יום שני , יוני 26 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > האתגר שיצר מהפך טכנולוגי

האתגר שיצר מהפך טכנולוגי

מאת: רותי קורצברג, מנהלת אגף טכנולוגיות מידע, קופ"ח מאוחדת

לפני שנתיים בדיוק נכנסתי לתפקידי כמנהלת אגף טכנולוגיות מידע במאוחדת. הקופה הייתה אז בעיצומו של שינוי תפיסתי עסקי שמהותו מעבר מארגון מבוסס תהליכים ידניים וטכנולוגיות IBM מיושנות לארגון דיגיטאלי מוכוון לקוח. האתגר אשר עמד בפני היה לבצע טרנספורמציה בתשתיות ו במערכות המידע, אשר ביחד יוכלו לספק מענה לארגון בתנופת עשייה וצמיחה עסקית מואצת.

רותי קורצברג

רותי קורצברג

עוד בטרם למדתי את הארגון וגיבשתי מפת דרכים, מבנה ארגוני ואסטרטגיית פעולה, נדרשתי להציג תוצרים. העולם הטכנולוגי המתפתח בקצב  אקספוננציונאלי בכל עולמות החומרה, התוכנה, ה- BI והדיגיטאל מאפשר אינספור דרכי פעולה ובטווחי זמן קצרים ביחס לאילו שהכרנו בעבר. השינויים הטכנולוגיים הללו הפכו את לקוחות ה- IT לתובעניים, מרובי דרישות, חפצי חדשנות וכל זאת – בלוחות זמנים מאתגרים ביותר. כמנהלת האגף נדרשתי לשים את צרכי הארגון במקום הראשון ולהיערך מידית למתן תוצרים בכל מישורי הפעילות העסקיים של מאוחדת בכפוף לדרישות הרגולציה ולצד חידוש והתעצמות תשתיתית וטכנולוגית שיאפשרו זאת. ברקע, היה עלי להיערך עם כח אדם קיים אשר נדרש ללימוד ולהסתגל לטכנולוגיות חדשות ולתהליכי פיתוח אג'יליים, לתגבורו ע"י כוחות חיצוניים מקצועיים, לבניית צוותים ומבנה ארגוני תומכים ולהקמת מיסוד תהליכי ליבה הכוללים: שירות, תהליכי עבודה (כשברקע התארגנות הארגון לעמידה ב- SOX),   DRP, תפעול וקשר IT לקוח.

כך גובש כבר בשנה הראשונה Roadmap ברור ומובנה ליישום בטווח של 3 שנים, בדגש על quick winsתשתית מאוחדת בתחילת התקופה הייתה מבוססת על פלטפורמה סגורה, AS-400 IBM ומערכת מרכזית מבוססת טכנולוגיה לקראת END OF LIFE. ארכיטקטורת המערכות העתידית תוכננה להתבסס על מערכות מדף  לצד פיתוח עצמי, המשך בניית מחסן נתונים והעצמת ה- BI. וזאת,  כאשר הארכיטקטורה הטכנולוגית תומכת ע"י חידוש וגידול בכמות וסוג שרתים, הרחבת זיכרון וקווי תקשורת ,מעבר לכלי פיתוח עדכניים- ,dot.net הטמעת כלי שליטה ובקרה והיערכות המותאמים למענה לצרכי אבטחת מידע וסייבר ההולכים וגוברים.

הצעד הראשון והמשמעותי במעבר למערכות פתוחות היה רכישה והטמעת ESB אותו שילבנו במסגרת פרויקט עסקי שפיתחנו. בד בבד נערכנו ליישום והטמעת SAP במאוחדת. רכשנו תשתית CRM DYNAMICS והטמענו פרויקטים עסקיים בהתאם ליעדי ומיקודי הארגון, בכל תחומי העשייה. אגף טכנולוגיות מידע השתלב והוביל פרויקטים רחבי היקף עתירי אוטומציה ואינטגרציה בתחום המעבדות ובתחום בתי המרקחת אשר הביאו חדשנות ויעילות שתרמו משמעותי ליצירת יתרון תחרותי לקופה.

כיום, שיעור המערכות הפתוחות במאוחדת עולה על 50% והוא ממשיך לעלות בהתמדה. אנו עומדים בפני שדרוג מערכת הליבה הרפואית והסבת הקוד ל-  dot.net. בימים אלה ממש פרויקט ה- SAP עולה לאוויר.  מערכת ה- CRM ממוקדת בניהול פניות, עומדת בבסיס תפיסת החדשנות משולחן הרופא של מאוחדת ומוטמעת במרפאות הקופה, לצד מערכות טלה רפואה, שילוב IOT ואוטומציה של תהליכי ליבה במעבדות, ברוקחות ובמכונים. אנו מקדמים פרויקטים רבים בעולמות הדיגיטאל, מפתחים אתר אינטרנט חדש, מעבים את מגוון אפליקציות המובייל ללקוחות, לרופאים ולעובדי מאוחדת ובמקביל עובדים גם על פיתוח ה- BOT  הראשון שלנו. תחום ה- BI הפך משמעותי ומתקדם מאוד במאוחדת. השנה הוטמע מימוש ראשון של מערכת ווטסון של IBM לטובת מדידה וניהול סיכונים בנוסף אנו מובילים בשילוב יישומי GIS בפתרונות הניתנים ללקוחותינו.

ריצה, עקב בצד אגודל, מתאפשרת רק בסביבת עבודה שקופה ובשיתוף פעולה בין הגופים העסקיים ל- IT. תרם לכך גוף ה- BRM אשר יצר שיח פתוח ורציף לאורך השנה.

אך בזאת עבודתנו לא תמה, נהפוך הוא, התיאבון הארגוני, היכולות החדשות, החשיפה הפרטית של לקוחותינו לטכנולוגיה ולדיגיטציה מכל תחומי החיים, ממשיכים ומעלים את רף וקצב הדרישות ואת מורכבותן. משימת ה- IT הינה לספק דרישות אילו ולהמשיך בעבודה הסיזיפית, אך המרתקת ומאתגרת לא פחות  שמאחורי הקלעים, בכדי לאפשר זאת.

אני מאמינה שאגף טכנולוגיות מידע תורם רבות מאפשר למאוחדת לפעול ולצמוח, בהוותו זרז ומאיץ לפעילות העסקית של הקופה. מתוך אמונה שזו רצפת הייצור של הארגון, יצאנו לדרך עם עשרות פרויקטים רוחביים ומאתגרים שבמימושם אנו סוגרים פערים מול קופות אחרות ומקדמים את החדשנות ואת העידן הדיגיטלי.

כיום אני יכולה לסכם, רק כסיכום ביניים, כי עברנו מהפכה טכנולוגית של ממש. בטוחני כי האתגרים הטכנולוגים והעסקיים שהתמזגו והיו לאחד אכן  יביאו אותנו למקומות עליהם לא העזתי לחלום אך לפני שנתיים. היום יכולה אני להביט קדימה בסיפוק ביכולות אותן פיתחנו וביצירתיות אותה אנו מגלים יום יום כדי לגשר על הפערים בין הקיים לחדש.

קופת חולים מאוחדת הינה הקופה השלישית בגודלה בישראל, ונמצאת בצמיחה מתמדת. למאוחדת למעלה מ-270 מרפאות בכל רחבי הארץ ו מבוטחים בה מעל 1,200,000 נפשות. הקופה שמה דגש רב על רמת השירות ומקצועיות הרופאים וגדלה בשיעור הגבוה ביותר מבין הקופות.

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.