<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > Finnegan: הגנת נכסים אינטלקטואליים כאבן פינה לאסטרטגיה עסקית

Finnegan: הגנת נכסים אינטלקטואליים כאבן פינה לאסטרטגיה עסקית

"קניין רוחני" (IP בקיצור) הוא הציר המרכזי של תעשיית ההיי-טק וכלכלת המידע. אמצעי יצור אפשר להחליף במיקור חוץ, ערוצי השיווק יציעו את עצמם לשרת אתכם ברגע שפוטנציאל המכירות יקרוץ להם (זוכרים איך חברות הסלולר האמריקאיות התחרו על הזיכיון למכור iPhone?) ואפילו הון אנושי הוא נכס נזיל ביותר, היום כאן ומחר בשירות המתחרים שלכם. אבל

גרשון פניטש

גרשון פניטש

תיק פטנטים איכותי הוא המפתח ליצירת ערך בר קיימא. זו הסיבה מדוע חברות הטכנולוגיה המובילות נמצאות במרוץ מטורף להעשיר את מאגרי הפטנטים שלהן כמעט בכל מחיר. ואם היצירתיות לא מגיעה מבפנים, ממחלקות ה-R&D האורגניות, הן ישלמו מיליארדים כדי לרכוש את הנכסים האינטלקטואליים של חברות שמוצעות למכירה. לדוגמא, גוגל שילמה מעל 12 מיליארד דולר כדי להשתלט על תיק הפטנטים של מוטורולה מובילטי – שהיה הנכס העיקרי שנשאר לחברה שהובילה את הפיתוח של טלפונים סלולרים אבל לא הצליחה לשרוד בזירת יצרני המכשירים.

ההגנה מתחילה בהבנת הערך העסקי

"ה-IP הוא היהלום שבכתר של כל חברת טכנולוגיה" אומר גרשון פניטש, שותף בחברת עורכי הדין Finnegan, אחת מהפירמות הגדולות בעולם שעוסקות בקניין רוחני ומגנות על יותר ממאה החברות המובילות בישראל. גרשון, מייסד ומוביל הפרקטיקה הישראלית, שחולק את זמנו בין תל אביב וושינגטון, מסביר את הנקודה שחברות רבות עיוורות לחשיבותה: "מי שלא שומר בזהירות על הקניין הרוחני שלו באמצעות תיק פטנטים שפותח באופן אסטרגי ושמתוכנן לעמוד בפני מתקפה  , מעמיד את העסק שלו בפני סיכון משמעותי רב שהמתחרים שלו ימצאו דרך לעקוף את  הפטנטים שלו ולגנוב רווחים שאחרת היו יכולים להיות של החברה שלו.

