יום שלישי , יולי 25 2017
מבזקים
דף הבית > חדשות > אירועים, כנסים ותערוכות > גביע אמריקה: השיט היקר לצמרת של לארי אליסון

גביע אמריקה: השיט היקר לצמרת של לארי אליסון

אחרי ששרד תחרות שיט תחת הוריקן, וגם ניצח אותה, לארי אליסון הפך את תחרות השיט היוקרתית בעולם, למרוץ חימוש טכנולוגי בין עשירי העולם. ברוכים הבאים לגביע אמריקה בשיט.

team-oracleזהו השבוע השני של תחרות 'גביע אמריקה', אליפות השיט היוקרתית המתקיימת אחת ל-3 או 4 שנים כבר יותר מ- 150 שנים, וצוות 'אורקל' של לארי אליסון נמצא בפיגור 4-0 מול המתחרה המובילה בתחרות. אחרי שזכתה בשתי  האליפויות הקודמות ( 2010 וב- 2013) נמצאת הקבוצה בעמדת פיגור מול מי ש'הובסה' על ידה בתחרויות הקודמות – קבוצת איחוד האמירויות מניו זילנד הנושאת מטען של הפסד צורב בגביע הקודם – אחרי שהובילה כבר 8-0. האם גם הפעם ישלוף לארי אליסון אס מהשרוול? בכל מקרה, הזוכה בתחרות יזכה להניף את גביע הכסף הראוותני של התחרות, שמתנשא לגובה של 1.1 מטר ומלווה את התחרות מאז 1948. הגביע הבומבסטי מוצג תמיד כשהוא מאובטח על ידי שני שומרים, מוגן בארגז שעוצב במיוחד על ידי בעיצוב לואי ויטון (נו, אלא מי…), ועליו חרוטים שמות הקבוצות המנצחות. אין ספק שהוא מתאים ברוחו לרוח התחרות בה הכסף משחק לא פחות ממאמץ ספורטיבי.

כרטיס כניסה בשווי 100 מיליון דולר

הבעלות על ספינת מרוץ בגביע אמריקה מכניסה אותך למועדון עלית של "העשירים והנכונים". לצד לארי אליסון, שההשקעה שלו בתחרות מוערכת ב- 150 מיליון דולר, ניתן למנות גם את מסיושי סאן, העשיר מבין הבעלים, מייסד קבוצת SoftBank. איתם גם מופיע ריי ברקר, בנו של מייסד ענקית קמעונאות הניוזילנדית והמיליארדר השבדי טורביון טורנקביסט, שמוערך ב- 1.8 מיליארד דולר בשותפות בקבוצת הסחר גונבור. אלה הם ממשיכים של שושלת ארוכה של תומכים בתחרות, הכוללת גם את ג'יי פי מורגן, שהוביל את הספינה קולומביה לזכייה, ב-1988 ו- 1901, וקבע את המשפט: "אם אתה צריך לשאול כמה עולה יאכטה, אתה לא יכול לרכוש אחת".

גם אחרי שקיצרו את אורכן מ- 50 רגל ל- 45 בשלבים המוקדמים של המירוץ, כדי להפחית עלויות, הספינות של גביע אמריקה תוצר של השקעה כספית עצומה בתכנון ופיתוח טכנולוגיות שיוט. אלו הן ספינות מסוג קטמארן המתבססות על זוג להבים שמזניקים את הספינה אל מחוץ למים, והופכים אותה לסירה  מעופפת, הדומה יותר למטוס  שנע קדימה במהירות של  ל- 80 ק"מ לשעה, בעוד החיכוך עם המים הופך למינימלי. לספינה מחזורי פיתוח מהירים בין תחרות אחת  לבאה אחריה. מדובר על קצבי שיפור בביצועים של 20%, כשבתחרות שעברה ב- 2013 המהירות המירבית עמדה על כ- 40 קמ"ש. לא סתם חברות הרכב הגדולות מעורבות בפיתוח – BMW מביאה את יכולות התכנון המתקדמות שלה אל קבוצת אורקל, ולנד רובר תומכת בקבוצת BAR הבריטית.

