<
יום ראשון , נובמבר 19 2017
מבזקים
דף הבית > תוכנות > BIG DATA & BI Analytics > Dell EMC Data Scientist: שירות מקצועי בצומת המדע והעסקים

Dell EMC Data Scientist: שירות מקצועי בצומת המדע והעסקים

בהגדרה הפורמלית, "מדען הנתונים" (Data Scientist)  הוא חוקר שהתמחה בהפקת תובנות שימושיות לקבלת החלטות מניתוח כמותי של נתונים גולמיים, בבחינת "למצוא את המחט בערימת השחת". הדימוי הקלאסי מתאים יותר לחוקר בלשי, שעוסק בסינון איכותני של פרטים לצורך זיהוי הנתון הנעלם שיכול להיות המפתח לתעלומה. מדען הנתונים, לעומת זאת, עובד במתודה שונה כדי לחלץ מהפרטים תובנות מורכבות יותר מהשאלה "מי עשה את זה?" אומנם גם המדען, כמו הבלש, אוסף כמויות גדולות של נתונים, שבמבט שטחי נראים כערמות חציר לא רלוונטיות לשאלות עבורן עליו לחפש מענה, אבל, בניגוד לבלש, הוא לא סומך על אינטואיציות ודעות קדומות אחרות. בתור "מדען" הוא מיישם על תהליך הניתוח את המתודות הכמותיות ואת חוקי הסטטיסטיקה האובייקטיביים, שמבדילים בין "תחושת בטן" ל"מתאם משמעותי" (קורלציה שלא סביר כי תופיע ללא רקע סיבתי). אם הבלש רכש את המוניטין שלו הודות לכישורים פסיכולוגיים והבנה ביחסי אנוש, מדען הנתונים מוכיח את יכולותיו בכלים סטטיסטיים – מתודה ביקורתית שמבטיחה לא לראות "צל הרים כהרים", משוואות מתמטיות קשוחות שמסלקות את הגורם הסובייקטיבי מהפתרון, והבנה עמוקה של הקשרים הפנימיים בין תוצאות עסקיות לאינדיקטורים מדידים שמאפיינים את נתוני התפעול.

הכשרת מדעני נתונים לסביבה העסקית

אושרי בן הרוש

אושרי בן הרוש

"חשוב לזכור שמדען הנתונים פועל בסביבה עסקית ותפקידו לתמוך בתהליכי קבלת החלטות אופטימליות על פי מטרות הארגון", אומר אושרי בן הרוש, ראש קבוצת מדעני המידע במרכז המצוינות של EMC Dell בבאר שבע. "עליו למצוא את האיזון העדין בין השיטות המחקריות הקפדניות שמקובלות באקדמיה לבין הלחצים העסקיים ששולטים בעולם האמיתי ומחייבים להגיע למסקנות אופרטיביות במגבלות של זמן, משאבי כוח אדם ומימון – שאף פעם לא מספיקים לקבלת וודאות מוחלטת. אין הרבה אנשים שהוכשרו למצוא את נקודת האיזון הזאת ולכן עלינו, בעצם, להכשיר את החוקרים בקבוצה שלנו. למזלנו, המרכז ממוקם בקרבת אוניברסיטת בן גוריון בנגב, שמספקת לנו בוגרים מצוינים ובנוסף, יצרנו רשת חברתית ומקצועית רחבה אשר באמצעותה אנחנו מסוגלים לאתר מועמדים המוכנים לעבודה הטכנית של ניתוח נתונים. אותם אנו מכשירים להבנת הממדים העסקיים של התפקיד בעיקר על ידי שילוב בצוותי עבודה הטרוגניים המונהגים על ידי חוקרים מנוסים, כאלה שכבר יודעים לבנות את הגשר בין מדעי הנתונים לבין השפה האופרטיבית של מקבלי החלטות בארגונים.

בשנים האחרונות מסתמן "מדען הנתונים" כתפקיד הנדרש ביותר במערך טכנולוגיות המידע. המחסור במקצוענים הוא עולמי. חברות גדולות מנסות "לגנוב" מדעני נתונים בפיתויים כספיים ומסלולי קידום מהיר; המוסדות האקדמיים מתקשים לבצע את החיבור הבין-תחומי בין סטטיסטיקה קלאסית, טכנולוגיות עיבוד מידע מסיבי וחשיבה מוכוונת תוצאות עסקיות; וחברות הייעוץ העסקי הוותיקות מגלות שהפיסה הזאת חסרה בתצריף שלהן לשירות מיקור-חוץ (Out Sourcing)  הוליסטי. מסיבות אלה החליטה הנהלת EMC העולמית שקיים צורך בפיתוח יחידת אנליזה עסקית "חוצת תאגיד", קבוצה של מדעני נתונים מהשורה הראשונה שתספק שירותי Data Science איכותיים לכל היחידות העסקיות בפריסה הגלובלית של ה-Enterprise. הבחירה למקם את הקבוצה במרכז המצוינות של Dell EMC בבאר שבע לא מפתיעה את מי שמכיר את איכות העבודה שנעשית שם.

