יום שישי , אוקטובר 20 2017
מבזקים
דף הבית > נושאים בכותרות > עיר חכמה > עיר חכמה – קורח המציאות

עיר חכמה – קורח המציאות

מאת: אמיר שכטרמן, מנכ"ל ח.י. פתרונות חכמים

על פי אומדני הבנק העולמי כ-54% מאוכלוסיית העולם התגוררה בשנת 2015 באזורים עירוניים, זאת לעומת שיעור של 33% בלבד בשנת 1960. בישראל המצב קיצוני עוד יותר, כשמעל IMG-20160922-WA0010ל-92% מהאוכלוסייה בישראל חיה בישובים עירוניים כשצפיפות האוכלוסין היא כ- 270 נפש לקמ"ר – צפיפות העולה אפילו על זו של הודו. התפוצצות אוכלוסין זו יוצרת עומס על המערכות העירוניות ודורשת היערכות וחשיבה מחודשת ברמה התכנונית- בתחומי תשתיות תחבורה, אנרגיה, מים, פינוי הפסולת, ניהול העירוני והשיטור.בנוסף להשפעות הסביבתיות של מגמות העיור המואץ

התפתחות הטכנולוגיה של העשורים האחרונים לא פסחה על התכנון העירוני ובאמצעותה נפתחו אפשרויות חדשות שלא היו קיימות קודם בניהול המוניציפאלי. תחום זה קיבל את השם "עיר חכמה". ערים חכמות הן ערים שניתן כיום להטמיע בהן שימוש בטכנולוגיות מחשוב ותקשורת מתקדמות. אלה מנצלות מידע וטכנולוגיות תקשורת (ICT) כמנוע לפיתוח תחרותיות כלכלית, קיימות סביבתית ושיפור איכות חיים באופן כללי. על בסיס תקשורת בפס רחב כגרעין ההתפתחות שלהן, ערים חכמות מיועדות לשמש כחממה לגידול כלכלי, לתמוך ביזמות מקומית ולספק הזדמנויות להתפתחות והתחדשות עירונית. בנוסף, מינוף הפס הרחב אמור לשפר את איכות חיי התושבים ולהנגיש שירותים מוניציפאליים וכלכליים מתקדמים. את אלה ניתן להגשים באמצעות מינוף שותפויות פרטיות / ציבוריות שבהן מפעילי שירותי טלקום וספקי פתרונות ICT ישלבו את נכסיהם, מומחיותם וניסיונם.. דו"ח מיוחד של  מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בנובמבר האחרון קובע ש"בישראל אין גישה מתכללת לנושא ערים חכמות, ואין גורם ממשלתי מוביל", עוד מציין הדו"ח כי פעילות מנהלת ערים חכמות במשרד התשתיות "הופסקה בטרם הספיקה לגבש מדיניות ברורה ודרכי פעולה".

על פי מחקר של חברת מילגם, רואים היום התקדמות דרמטית בנושא. בסקר שנערך בקרב ראשי ומנכ"לי ערים בשלהי 2016, קרוב ל%83 מהמשיבים רואים את נושא העיר החכמה כרלוונטי מאד עבורם בהשוואה לכ-68% באמצע 2016, בכ-44% מהערים יש בין 1 לשלושה פרוייקטים בתהליכי פיילוט לעומת  31% לפני חצי שנה ובכוונת כמעט כל הערים לבחון פרוייקטים של עיר חכמה ב-2017. אך כרגיל, האתגר המשמעותי ביותר, בשוק המוניציפאלי בישראל, היה ועודנו האתגר התקציבי אולם הוא במגמת ירידה. מאידך, סוגיות סדרי עדיפויות והיות פתרון העיר החכמה פתרון חוצה ארגון ומחייב תיאום הפכו לכבדות משקל.

כיוון שכל עיר בוחרת את המיקודים והדגשים שלה, ברמת המאקרו, פרוייקט עיר חכמה נועד להוזיל וליעל את עלויות התפעול המוניציפאליות, לשפר את בטחון התושבים, לעודד יזמות, ולהגדיל את ההשתתפות של תושבי העיר בניהולה. לתשתית הICT יש תפקיד מכריע באפשרויות הפיתוח העתידיות של כל עיר. תשתית זו תאפשר לערים חכמות לכלול אזורים ברי קיימא רחבים. טכנולוגיות אולטרה פס רחב, ענן ואפליקציות M2M מספקים אמצעים חדשניים וחסכוניים לנהל מיליוני יחידות קצה המעשירים את חיי התושבים ומושכים עסקים. אלה יכללו בניינים חכמים, תשתיות חכמות (מים, חשמל ותחבורה) ושירותים חכמים בתחום הבריאות, החינוך הבידור והנסיעות. כל אלה ישנו את החוויה האורבנית ללא היכר עבור תושבי העיר החכמה ואלה שיבקרו בה.

