<
יום ראשון , נובמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > נושאים בכותרות > אבטחה ו-Cyber > מחקר פסיכולוגי חושף: הסמרטפון הפך ל-;digital best friend שליש מהמשתמשים מוכנים לנטוש את חבריהם עבור הסמארטפון

מחקר פסיכולוגי חושף: הסמרטפון הפך ל-;digital best friend שליש מהמשתמשים מוכנים לנטוש את חבריהם עבור הסמארטפון

עם זאת, 93% היו מוכנים למסור את הקוד לסמארטפון כאשר התבקשו

ניסוי שבו התבקשו המשתתפים לדרג אנשים ואובייקטים שונים בחייהם לפי סדר חשיבותם, גילה כי 37.4% מהמשתתפים מדרגים את הסמארטפון שלהם כחשוב יותר או חשוב באותה מידה כמו חבריהם הקרובים. תוצאות הניסוי, אשר נערך על ידי אוניברסיטת וורצבורג (Würzburg) ונוטינגהאם טרנט (Nottingham Trent), עבור מעבדת קספרסקי, הראה כי סמארטפונים יהיו בקרוב חשובים יותר למשתמשים מאשר חבריהם.

מממצאי הסקר עולים עוד הנתונים הבאים:

  • 4% מהנשאלים אמרו כי הסמארטפון שלהם חשוב באותה מידה, או חשוב יותר, מאשר הוריהם
  • 2% אמרו כי הסמארטפון שווה, או עולה בחשיבותו, לחשיבות השותפים שלהם לחיים
  • 7% דירגו את הסמארטפון שלהם בקטגוריית החשיבות הגבוהה ביותר, למרות שרק 1.1% אמרו כי הסמארטפון חשוב להם יותר מכל דבר אחר בחיים.Average distances_withlogo

הניסוי ביקש מהמשתתפים למקם תמונות המייצגות אנשים ואובייקטים שונים בחייהם, ביחס לעצמם, על בסיס שרטוט של לוח שחמט. הניסוי גילה כי בעידן בו הסמרטפון הפך ל-,digital best friend מוקמו המשפחה, חברים וחיות מחמד קרוב יותר לנשאל מאשר הסמארטפון שלו, בעוד שרבים אחרים בחיי הנסקרים – כולל אנשים עימם הם עובדים או לומדים מדי יום – מצאו עצמם רחוקים יותר מאשר החבר הדיגיטלי לחיים.

על אף הערך שניתן למכשירים כמקור לבידור, מידע ואחסון נתונים, משתתפים בניסוי משלים לא היססו כאשר התבקשו לשתף את הקוד הסודי של הסמארטפון שלהם, כשהם מייצרים חשיפה מסוכנת לכל המידע האישי והרגיש שלהם. במהלך הניסוי, 93 אחוזים מהמשתתפים מסרו את הקוד שלהם כאשר התבקשו.

אסטריד קרלוס, פסיכולוגית מדיה באוניברסיטת וורצברג, אשר הובילה את המחקר אמרה כי: "הטלפונים שלנו הם חלק בלתי נפרד מחיינו, והמחקר מביא לכך הוכחה פסיכולוגית. רמת החיבור שלנו עם סמארטפונים שמזכירה חברות קרובה, משמעותה כי אנו מעניקים רמה עצומה זו של אמון בחפץ דומם – כה גבוהה, שאנו רואים בו חלק קרוב או חשוב יותר בחיינו מאשר אנשים רבים אחרים.

"בהינתן הנתונים הללו", אמרה קרלוס, "אנו מופתעים לראות כי היה לנו קל מאוד לקבל מהנסקרים את קוד הגישה הסודי שלהם לסמארטפון. ביקשנו מאנשים לשבת בחדר המתנה במשך זמן מסוים, ואז ביקשנו לדעת את גובהם ואת הקוד הסודי. ללא היסוס רב, רוב האנשים מסרו לנו אותו. זה מדאיג, מכיוון שהדבר מצביע על כך שאנחנו מוכנים להציב את החברים הדיגיטליים שלנו – ואת המידע האצור בהם – בסיכון".

הענקת מאפיינים אנושיים לחפצים דיגיטליים אינה דבר חדש. מחקרים בשנות ה-90 מצאו כי אנשים תיארו מחשבים בתכונות אנושיות כאשר עבדו איתם. דיוויד אם, חוקר אבטחה ראשי במעבדת קספרסקי, התייחס להשלכות האבטחה של חיבור רגשי עם מכשיר, באומרו כי "בהמשך למחקר שנערך בשנה שעברה לגבי שיכחה דיגיטלית – תופעה אשר מצביעה על כך שאנו שוכחים את המידע שאנו מפקידים במכשירים שלנו – הניסוי החדש מחזק את ההוכחה לחיבור הרגשי החזק שיש לנו עם מכשירי טלפון חכמים.

לדברי אם, "ממצא מעניין נוסף היה שאנשים מדרגים את הסמארטפונים שלהם בחשיבות גבוהה יותר מאשר מחשבים ניידים או מכשירים אחרים אשר מחזיקים מידע דומה, והוא מדגיש את התפקיד הסימבולי שיש לסמארטפונים כשותפים דיגיטליים, עם נוכחות תמידית בחיינו. יצירת קשר רגשי עם סמארטפון יכולה להשפיע על קבלת החלטות בכל הנוגע להגנה על המידע המאוחסן בו. אנו כבר יודעים כי אנשים רבים שוכחים לאבטח את הסמארטפון שלהם מאחר והם רואים הרחבה של עצמם, והדבר מותיר אותם חשופים לעברייני הסייבר".

הענקת חשיבות גבוהה יותר לטלפונים שלנו מאשר לחברים אמיתיים ומכרים, מראה עד כמה חשוב לאבטח את המידע שאנו מפקידים בהם. מעבדת קספרסקי חוקרת את ההשפעות החברתיות של דיגיטציה, וכיצד הדבר הופך אנשים לפגיעים יותר לפשיעת סייבר. סקירה של התוצאות זמינה ב- amnesia.kaspersky.com.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.