מרבית מנהלי החברות מתרגשים ומרגישים מסופקים כאשר הם מקבלים פטנט, מבלי להבין שלקבל פטנט זה קל באופן יחסי. לעומת זאת,  הרבה יותר קשה לקבל פטנט שגם יהווה חסם משמעותי למתחרים. זה המקום שבו הערך האמיתי של הפטנט מגיע וזאת הסיבה מדוע חברות מתוחכמות מסתמכות יותר ויותר על עורכי דין אמריקאים בעלי ניסיון התדיינות בבתי משפט כדי לפתח את תיק הפטנטים שלהן. לעורכי דין אשר באופן קבוע תוקפים ומגנים על פטנטים בבית משפט יש הבנה מיוחדת לגבי הניסיונות האינסופיים שמתחרים יעשו בכדי לעקוף פטנט, והדרכים בהן חברות יכולות להשיג פטנטים כדי להגדיל את החסינות שלהן להתקפה. "חברות פונות ושואלות אותנו באופן קבוע לגבי מציאת דרכים לעקוף פטנטים של המתחרים שלהן. אנחנו עובדים תוך שיתוף פעולה הדוק עם הלקוחות שלנו, ולעיתים קרובות מוצאים כיצד ניתן לעקוף את הפטנטים" מסביר גרשון פניטש. "אנחנו משתמשים במיומנות זאת גם בכיוון ההפוך כאשר Finnegan עובדת עם לקוחותיה כדי לפתח פטנטים משלהם. כלומר עם ההבנה שלנו איך ניתן לעקוף פטנטים, אנחנו עובדים קשה כדי לבנות חסינויות לפטנטים של הלקוחות שלנו". ישנם שני סוגים של חסינויות שכל פטנט צריך. ראשית, מכיוון שיש עשרות כללים מפסקי-דין שעלולים להגביל את היקף הפטנטים, ניסיון מעשי בהתדיינות משפטית הינו הכרחי עבור עורך פטנטים בכדי לפתח פטנטים חזקים. אם אתה עובד עם עורכי פטנטים שאינם מופיעים בבתי משפט, סביר להניח שלפטנטים שלך יהיו חולשות. שנית, משום שפטנטים הם בעיקר כלים עיסקיים שנועדו להשיג מטרות עיסקיות, אם אנשי הפיתוח העסקי, המכירות והשיווק לא משולבים בתוך תהליך הפיתוח האסטרטגי של הפטנטים, גם סביר להניח שלפטנטים שלך יהיו חולשות.

למרבה הצער, עם זאת, רוב החברות רואות פטנטים כ-"לא יותר" מגשר בין האספקט הטכנולוגי של המצאה, אלגוריתם תוכנה או פתרון חומרה חדשני לבין הניסוח המשפטי שמאפשר קבלת פטנט והגנה על "התביעות" (Claims) הכלולות בו. אבל לעתים קרובות כאשר הפטנט נרשם, הפרטים הטכניים המופיעים בתביעות נעקפים על ידי מתחרה. כדי למנוע סיכון זה, האנשים שמפתחים את העסק צריכים להיות משולבים בפיתוח אסטרטגית הפטנט של החברה, כך שהפטנטים יגנו על העסק ולא רק על פרטים טכניים ספציפים. מדובר באקט עסקי שהאחריות עליו מצויה בתוך תחוםה החלטות של ההנהלה הכללית של הארגון, המנכ"ל וצוות עוזריו – כמו כל נושא שנוגע לפיתוח, הגנה וניצול של נכסי הארגון. "הנהלה צריכה להתייחס

שותפי פיניגן

שותפי פיניגן

לנושא ה-IP כחוליה חיונית במערך ההגנה האסטרטגית על פירות ההשקעה במחקר ופיתוח" אומר גרשון פניטש. לחשוב שניהול IP הוא הליך פורמלי, תקורה משפטית שיכולה להתבצע "ברקע", ללא מעורבות אינטנסיבית של ההנהלה, זה נאיבי. וזו הסיבה העיקרית מדוע חברות מסוימות משקיעות סכומי כסף גדולים על IP ומקבלות מעט מאד ערך אמיתי.זאת גם גישה מיושנת, כמו התפיסה המיושנת שהגנה על נכסי מידע ומערכות IT היא משהו שהמנמ"ר (CIO) עושה כבררת מחדל וההנהלה פטורה מאחריות על הגדרות המדיניות הארגונית ומחובת המשילות (Governance). מנהל המו"פ מבין ללא ספק את החדשנות הטכנולוגית – אבל הוא לא בהכרח מבין את הדרכים הרחבות שבהן הטכנולוגיה יכולה להיות מוגנת בהקשר של היעדים העסקיים ארוכי הטווח של החברה.

