יום חמישי , ספטמבר 21 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > Red Hat: הציר המרכזי של קהילת מפתחי האפליקציות

Red Hat: הציר המרכזי של קהילת מפתחי האפליקציות

יש מהפכות מתוקשרות היטב, שמצלצלות מכל עבר ב-Hype רעשני ודועכות במהירות בלי להשאיר עקבות, ויש מהפכות שיוצרות מציאות חדשה בלי הרבה רעש אבל עם אימפקט שאי אפשר להתעלם מתוצאותיו – לפחות ברטרוספקטיבה היסטורית. דוגמה עכשווית לסוג השני היא מהפכת האפליקציות שאחזה במגזר ה-IT בשלוש השנים האחרונות. כולכם ללא ספק נחשפתם לאספקט הצרכני של המהפכה, לזרם המדהים של אפליקציות לטלפונים חכמים, שמשנות יומיומית את האינטראקציה שלנו כצרכנים עם מערכות המידע של הספקים ונותני השירות. לפחות חשיפה תקשורתית זכתה החזית הפנים-ארגונית של מהפכת האפליקציות, החזית בה פרדיגמה חדשה מאתגרת – ודוחקת ל-Back Office – את זו שנצבה באור הזרקורים של ממסד התוכנה הארגונית ב-20 השנים האחרונות. שינוי פרדיגמה שכבר החל להצדיק את הכותרת Back To The Future.

%d7%93%d7%9f-%d7%98%d7%95%d7%9c%d7%93%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%9b%d7%aa%d7%91%d7%94

דן טולדנו

מהפכה ללא אנרכיה

ליבת המהפכה היא העברת הדגש במחלקת ה-IT הארגוני מהטמעה של פתרונות מוכנים – יישומי תוכנה מונוליטיים שמגיעים בחבילות ענק יקרות ממספר לא גדול של יצרנים דומיננטיים, לשימוש נאמן למקור בסגנון "כזה ראה וקדש" – לפיתוח אפליקציות קומפקטיות, מותאמות אופטימלית לצרכים הספציפיים של הארגון ולאתגרים העסקיים החדשים שלו. אלה אפליקציות מקוריות, שפותחו באמצעות משאבי האנוש של מחלקת ה-IT עם עזרה כזאת או אחרת מ"הקהילה" של תוכניתנים אחרים, השמחים לחלוק את כשרונם וניסיונם עם עמיתים למקצוע. למהפכה הזאת שורשים במספר תחומים חברתיים, כלכליים וטכנולוגיים – ואף סממן של אנרכיה הרסנית. כולם עולים בקנה אחד עם הצורך הבסיסי של ארגונים לתפקד ביעילות גבוהה יותר, לספק יותר תוצרים בפחות משאבים, לייצר את הערך המוסף והייחודי ולהשאיר שולי רווח משכנעים לטובת המשקיעים, העובדים והקהילה בכללותה.

עומק השורשים האלה הוא שמבטיח כי מהפכת האפליקציות תתפוס את מקומה בין אלה שמסמנות תפנית מהותית במסלול הפיתוח ההיסטורי של טכנולוגיות המידע. "למרות שמדובר בהתפתחות רדיקלית על בסיס של תפיסת 'הקוד הפתוח', לא מדובר בפילנתרופיה של נכסים אינטלקטואליים", אומר דני טולדנו, מנכ"ל Red Hat ישראל. "ארגונים נכנסים למהלך של פיתוח אפליקציות כדי לשפר את הביצועים העסקיים שלהם, להרוויח ולייצר ערך. המהפכה היא בכך שהארגונים הפנימו כי דווקא הגישה "הנאיבית" לכאורה של קהילת מפתחי קוד פתוח היא הדרך היעילה יותר לעשות עסקים. בנוסף, אם עד לאחרונה התפיסה של ניהול משאבי ידע התבססה על רכישה של פתרונות מסיביים בניסיון לפתור את כל בעיות הארגון אחת ולתמיד, מהלך "זבנג וגמרנו", עכשיו כולם יודעים שאין לכך כל סיכוי. העולם ממשיך להשתנות מיום ליום, הלקוחות מחפשים חוויות חדשות, הטכנולוגיות משנות את מאזני הכוחות לטובת המסתגלים בקלות, ובכפר הגלובלי מנצחים המתחרים שלא מפחדים משינויים. המערכות המונוליטיות הישנות, ה-ERP וה-CRM, לא

נעלמות. הן רק עוברות מהחזית למשרד האחורי. למעשה, בחלקן הגדול אלה הפכו ל-Commodity, כפי שקרה למרבית פלטפורמות החומרה. לכול הארגונים יש פתרון כזה או אחר, שעונה לצרכים החיוניים של ניהול ותפעול ארגוני – אבל אינו מספק יתרון תחרותי או מסלול האצה למודלים עסקיים חדשניים. פיתוח אפליקציות ייחודיות הוא המאיץ של הסתגלות הארגון לסביבה תחרותית חדשה".