הצלחת פרוייקט עיר חכמה תלוי קשר ישיר באיכות האינטגרטור. אינטגרטור מנוסה יוביל את התהליך יחד עם הרשות המקומית תוך איפיון צרכי הישוב ותושביו. כיום אין רשות שמקדמת את הנושא באמת, ולכן תפקיד האינטגרטור לייצר פתרונות אמינים וריווחים לרשות המוניציפאלית ולאזרח. דוגמא אחת שאנחנו נתקלים בה לא פעם היא איפיון והתקנת תשתיות לעיר חכמה. תשתיות לעיר חכמה כוללות סדרות של חיישנים כגון חיישני תנועה אשר ידליקו את האור כשיש תנועה. וכאשר אין יעמעמו את האור,  בקרת תאורה תאפשר שליטה ובקרה על מערכת התאורה בעיר, חיישני אשפה, חיישני ניתור רעש, חיישני הצפות ביוב ומים, חיישני ניטור זיהום אוויר, בקרת שעוני מים, בקרת מצלמות אבטחה בעיר, חיישני ניטור מקומות חנייה IMG-20160922-WA0007בעיר ועוד. זאת בנוסף ל שילוט, מידע דיגיטלי וגופי תאורה חכמים שיאפשרו חיסכון בעלויות, שליטה ובקרה טובים יותר ובזמן אמת.

אלא שהאתגרים הקבועים בערים מאז ומעולם היו מרחב וניהול תקין של אורח החיים של תושבי העיר.  מי שגר בירושלים בוודאי זוכר את שנות ההקמה של הרכבת הקלה כשנים ארורות והפרוייקט בפי תושבי העיר זכה לכיוני "רכבת הקללה" בגלל השיבוש המאסיווי בחיי התושבים. מי שגר או עובד בתל אביב היום חווה את אותה חוויה עם תחילת פרויקט הפס האדום. דווקא לזה יש היום פתרון מרתק, שח.י. פתרונות חכמים היא הראשונה לאמץ והוא ניצול עמודי חשמל המותקנים כנכס נדל"ן תשתיות אליו ניתן לחבר את מרבית החיישנים, מצלמות האבטחה ושאר התשתיות. כך נחסך חלק לא מבוטל מהתקציב וחיי התושבים אינם מופרים יתר על המידה.

הטכנולוגיה ואורח החיים של היום מכתיבים את הדרישה לקישוריות, יעילות, פרטיות ועכשוויות. אנחנו רוצים להיות מחוברים ל"עולם" שלנו באמצעות רשתות חברתיות, להזמין מונית בלי להרים יד ולחכות שאחת פנויה תעבור, למצוא מה לעשות עכשיו במרכזה של עיר זרה, לא לפספס הזדמנויות כי "לא ראינו את המייל" ובעיקר להרגיש בטוחים במקום בו אנחנו נמצאים. את הרצון הזה ממשלות מבינות ולכן הוגדרו תוכניות כמו "האג'נדה הדיגיטלית האירופאית", "קונקט אמריקה" ועוד שנועדו לקדם את פיתוחן של תשתיות העיר החכמה בערים הגדולות באירופה ובארה"ב ולהפוך את הצורך למנוע כלכלי.

צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. תחום הערים החכמות עדיין בחיתוליו. האתגרים אדירים, איך אנחנו רוצים שהעיר שלנו תיראה? איזה אספקטים אנחנו רוצים לקשר וכמובן הטיוב והניהול של מערכות הביג דאטה העצומות שאוטוטו עתידות לקום. עם כל אלה אנחנו – אינטגרטורים, רשויות והאזרח הקטן ילמדו איך להכיל, להתמודד, לפתח ולשפר. אך דווקא בזמן הזה כשמחלחלת התחושה שהאדם הקטן חלש מול המערכת, דווקא רעיון הערים החכמות שמות שוב את האדם, רצונותיו, מאווייו וצרכיו במרכז. בפעם הקודמת שתפיסה זו תפסה את מרכז הבמה הייתה בתקופת הרנסאנס. ייתכן ודווקא דרך הטכנולוגיה ומימושה, תשוב התחושה לתושבי ערים גדולות שהם לא חלק מההמון ובכל מקום יש להם את האפשרות למצוא ולהתאים את העיר לשאיפותיהם ורצונותיהם תוך שמירה על פרטיותם והאנונימיות שלהם בתוך ההמון.

 אודות:

ח.י. פתרונות חכמים הינה חברת בת בקבוצת ח.י. אשר הוקמה במטרה לספק ללקוחותיה פתרונות תאורה ותשתיות חכמות מתקדמים לרשויות ולתעשייה התורמים לחיסכון באנרגיה ובחשמל . החברה מספקת מענה היקפי ומלא לפרויקטים שונים בתחום התשתיות החכמות כולל ייעוץ, איפיון, ניהול, אינטרציה, ביצוע וכן פתרון One-Stop-Shop הנותן מענה מקיף לכל שלבי הפרוייקט.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.