לדוגמא, בכל טלפון סלולרי מוטמעים אלפי פטנטים בכל הרבדים של התיכנון. החל בשבבים והמסך, דרך תוכנת ההפעלה וממשק המשתמש וכלה בעיצוב הפיזי של המארז והאנטנות. את רובם אפשר לעקוף באמצעים טכנולוגיים דומים אך שונים. ודווקא המצאות "לא טכנולוגיות" הן שיכולות להגן על המוצר מחיקויים – לדוגמא פטנט על היכולת לנטרל את מסך המגע ברגע שאתם מרימים את הטלפון כדי לענות לשיחה נכנסת. אתם אולי לא מודעים לכך, אבל זו תכונה חיונית ליישום הטכנולוגיה המדהימה של מסך רגיש למגע. סביר להניח שמי שהבין את האספקט הזה ודאג להגן עליו מחיקוי  היה איש שיווק או מכירות שחושב במושגים של משתמש, לא מנהל טכנולוגיות שמתלהב מאלגוריתם גאוני".

מקום ראשון בכל הפרמטרים המשמעותיים

כדי לנהל תיק IP בצורה אפקטיבית עליכם לחשוב על הגנת פטנטים במושגי אסטרטגיה עסקית, שמטרתה שימור הכושר התחרותי של הארגון לאורך זמן, מול יריבים שלא יהססו לנצל כל חולשה במטרה לכבוש את השוק מידיכם. "הרבה פעמים, הממציאים כל כך נלהבים מהטריק שהם מצאו כדי לפתור אתגר טכנולוגי, שהם שוכחים כי הלקוח אדיש לאספקט הזה כל עוד המוצר הסופי מספק את הפונקציונליות המבוקשת", אומר גרשון פניטש. " סביר להניח שטעות כזאת לא תתרחש  כאשר פיתוח הפטנטים מופקד בידי עורך פטנטים אסטרטגים שמנוסה בלהפריד "טריקים" טכנולוגים מבין עקרונות עיסקיים רחבים. בשני המקרים אתה צפוי לקבל פטנט, אך סביר יותר להניח שפטנט עיסקי ממוקד יעניק לך ערך אמיתי", הוסיף פניטש.

יעילות ההגנה כחוזק ה-Claims

כמה מהקוראים בוודאי יופתעו לשמוע מעורך פטנטים מקצועי את ההצהרה הבאה: "קל לקבל פטנט – קשה להשיג פטנט בעל ערך". למעשה, מסביר לנו גרשון פניטש, "הקושי או הקלות לקבל פטנט נמצאים ביחס הפוך לאפקטיביות שלו בהגנה על קניין רוחני. די קל לקבל פטנט אם אתם מתפשרים על ניסוח שמוגבל להגנה ספציפית על טכנולוגיה ספציפית ומשאיר את החזית הרחבה של פונקציונליות כללית פרוצה למעקפים. אל תצפו שפטנט כזה יהיה בעל ערך משמעותי כאשר גורם מקצועי יבדוק את תיק הפטנטים שלכם. לעומת זאת, נדרש ניסיון רב-תחומי, הבנה של אסטרטגיית פטנטים עסקית ומומחיות בניהול תביעות בכל ההיררכיה של בתי המשפט המקומיים והפדרליים, כדי לבנות חומת הגנה שתוכיח את עצמה ביום מבחן. הערך האמיתי של תיק פטנטים טמון לעיתים קרובות בשפה העדינה של פסקאות המכונות "תביעות הפטנט". על זה עורך הפטנטים שלכם צריך להילחם מול הבוחן (בכל מדינה בה אתם רוצים לקבל פטנט), בבתי המשפט הראשוניים ובהדיפת התנגדויות בערכאות הערעורים, מול שופטים שלא בהכרח מבינים ניואנסים טכנולוגיים ובמדינות רבות מול צוות מושבעים הדיוטות, שגם לא מבינים חלק מהניואנסים החוקיים. זה המקור לסיפורים הרבים ששמעתם על ממציאים גאונים שהפסידו את הקניין הרוחני שלהם בבתי משפט כתוצאה מחוסר ניסיון של השופטים והמושבעים. בכל המקרים האלה, בעל הפטנט פיספס את העיקר: אין הגנת IP בלי אסטרטגיית פטנטים אפקטיבית שלוקחת בחשבון את האופן שבו הפטנט יכול להאכף מאוחר יותר".