מירוץ של טכנולוגיה

"גביע אמריקה הוא מרוץ ספורטיבי וטכנולוגי", אמר הנס זימר, סמנכ"ל התפעול של קבוצת אורקל. תכנון הספינה המהירה ביותר הוא הכרחי לניצחון, והטכנולוגיה משחקת בו תפקיד מרכזי. "ספינות אלה הן מאוד, מאוד טכניות", אומר איאן ברנס, מנהל הביצועים של הקבוצה "כל המערכות – הידראוליקה, אלקטרוניקה ומשטחי סיפון המורכבים מסיבים – חייבים להיות מושלמים.  אם אתה טוב יותר מהמתחרה שלך, זה יבוא לידי ביטוי בביצועים שלך בתחרות. זו גם הסיבה שאנו צריכים את אפליקציות המידול והסימולציה הטובות ביותר", הוא מוסיף. כדי לעמוד באתגרי התכנון המורכבים האלה, קבוצת אורקל הסתמכה פעם נוספת על פלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס.

team-oracle2"פלטפורמת 3DEXPERIENCE מספקת תוצאות ריאליסטיות באופן מדהים. אני מתכנן ספינות עבור גביע אמריקה כבר 32 שנים", אמר ברנס. "בזמנו, היינו מתכננים ספינה ושולחים את התכנון שלנו לבוני הספינות עם שרטוטים בדו-מימד. זה הגביל אותנו מאוד. כעת, עם טכנולוגיות 3D אלה, אנו יכולים לבצע ויזואליזציה, לנתח ולבנות דברים שלא היו אפשריים מבחינה טכנית בעבר. כאשר אנו ממדלים ספינה עם CATIA, אנו יכולים לראות כל פרט בריאליזם אדיר. זו פריצת דרך עצומה". גם דפוס 3D הוכיח עצמו כטכנולוגיה רבת ערך, כשהוא לצוותים לחשוב מחוץ לקופסא ולהתנסות במהירות ברעיונות חדשים ונועזים שיכולים להעניק להם יתרון תחרותי במהלך המרוץ.

"אנו מסוגלים לייצר אב טיפוס של חלקים או אפילו תבניות שלמות של חלקים מרוכבים, ואז להדפיס אותם במהירות ב- 3D באמצעות חומרים שונים כגון פלסטיק או טיטניום", אמר אהרון פרי, מהנדס עיצוב בקבוצת אורקל. "אם אנו צריכים לבצע שינויים בתכנון שביצענו לאחר בחינה במים, אנו יכולים להטמיע אותם במהירות ולייצר חלק חדש בדפוס 3D. סבבי התכנון הם מהירים מאוד, והם דוגמא מובהקת לדרך בה פלטפורמת 3DEXPERIECNE מאיצה את מחזורי הפיתוח שלנו, ואת היכולת לבנות ספינות טובות יותר". "למעשה, מה שהיה דורש בעבר 4 מהנדסים, יכול להיעשות כיום באמצעות אדם אחד עם פלטפורמת 3DEXPERIENCE", מוסיף פרי. יכולת מעניינת נוספת שמספקת פלטפורמת 3DEXPERIENCE לפיתוח הספינה המהיר, היא היכולת לבצע הדמיה עבור צוות השייטים שאינם טכנולוגיים, ואף לייצר שיתוף פעולה בין חברי הצוות שפזורים במהלך השנה במקומות שונים בעולם.

"אנו מסוגלים  לבצע סימולציה שעל בסיסה השייטים יכולים לחלוק רעיונות חדשים עם יתר הצוות בזמן אמת. השייטים יכולים להיטמע במודל 3D של הספינה, ולהצביע על נקודות בתכנון, עוד הרבה לפני שמנסים את הדברים או לפני שבונים מודל ראשוני. קבלת החלטות תכנון בשלבים המוקדמים האלה, במקום להמתין לבניית הספינה, חוסכת לנו זמן רב. באופן היסטורי, השייטים מקבלים את הספינה, מוצאים דברים שהם לא אוהבים, ואנו נדרשים לבצע שינויים בסדנה. זו כבר לא הדרך. פלטפורמת 3DEXPERIENCE מסייעת לנו להגיע לנקודת הזינוק במצב מצוין", אמר איאן ברנס, מנהל ביצועים עבור קבוצת אורקל.

ניו זילנד מחפשת נקמה על המהפך הגדול בהיסטוריה

2013: זה היה אחד הניצחונות הגדולים בהיסטוריה או אחד ההפסדים הקשים בהיסטוריה, תלוי באיזה צד אתה של המפה. אבל הניצחון הגדול החל הרבה לפני, כשלארי אליסון הגיע לארה"ב ולמד שיט באוניברסיטת קליפורניה, ובגיל 25 רכש לעצמו סירת מפרש. הוא הניח את התחביב הזה בצד עד שהיה מוערך בכ- 50 מיליארד דולר, ואז התפנה לרכוש אי קטן, מטוס סילון, יאכטה, וגם לחזור לשיט. בשנות ה- 90 הוא נכנס לעולם השיט התחרותי והצליח לזכות ב- 5 אליפויות Maxi. אבל את ההתקדמות בתחום נעצרה כשב- 98' אליסון נקלע להוריקן שהתפתח באמצע תחרות. מתוך 114 סירות, רק 44 הצליחו לחזור לחוף, ו-6 שייטים טבעו. אליסון הוגדר כזוכה בתחרות.

לאחר מכן, ב- 2003 הקים אליסון את קבוצת אורקל, ושימש גם כשייט פעיל. הקבוצה ניצחה במרוץ של 2010, לא לפני שאליסון הגיש תביעה וניצח בסכסוך על בחירת המתמודדים בתחרות. כמנצח במרוץ הקודם, הייתה שמורה לאליסון הזכות לקבוע את הספינה בה יתחרו ואת המיקום. הוא בחר להעביר את האירוע לסן פרנסיסקו, ובמקום קטמרן מסורתי, התחרות עברה לדגם AC725 האימתני. אליסון גם בחר לפרוש משיט פעיל ועבר לשמש כמוביל הקבוצה. בראיון שנתן הסביר אליסון שהוא רצה לבצע מהפכה בספורט ולמשוך קהל צעיר יותר. המבקרים של המהלך טענו שהטוענים לכתר יצטרכו להשקיע 100 מיליון דולר רק כדי להגיע לתחרות. אליסון השיג את רצונו, אבל לא הכל הלך בדיוק בדרך שתכנן.

קבוצת אורקל נתפסה על שינוי בלתי חוקי בספינה, כך שהחלה את מרוץ הגמר במינוס שתי נקודות. לאחר מכן, במירוץ הגמר, היא כבר הייתה במרחק שיוט אחד מהפסד מביך לניו זילנד במגרש הביתי של אליסון. אבל אז במהפך שנחשב לאחד מהגדולים בהיסטוריה. אליסון פיטר במקום את טקטיקן הקבוצה והביא את אלוף השיט האולימפי הגדול אי פעם, בן איינסלי. תחת פיקודו ניצחה קבוצת אורקל ב- 8 שיוטים רצופים ואספה אליה את הגביע. האם כח הרצון הבלתי נדלה של אליסון יביא את הקבוצה שלו ראשונה לקו הגמר? או שמה האובדן של הקפטן שלו, בן איינסלי, לקבוצה הבריטית גם יסיים את ההצלחה של גביע אורקל. האם הטכנולוגיה תנצח או 11 השייטים על הסיפון? סיפור ששווה לעקוב אחריו.

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.