יום חמישי , ספטמבר 21 2017
מבזקים
דף הבית > נושאים בכותרות > IoT > Freescale: מורי הדרך לפתרונות Internet of Things

Freescale: מורי הדרך לפתרונות Internet of Things

shmuel

שמואל ברקן, מנכ"ל משותף Freescale ישראל

מנוע הצמיחה של תעשיית החומרה בעשור הקרוב כבר קיבל שם קליט, 'האינטרנט של הדברים, Internet of Things, למרות שעדיין אין הסכמה על תקן אחיד בין היצרנים ברשת האינטרנט הזו ובאיזו צורה יבואו לידי ביטוי תהליכי ייעול גלובליים מחיבור 50 וגם 100 מיליארד התקנים "חכמים" לרשת.
IoT, בניגוד לרשת האינטרנט הישנה והטובה שמחברת בין אנשים ומספקת גישה לתכנים משמעותיים למשתמשים שמודעים למה שהם מחפשים, נועד לחבר כמעט כל דבר לפלטפורמת תקשורת אוטונומית, כזאת שלא דורשת פעולה מכוונת של משתמש אנושי, כדי לאפשר אינטראקציה מרחוק עם התקנים אחרים. לכאורה, כל מה שנדרש בנקודת הקצה הוא מעבד יחסית פשוט, שמסוגל מצד אחד לנהל תקשורת IP מול כל העולם (להיות "שרת Web" משובץ בחומרה), ומצד שני לנטר/לבקר/לפקד ולדווח על מצבם של אבזרים היקפיים בסביבתו הקרובה. אבזרי הקלט מותאמים מדרך הטבע לסוג היישום – חיישני טמפרטורה לבקרת אקלים, רגשי תזוזה למערכות מכניות, גלאים אופטיים או כימיים למגוון יישומים של בקרה תעשייתית או מכשור רפואי, ושילובים שלהם כצורך העניין. בצד הפלט הבקר אמור לספק פקודות דיגיטליות או מתחי ייחוס אנלוגיים כדי להפעיל מנועים, מערכות איתות ומפעילים (Actuators) אלקטרו-מכניים אחרים.

פריצת דרך בשתי חזיתות

לכאורה מדובר באחת הדיסציפלינות הוותיקות ביותר בעולם האלקטרוניקה – שליטה ובקרה במערכות אלקטרו-מכניות בעולם האמיתי – שנוספה לה יכולת התחברות לאינטרנט כדי לאפשר תקשורת לא רק מול קונסולת הפעלה מקומית, אלא עם כל התקן אחר, בכל מקום בעולם, שמסוגל גם הוא לאינטראקציה מקוונת. אבל זו ראייה שמפספסת את העיקר במודל IoT. "הטכנולוגיה החדשה מאפשרת פריצת דרך בשתי חזיתות קריטיות", אומר שמואל ברקן, מנכ"ל משותף Freescale  ישראל. "מצד אחד, מיניאטוריזציה של שבבי סיליקון וטכנולוגיות ננו-מכניקה מאפשרות לבנות מערכת שליטה ובקרה מודולרית על שבב יחיד, שיעלה דולרים ספורים, יתפוס נפח אפסי במוצר הסופי ויזדקק למעט מאוד הספק חשמלי. ומצד שני טכנולוגיות "רשת מוגדרת תוכנה", SDN, מאפשרות אינטגרציה רוחבית, בין רכיבי IoT מפוזרים גלובלית, בלי צורך בעיצוב תצורת רשת בידי אדם. התוכנות שיוצרות פלטפורמת תקשורת יודעות גם לזהות צמתים רלוונטיים אד-הוק, באופן "ספונטני", וליצור יחסי שליטה ובקרה בהתאם לפונקציונליות הדרושה ליישום. לדוגמה, מכונת כביסה המצוידת ברכיב IoT לא רק יודעת לבצע תוכנית כביסה מתוכנתת מראש, אלא גם יודעת להתחבר לאתר שירות הלקוחות כדי לדווח על בעיה ולנהל את תהליך התיקון עד סופו. מימוש יכולת זו דורש יותר מהוספת רוטינת חיוג פשוטה לתוכנה הצרובה על ההתקן. כי באתר השירות ההתקן יצטרך לפתוח כרטיס תקלה, לדווח נתונים דיאגנוסטיים לפי דרישת שירות הלקוחות ולספק פרטים מסחריים (אחריות, שם וכתובת וכו'), לתאם זמנים מול הלקוח ואולי גם לנסות תיקון עצמי לפי הנחיות השרת. הנתונים הדרושים להשלמת כל התהליך מפוזרים, בדרך כלל, בצמתים שונים של רשת IoT ונדרשת אינטליגנציה מסוג מיוחד כדי לתפקד כ"מזכירה" עצמאית, שמסוגלת לבצע את כל התיאומים הנ"ל. מצד שני, אין הרבה יצרני סיליקון בעלי הידע והטכנולוגיה הדרושים לאינטגרציה המתקדמת של התקן IoT ושילובם בכל הצמתים השונים של רשת ה-IoT. נדרשת טכנולוגיה ואינטגרציה של סנסורים, מעבדי DSP, מעבדי CPU, מעבדי תקשורת, ממירי DAC ו-ADC מהירים, מקלטים-משדרים לתקשורת קווית ואלחוטית, ספקי כוח ומחוללי פולסים, בכדי לממש את הפתרון בצורה כלכלית המותאמת ליצור המוני. Freescale היא הגדולה והמנוסה בתחום ההתמחות הזה ולכן הפכנו, באופן טבעי, לצומת המרכזי של ה-IoT בישראל".

מרכז המצויינות בנושא התקשורת

חברת Freescale העולמית נוצרה כאשר מוטורולה החליטה להפריד את חטיבת המוליכים למחצה מעסקי הקשר והסלולר. מרכז המו"פ הגדול של מוטורולה ישראל הפך כך לנכס ליבה של Freescale, אתר בו מפותחות טכנולוגיות חוד החנית בדגש על מעבדי תקשורת לרשתות אלחוטיות וקוויות. "האחריות שלנו ביחס ליעדי החברה העולמית היא כפולה", אומר שמואל ברקן. "מצד אחד אנו מהווים את מרכז המצוינות המובהק של הארגון בנושאי תקשורת. זה נובע הן מהידע שנצבר עוד כשהיינו חטיבה של מוטורולה והן מהמומחיות שהתפתחה בישראל בנושאי אבטחת רשתות. היום אי אפשר להפריד בין תקשורת לאבטחה, כך שבמרכז הפיתוח בישראל נוצר בסיס ידע המשרת את כל מיזמי Freescale בעולם ה-IoT. ומצד שני, Freescale  ישראל היא ראש גשר של Freescale העולמית לתעשיית ההי-טק הישראלית, שכידוע מאתגרת את התעשייה העולמית ברעיונות מהפכניים, טכנולוגיות קיצוניות ודינמיקה תוססת. במגע שלנו עם לקוחות ישראליים אנו נחשפים לרעיונות שיהיו המגמה הרווחת בשוק בעוד שנתיים-שלוש ובזכות המשוב מישראל יכולה החברה העולמית לתכנן את מפת הדרכים הטכנולוגית שלה טוב יותר ולשמור על מעמדה כמובילת התעשייה. מאידך, הלקוחות הישראליים מקבלים דרכנו תקשורת ישירה מול מעבדות הפיתוח האחרות של Freescale, למשל לצורך אינטגרציה של סנסורים מיוחדים או דרישות I/O  לא רגילות – כמו גם גישה לגורמי שיווק והפצה, שיכולים לעזור לסטארט-אפ הישראלי לחדור לשוק העולמי".

