידול של 64% לעומת הרבעון המקביל אשתקד).ההתמקדות על התוצאות הפיננסיות (בינינו, 173 מיליון על מחזור של 10 מיליארד זה 'משחק מספרים' – בדיוק כמו התוצאות שנה קודם לכן – רווח נקי של 105 מיליון דולר על מחזור דומה) מצטרפת לידיעות המשלימות על ההתכווצות של שוק המחשבים – ומלמד על תקופה מאתגרת לחברה הסינית שלא תוכל לממש יותר את מדיניות ה"תעסוקה מרבית" המאפיינת את הכלכלה הסינית המסורתית. על פי הנתונים, יותר מ-70% מהכנסות החברה נובעות ממשלוחי המחשבים בכלל והניידים & טבלטים בפרט.

אי-קומרס צרכני בסין

שוק המסחר הצרכני המקוון בסין (פנימי) צמח ברבעון האחרון ב-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך של כ-100 מיליארד דולר. השוק נשלט על ידי 2 שחקנים גדולים – טי-מול וג'יי די (עד לאחרונה "360 ביי") השולטים יחדיו בכ-84% מהשוק. טי-מול, השולטת בכ-57% מהשוק היא אחד המותגים שמאחוריהם 'מסתתרת' עלי-בבא. אלא מה….המספרים וקצב הגידול מלמדים שאנחנו רחוקים מבשלות בשוק הסיני העצום.

שוק הסמרטפונים הסיני. יותר אבל פחות…

הרבעון השני של 2016 הצטיין בגידול דו-ספרתי לא מהותי (14.9% יחסית לשנה קודמת), וצמיחה מזערית של כ-2.9% לעומת רבעון ראשון שנה זו – לסך כולל של 149 מיליון מכשירים לרבעון.

הנפגעות העיקריות בשוק שצמיחתו מואטת הן סמסונג ואפל – ובעיקר הדגמים היקרים שלהן (מה שמכונה 'high-end'). ברבעון זה – ולו כדי לשמור על צמיחה – התמקדו מרבית השחקנים בדגמי 'כניסה' – הדגמים הזולים יותר והנגישים יותר לצרכנים הרגילים. הסינים, כמו כל קהל צרכנים "פטריוטי" שומרים אמונים לשחקנים המקומיים – ראשונה בשוק הסיני (שוב) – וואווי עם נתח שוק של כ-14% מהשוק (כ-21 מיליון יחידות) – וזו אולי הסיבה שהנוכחות שלה בשווקים אחרים, כמו גם בשוק הישראלי, היא נמוכה ביותר – הם עסוקים בלספק צרכים של השוק המקומי שלהם….שניה, במרחק לא גדול, אופו (12.7%), ויווו (12.7%) ושייומי (10.4%). אבל, כך על פי 'דיגיטיימס' – המצב הרבה פחות טוב ממה שמשקפים הנתונים – שכן, על פי חברת המחקר – חלק ניכר מהצמיחה הוא בעקבות "סתימת המלאים" שביצעו היצרנים הסיניין מול צינורות ההפצה – ולהערכת עורכי המחקר, את התוצאות נראה כבר ברבעון הרביעי של 2016 בו "המחסנים המלאים" ידברו והמכירות "החדשות" יצנחו ככל הנראה.

ההודים. יותר – אבל לא משהו….

השוק ההודי, השני בגודלו (במונחי אוכלוסין) צמח ברבעון השני של 2016 ב-17% לעומת הרבעון הראשון – אך רק ב-3.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אבל כשבוחנים את המספרים המוחלטים רואים עד כמה הוק ההודי 'עני' יותר מזה הסיני. ברבעון השני נמכרו 27.5 מיליון יחידות בלבד (לעומת 149 מיליון בסין), כאשר יחס האוכלוסין המספרי בין ש 2 השווקים הוא 1:1.5 בלבד. מסתבר, ש'מדד הסמרטפונים' מלמד רבות על המצב הסוציו-אקונומי של חברה וכלכלה, ובמבחן הזה להודים יש עוד דרך ארוכה לעשות עד שהעושר האפשרי של המדינה הגדולה הזו יחלחל לשכבות רחבות יחסית…ההודים, כך מסתבר אוהבים מאוד את היצרנים הסיניים (!) ואלה צמחו בשיעור של 75% ברבעון זה. באופן מפתיע, הסמרטפונים של לנובו (שאינה מהגדולות בקטגוריה בשוק הסיני) מובילים את השוק ההודי (עם יותר ממיליון יחידות). הינה לנו עוד מקרה של חשיבות צינורות ההפצה והשיווק למיצוב שחקנים בשווקי יעד…מסתבר, שהשחקן המרכזי בשוק ההודי הוא המחיר – ומרבית הסמרטפונים הנמכרים הם אלה המוגדרים "פחות מ-150$" – הצהרה שמדירה שחקנים ודגמים רבים מהמשחק…

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.