גרשון פניטש לא יכול, כמובן, להיכנס לפרטים אודות תיקים של לקוחות הפירמה שלו, בישראל או בארה"ב. אבל הוא יכול להציג כמה דוגמאות אנונימיות של התנהלות אופיינית בחברות טכנולוגיה. "חברת הי-טק בינונית שהשקיעה הון קטן בפיתוח תיק פטנטים שהכיל כמה עשרות פטנטים בשלבי רישום יצרה איתנו קשר. ההנהלה שקלה לעשות גיוס נוסף משמעותי, וקיבלה שאלות מטרידות ממשקעים לגבי האיכות של הפטנטים  שלה והיכולת של הפטנטים לחסום באופן משמעותי מתחרים. כשבדקנו, אישרנו חששות אלה. תיק הפטנטים של החברה הורכב מאוסף של פטנטים "אקראיים" של רעיונות שנחמד שיש, שנבחרו Ad-Hoc, ללא כל מיקוד אסטרטגי וללא יכולת לחסום מתחרים. למעשה, רוב הפטנטים היו לא רלוונטים לאסטרטגיה העיסקית של החברה. למרבה הצער, הוצאה מסיבית של מיליוני דולרים בוזבזו על פטנטים ללא כל מיקוד אסטרטגי. לאחר עבודה משותפת והבנה של היעדים העיסקיים של החברה ומה עשוי לשפר את הערכת שווי החברה, הצלחנו למקד מחדש באופן אסטרטגי את תיק הפטנטים של החברה. בזכות הקרבה של משרד Finnegan בוושינגטון למשרד הפטנטים האמריקאי, יכולנו להיפגש עם בוחני בקשות הפטנטים ולזרז את התהליך. מערך ההגנה הושלם תוך פחות משנה וערכו הוכח כאשר קבוצת משקיעים מתוחכמת השקיעה סכום כסף גדול לאחר שבדקה בקפדנות את הפטנטים במהלך תהליך בדיקת נאות לחברה".

מארץ הקודש לאומת הסטארט-אפ

finnegan-israel -100-clients

גרשון פניטש, שותף ב-Finnegan, החל לפתח את הפרטיקה בישראל ב-2009. "ביקרתי כאן גם לפני כן, אבל עד אז חשבתי על ישראל במושגים של "ארץ הקודש", הוא אומר. "ב-2009 , די במקרה, מספר שותפים ואני זיהינו את החלל הקיים כאן בתחום ה-IP. היו כאן מספר רב של משרדי עריכת פטנטים שהיו להם כישורים טכניים נהדרים וידעו לכתוב ולהגיש פטנטים. אבל אף משרד לא הציע גישה אסטרטגית לפטנטים. כתוצאה מכך, חברות רבות היו מתוסכלות מכך שהן הצליחו להשיג פטנטים, אך לא קיבלו ערך מאותם פטנטים. בנוסף, לחלק קטן מהמשרדים המקומיים, אם בכלל, היה ניסיון באכיפת פטנטים בבתי משפט בארה"ב, ולכן לא בנו לתוך הפטנטים את ההגנות הנדרשות לעמוד בפני התקפה. כתוצאה מכך, הפטנטים שכן התקבלו היו כמו חיות בר על אי בודד שמעולם לא ראו טורף. ואחרי שהטורף הגיע, הפטנטים לא היו בעמדה שניתן להגן עליהם. לאחר אותו ביקור ראשון, הבנו של- Finneganיש הרבה מה להציע לאומת הסטרט-אפ. שבע שנים לאחר מכן, יותר מ -100 חברות ישראליות נהנות ממה שיש לנו להציע, וחברות נוספות מצטרפות אלינו מדי חודש.

