<
יום שישי , נובמבר 24 2017
מבזקים
דף הבית > היי טק > ניתוח מתן מתנות לחג – עובדי הייטק : הסקר השנתי של הייטק זון

ניתוח מתן מתנות לחג – עובדי הייטק : הסקר השנתי של הייטק זון

     

  • שווי תווי הקניה הממוצע שמקבל עובד הייטק עומד השנה על 251 שקלים.
  • שני שלישים מהחברות עדיין מעדיפות לחלק תווי קניה על פני חלוקת מתנות.
  • על רקע הצרות של רשת מגה, צניחה בכמות האירגונים שמזמינים תווי קניה של הרשת
  • עליה קל בשיעור ההנחה שמעניקות הרשתות על תווים ושוברי מתנה.

כמידי שנה בוחן מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההיי – טק- הייטק זון, את התמורות שחלות בשווי המתנה ותווי הקנייה שמעניקות חברות ההייטק לעובדיהן לקראת החגים.

מועדון הצרכנות "הייטק זון", בחן את הנושא באמצעות סקר משולב בו מחד נותחו דפוסי הפעילות של 100 חברות עבורן המועדון מנהל את מערך רכישת המתנות לחג ובנוסף, הועברו שאלונים ל- 100 מנהלות רווחה בחברות הייטק.
על פי הנתונים עולה כי שווי המתנה או תווי הקניה הממוצע הוא 251 שקלים (דומה לשווי בשנה שעברה אך קטן מהשווי בשנת 2013 שעמד על 280 שקלים).

ירידה בפופולריות של תווי הקניה, עליה במגוון המתנות שנותנות החברות

על פי נתוני הסקר, בעוד שרק לפני שנתיים (2013) 81% מהחברות העניקו כברירת מחדל או כאפשרות בחירה את תווי הקניה של הרשתות שופרסל ומגה, השנה רק כ-63% מהחברות יעשו זאת.
בין החברות שבחג הקרוב כלל לא יעניקו תווי קניה לרשתות מזון:  אורבוטק, HP  אינדיגו, מארוול ועוד.

דגן רונן, מנכ"ל משותף במועדון הצרכנות הייטק – זון, אומר כי בשנתיים האחרונות אנו עדים לשינוי בתפיסת חברות ההייטק את תחום המתנות. בשנים עברו, רובן המכריע של החברות נתנו לעובדים תווי קניה כמתנה לחג, ללא אפשרות בחירה אלא שאנו עדים למגמה עולה של חברות שנותנות לעובד את האפשרות לבחור את המתנה לחג לפי טעמו. הבחירה היא מבין מגוון אפשרויות, כולל מתנות ממותגות ו"סקסיות" שהעובד יכול לבחור מתוכן.

דגן-רונן

דגן-רונן

הוצעו תווי קנייה לרשתות ראש השנה 2013 ראש השנה 2014 ראש השנה 2015 שינוי 2015 -2014
81% 78% 63% -19%

 

נתח רשתות השיווק בתווי הקניה לחג- שופרסל מתחזקת על חשבון מגה

כמו כן, בשל הקשיים של רשת מגה, שופרסל תיהנה בחג הקרוב מבלעדיות כמעט מלאה בתחום תווי רשתות המזון. בעוד שעד ל-2014 התפלגה השליטה בתווי הקניה באופן סימטרי בין הרשתות, הרי שהשנה אנו עדים לשינוי מגמה כפול: עליה משמעותית בנתח השוק של שופרסל על חשבון מגה בשיעור של 66% וכן  עליה בנתח השוק של שוברי גיפט קארד של רשתות non-food בשיעור של 22%.

                  סוג ראש השנה 2013 ראש השנה 2014 ראש השנה 2015 שינוי 2015 -2014
תו הזהב – שופרסל 41% 38% 59% +55%
רב תו – מגה 42% 37% 6% -84%
שוברי גיפט קארד 6% 9% 11% 22%
מתנות מוחשיות 11% 16% 24% 50%

 

*בקרב חברות המעניקות מתנה אחת בלבד ללא בחירה

גובה ההנחות

התגברות התחרות בעולם רשתות המזון מחד, וההרעה בביצועיהן של רשתות המזון מאידך, מתבטאות בראש השנה הקרוב בגידול קל בשיעור ההנחה שמעניקות הרשתות על תווים ושוברי מתנה. בעוד שבחגים ראש השנה ופסח האחרונים, שיעור ההנחה על תווי מזון עמד על 7-8%, לפי דיווחי מקומות העבודה שנסקרו, שופרסל הגדילה לקראת ראש השנה את ההנחות שהיא מעניקה לארגונים בשיעור של כחצי אחוז. ההנחה הממוצעת תעמוד על כ-7.6% במקום 7.1% בשני החגים הקודמים. כמו כן, הכוח עובר לעובדים: גם השנה מתחזקת נטיית המעסיקים להציע לעובדים בחירה מבין מספר אפשרויות. מגמה זו התחזקה מאוד בשנתיים האחרונות, ובפועל כמעט ולא נותרו מעסיקים המעניקים לעובדים מתנה אחת כברירת מחדל וללא בחירה.

מתנות מוחשיות מנצחות את התווים לרשתות המזון

סוג המתנה פופולאריות מבין כלל המתנות שנבחרו דוגמאות עיקריות
גאדג'טים 21% אוזניות, רמקולים ניידים, טאבלטים
תווים לרשתות מזון 19% תו הזהב (שופרסל), רב קארד (מגה)
מצעים וטקסטיל 16% מצעים, מגבות
כלי מטבח ממותגים 14% סכיני שף, מארזי סירים ומחבתות של מותגי יוקרה
מוצרי חשמל למטבח 12% מכונות אספרסו, מיקסרים, מכונות גלידה
ציוד לקמפינג 6% אוהלים, גרילים ניידים, ציליות
גיפט קארד לרשתות 5% לאומי קארד, דרים קארד (קבוצת פוקס), קבוצת גולף
מוצרי ספורט ופנאי 5% מכשירי כושר ביתי, טרמפולינות, שולחנות משחק
אחר 2% מארזי יין, שוקולד, תרומה לקהילה ועוד

 

*נתונים אלה נאספו מתוך בחירות בפועל של כ-34,000 עובדים שבחרו מתנות בפרויקטי מתנות שניהלה הייטק-זון לראש השנה הקרוב

לדברי רונן, החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, שכן למתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר, בעוד שתווי קניה לרשתות המזון "הולכים לארנק" ומשמשים לצריכה השוטפת.

למרות כל זאת,  מציין דגן רונן כי להערכתו רובן המכריע של החברות ימשיכו להציע את תווי הקניה כאחת האלטרנטיבות למתנה ולא יותרו עליהן. הצעת מתנות מוחשיות כאופציה נוספת לצד התווים נתפסת כפשרה. הסיבה היא שבכל חברה, ישנם עובדים המשתכרים מתחת לממוצע והחברות חשות מחויבות להעניק גם מתנה שוות-כסף לרשתות הקניה, שתאפשר לאותם עובדים לעמוד בהוצאות הגבוהות של הקניות לחג. כמו כן, רבים משתמשים בתווים שקיבלו ממקום העבודה ומעבירים אותם כמתנה לחג למטפלת, לגננת, למנקה וכיוצ"ב.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.