<
יום שני , דצמבר 18 2017
מבזקים
דף הבית > כתבות IT מגזין > SAP לוקחת ארגונים לעידן הדיגיטל וה- Live Business

SAP לוקחת ארגונים לעידן הדיגיטל וה- Live Business

בכל יום נפגשות הנהלות בכל העולם ומקבלות החלטות אסטרטגיות לארגון, אשר ישפיעו על הצלחתו בשנים הבאות. לכל הארגונים בעולם יש מכנה משותף אליו הם חייבים להיערך – העידן הדיגיטאלי.

עופר מילבסקי

עופר מילבסקי

כפי שהוא משפיע על ממשלות, הוא משפיע על כל הסביבה העסקית המקומית והעולמית. אנו בפתחו של עידן שקשה להבין בדיוק לאן יוביל אותנו, אבל כמנהלים ועובדים אנו מבינים שאנו חיים בסביבה שקצב השינוי בה רק יגבר ואז עולה השאלה כיצד להיערך נכון לעידן הזה ואפילו לגדול בו? האם זו הזדמנות לשינוי? האם כארגון נוכל להגיע ללקוחות חדשים? האם נוכל להגיב מהר לשינויים? איך מבצעים מעבר שכזה? ישנן עוד עוד שאלות רבות. יותר מכל העידן הדיגיטאלי דורש להגיע לפשטות, גמישות ויכולת קבלת החלטות מיידית בכל מקום ונגישות למידע מכל מכשיר.

SAP זיהתה את המגמה לפני מספר שנים וכיום היא מספקת ללקוחותיה את המעטפת העסקית המלאה לעידן הדיגיטאלי. מוכנות כזו חייבת להכיל ייעוץ עסקי, תהליכים מותאמים וטכנולוגיה חדשנית, על מנת שארגון יוכל לבצע את המעבר באופן סדור עם תובנה של הערך הכלכלי לארגון והשינויים שהוא מתוכנן ליצור.

מפדרציה של תחומי התמחות לסימפוניה תפעולית

ההצלחה של תפיסת ה-ERP העלתה לאג'נדה של ה-Enterprise את האפשרות לחרוג מגבולות "הליבה" ולהתחיל באינטגרציה של תהליכים "פריפריאליים" בתפיסה הוליסטית יותר. לדוגמה, עד כה פתרון ה-CRM סיפק תובנות עסקיות על דרישות, עדיפות, קשיים וצורות נגישות של לקוחות, לצורך עיבוד נוסף ביישומי ליבה שונים; ומצד שני, תוכנות ניהול היצור סיפקו מידע גולמי לעיבוד במסגרת SCM עבור מכרזי רכש, הפקת הזמנות, ארגון לוגיסטי, ודרישות כספיות לאשראי. בתפיסה ההוליסטית החדשה, המטרה היא ליצור קשר ישיר בין הדרישה המגיעה מהלקוחות להיצע הנובע משוק הספקים, באמצעות אינטראקציה בזמן אמת. המערכת האינטגרטיבית אמורה לאשר הזמנת לקוח אחרי שהתקבלה תשובה חיובית בכל השאלות הנוגעות למועדי אספקת חומרי הגלם ושירותי צד ג', זמינות של מערכות היצור וקו אשראי פיננסי – וכל זה מתקיים ברקע תוך שהות הלקוח באתר המכירות המקוונות. "קשה לעקוף את תהליכי הליבה, כמובן, אבל המטרה היא לפשט אותם משמעותית ולספק גמישות בסדרי גודל מהמקובל בעבר", אומר עופר מילבסקי, סמנכ"ל תפעול והמוביל הטכנולוגי של SAP ישראל.  "על הליבה לתפקד כמנוע חכם שמסוגל לנתח מידע וליצור צפי לתסריטים שונים בזמן אמת. זו דוגמה של הרציונל העסקי של "טרנספורמציה דיגיטלית". בתפיסה הקלאסית, כל אחד מהנושאים הפריפריאליים פעל כיחידה פונקציונלית עצמאית והליבה נועדה לשמש אותם כנקודת יחוס מרכזית, מסד נתונים משותף, ומילון מושגים תקני, מאפיינים שמבטיחים אחידות נתונים ותובנות מוסכמות לרוחב "פדרציה של תחומי התמחות". בתפיסת הטרנספורמציה הדיגיטלית אנו משלבים את התהליכים ע"י זרימת מידע ישירה לרוחב הארגון, כאשר את תהליכי קבלת ההחלטות תומכים תהליכי ניתוח והפקת תובנות בזמן אמת בליבת אשר יוצרים  Live Business – ארגון החושב ופועל בזמן אמת".

