<
יום שבת , ינואר 20 2018
מבזקים
דף הבית > תוכנות > Dynamics ERP: כבר לא צריך לבחור בין מחיר ליכולת

Dynamics ERP: כבר לא צריך לבחור בין מחיר ליכולת

מיקי1

מיקי איטין משנה למנכ"ל פרודוור ישראל

מוזר לדבר על מערכת ERP רחבת ספקטרום במונחים של מוצר צריכה. להתפעל מהאלגנטיות של המסכים, מהאינטואיטיביות של השימוש, מקלות ההטמעה והשדרוג. אבל אלה התגובות המידיות של משתמשים ומיישמים של פתרונות ה-ERP במשפחת Dynamics של מיקרוסופט. "היה זמן בו המיצוב התחרותי של תוכנות ERP נקבע על פי עושר פונקציונלי ועומק האינטגרציה", אומר מיקי איטין, משנה למנכ"ל Prodware-ישראל, המפיצה המובילה של Dynamics ERP בישראל. "היום הדיון מתנהל במישור אחר, מנקודת מבט עסקית וטרמינולוגיה של תרבות ארגונית. עדיין אפשר להבחין בהבדלים שבין פתרון מקומי לבין מוצר שנועד לשוק הגלובלי, ובין תוכנה המותקנת On Site לבין שירות יישומים בענן. אבל אחרי שאתם מפוקסים על סוג הפתרון המתאים למודל העסקי שלכם, הניואנסים הטכניים תופסים מקום פחות חשוב מהשיקולים העסקיים והתפעוליים."

תוכנה שמשתלבת בסביבת העבודה המשרדית

האסתטיקה של סביבת העבודה, היכולת של יישום ארגוני להתמזג בתוך שולחן העבודה של Office, והמטפורות הגרפיות שנותנות למשתמש החדש תחושה של ביטחון הנובע מהכרות מוקדמת; הממשקים המובנים לכל תוכנות סביבת העבודה העסקית – Office365 – שמכפילים ומשלשלים את התפוקה של הלקוחות; ובשנתיים האחרונות נוספה גם זמינות השירות בענן ללא צורך בהשקעה הונית כבדה. כל אלה נחשבים בצדק כערכים מוספים "עסקיים", משום שיתרונם מתבטא במונחי זמן וכסף, בדרישות תשומת לב מההנהלה ובמשאבי אנוש. בכל הממדים האלה, פתרונות Dynamics בענן, יוצרים מציאות חדשה: סביבת ERP קונסיסטנטית לכל ספקטרום הלקוחות. החל ב-Enterprise וכלה במגזר העסקים הקטנים והבינונים, החברות המשפחתיות והשותפויות של משרדי שירותים מקצועיים.

Prodware ישראל היא חברת בת בתאגיד בינלאומי, שמרכזה בצרפת וסניפיה פרוסים בכל מדינות אירופה וצפון אמריקה. החברה העולמית מתמחה בהפצה, תרגום ולוקליזציה, הטמעה ושירותי ייעוץ לסל הפתרונות הארגוניים של מיקרוסופט. גם בישראל Prodware משמשת כקבלן מקומי מטעם מיקרוסופט ל"גיור" משפחת מוצרי ה ERP של מיקרוסופט Dynamics, מספקת היום תמיכה מקצועית ומרכז מצוינות ישראלי וכן, משתפת פעולה עם מיקרוסופט בפרויקטים מאתגרים במיוחד. "עם למעלה מ-150 מומחי Dynamics, שלחלקם ניסיון של 10 שנים מאז השקת המוצרים באירופה, והצלחה בעשרות פרויקטים מורכבים בישראל ובחו"ל, Prodware-ישראל נחשבת לשותף העסקי המוביל באזורנו. הקבוצה כולה, עשרות חברות הבת שמשתפות פעולה ברשת עולמית של מומחי יישום בוורטיקלים שונים, נחשבת לשותפה קרובה ביותר של מיקרוסופט, חברה בליגה האקסקלוסיבית של ה-Inner Circle (האחוזון העליון של שותפי מיקרוסופט Dynamics בעולם) זו השנה התשיעית ברציפות. רשת חברות הבת של Prodware מייצרת ערכים נוספים כתוצאה מהיכולת של כל חברה להתמחות לעומק בוורטיקל ספציפי ולחלוק את הידע הזה עם חברות אחרות בפרויקטים רלוונטיים. כך, לדוגמה, Prodware מובילה את ה-IT בתחום האנרגיה וייצרני חשמל הפרטיים בשוק הישראלי עם הטמעות מוצלחות בקרב מרבית יצרני החשמל בשוק ובהם דוראד, דליה אנרגיה  ואדלטק . ההתמחות של הסניף הבלגי של פרודוור שהביאה לבניית מרכז התמחות מקומי, גרמה לנו לבנות ולפתח פתרון מקומי שמתאים יותר לצרכים של השוק המקומי. פתרון זה אף נרכש לאחרונה על ידי חברת החשמל של איי סיישל ויושם על ידי מומחי  Prodware ישראל.

התמחות בחברות הי-טק וקמעונאות

בועז

בועז ניסימוב, סמנכ"ל ומנהל חטיבת ה-ERP בפרודוור ישראל

"בצורה דומה, חברות הבת בצרפת ובספרד רכשו ניסיון, ידע וכלי יישום בתחום של קמעונאות, ה-Retail", אומר בועז ניסימוב, סמנכ"ל ומנהל חטיבת ה-ERP בפרודוור ישראל. "היום הקבוצה מסוגלת להתאים פתרון ERP לכל רשת שיווק, מסופרמרקטים בפריסה שכונתית, ועד לרשתות האופנה העולמיות שלהן מאות סניפים בעשרות מדינות. אלה פתרונות ענן שנוצרו בתפיסה גלובלית וניתן ליישמם באותה מידה של הצלחה בישראל, באירופה ובאמריקה. חברת הבת הבריטית, לעומת זאת, היא מרכז המומחיות העולמית בתחום המחזור, עם פתרונות מדף מוכנים לניהול אשפה ומיחזור, ברובד של קבלנים, תאגידים מוניציפליים וגופים ממשלתיים. כל המומחים האלה מוכנים להושיט עזרה בטלפון, בפורומים טכנולוגיים, בניהול פרויקטים ובהתגייסות לפתרון בעיות קריטיות. כפי שהמומחים של פרודוור-ישראל נחשבים למובילי פרויקטים של ERP בתחום ההי-טק ובזכותם קיבלנו פרויקטים משמעותיים גם מחוץ לגבולות המדינה".

"התווית 'מדינת הסטארט-אפ' מחייבת יותר מחוצפה ישראלית ודחף לוהט לכבוש את העולם", אומר מיקי איטין. "יש צורך בהכנת תבניות עבודה מיוחדות לדפוס הפעולה של החברות שמוקמות במגזר ההי-טק הישראלי. אלה חברות צעירות מאוד, עם משאבי הון מוגבלים – אבל שאיפות חובקות עולם. הן מרגישות בנוח בענן ולכן מעדיפות פתרון שחי ומתפתח בענן – אבל הן לא מסתפקות בפתרון שאופקיו מקומיים. הדרישה ליכולת פריסה גלובלית מתחילה כבר כשהמייסדים חושבים על אסטרטגיה עסקית, מתעצמת כאשר משקיעים פרטיים וקרנות הון סיכון דורשים תשתיות ניהול יציבות עם שקיפות ותהליכים מובנים של קבלת החלטות, ומגיעה לשיאה כאשר יוצאים לבורסה או מקימים מערך בינלאומי להפצה ותמיכה עולמית. בכל מעברי הפאזה האלה מתברר שהגיבוי של חברה עולמית למוצר עולמי הוא קריטי."

ובאופן דומה, חברה ישראלית שמטמיעה את אחת ממערכות  Dynamics ERP לא צריכה לחפש פתרונות אחרים כאשר היא פותחת סניף חדש בארץ חדשה, משום שמיקרוסופט כבר הכינה את התשתית ללוקליזציה ו-Prodware יכולה לגייס שותף עסקי כדי לנהל את ה-Roll Out בכל מקום נדרש. עכשיו, כאשר פתרון Dynamics זמין בענן, גם אין צורך בהקמת Data Center או ברכישת שירותי אירוח לשרתים המרוחקים. אפשר לבצע את כל הפרויקט מישראל באותה קלות בה סטארט-אפ זעיר מצליח לתפוס את מקומו על מיליוני סמארטפונים בלי "לשבור את הבנק".

מוצרים לכל סקלת העסקים

כאשר מדברים על Dynamics ERP מתייחסים, בעצם, לשתי משפחות מוצרים:

  1. Dynamics NAV – מערכת ERP לעסקים קטנים-בינונים, מתאימה לטווח שבין משתמשים ספורים לבין אלף משתמשים שעובדים בתצורת Concurrent. היא מגיעה כחבילה מוכנה להטמעה "ישר מהקופסא" או, לכל היותר, לאחר תהליך כיוונוני תצורה (Configuration) שנמשך בין 3 ל-5  חודשים. זו תוכנה שמתחרה ישירות בפתרונות ERP מקומיים ומספקת לחברות SMB את הגמישות והסקלאביליות לצמוח ללא הפרעות בשלבים הקריטיים של התבססות בשוק העולמי. "היכולת למתוח את המעטפת של Dynamics NAV היא ללא תקדים", אומר בועז ניסימוב. "אפשר לעשות את כל הדרך, מסטארט-אפ עד Enterprise, בלי לשנות את הפלטפורמה, בלי לשנות תהליכים והגדרות עבודה. אפשר לומר ש-Dynamics NAV היא ה-Booster שמכניס את החברה הצעירה למסלול הצלחה עולמית".
  2. Dynamics AX – מערכת מודולרית לארגוני Enterprise, שמאפשרת לארגון להתאים את מוטת השליטה לכל גודל ולכל מודל עסקי ללא הגבלה. AX כוללת סט מודולים וארגז כלי אינטגרציה עוצמתיים, שנותנים מענה למתחרים "קלאסיים" מתחום ה-ERP, כמו SAP ו-Oracle. "בעבר היתה נטיה של המתחרים האלה לזלזל ב-Dynamics, בטענה שמיקרוסופט לא צברה מספיק ניסיון במגזר ה-Enterprise", אומר בועז. "היום אף אחד כבר לא מעז להקל בכוח של המערכת שהפכה בשנה האחרונה למערכת ה ERP הנמכרת ביותר בשוק הצפון אמריקאי במגזר ה Enterprise, ואשר יכולה "לתת פייט" מול הגדולים והמנוסים ביותר. בסך הכל, קצב צבירת הניסיון שלנו מגמד את הקצב בו משתפרים מוצרים שכבר עברו את נקודת השיא שלהם".

בועז ניסימוב מדבר מידע אישי. במהלך קריירה ארוכה ומגוונת הוא הוביל עשרות פרוייקטי ERP "גדולים", בעיקר פתרונות SAP שיושמו על ידי יבמ ו-Ness  טכנולוגיות בחברות גדולות בישראל. "בזמנו, לא התייחסנו ל-Dynamics כלתחרות שוות ערך, למרות שכבר אז הייתי מסוגל להעריך את האספקטים שהעידו על יתרונות "התרבות המיקרוסופטית". כמו הממשקים הגרפיים שעשו את סביבת העבודה לנעימה, ידידותית למשתמש, בזמן שהמתחרים הממוסדים עדיין חשבו במושגים של "מסכים ירוקים" ובפורמליזם של "לקוח-שרת".

שנות אור לפני המתחרים

"היום זה אחרת" מוסיף בועז ניסימוב," גם המתחרים עושים מאמץ לשבור את הניכור ולהוריד את מפלס החרדה של משתמשים חדשים, אבל מיקרוסופט נמצאת שנות אור קדימה לפניהם. יתרון זה נובע, בין השאר, מההתפתחות של יישומי Dynamics כחלק אינטגרלי של סביבת המחשוב הארגוני של מיקרוסופט. אין שום הבדל ויזואלי, מתודי או קונספטואלי בין הממשקים של יישומי Office ושל יישומי Dynamics. מי שמשתמש במודול ה-BI של תוכנת ה-ERP כדי לאכלס מודל עסקי שנערך ב-Excel ומדווח בSharePoint, לא יתקשה להעביר את הנתונים בין התוכנות – כפי שאפשר להעביר נתונים בין כל שני יישומי Office. תוכניתן של תהליכים עסקיים, שצריך לשלב פתרון Dynamics בתוך ליבה עסקית מבוססת Back Office, לא צריך לעצב ממשקים חדשים ולא לכתוב קוד פרטי. ה'קשר המשפחתי' בין מערכות ה ERP לכלי ה Office ולתשתיות מיקרוסופט  כמו Office365 והענן Azure- או כמו שמיקרוסופט מכנה את זה "Better Together" –  עושה את כל עבודת התשתית ברקע ומשאיר זמן לאינטגרטור לבדוק ולשפר את חוסן הפתרון. במידת הצורך, כתיבת קוד נעזרת בכל כלי הפיתוח של מיקרוסופט, הבדיקות יכולות לרוץ על פלטפורמת הענן של Azure והעלייה ל-Production נעשית בקלות משמעותית. זו מערכת ה-ERP היחידה שאני, כאינטגרטור , יכול לקרוא "אלגנטית". Dynamics היא כנראה ההגדרה המעודכנת ביותר למושג "מערכת תוכנה מודרנית". כל השאר הן גברות מזדקנות בגלימות חדשות".

מיקרוסופט סילקה גם את גורם הסיכון מספר אחד בפרויקטים של אינטגרציה והטמעה, מתודולוגית הפתרון. "זו כמעט קלישאה, שאתה יודע איך נכנסים לפרויקט ERP אבל אין לך מושג איך תצא ממנו. דיברנו על כך שהחברות בקבוצת Prodware יצרו פסיפס של מרכזי התמחות, כך שכניסה לפרויקט חדש הפסיקה להיות מבוא להרפתקה טכנולוגית. אך מעבר להתמחות בוורטיקלים, מיקרוסופט הכינה תבניות מתודולוגיות המבוססות על תוכנית מתודולגיית אב בשם  Sure Step עבור 5 סוגי פרויקטים:

  1. Standard – המלצת ברירת המחדל לרוב היישומים
  2. Rapid – פיתוח מהיר, כאשר ה-Time to Productions חייב לקטון
  3. Agile – טכנולוגיית פיתוח "זריז" שנעשתה פופולרית בשנים האחרונות.
  4. Upgrade – שידרוג מערכת, גידול רוחבי או אנכי של היכולות
  5. Enterprise – דגש על סביבה רגולטורית ופיננסית של ארגונים בינלאומיים.

חליפת ממשק משתמש תפורה לפי התפקיד

"מיקרוסופט גם הגדירה 14 קטגוריות של משתמשים, על פי תפקידם בארגון, סמכויותיהם, ההרשאות שהם מחזיקים והחובות הרגולטוריות המוטלות עליהם", ממשיך מיקי איטין. "לכל אחד מהפרופילים האלה מוגדר "פורטל אישי" בו הוא נחשף לכל המידע ולכל הכלים הדרושים למילוי תפקידו, בלי לסרבל את הממשק במידע מיותר ובלי לסכן את המערכת בגישה החורגת מסמכויות.. כאשר אנו משתפים פעולה עם שותפים עסקיים אחרים של מיקרוסופט, הגדרות היסוד האלה מבטיחות הבנה של הצרכים, טרמינולוגיה אחידה, תיאום ציפיות, סנכרון שלבים ויכולת להצליב תובנות. הודות לרקע המשותף אנו יכולים לצרף לצוות הפרויקט מומחים שמגיעים ממקומות שונים בעולם, בלי לפגוע בפרודוקטיביות של השת"פ. כך גם יכול צוות ישראלי לפתח בפרוייקט ERP עבור חברת בת אמריקאית או אירופית ולדעת שמיישמים מקומיים ימשיכו את ה Roll Out באופן יעיל בשל השפה המשותפת. ולחילופין, אנו כאן בישראל יכולים להיכנס לפרויקט חדשני על בסיס ניסיון שתועד בחו"ל ולדעת שהוא יעלה בזמן ובתקציב. במילים אחרות, המתודולוגיה של מיקרוסופט בשילוב עם הניסיון הבינלאומי של קבוצת Prodware  סילקו את גורם הסיכון מפרויקט ERP. טכנולוגית הענן והתמחור האטרקטיבי של Dynamics סילקו את המכשולים הפיננסיים ואת הדילמה בבחירה, בין מוצר זול ומוגבל לבין פתרון מושלם שיכול ללוות את הלקוח לזמן הארוך. לא פלא ש-Dynamics מתבססת במהירות בראש צמרת שוק ה-ERP בישראל".

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשלוש שנים האחרונות.
נגישות