ה-IT חוזר לספק ערך מבדל

למרות שאינו היחיד מסוגו, מגזר הבנקאות מספק אילוסטרציה משכנעת במיוחד לרציונל העסקי של מהפכת האפליקציות. במהלך שנות ה-90' וה-2000 התחרו הבנקים בהטמעה של מערכות ארגוניות כבדות ומורכבות במיוחד כדי לשפר את תהליכי התפעול השוטף ומיצוב הלקוח במרכז תמונת הנכסים שלהם. לאחר מחלות הילדות והשקעה של מיליונים רבים, היתרונות הראשוניים של "החלוצים" נמהלו בהצלחת "הנגררים" לסגור פערים איכותיים ולהשוות את השירותים שלהם לרמה החדשה – פשוט על ידי ניצול העובדה שחברות האינטגרציה למדו איך עושים את העבודה מהר יותר וזול יותר. התוצאה: חוויית הלקוח אמנם נשארה תלויה באיכות יחסי האנוש מול הנהלת הבנק ועובדיו, אבל ל-IT הארגוני לא היה חלק יותר במשוואת התחרותיות. מצב זה השתנה מיסודו ברגע בו החלו הבנקים לנוע לכיוון המודל העדכני של "בנק דיגיטלי" או "בנק מקוון". היום חלק משמעותי מלקוחות הבנק, לא רק צעירים ו-Early Adapters, חווים את הקשרים עם חשבון הבנק שלהם בלי להיכנס לסניף, בדרך כלל מטלפונים חכמים אך גם מה-PC הביתי או תחנת העבודה במשרד. וכאן נשברה התבנית של "בנקאות סטנדרטית". האפליקציות בהן משתמשים הלקוחות אינן בשום צורה Commodity. בבת אחת נפתחה זירה תחרותית חדשה בה הנכס העיקרי של הבנק הוא המעוף והיצירתיות של מעצבי חוויית הלקוח והיכולת הטכנית לממש אותה תוך זמן קצר, מאפיין Time to Market בז'רגון המשווקים. בזירה החדשה מנצחים אלה שיודעים למנף את קהילת הקוד הפתוח, ללמוד מעמיתים ולהסתגל לצרכים חדשים בלי להיתקע בבוץ של תוכנה קניינית. ומנהלי מערכות המידע חוזרים לכישורים המקצועיים הראשוניים שלהם – ניהול פרויקטים של פיתוח קוד מהר, חזק ואלגנטי. כבר לא צריכים להקדיש את כל הזמן ותשומת הלב לתפעול שוטף של מערכות גנריות ולניהול כוח אדם משועמם במשימות לא מאתגרות. אפשר לחזור לימים המלהיבים של שנות ה-70' וה-80', כאשר יצירתיות, מצוינות טכנית, התלהבות ועבודת צוות היו המאפיינים של מחלקות IT צעירות ונועזות.

מני צרפתי

מני צרפתי

כאמור, הבנקאות אינה הוורטיקל היחיד במגזר ה-Enterprise שעובר "טרנספורמציה דיגיטלית" והסתגלות ל"כלכלת האפליקציות". תהליכים דומים מתרחשים בוורטיקלים של תקשורת, ממשלה, שירותי בריאות, צבא ותעשיה אזרחית. "לא רק ההנהלה העסקית כבר לא מוכנה לקבל תשובות בנוסח 'זה לא פשוט כל כך. נצטרך יותר כסף, יותר אנשים ויותר זמן לגמור את הפרויקט שאתם מבקשים'", אומר דן טולדנו. "ה-CIO נתקל בקשיים לגייס תוכניתנים צעירים לפרויקטים שמוגבלים להטמעה רוטינית של פתרונות סטנדרטיים. הצעירים המוכשרים, בדיוק כמו שהוא עד לא מזמן, רוצים להתלהב מיצירה וחדשנות, והיום, יותר מאי פעם בעבר, הם יכולים לקבל את מבוקשם – אם רק נתנו להם לפרוס כנפיים". את המרחב הזה מספק הענן. מבחינתם מדובר בפריצת דרך פנטסטית, משב אוויר צח במסדרונות הממסד. הבוקר הם התעוררו עם רעיון חדש, בצהריים יש להם שלד של פתרון ועד הערב הם יכולים להריץ סימולציה על ענן "תשתית כשירות" IaaS. השלד הזה בנוי מקטעי קוד שנתרמו לקהילה ע"י גופים שונים – כולל חברות מסחריות כמו מיקרוסופט ו-IBM – נתפרו יחד בסביבת לינוקס פתוחה, נארזו ב"מכולות" (Containers) כדי לאפשר ניידות קלה בין עננים, וניתן לערוך ולשנות אותם בקלות במתודת DevOps. "כל המארג הטכנולוגי הזה מגדיר מחדש את המשימה של ה-CIO: להיות המנהיג של הצוות המקצועי שפותח לביזנס אופקים חדשים", אומר מני צרפתי, מנהל הטכנולוגיות הראשי של Red Hat ישראל.

צוות רד האט

צוות רד האט

האפליקציות מספקות את הבידול התחרותי

יותר מכל מותג אחר, השם Red Hat מזוהה עם המסע (Journey) של לינוקס מהאקדמיה לליבת העסקים, מהמחשב האישי של לינוס טורבאלדס ל-Data Center העצומים של ספקי הענן. "קונטיינרים עושים  לפלטפורמות את מה שעשתה VMware לתשתיות", אומר מני צרפתי. "וירטואליזציה של פלטפורמת האפליקציה, המשתמש יכול להתרכז באפליקציה בלי להתעניין על איזו פלטפורמה הוא מתארח. נכון שהתחלנו את הדרך כמפיצים של מערכת הפעלה, אבל מאז עשינו דרך ארוכה. החבילה הטכנולוגית של Red Hat מהווה היום פלטפורמה אוניברסלית עם מענה לכל שלבי מחזור החיים של תוכנה. החל בדיגום ובחינת היתכנות, דרך סביבת פיתוח מהיר ועבודת צוות, המשך בסימולציה ומבחני עומס וכלה בפריסה והטמעה. מדובר בהתפתחות שלא רבים עמדו על מלוא משמעותה, אך הודות לבשלות של המודל העסקי שלנו כיום, בכל רגע נתון, נמצאים בעולם לפחות מיליון פרויקטים פעילים של קוד פתוח! בניגוד לרושם המוטעה שמנסים ליצור ספקי תוכנה קניינית מסוימים, הקוד הפתוח הוא ה-Mainstream האמיתי בעולם פיתוח התוכנה, מתודות DevOps מחליפות את עבודת הסרק בקסטומיזציה של פתרונות "סטנדרטיים", והאפליקציות המקוריות דוחקות מהמסכים את "צד הלקוח" של מערכות Commodity. זה זמן נפלא להיות שוב CIO!"

עד לא מזמן עוד שמענו פקפוקים אודות הייחודיות המקצועית של ה-CIO בעולם של מערכות מידע נטולות ייחודיות. "כדי להזמין פרויקט אינטגרציה במיקור חוץ, הטמעת פתרון עסקי כמוהו מוטמעים עותקים כמעט זהים בעוד מיליון אתרים, או הרצת ה-Production על שירות ענן תשתיות (IaaS) ציבורי, צריך איש כספים עם התמחות ברכש, לא איש טכנולוגיות עם התמחות במערכות מידע", טענו פרקליטי השטן. "הטעות שלהם הייתה, כרגיל, לחשוב שמה שהיה הוא שיהיה", אומר דן טולדנו. "הם לא הבינו כי בעולם התוכנה המטרות נעות כל הזמן וצריך ידע מקצועי כדי לעקוב אחריהן. בניגוד לעולם החומרה, בו וירטואליזציה עמוקה יכולה להפוך את הפרטים הטכניים לחסרי משמעות מבחינת המשתמש בשירות, בעולם התוכנה הווירטואליזציה רק מדגישה את הערך התחרותי של אפליקציות ייחודיות." ה-CIO, שכבר לא צריך לדאוג ליציבות השרתים או לצורך ברכישת דיסקים חדשים לחוות האחסון, לא יתנוון לדרגת מומחה בהתקשרויות חוזיות עם ספקי שירות בלבד. הוא יחזור להיות מה שהוא נועד להיות מאז ומעולם: מנהל פיתוח עסקי באמצעות פיתוח אפליקציות. "החזון של Red Hat הוא להכין את הפלטפורמה שתאפשר ל-CIO למלא את תפקידו החדש-ישן בצורה האופטימלית", אומר דן טולדנו. "אנו עושים זאת בסביבת הקוד הפתוח, כי זו הסביבה הפרודקטיבית ביותר לפיתוח אפליקציות, במידה רבה הודות לדינמיקה של קהילה מלוכדת במטרותיה. היום, בהרבה פרויקטים, התמיכה של הקהילה תאפשר לתוכניתן להעלות אפליקציה חדשה בזמן קצר יותר ממה שנדרש אתמול לרכישת רישיון תוכנה קניינית מחברה מסחרית. שלא לדבר על המחיר!".

מרכז תמיכה, פיתוח והתנסות

הסניף המקומי של Red Hat בנוי לספק תמיכה מקצועית ללקוחות מקומיים בנוסף למשימות פיתוח עבור סל הפתרונות של התאגיד העולמי. "אלה משימות משלימות, לא מתחרות", מסביר מני צרפתי. "אנו תומכים מקרוב בלקוחות, עובדים בשיתוף פעולה עם  מפתחי הקוד עצמו, כדי ללמוד ולהפנים את האתגרים הקריטיים של משתמשים בעולם האמיתי. הידע הזה, בממד האוניברסלי שלו, מוטמע בתרומה של המרכז הישראלי לסל המוצרים של Red Hat.

הלקוח נהנה מהאינטראקציה הדו-כיוונית. הוא מקבל פתרון שנתמך על ידי מומחים לסביבת העבודה שלו, וביכולתו לנצל את הקשרים של Red Hat עם קהילה עולמית עשירה בידע, ניסיון ורצון טוב, כדי לזהות את המסלול הקצר ביותר למטרתו". כ-200 אנשי פיתוח ותמיכה מאיישים את משרדי Red Hat ברעננה. "אין ריכוז גדול ואיכותי יותר של מפתחי קוד פתוח בישראל", אומר מני צרפתי. "אבל נכס לא פחות חשוב הוא הקשר שלנו לקהילת הקוד הפתוח, בארץ ובעולם. כדי לחזק את הקשר אנו עומדים לפתוח כאן מעבדת התנסות משוכללת, שתאפשר ללקוחות להביא את הפתרונות שלהם לבדיקות QA, מבחני עומס בתנאי עולם אמיתי, ולקבל עזרת מומחים בליטוש קוד ותיקון באגים. פן מהותי בתרבות הארגונית של Red Hat הוא לתרום לקהילת המשתמשים ולא רק לראות בהם לקוחות מסחריים. המעבדה הזאת תעזור לנו לתרגם את התרומה משפה של קוד לעזרה מעשית בפתרון בעיות קונקרטיות".

Red Hat היא חברה מסחרית למטרות רווח, שמוכרת את מוצריה העסקיים בהיקף של 2 מיליארד דולר לשנה, ועם זאת נתפסת בקהילת הקוד הפתוח כשותפה, אפילו מנהיגה. "ההכנסות שלנו מגיעות ממכירת שירות, לא מוצרים", אומר דן טולדנו. "חוזה שירות שנתי, למשל, מבטיח ללקוח שירות פרואקטיבי לכל סביבת Red Hat, כולל עדכונים של כל היישומים הכלולים בחבילת הקוד הפתוח. אבל, בשום שלב, הלקוח לא הופך לשבוי של Red Hat. אפשר להמשיך לבד, אם אתם מספיק אמיצים לוותר על השירות, תופעה די נדירה בעולם ה-.Enterprise הסיבה פשוטה: אנו מאמינים שמוצר טוב לא יכול לשמור על ערכו בלי שירות טוב, רצוף ואמין. העולם העסקי נמצא בשינויים בלתי פוסקים, קהילת הקוד הפתוח מתחדשת כדי לעמוד בקצב, אבל יש צורך בחברת שירות שתדע לחבר את שני העולמות ולגבש בכל רגע מחדש את ה-Best Practice. תפקידנו לחסוך מהלקוח את המצאת הגלגל מחדש, גם אם מדובר בגלגלים של קוד פתוח. יתר על כן, חברה שסופגת היזון חוזר מכל מגזרי ה-Enterprise בעולם יכולה לעשות יותר מזה. לא רק להגיב מהר ונכון לצרכים של לקוח זה או אחר, אלא גם ליצור את התנאים להפרייה הדדית, שיתוף ידע חובק עולם, שבמקרים רבים יאפשר לארגון לפתוח דלתות שהוא אפילו לא ידע על ההבטחה שמאחוריהן".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.