הצלחות בקנה מידה עולמי

שיתוף פעולה בין Freescale לכמה חברות הזנק ישראליות כבר אחראי למספר הצלחות בקנה מידה עולמי. "בניגוד לחברות אחרות, שמספקות רק פתרונות נקודתיים ומשאירות את האינטגרציה ללקוח, Freescale היא חברת IoT מקצה לקצה", אומר שמואל ברקן. "גם מי שלא ימצא בסל המוצרים שלנו את הפתרון שנבנה כביכול בדיוק לצרכיו, יוכל למצוא את כל הטכנולוגיות, הניסיון המעשי והנכונות לעזור באינטגרציה "תפורה לפי מידה". הנהלת Freescale נמצאת בקשר אינטימי עם קהילת המפתחים בישראל ומספקת ברצון כלים אפקטיביים למימוש רעיונות חדשניים. יש לנו מעבדת התנסות בה אפשר לבדוק בפועל תכנים, להתייעץ עם מומחים, להריץ חלופות, לנתח היתכנות ולקבל מידע אודות מוצרים עתידיים. אנו מנהלים מפגשי קהילה בתחום ה-IoT (Israel IoT Community), כנסים מקצועיים-לימודיים בהשתתפות מומחים מחו"ל וקשרים עם קהילות משתמשים אחרות בכל העולם. מאחר ו-Freescale לעולם לא תכנס למצב של תחרות מול לקוח שלה, היא נחשבת ליועץ אחראי ונאמן הן מבחינה טכנית-ייצורית והן מבחינה עסקית-שיווקית. זו פונקציה חשובה ביותר לחברות סטארט-אפ, שעוד לא מקבלות משוב מלקוחות סופיים ועליהן להתייעץ עם "מבוגר אחראי" שגם מבין בטכנולוגיה ובייצור וגם צבר ניסיון עולמי בפיתוח עסקי. זה הרציונל האופרטיבי שלנו ומאות הלקוחות הישראליים מהווים עדות חיה לתקפותו".

תמצאו אותנו בכל כלי רכב חדיש

ל-Freescale עניין מיוחד בתחום האלקטרוניקה לרכב, מגזר ה-Automotive. "בממוצע עולמי, כל רכב חדש יוצא לכביש עם רכיבי אוטומטיב מתוצרת Freescale, בערך של עשרות דולרים,"  אומר שמואל ברקן. "מבחינתנו, שוק האוטומוטיב הוא המעבדה הטובה ביותר ל-IoT. לפני שאתם מנסים לפתור בעיות ברשת הגלובלית, כדאי לנסות את כוחכם ברשת של מכונית. רכבי יוקרה בימינו מתחרים זה בזה בעושר האבזרים וביכולות שנגזרות מבקרה דיגיטלית, החל בכוונון המראות וכלה בחניה אוטומטית. ברוב המקרים, הפונקציונליות הנדרשת מסופקת על ידי רכיבי Freescale. הטכנולוגיות שמפותחות על מנת לאפשר שליטה ובקרה במכונית, לפקד בתנאי הסביבה הקשים של תא המנוע ולעמוד בדרישה לאמינות "אל כשל", הן אלה שיאפשרו פיתוחי IoT נועזים. להטמיע מעבדים במוצרים שיכולים לפעול בכל מקום, לא רק במשרד או ב- Data Center, ולעבוד שנים בלי לסכן לרגע את המערכת בה הם משובצים. רק ל-Freescale יש את הידע לייצר רכיבים כאלה, בכמויות של יצור המוני ובמחירים של שוק צרכני. אם הדרך שלכם ל-IoT עוברת בנתיב הזה, אנו ב-Freescale ישראל נשמח להיות מורי דרך ושותפים עסקיים".

אודות יהודה אלידע

עורך ראשי. במהלך חצי יובל השנים האחרונות ביסס יהודה אלידע את מעמדו המוביל בין העורכים והפרשנים של טכנולוגיות מידע בישראל, הודות לרקע מדעי (MSc בפיזיקה ממכון ויצמן), ניסיון ניהולי (15 שנה בשיווק וניהול חברות בישראל ובחו"ל), גישה אנליטית ומחויבות לעיתונאות אחראית. יהודה אלידע ייסד, ניהל וערך את המהדורה הישראלית של PC Magazine ואת NET Magazine וב-12 השנים האחרונות הוא העורך הראשי של IT מגזין, מוסף המחשבים של גלובס, בנוסף לאחריותו על התכנים המקצועיים של פורטל IT News.