יחידה מובחרת במרכז המצוינות של Dell EMC

מיה הופמן לוי, מנהלת המרכז

מאיה הופמן-לוי, מנהלת המרכז

"החזון שלנו הוא לספק שירותי מו"פ לכל חטיבות התאגיד, שמאותגרות בהכרח לפרוץ דרכים חדשות", אומרת מאיה הופמן-לוי, מנהלת המרכז. "ל- Dell EMC, תאגיד ענק בחזית טכנולוגיות המידע, יש מספר קבוצות פיתוח בעולם  העוסקות בתחומי אחסון וגיבוי נתונים, וירטואליזציה של מערכי המידע, אבטחה והגנת סייבר, אנליטיקה וניהול ה-Data Center ושירותי הענן. בכל התחומים האלה אובחנה חשיבות אסטרטגית עליונה לניתוח מקצועי של נתונים – יכולת שאינה קיימת כמעט במחלקות IT מסורתיות. מרכז המצוינות הישראלי הוא המקום הטבעי לחפש חוקרים יצירתיים, שמסתכלים "מעבר לאופק" של השגרה התפעולית ומחפשים פתרונות "מחוץ לקופסה" הקונבנציונלית. וכך הגענו למצב שקבוצת מדעני המידע בראשות אושרי בן הרוש מבצעת מחקרי נתונים עבור כל חברות הפדרציה. וזה אומר שהפעילות שלנו אינה רק משאב אסטרטגי של Technologies  Dell  העולמית, היא גם חושפת את החוקרים בבאר שבע לספקטרום רחב של יישומים בחזית הטכנולוגיה הגלובלית ומאתגרת אותם לרכוש את האמון וההערכה של עמיתים ביקורתיים, שיודעים להבחין בין מצוינות לבינוניות. אנו, ההנהלה והעובדים, כפי שהתואר מחייב אותנו, מקדישים את עבודתנו לביצור המוניטין של מצוינות".

בנוסף לעריכת מחקרי נתונים עבור Dell Technologies, עוסקת הקבוצה במספר מצומצם של פרויקטים מיוחדים עבור חברות זרות וארגונים נבחרים במודל מיקור חוץ. "יש דרישה עצומה לשירותים שלנו, כך שהבחירה לפרויקט לביצוע היא מאוד סלקטיבית", אומר אושרי בן הרוש. "מבחינתי, המשאבים המוקדשים לביצוע פרויקטים מעבר לשירות שאנו מחויבים לתת לחברות הפדרציה, מיועדים להרחיב, להעמיק ולהעשיר את מאגר הידע וניסיון של חברי הקבוצה בוורטיקלים עסקיים מבטיחים. למשל, בתעשיית האנרגיה. הסיבה לסלקטיביות גם נובעת מהחדשנות שנדרשת מהחוקרים כמעט בכל נושא עסקי. כאשר התחלנו את הפעילות בתוך EMC , טרם המיזוג עם Dell, יכולנו להתבסס על הניסיון והפרקטיקה של ארגון ה-IT התאגידי, שגם היום אנו חלק ממנו. אבל מהר מאוד למדנו שבתעשיות אחרות אין צבר דומה של ידע אפליקטיבי, אין Best Practices איך לנהל פרויקט אנליטי בידיעה ברורה שהוא יביא לתוצאות המבוקשות. המתודה הסטטיסטית בדרך כלל מעוגנת בתיאוריה אוניברסלית, שכל מוסמך אוניברסיטה אמור לדעת ליישם, אבל באספקט העסקי יש הרבה "חורים שחורים" המשתנים מוורטיקל אחד למשנהו. בכל תחום צריך לדעת איזה נתונים לאסוף אם רוצים להפיק מהם תובנות ההולמות את יעדי הארגון. כי לא די לעשות את העבודה ביעילות, צריך גם – בעיקר – לדעת שאנו פותרים את הבעיות בעלות ערך עסקי גבוה״. ואת הידיעה הזאת היה עלינו לפתח מפרויקט לפרויקט".

