יום ראשון , מאי 21 2017
מבזקים
דף הבית > נושאים בכותרות > IoT > חכמת הדברים

חכמת הדברים

האינטרנט של הדברים הוא לא עוד באזז, הוא כבר כאן. מקבלי ההחלטות בארגון נדרשים להיערך אליו לא רק ברמה הטכנולוגית – אלא בראש ובראשונה בהיבט השינוי התפיסתי ובניית המוכנות לשינוי המודלים והתהליכים העסקיים בארגון".

ד"ר יעל דובינסקי,  מנהלת תחוםIoT  ב-NESS בראיון על "חכמת הדברים" בחיבור לחכמת העסקים.

מהו IoT על פי הגדרתך ובמה הוא שונה מתהליכים עסקיים דיגטליים שמתרחשים היום?

ד"ר יעל דובינסקי, NESS

ד"ר יעל דובינסקי, NESS

האינטרנט של הדברים IoT מאפשר לנו לקבל מידע בזמן אמת מ'דברים' רבים המחוברים לאינטרנט , לייצר תובנות, ולהשפיע בזמן אמת על המצב המתהווה. ה IoT יגרום לשינוי משמעותי של דרך החיים שלנו. השינוי הוא שינוי חשיבתי, טכנולוגי, תרבותי, חברתי. סוגים חדשים של מוצרים ושירותים יופיעו, מקצועות ישתנו באופן הביצוע ובמהות שלהם, והדרך בה אנו מבצעים פעולות בסיסיות תשתנה אף היא.

דר' דובינסקי מוסיפה, "אנו צופים תהליכים בהם כמות הדברים המקוונים תתעצם, טכנולוגיות התקשורת ואבטחת המידע ישתפרו, והרגולציות והמודלים העסקיים יותאמו לעולם ה IoT. דוגמא בה אנו משתמשים היא דוגמת ה'קפה לדרך'. כאשר אתם יוצאים מבית הקפה עם ה'קפה לדרך', אתם וגם בית הקפה חושבים כיום שהעיסקה הסתיימה. בעולם ה IoT אנו טוענים שהיא רק התחילה – מעניין אותנו לאן הלכתם עם הקפה, כמה שתיתם ממנו, איפה זרקתם אותו, וזו רק ההתחלה." "את ההגדרה ל-IoT  ניתן לחלק לשלושה היבטים שמבדלים את התחום מעולם הדיגיטל ותהלכיים עסקיים אחרים שאנו פוגשים כבר היום", אמרה ד"ר דובינסקי, "ההיבטים הם – ההקשר (Context), הסינרגיה של מקורות המידע, והיכולת לקבל החלטות בזמן אמת".

 אשמח שתסבירי על השלושת ההבטים הללו ומשמעותם

ההיבט הראשון הוא ההקשר (Context) – שימוש בסנסורים צריך להיות במידה הנכונה כדי להבין את ההקשר. למשל, המלצות לספורטאים שרצים בעיר החכמה בה הזיהום גבוה ברגע נתון תהיינה שונות מההמלצות לכאלו שרצים במקום סטרילי. ככל שהמידע מהסנסורים יספק הקשר מדויק יותר, הפיתרון הינו יותר IoT.

ההיבט השני הוא הסינרגיה בתוך תעשייה מסויימת ובין תעשיות שונות – לדוגמא, במקרה של משאף  לאינטרנט מעורבים כל הגופים הרפואיים כדי לתת לחולים את השירות; סינרגיה גדולה יותר תתקיים אם יתבצע חיבור לעיר החכמה בה מפוזרים מוניטורים לאיכות האוויר או חיבור לכוחות ההצלה, או אפילו חיבור להיבט הפיננסי של הביטוח הרפואי – באופן שיאפשר מידע רב תחומי לפיתרון IoT. ההיבט השלישי הוא קבלת החלטה בזמן אמת וזהו ההיבט העיקרי שמבדיל בין פיתרון IoT לכזה שאינו IoT. אם לא עשינו כל פעולה בזמן אמת בעקבות המידע שהצטבר, אנו נמצאים עדיין בסוג הפתרונות המסורתי של בחינת מידע שבועי, חודשי, תקופתי ופעולה בהתאם. פתרון IoT הוא כזה שמזהה דפוסים, אנומליות, מחשב אנליטיקות מנבאות, מונעות, ומנסה לתת את ההמלצה הטובה ביותר בזמן אמת. לדוגמא, אם רמת הזיהום גבוהה, המשאף יתריע והיישום יציע פתרונות שונים ומינון מונע.

 ומה התפקיד של NESS בעולם ה-IoT

"נס, מעורבת בפרויקטים של IoT, במספר מגזרים ולמטרות ארגוניות שונות, מפעילות במגזר הרפואי, דרך פרויקטים בעולם הצריכה והפיננסים, וגם בפיתוח מוצרים חדשים לעולם ה IoT". לדבריה, "אנו מציעים פתרונות IoT אינטגרטיביים מרמת החומרה ועד הממשקים למשתמשים, עם היכולת לרכז את המידע בענן ולספק אנליטיקות ייעודיות. למעשה, יצרנו HUB עיסקי אשר מהווה מקום חיבור לספקים, שותפים ומומחי ידע מכלל המרכיבים בעולם ה-IoT. מרכז זה מעניק את כלל הידע הנדרש לטובת מתן מענה לאינטגרציה מקצה לקצה עבור פרויקטים בעולם ה- IoT."

 ומה השירותים שאתם מציעים לארגונים תחת ה-IoT HUB?

"אנו מציעים, פתרונות IoT מלאים תוך שילוב יכולות ומערכות מקצה לקצה, מרמת ה"דברים המדברים" דרך ניהול המידע והאנליטיקות ועד ממשקי המשתמש. הדגש שלנו הוא מתן שירות מידע ואנליטיקות לפרויקטים אלו". "בנוסף, אנחנו נותנים ייעוץ, הדרכה, ושירותי פיתוח מוצרים לארגונים שעוסקים כיום בשינוי המוצרים שלהם כך שיותר יתאימו טכנולוגית ועיסקית לעולם ה IoT. חלק מהמוצרים לא הייתה בהם כלל לוגיקה, ובעצם הכנסת הלוגיקה השתנתה המהות של המוצר ותהליך השימוש בו. מוצרים אחרים לא שמרו או לא השתמשו בכל המידע שהצטבר למטרות אנליטיקה, והשינוי באופן השימוש במידע השפיע על המיצוב העיסקי של הארגון.לסיכום, "אימוץ נכון של תהליכי IoT מאפשר למקבלי החלטות בכל רובד ארגוני יכולת קבלת החלטות חכמה, מהירה ונכונה יותר ומעניק לכל ארגון 'קפיצת מדרגה' במתן הערך הן בתהליכים פנים ארגונים וכמובן בתהליכים עסקים אל מול לקוחותיהם".

 

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.