הווקטורים שדוחפים למהפכה

מבחינה טכנית מדובר במספר פריצות דרך מסונכרנות, שהבשילו בשנים האחרונות:

  1. מערכת מחסני נתונים אולטרה-מהירה הודות לטכנולוגית In Memory, שמסוגלת לנהל כמויות אדירות של נתונים "בזרימה", On the Fly, וליצור את התבניות הדרושות לצורך שליפת התובנות העסקיות הספציפיות לכל תחום פעילות, "בזמן אמת". ההגדרה של זמן אמת במקרה זה פירושה "מספיק מוקדם בתהליך כדי שהמידע המעובד יספיק להשפיע על ההחלטות הנגזרות מהאינטראקציה לפני שהן מיושמות בפועל”. לדוגמה, במקרה של קליטת הזמנה, צריך לבחון את התוצאות האנליטיות שהתקבלו מניתוח הצפי הפיננסי לפני שתתקבל ההחלטה לאשר את ההזמנה. האישור יבוצע אוטומטית לאחר שיתקיימו תנאים קבועים בחוקי הארגון, ללא צורך שמנהל אנושי יהרהר בנושא תוך כדי עצירת התהליך. פתרון ה-In Memory שהציגה SAP כדי לאפשר זריזות והאצת תהליכים ללא פגיעה באמינות הנתונים ויציבות הפתרון נקרא HANA SAP , ויציאתו לשוק לפני שנים ספורות נחשבת כנקודת ציון קריטית בהתפתחות פתרונות תוכנה ארגונית.
  2. כדי לנצל את הנגישות המהירה לנתונים ולהגיב במהירות לשינויים, המודל האפליקטיבי עצמו עבר שינוי עמוק. יישומים שפעלו בעבר במודל "אצווה", Batch, משום שהנתונים שבבסיסם הגיעו בדרך כלל באיחור משמעותי מההתרחשויות בעולם האמיתי, הועברו למודל עבודה אינטראקטיבי. "אחרי שסילקנו את השהיה המיותרת במחסן הנתונים ויצרנו מנגנון In Memory לשיתוף מידע בין התחומים השונים, היה צורך לבנות מחדש את היישומים. SAP יצאה עם הדור החדש של פתרונות ה-ERP שלה – SAP S/4HANA, הבנוי לקבל ולשגר נתונים "לרוחב" מערכות ה-IT, בלי מעורבות מפעיל אנושי אבל עם פיקוח וסנכרון של התשתית המשותפת. היישומים החדשים נבנו בתפיסה מודרנית, מודולרית ופשוטה יותר מהגישה המונוליטית המסורתית של ERP. הם נבנו לתמיכה בניידות כצורת עבודה מועדפת, בתאימות למודל הענן כפלטפורמה חלופית (בלי לבטל את האופציה לתצורת On Premises) ובהבנת הערך של "זריזות", Agility, בהסתגלות למצבי שוק משתנים.
  3. לא רק הלקוחות והספקים מצפים מהארגון שלכם להסתגל למושגים חדשים, לצורות עבודה שונות, לדרישות המתחלפות של אופנת הצעירים ולהזדמנויות העסקיות לפרוץ מוסכמות מיושנות. גם המשאב העיקרי שלכם, האנשים שהופכים רעיונות לערכים כלכלים, הם שונים מבעבר והם ממשיכים להשתנות עם כל מחזור גיוס עובדים חדש. ה"מילניאלס", שהתבגרו בתחילת המאה הנוכחית ועכשיו תופסים משרות אחראיות בכל ארגון לא מוכנים לעבוד בסביבה שמעוצבת בסגנון ה-Mainframe או ה"מיני-מחשבים" של המאה הקודמת. יש צורך במהפך עמוק שמתחיל במטפורות הגרפיות של ממשק המשתמש, ממשיך בהטמעת התפיסה Mobile First לטוב או לרע, ומקבל כעובדה שסמארטפון הוא תחנת העבודה המועדפת. לא רק SAP, גם הלקוחות שלה שרויים בתחרות גלובלית על התוכניתנים המבריקים והמנהלים המוכשרים ביותר. אלה דורשים סביבת עבודה שונה, רספונסיבית ואטרקטיבית יותר – ולנו כדאי להקשיב להם. הם מושפעים מיחס המכבד אותם המתחשב בהעדפות אישיות אפילו יותר מסיפוקם באמצעות תוספות שכר. בסביבת SAP S/4HANA הם ירגישו שהארגון רוצה אותם ודעתם חשובה גם בנושאים של ידידותיות למשתמש".
משרדי סאפ ישראל ברעננה