Big Data זה גם Big Challenge

בשנתיים האחרונות נוצר רושם (מוטעה!) שהטכניקה החדשה שנקראת Big Data מסוגלת לתת תשובות גם לשאלות שהחוקר לא השכיל לשאול. תובנות מחכימות אמורות, על פי "האגדה האורבנית" הזאת, לצוץ מתוך הנתונים כמין Deus Ex Machina, כאילו הכמות יכולה להיות תחליף לאיכות והטכניקה יכולה לייתר את הניסיון והידע הספציפיים לוורטיקל הנחקר. "זו אשליה מסוכנת", אומר אושרי בן-הרוש. "לא חסרים "טכנאי נתונים", שיודעים לזרוק מחסני נתונים לא ממוינים ולא רלוונטיים למטחנת הנתונים בתקווה שבין התפוקות נוכל לזהות תבניות משמעותיות. הבעיה היא שגם אם נסתפק בזיהוי תבניות, ללא הבנה מה הקשר בין התבנית המתגלת לבין הבעיה שצריך לפתור, נקבל בפלט תערובת לא שימושית של זהב ותבן. הרבה תבן ומעט זהב – אבל לא תשובה ברורה מה הוא מה. מדען הנתונים אמור להבין את ההבדל עוד לפני שהמכונה מתחילה לעבוד, ואת ההבנה הזאת הוא יכול ללמוד אך ורק באמצעות קשר טוב, אינטראקטיבי, עם הלקוח העסקי שלו. אנו ממקדים את מערך ההשתלמויות הפנימיות של מרכז המצוינות בפיתוח היכולת הזאת. בשבירת החומה שמפרידה בין מדען צעיר לבין מנהל עסקים מנוסה. ליצור שפה משותפת בה הם יכולים לא רק לדבר אלא גם להבין זה את זה ולהפנים את נקודת המבט של השני".

ההשתלמויות המקצועיות שעוברים האנליסטים בצורה סדירה במסגרת המרכז מחזקות מאוד את האופי "הדואלי" של הקבוצה. מצד אחד הקרבה לאוניברסיטה מתבטאת בסמינרים וסיעור מוחות שבועיים, שנועדו להפריה הדדית בין תחומי התמחות. ומצד שני אווירה תוססת, מנפצת מוסכמות, של סטארט-אפ גועש רעיונות ומוחות יצירתיים. "החופש היחסי של חוקרים במרכז המצוינות, בהשוואה למקומות עבודה ממוסדים יותר, מביא אלינו גם חוקרים אקדמאיים מהאוניברסיטה", אומר אושרי בן-הרוש. "ללא ספק, אנו ממלאים כאן משבצת ריקה ועוזרים לאקדמיה לעצב תוכניות הכשרה לסטודנטים לתארים גבוהים בכל מרחב ההתמחות במנהל עסקים מונחה טכנולוגיה. הרבה מנהלים שומעים ללא הרף על חשיבות הנתונים בתהליך קבלת ההחלטות, אך רק לעיתים רחוקות הם גם מקבלים הכוונה מעשית איך לגלות ולנצל נתונים שאינם טריוויאליים. כשמדברים איתם בשפה המקצועית של סטטיסטיקה, לימוד מכונה ומידול הם לעיתים מאבדים את הקשר לעיקר, הפתרון לבעיה ומתאמצים להבין את הפתרון הטכני. כשאנחנו בתמונה, אנחנו מנסים לייצר את הגשר בין הפתרון הטכני המורכב לעיתים להבנה ויישום לבין היכולת שלנו לתקשר ולהסביר אותו למנהלים״.

דיאלוג בין מדע לעסקים

כאשר מדברים על "שפה עסקית" הכוונה  אינה רק להבין איזה תועלות קובעות את סולם הקדימות של הארגון ואיך פועלים האילוצים של ניהול שינויים בסביבה שנוטה להתנגד לכל שינוי. "האנליסט צריך להבין את היעדים ארוכי הטווח של ההנהלה, את הפשרות שהיא עושה כאשר נוצר ניגוד בין המטרות או בין בעלי אינטרסים בארגון ובסביבתו, איך ניואנסים בגיבוש תהליכים משפיעים על התוצאות העסקיות, ואיזה גורמים משמרים את האינרציה הממסדית. הרבה פעמים כל ההבדל, בין תובנות שנתקלות בהתנגדות חריפה, משום שהן נתפסות כרדיקליות מדי, לבין אלה שמתקבלות בברכה, הוא עניין של ניסוח. שפה עסקית היא אספקט מהותי לכל הצלחה." למשל, האנליסט צריך לדבר עם המנהל בפתיחות על שאלות כמו: האם המחיר של

emc-ds

emc-ds

הפתרון מוצדק באיזה לו"ז? האם אפשר יהיה להטמיע אותו בלי לעורר התנגדות לשינויים? האם הפתרון יכול להסתפק באופטימיזציה של פרמטר זה או אחר או שיש צורך לחשוב מחדש "על דף לבן" כד לסגת מדרך שאין לא מוצא? "איסוף ועיבוד מידע הם רק כ-60 אחוז מפרויקט אופייני", אומר אושרי. "שאר ה-40 אחוז מתחלקים בין הבנת הכשלים בתהליכים העסקיים הקיימים לבין פיתוח מודל חדש לתהליכים טובים יותר. לכן אנו מחפשים מדענים מזן נדיר, כאלה שלא נרתעים מכך שהערך נוצר רק אם הניתוח מצליח להצביע על פתרון מעשי לבעיה עסקית קונקרטית".

