יום שלישי , יולי 25 2017
מבזקים
דף הבית > היי טק > מחנה אימונים לסטארטאפים בשנגחאי

מחנה אימונים לסטארטאפים בשנגחאי

מחנה אימונים לסטארטאפים בשנגחאי יכשיר 10 סטארטאפים ישראלים לכניסה לשוק הסיני

צבי שלגו

צבי שלגו

צבי שלגו, מייסד PTL GROUP – China ומוותיקי היזמים הישראלים בסין: "סטארטאפ שיגיע לסין ויראה בה נוכחות לאורך זמן יידע להתחבר למשקיעי אמת" לסטארטאפים ישראלים רבים יש פוטנציאל להצלחה בסין, כאשר אצל חלקם השקעה סינית היא תמריץ לכניסה לשוק. עם זאת רבים נכשלים בדרך. אחת הסיבות הפחות מדוברות היא: התנהלות שגויה בבחירת המשקיע הסיני ובעיתוי ההשקעה. יוזמה בשם China BootCamp, מחנה אימונים אינטנסיבי לשוק הסיני, תסייע לסטארטאפים ישראלים לתכנן את כניסתם לשוק בצורה מושכלת, וזאת על בסיס ידע עדכני, ניסיון מצטבר של אחרים והיכרות עם השטח באופן בלתי אמצעי. הרעיון בתוכנית, הוא לקצר ולטייב את הדרך הארוכה שצריכה חברה טכנולוגית לעשות כדי להיכנס לסין באופן מקצועי, תוך מזעור סיכונים ומקסום סיכויים.

צבי שלגו, מייסד ויו"ר PTL GROUP – China ומוותיקי היזמים הישראלים בסין: "סטארטאפ שיושב בארץ ונחשף לקרנות או משקיעים גדולים שנכנסים לפה, מתקשה להבדיל בין סוגי המשקיעים השונים. רוב רובם של המשקיעים שמגיעים לפה אינם באמת בנויים או יודעים להתנהג בעולמות של הון סיכון. קרנות שמחזיקות בכסף ממשלתי וגם פרטי מעוניינות להשקיע בעיקר בחברות ישראליות חסרות סיכון, כפי שנראות להם, וכל סיפור על השקעה שלא הצליחה רק מגביר את חששותיהם. מעבר לכך, אלה אינם גופים שאסטרטגית יכולים או ערוכים לתמוך בחברה צעירה בסין בתחום הספציפי בו היא מתמחה. לכן, סטארטאפ שמחפש משקיעים ושותפים עם יכולות בשוק הסיני לא יכול להרשות לעצמו להתחייב להשקעות מסוג זה. הדרך האידאלית היא לייצר נוכחות פיסית בשוק הסיני: פעילות עסקית אמיתית, כולל עובד סיני אחד שיהיה נוכח בשוק מטעם החברה, יסתובב בשוק, יגייס לקוחות וימצא שותף אמת שירצה ויוכל לקדם את הטכנולוגיה והמוצר. כך לדוגמא, חברת Visualead , הסטארטאפ הישראלי הראשון שקיבל השקעה מעליבאבא, כיתת רגליו חצי שנה בסין, השתתף בתחרויות, הראה נוכחות חזקה, וכך זכה בעליבאבא כמשקיע אסטרטגי."

יובל רייזמן, מנהל הפעילות העסקית של  Iron Source באסיה  לשעבר ומי שהקים את פעילות החברה בסין, המכהן גם כיום כמנהל בכיר בחברה וכן כמנהל בקרן הון סיכון CSC הסינית: "סטארטאפים ישראלים צריכים לחשוב פעמיים לפני כניסה לסין. אם נכנסים, אז רק בתמיכת מקצוענים. לא ללכת למדבר לבד!" עוד הוסיף, כי "לסין צריך להגיע רק אם יש קייס עסקי, ולא למטרת חיפוש השקעה. יש חברות מאוד ספציפיות שסינים רוצים להשקיע בהן ואלו לאו דוקא סטארטאפים, אלא חברות עם רווחיות גבוהה, או חברות שכבר מונפקות. רייזמן יהיה אחד המרצים במחנה האימונים China BootCamp בשנגחאי, בו ירצו גם ויליאם באו בין – מנהל China Accelerator, מאיץ הסטארטאפים הראשון במזרח אסיה ושותף בקרן ההון סיכון SOSV הממוקדת בהפעלת אקסלרטורים המאיצים מדי שנה 150 סטארטאפים חדשים וסיריל דרווין -מנהל תחום מסחר דיגיטלי בחברת Saatchi & Saatchi בשנגחאי. גם מנהלי פעילות סין של חברות ישראליות מצליחות, בהן: Verint, Orbotech, eToro, Mobileye, Screemo ישתפו מניסיונם במסגרת מחנה האימונים.