משרדי סאפ ישראל ברעננה

מסגרת עבודה לטכנולוגיות חדשות

הטרנספורמציה הדיגיטלית נזקקת לטכנולוגיות רבות ומגוונות כדי לאפשר התפתחות של "ארגון חכם" בו למערכות ה-IT תפקידי מפתח בכל מרחב הדיסציפלינות שמגדירות את ייעודו החברתי וערכו הכלכלי. "מרחב האפשרויות שנפתח למשתמשי SAP S/4HANA מתמלא בכל ספקטרום הטכנולוגיות שבחוד החנית", אומר עופר מילבסקי. "לדוגמה, הממשקים למערכות הלוגיסטיות נוצרו מוכנים לקלוט סנסורים בתפיסת IoT, האינטרנט של הדברים. המנועים האנליטיים מטמיעים את מתודת Big Data, להפקת תובנות ממידע לא קנייני הזמין ברשתות החברתיות. התקשורת עם לקוחות מודעת מראש לצורך בקונסיסטנטיות לרוחב ערוצי גישה שונים, תנאי מוקדם לשיווק רב-ערוצי, Omni Channel Marketing. עם זאת, התפתחויות חדשות לא יכולות לאפס את הערך של השקעות העבר. יש צורך באינטגרציה של ישן וחדש שבו ניתן לנצל יתרונות של מערכות שנבנו בארגון ועדיין קריטיות ולחבר אותן לתהליכים העסקיים גם בזמן אמת והתשתית שלנו בנויה על מנת להבטיח את זה

אינטגרציה נוספת ההבנה שאנו נפעל בעולם היברידי קרי חלק מהמערכות יפעלו בענן ציבורי ואחרות בפרטי על מנת להשלים תהליכים עסקיים מלאים  "קחו לדוגמה את Ariba, זירת סחר עולמית בה מתנהלות טרנסאקציות בהיקף מעל 800 מיליארד דולר לשנה. ספקים וצרכנים של חומרים, מוצרים, שירותים ותת מערכות בכל קשת המוצרים התעשייתיים, משתמשים ב-Ariba כדי לנהל את הרכש בצורה כמעט אוטומטית לחלוטין. זו למעשה הרשת העסקית השיתופית הגדולה בעולם. כדי לשפר את היכולת של הארגון למקסם את תהליכי הרכש אל מול שרשרת האספקה , יש צורך שהפעילות הזאת תתעדכן ברציפות אודות אירועים שמשנים את תחזיות הצריכה או היצור. בעבר הסתמכו הארגונים על עובדים שניחנו בכישורים "מלידה" ורפלקסים של ברוקרים כדי למצות תועלת מרבית מזירת הסחר – שמתנהלת פחות או יותר בחוקים של בורסה לניירות ערך. וכידוע, גם המשובחים בברוקרים עושים טעויות, לפעמים יקרות מאוד. תוכנה יכולה להציף דרישות רכש, מערכות eBusiness יודעות ליצור הזמנות ולחתום דיגיטלית על מחירים ומועדי אספקה, יישומי BI יודעים להקרין על העתיד לקחים שנלמדו בעבר. אבל מי יודע מה באמת קורה בחנות האינטרנטית? מי בדק את המצאי במחסן רגע לפני שהצעת המחיר הפכה להתחייבות כספית? מי החליט שהלקוח הספציפי p1220670הזה אמין מספיק כדי להצדיק התחייבויות לספקי רכיבים לפני שהלקוח שילם משהו על החשבון? אלה דוגמאות להחלטות שעד כה עצרו את התהליכים העסקיים החצי אוטומטיים על השולחן של מנהלים שהוסמכו לקבל החלטות בתנאי סיכון. איך נעביר אותם "טרנספורמציה דיגיטלית" לאוטומציה מלאה?

מובילי הטרנספורמציה העסקית

"כדי לנצל את הפוטנציאל המלא של אינטגרציה צריך לחשוב בצורה הוליסטית, על מכלול היחסים בין הארגון לסביבתו כמו גם בין חלקיו השונים שעד כה התנהלו בתוך "ממגורות" נפרדות, Silos", מסביר מילבסקי "ארכיטקטים של מערכות מידע מעדיפים בדרך כלל לפרק את המודל התפעולי המשוכלל למרכיבים בסיסיים כדי לפשט ככל האפשר את הפתרונות – העדפה שמתבטאת בסופו של יום בתת-אפקטיביות. לפעמים הם מתרצים את ההסתפקות בפחות מאופטימלי בהבטחה הסתומה, 'זה יבוא בגרסה הבאה' ולפעמים בתובנה הצינית במקצת, 'הטוב יותר הוא האויב של הטוב מספיק'. אסור לתת לגישה הזאת להרעיל את החזון של טרנספורמציה דיגיטלית. זו לא תתרחש בדיעבד מהטמעה של יישום זה או אחר, גם אם הוא נחשב ל-Best of Breed, אם הוא לא עוצב מיסודו כחלק מחזון נועז, רחב אופקים, מבוסס יכולות טכנולוגיות מהפכניות, ותפיסה ריאליסטית בנוגע לדרך בה ארגונים יוצרים ערך".

מלווים לקוחות במסע המאתגר

לדברי מילבסקי, "חברת SAP הקימה גוף ייעוץ חדש במסגרתו יועצים מובילים בכל הוורטיקלים מלווים לקוחות במסע המאתגר של Business Transformation Planning", אומר עופר מילבסקי. הצורך בגוף כזה התחדד לאחר שקיבלנו משוב מהלקוחות: "המעבר ל-SAP S/4 HANA אינו רק פרויקט הטמעה של טכנולוגיה חדשה. מדובר בטרנספורמציה עסקית, שאומנם מתבססת על טכנולוגיה חדשנית אך יוצרת למעשה סביבה תפעולית חדשה. מישהו צריך לבנות ארגון חכם יותר על תובנות ה-Silo הישן". במגזר ה-Enterprise הישראלי, SAP מספקת את הבסיס הטכנולוגי ל-60 עד 70 אחוז מהארגונים. "יש לנו מענה מלא ללקוחות גדולים בינויים וקטנים לעידן הדיגיטאלי אנו מביאים ידע וניסיון מקומי ועולמי על מנת לסייע ללקוחותינו לבצע טרנספורמציה דיגיטאלית בהצלחה רבה", אומר עופר מילבסקי. "

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות