יום שני , יוני 26 2017
מבזקים
דף הבית > נושאים בכותרות > בית חכם > בית חכם מתחיל במערכת נעילה חכמה

בית חכם מתחיל במערכת נעילה חכמה

המושג "הבית החכם" אינו חדש. כבר 20 שנה שבעולם הטכנולוגי מתלהבים מהמודל של בית שמתנהל במידה רבה בצורה אוטומטית, תחת בקרת תוכנה שלומדת את אורח חיי הדיירים

תומס שולץ

תומס שולץ

ויודעת לבצע עבורם לפחות חלק מפעולות השגרה ללא צורך בתשומת לב או בפיקוד ידני על מתקני הבית, כמו תאורה, חימום מים ומיזוג אוויר, מערכות בידור ביתי ואמצעי אבטחה והגנת רכוש. למרות שאי אפשר לומר שמדובר בטכנולוגיה "אוונגרדית" – רוב הפתרונות מבוססים על רכיבי חומרה קיימים ועל פונקציות תוכנה שלא מאתגרות את הסטארט-אפיסט הממוצע – החדירה של מתקני בית חכם לבית המשפחה הממוצעת רחוקה מלמצות את הפוטנציאל לשיפור משמעותי באיכות החיים. לרבים, הבית החכם מצטייר כרעיון שהקדים את זמנו – על אף שבית המשפחה המודרנית מלא וגדוש בטכנולוגיה מתקדמת. אולי משום שרבים מהפרשנים ומובילי הדעה במדיה הכללית יוצרים קשר חזק מדי בין המילים "חכם" ו"אינטגרטיבי".

מתחילים בקטן וגומרים רחוק

אנשים נרתעים מכניסה לפרויקט בית חכם משום שזה נראה להם יומרני מדי. "הבית החכם לא מגיע, בדרך כלל, כפלטפורמה כוללנית בתוכה משובצות מערכות חכמות למימוש כל פונקציה אפשרית", אומר תומס שולץ מנהל שיווק ותקשורת בתחום פתרונות גישה דיגיטליים, בחטיבת EMEA של תאגיד Assa Abloy  השוודי. "בדרך כלל התהליך הוא הפוך. משתמשים שהתחילו בהתקנת מערכת אחת, למשל אבטחה חכמה או ניהול צריכת האנרגיה בבית, ממשיכים להוסיף עוד ועוד פתרונות חכמים לפונקציות  ביתיות אחרות, לפי הצורך והחשיפה ליתרונות המודל, והבית החכם שלהם נוצר מחיבור פיזי ואינטגרציה של תוכנות השליטה והבקרה השונות. נקודת הכניסה המומלצת וגם הפופולרית ביותר היא דלת הכניסה לבית. הפיכת הדלת לדלת חכמה, באמצעות מנגונון נעילה מתוכם, היא אבן היסוד לכל מבנה העל של מערכות חכמות משולבות. וגם ברור למה. דלת הכניסה היא האבזר הביתי שנמצא בשימוש לא פוסק, על ידי כל בני הבית ואורחיהם, ובה נפגשים הווקטורים של נוחות, ביטחון, נגישות ובקרת אקלים – כל הסיבות מדוע למנגנון הנעילה החכם בדלת חשיבות רבה. המנעול החכם הוא הגרעין ממנו יתפתח העץ הגדול הזה".

תומס שולץ הגיע לישראל כדי לפגוש את הנהלת, עובדי ולקוחות מולטילוק. כחלק מהתאגיד העולמי Assa Abloy, מובילה מולטילוק בישראל את מהפכת מערכות הנעילה החכמות. התאגיד הרב-לאומי, שבבעלותו רבים מהמותגים הגלובליים הידועים בתחום הנעילה, כמו Mul-T-Lock, Yale, Tesa, Keso, Vachette ועוד, רואה במולטילוק חברה מובילה בתחום הפיתוח של מערכות נעילה חכמות  הודות ליכולת המוכחת של הישראלים למצוא פתרונות מקוריים וחדשניים. "אם ניקח לדוגמה את מערכת הנעילה החדשה ENTR, שפותחה בישראל ומיוצרת במפעל המודרני ביבנה, נראה שילוב יוצא דופן של פתרון אוניברסלי עם התאמות ישראליות", אומר תומס שולץ. "מערכת ENTR מותקנת על הדלת הקיימת, פשוט על ידי החלפת הצילינדר הישן, ללא צורך בחיווט חשמל או בחיבור לרשת החשמל הביתית. אלה מאפיינים שעושים אותה לפתרון שווה לכל נפש, קל להתקנה על כל דלת ובלתי תלוי בקיומן של מערכות אחרות – מאפיינים אטרקטיביים למיליוני לקוחות בכל העולם. המערכת מותאמת גם למשתמשים שומרי שבת, על ידי ניתוק המערכות החשמליות ושימוש במפתח מכאני. מאפיין נוסף של %d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%9e%d7%95%d7%9c%d7%98%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%a7המערכת הוא האפשרות להפעיל את המערכת גם באמצעות מערכת ביומטרית, קודן או באמצעות אפליקציית סמארטפון, שמאפשרת לכל מורשה, בני בית או מורשים אחרים, להיכנס לבית באמצעות מפתח דיגיטלי, ללא צורך במפתח מכאני, או אמצעי פתיחה אחרים, ומבלי הצורך לזכור אם נעלת את הדלת או לא, בעת היציאה". (5 אופציות לבחירת המשתמש, שמגיעות עם המוצר).

לחשוב מחוץ לצילינדר

לפי נתוני פורום חברות האבטחה IFSEC Global, שוק הבית החכם העולמי גדל בקצב של 17 אחוז משנה לשנה (הכפלה כל 4 שנים) ויגיע לכמעט 60 מיליארד דולר ב-2020. מבין הנושאים שחשובים לקונים, אבטחה תופסת מקום ראשון עבור 90 אחוז מהם לפחות ולכן זו הפונקציה הראשונה שהם מחפשים בבית החכם. מרבית הנשאלים ראו בנעילה החכמה יתרון על פני השיטות המכאניות המסורתיות, מסיבות רבות: ילדים לא מאבדים את המפתחות, אפשר לתת למשתמש אקראי קוד אישי לזמן מוגבל בו יש לו הרשאה להיכנס לבית, אפשר לתכנת קוד חד-פעמי לאורחים ולהשתמש בקורא טביעת אצבע עבור בני הבית, אפשר לקבל חיווי בסמארטפון על מצב הדלת והתראות על כניסה ויציאה, וכמובן אפשר לחבר (אלחוטית) את מנגנון הנעילה או את הדלת למערכת אזעקה או לניטור וידיאו. "אבל כדאי לזכור שגם נעילה דיגיטלית מפעילה בסופו של דבר בריחים מכאניים וחוזק האבטחה הוא כחוזק המנגנון המכאני", אומר תומס שולץ. "המוניטין של מולטילוק בתחום הנעילה המכאנית הינו מן המפורסמות. מולטילוק הינה חברה מובילה בעולם  מזה 40 שנה בתחום מוצרי הנעילה. עם 20,000 מרכזי שירות ב-70 מדינות, מולטילוק מתברגת היטב בסל המותגים היוקרתיים של Assa Abloy, ומכאן החשיבות של פתרון ה- ENTR, המהווה פריצת דרך משמעותית בתחום מוצרי הנעילה החכמים והחדשניים בכלל ובשוק הישראלי בפרט, שהינו שוק ש- Assa Abloy רואה בו חשיבות רבה – במיוחד כשמדובר בטכנולוגיה מתקדמת. אנו רוצים שיותר שותפים עסקיים, מתקיני מערכות נעילה, חברות אבטחה, קבלני בניין ולקוחות קצה Early Adopters יבינו את מלוא המשמעות של מהפכת הדלת החכמה. מדובר ביצירת Eco System עם פוטנציאל צמיחה אדיר ויכולת להשתמש בפלטפורמה שלנו עבור אינספור יישומים חדשים. צריך רק לחשוב מחוץ לצילינדר".

השותפים העסקיים שתומס שולץ מחפש הם נותני שירות ביתי שזקוקים לנגישות פיזית בזמנים לא צפויים או כשהלקוח לא מסוגל לפתוח את הדלת. "חברת אבטחה שצריכה להיכנס לבית שהאזעקה שלו הופעלה", הוא מציין כדוגמה. "או חברות ניטור רפואי לחולים ולקשישים, שירותי ניקיון ותחזוקה שמבוצעים בזמן שהדיירים לא בבית – ועוד הרבה מודלים עסקיים בהם נגישות וביטחון הם שני צדדים של אותה מטבע".

הנעל הוירטואלית בחריץ הדלת

קבוצה שנייה של לקוחות-שותפים היא של מתקיני המנעולים. "הם מכירים את המותג מולטילוק ויודעים שכדאי להם ללכת אתו למוצרים חדשים ולקוחות חדשים", אומר תומס שולץ. "הם בוודאי מבינים כי השוק הזה מתחדש ועליהם להסתגל לעובדה שתוך שנים ספורות הנעילה החכמה תהייה בררת המחדל של הלקוחות וכדאי להם להיות בין המובילים, לא בין האחרונים. עם כל התחכום הדיגיטלי של ENTR, מבחינת המתקין היא לא דורשת כישורים חדשים או השקעות חריגות בתשתית העסק. ויותר מכך, מבחינת המנעולן ENTR יכולה להיות נקודת הכניסה שלו לשוק המבטיח של בית חכם. לקוח שקנה מערכת נעילה חכמה ממתקין מסוים, בדרך כלל יעדיף לקנות גם את שאר המערכות החכמות ממנו. כל המוצרים שלנו תוכננו להתחבר למערכות חכמות בתקנים בינלאומיים "פתוחים", כלומר המנעול יכול לשמש מעין "נעל וירטואלית" לתקוע בחריץ הדלת של הבית החכם. תעשיית המנעולים היא וותיקה ומסורתית מאוד, אין הרבה הזדמנויות "לעלות על הגל" של חדשנות לצורך צמיחה עסקית. הנעילה החכמה היא בין ההזדמנויות הנדירות להצטרף לסיפור ההצלחה".

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.