לעבוד בישראל זה לא תמיד קל, משום שמנהלים ישראליים רבים, שלא מאומנים באסטרטגיית פטנטים, חושבים שהם כבר יודעים כל מה שצריך לדעת כדי להגן על הטכנולוגיה שלהם. אבל לאט ובהתמדה התפיסה הזאת משתנה, במיוחד ככל שסטארט-אפיסטים צעירים רוכשים ניסיון עסקי – לפעמים במחיר טעויות חמורות שאפשר היה למנוע אותן. בכל מקרה, השמועה מתפשטת וחבר מביא חבר, כמקובל בישראל.

כמובן, חינוך הוא המפתח לשינוי תפיסות שגויות על IP. בשבע השנים האחרונות, שותפים ב- Finnegan לימדו אסטרטגיית פטנטים בית הספר למשפטים של אוניברסיטת חיפה, ורק השנה בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב הציג לראשונה קורס על אסטרטגיית פטנטים לתלמידי MBA על ידי, גרשון פנטיש. מחוץ לסביבה האוניברסיטאית, יותר מ -4,000 מנכ"לים, CTO, ומנהלי היי-טק השתתפו ביותר מ 90 סמינרים על אסטרטגית פטנטים שהציעו Finnegan בישראל במשך שבע השנים האחרונות

ליווי מסטארט-אפ עד Enterprise

ישנה תפיסה מוטעית כי חברות סטארט-אפ צעירות לא יכולות להרשות לעצמן לעבוד עם חברת IP בעלת שם בינלאומי. "זה לא המקרה," מסביר פניטש. למרות של-Finnegan יש אלפי לקוחות בינלאומיים גדולים, חלק מהעבודה המתגמלת ביותר שלנו היא לסייע לחברות סטארט-אפ לבנות את הסוג של תיק הפטנטים אשר יסייע להן להיות שחקנים בינלאומיים גדולים. אנחנו ב-Finnegan יודעים, שלקוחות ה-Enterprise של מחר הם הסטארט-אפים של היום – ליווינו לא מעט כאלה בדרך מרעיון מבריק להצלחה עולמית. פיתחנו גישות שהן חסכוניות כלכלית בכדי לסייע ללקוחות הצעירים שלנו להשיג את המטרות הללו. למעשה, זו האסטרטגיה העסקית שלנו, שאומרת כי הגישה הבסיסית ללקוח היא "שותפות עסקית". שההצלחה שלנו תמיד נגזרת מהצלחת הלקוח ולכן האינטרס שלנו הוא להבטיח את מקומנו לצד המותגים שייתנו את הטון בטכנולוגיה העתידית. לשם כך נעזור להם להפוך את אסטרטגיית הפטנטים לאבן פינה של אסטרטגיה עסקית המבוססת על IP רב ערך".

אודות Finnegan:

  • יותר מ -800 עובדים ומעל 350 מומחי פטנטים שעובדים ב-10 משרדים בארה"ב, אירופה ואסיה, כולם מתמקדים באופן בלעדי על IP.
  • נבחרה כ- "משרד IP Global 2016 של השנה" על ידי פרסום מוביל בתעשייה.
  • הגישה יותר מ -12,000 בקשות פטנטים בשלוש השנים האחרונות בלבד.
  • מייצגת חברות ביותר מ-100 סכסוכי פטנטים חדשים מדי שנה, לרבות משפטים וערעורים.
  • עורכי דין ממשרד Finnegan מעורבים בקרוב ל-10% מכלל ההליכים המשפטיים לאחר שפטנט אושר במשרד הפטנטים האמריקאי.
  • עורכי דין ממשרד Finnegan מעורבים בקרוב ל-15% מכלל ההליכים המשפטיים בועדת הסחר הבינלאומית של ארה"ב.
  • כמעט בכל סקר תעשייה, Finnegan מדורגת בצמרת עבור פטנטים וסימני מסחר, והתדיינות משפטים בתחומים אילו.

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות