<
יום ראשון , דצמבר 17 2017
מבזקים
דף הבית > חדשות > דבר העורך: יהודה אלידע > חבוטה ומושפלת, חוזרת Nokia לסצנת ההי-טק הישראלית

חבוטה ומושפלת, חוזרת Nokia לסצנת ההי-טק הישראלית

 Satya Nadella

נוקיה, שרק לפני 7 שנים החזיקה ב-50 אחוז משוק הטלפונים הסלולריים, עברה לפני שנתיים חוויה טאומטית של "כמעט מוות", יש אומרים, מוות קליני שהשאיר אותה במצב צמחי. סדרה של טעויות אסטרטגיות, שהגדולה בהן היתה ההנחה שטלפונים חכמים מהווים "גומחה" לא משתלמת והכסף ימשיך להגיע מה-Mainstream של טלפונים "מצועצעים" (Feature Phones), הפסיקה רצף של צמיחה מטאורית, שהעלתה את פינלנד הקפואה על מפת ההי-טק. שבע שנים מאוחר יותר הצטמצם נתח השוק של נוקיה לקצת יותר מ-3 אחוז באחת ההתדרדרויות המהירות שראינו בתעשייה פורחת, כזו שממשיכה לצמוח במהירות וברווחיות לכל מי שלא מתיימר לדעת טוב יותר מהלקוחות מה טוב עבורם.

 

חזרה לימי החדשנות הטכנולוגית

לפני כשנה רכשה מיקרוסופט את Nokia והחלה בניקוי האורוות, מהלך שהצלחתו נתונה בסימן שאלה משום שגם מיקרוסופט הישנה האמינה כי היא יודעת מה טוב ללקוחות (Windows Phone, למשל) יותר משהם יודעים (אנדרואיד, למרבית הביזיון). שינוי הכיוון הנוכחי, שנדחף על ידי המנכ"ל החדש, סאטיה נאדלה, לאחר שסטיב באלמר נשלח לשפר את מיומנויות הגולף שלו, מאופיין בהכרה (המאוחרת) שבתחרות תנצח האטרקטיביות של מוצרים חדשניים-שימושיים – ולא עוצמת המכבש השיווקי-פיננסי. ההנהלה החדשה פחות מעוניינת בשימור המוניטין ההיסטורי של Nokia ויותר ברכישת טכנולוגיות חדשניות שיספקו דלק לצמיחה מחדש.

במסגרת מסע רכישות חסר תקדים רכשה השבוע Nokia את קבוצת3D Geolocation  של נייס מערכות הישראלית. כדי להרגיע את השמועות המבהילות על העתקת הפעילות לחו"ל, היא הודיעה כי זו תהווה גרעין להקמת מרכז מצוינות חדש בישראל. לשמועות האלה יש תקדים להתבסס עליו, משום שרק לפני שנתיים, בניסיון מגושם להקטין עלויות גם על חשבון חדשנות, סגרה נוקיה את מרכז הפיתוח שלה בישראל ופיטרה את 25 אחרוני העובדים, שנשארו מה-500 שעבדו בו בשיא ה-Hype. המרכז, שנוסד בקול תרועה הלך לעולמו בנפיחה חרישית – בלי להציל את החברה המבולבלת. לא ברור מדוע ב-2012 זה היה מקור להפסדים ולמה ב-2014 חזרה האמונה באיכות המו"פ הישראלי, אבל הרושם הכללי הוא שמדובר "ברוח המפקד". אז, הנהלה סקנדינבית מנותקת מעולם המשתמשים החדשים שבוייה בנוסחה שמרנית הממוקדת במאמץ לעצור את שטף הדם הפיננסי, סגרה ומכרה את כל מה שלא נתפס כ"ליבת העסקים". עכשיו מנהלים אמריקאיים רוכשים כל מה שזז וממזגים את כל מה שיכול בפוטנציה להוסיף ערך.

 

תמונת עולם תלת ממדית

הטכנולוגיה שפותחה ב-NICE, על פי הדוברים של נוקיה, מאפשרת לתכנן, לתחזק ולאתר תקלות בפריסת הרשת הסלולרית על ידי איכון מדויק יותר של אירועים ומקורות הפרעה. בעיית האיכון נעשית אקוטית יותר ככל שתאי השטח נעשים קטנים וצפופים יותר (במטרה לשרת יותר משתמשים בתוך פס תדרים נתון) וככל ששיטת האיפנון משתכללת (כך שכל פס תדר יוכל להעביר יותר נתונים) ונעשית רגישה יותר לשיבושים. שתי המגמות האלה הולכות ותופסות מקום חשוב יותר, בעיקר בפריסה של רשתות דור 4 (טכנולוגית LTE) ובהתגברות על בעיית ההדים החוזרים מבניינים בשטח עירוני בנוי לגובה. הטכנולוגיה של 3D Geolocation מצליחה לשים את האצבע על מקום חשוד משום שהיא מתייחסת לטופוגרפיה כמרחב תלת-ממדי ולא מפה פשוטה בשני ממדים.

 

לא ידוע עדיין כמה כסף תשלם נוקיה ל-NICE תמורת הטכנולוגיה והאם העסקה הזאת עומדת ברקע המהפכים בצמרת נייס ופרישת שניים מסגני המנכ"ל הבכירים בשבועות האחרונים. בכל מקרה, הנהלת Nokia מבטיחה כי המשך פיתוח הטכנולוגיה ייעשה בישראל כחלק מהבניה חדשה של "Competence Center" בארץ הקודש. נחכה ונראה.

אודות יהודה אלידע

עורך ראשי. במהלך חצי יובל השנים האחרונות ביסס יהודה אלידע את מעמדו המוביל בין העורכים והפרשנים של טכנולוגיות מידע בישראל, הודות לרקע מדעי (MSc בפיזיקה ממכון ויצמן), ניסיון ניהולי (15 שנה בשיווק וניהול חברות בישראל ובחו"ל), גישה אנליטית ומחויבות לעיתונאות אחראית. יהודה אלידע ייסד, ניהל וערך את המהדורה הישראלית של PC Magazine ואת NET Magazine וב-12 השנים האחרונות הוא העורך הראשי של IT מגזין, מוסף המחשבים של גלובס, בנוסף לאחריותו על התכנים המקצועיים של פורטל IT News.
נגישות