מאחורי יוזמת ה-BootCamp עומדת קבוצת מומחים עם נסיון ניהול ארוך שנים בסין: צבי שלגו – מוותיקי היזמים בסין, מייסד PTL GROUP – China, שותף ומייסד קרן Synergy China Funds ומיזמים נוספים בסין. PTL Group, ניהלה ב-17 שנות קיומה בסין מעל 200 פרויקטים עבור חברות  ישראליות ובינלאומיות, בהן: Tower Jazz, Radware, Leverate, Visualead,  Matrix Global,  ACS, Plataine,  Inneractive, Screemo, V-Gen, Alpha-Omega, טוטנאור ורבות אחרות. ערן לסר – שותף בכיר ורפרנט לתחום ההייטק בקרןSynergy China . לשעבר מנכ"ל ג'ון ברייס ומטריקס גלובל ומי שיזם וניהל את הקמת הפעילות שלהן בסין.Bootcamp 2016

מחזור ראשון של התוכנית הסתיים בקיץ שעבר בהצלחה גדולה, וכלל חברות ישראליות כמו:  Mer-Cello Wireless ,  Gamesmart, Maradin, WorldCom Finance, ואחרות. בספטמבר 2017 תיפתח התוכנית  ל-10 חברות נוספות שייבחרו מראש כמתאימות ביותר לשוק הסיני, אשר נמצאות בשלבי Round A ומעלה. היזמים ומנהלי אותן חברות ישראליות יעברו מסלול הכשרה מרוכז בן שבוע ימים בשנגחאי, כולל סדנאות עומק ומבט מקיף על השוק הסיני, נטוורקינג עם יזמים מנוסים בחברות טכנולוגיה מקומיות, ישראליות ובינלאומיות הפועלות בסין, וסיורים בחברות ומיזמים מובילים. כל אלה יציפו מגוון שיקולים שיש לקחת בחשבון בתכנון הכניסה לסין. כמו כן תתקיים סדנת התנסות במפגש בלתי אמצעי מול גופי השקעה סינים. כל ההרצאות והתכנים במחנה האימונים ניתנים ללא עלות.

השוק הסיני צומח בקצב מהיר בהרבה  מהשוק האירופאי והאמריקאי, והצרכים שלו דומים לאלה של השוק המערבי, אם לא גדולים יותר: הבנקים בסין צריכים בדיוק אותן תוכנות שצריך בשוק המערבי, בתי חולים צריכים אותן תוכנות ואותו ציוד רפואי כמו במערב, ועוד. כל השותפים העסקיים המערביים נמצאים גם הם בסין: אמזון, Oracle, מיקרוסופט, סיסקו, VMWARE, SAP, ורבים אחרים,  כך שכל שותפות עסקית שיוצרים בעולם המערבי – תקפה גם בסין. לסטארטאפים כיום כדאי לשקול אסטרטגיה של כניסה מוקדמת לשוק הסיני,  בעיקר כדי למקסם את ערך החברה לקראת גיוסי הון עתידיים. עם זאת, פיתוח עסקים והקמת מערך מכירות בסין זה מהלך הכרוך בהעברת ידע, שיטות עבודה, בקרה מרחוק ובניית צוות מקומי, שהם אתגרים לא פשוטים גם לחברות מבוססות, ואלה הם בין השאר התחומים שה-BootCamp ירחיב בהם ויספק כלים למשתתפיו.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.