למרות המאפיינים האקדמיים, מרכז המצוינות הוא יחידה עסקית שממומן על ידי הכנסות משירות ללקוחות פנימיים וחיצוניים. "אנו חיים בסביבה תחרותית, ללא הנחות וללא הגנות", אומר אושרי. "גם כאשר אנו מבצעים פרויקט עבור אחת מחברות הפדרציה, עלינו להוכיח יתרון מובהק ביחס למתחרים אחרים. הדברים בוודאי נכונים כאשר מדובר בפרויקט של לקוח חיצוני. מאחר ואין הרבה גופים אחרים שמסוגלים לספק שירות דומה לשלנו במודל מיקור חוץ, התחרות היא בעצם מול המנמ"ר של הארגון, שלעיתים קרובות שואף להוסיף עוד פונקציה לאימפריה שלו. הניסיון העולמי מראה שזו גישה מפוקפקת למדי, משום שאנליסטים טובים צומחים בסביבה בה יש להם אינטראקציה יומיומית עם עמיתים למקצוע, חוקרים שנחשפו לתפיסות ניהול עסקים בוורטיקלים שונים, לצורות השכנוע של מנהלים בארגונים שונים ולמודלים שונים של יישום שינויים".

סיפוק מעבודה מצויינת בחזית הטכנולוגיה

"היתרונות שלנו כשירות מומחים במיקור חוץ נובעים מהמסה הקריטית של אנליסטים בקבוצה, כמו גם מהגיוון של לקוחותינו בתוך ומחוץ Dell Technologies", אומר אושרי. "עיקר הפעילות שלנו מוכתב על ידי דרישות השירות בתוך התאגיד, שתמיד מכוונות להרחבת מעטפת היכולות האנליטיות כבסיס לאסטרטגיה עסקית בעולם הטכנולוגי. כמתחייב משם המרכז, הדגש הוא על "מצוינות" והרציונל העסקי הוא שהלקוחות הנבחרים מוכנים לשלם את המחיר של איכות. כאשר מדובר בלקוח חיצוני, נקודת המוצא היא יכולת שנרכשה כבר עבור פרויקט פנים-תאגידי – אנו אף פעם לא לומדים להתגלח על זקן הלקוח ולא לוקחים על עצמנו פרויקט שאין מאחוריו בסיס מוצק של פתרון שפותח, יושם, נבחן ולוטש בתוך הפדרציה. כפי שאומרים האמריקאים: We Eat Out Own Dog Food. מצד שני, התאגיד משאיר לנו חופש בחירה בכניסה לפרויקטים חיצוניים, כמובן תוך שותפות רעיונית עם לקוחות מובילים, שמלמדים אותנו לאן הולך השוק בוורטיקלים שעשויים לעניין את החברות בפדרציה. המשחק הזה, בין גמישות מקצועית לאילוצים תעשייתיים, הוא זה שהופך את העבודה במרכז המצוינות לחוויה מרתקת, מאתגרת ורבת סיפוק. אין מקום עבודה מושך יותר למי שאוהב לחשוב, לפתור בעיות ולראות אותן מיושמות בהצלחה".

אודות Dell EMC 

Dell EMC , חלק מקבוצת Dell Technologies, מאפשרת לארגונים לקדם את מרכז הנתונים שלהם לעידן הדיגיטלי, תוך שימוש בטכנולוגיות המובילות בתעשייה, בתחומי תשתית אחודה, שרתים, אחסון ואבטחת מידע. Dell EMC מספקת לעסקים בסיס אמין לטרנספורמצייה של ה-IT שלהם, באמצעות ענן היברידי, פיתוח יישומים לסביבת ענן ופתרונות  Big Data. Dell EMC  מספקת שירותים ללקוחות ב-180 מדינות –  98% מהן חברות Fortune 500  – והינה בעלת היצע המקיף והחדשני ביותר בתעשייה של פתרונות קצה, ליבה ועד הענן.

 

אודות מערכת ITNEWS מאיר עשת

מנהל/עורך אתר ITNEWS. בוגר כלכלה ומנה"ס באונ' בן גוריון ו- MBA בירושליים. בעבר: כהן כיועץ כלכלי מטעם המדינה בהולנד ובהודו. היה סמנכ"ל שיווק בברדר, משנה למנכ"ל בסטארטאפ TVNGO, מנהל IT מגזין של גלובס בשנתיים האחרונות.